F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
Mindig a pénz beszél.
Amúgy a Northropnál is érdekesen szűkült be a játéktér, mert az amúgy sanszosan komoly exportsikernek igérkező F-18L elbukása után álltak elő a “Tesco-gazdaságos” harcászati repülőgép, vagyis az F-20 Tigershark koncepciójával, de ez se jött be.
Majd a nyolcvanas évek végére kiderült, hogy végig “jól elvoltak” a háttérben, hiszen a stratégiai fontosságú B-2-esen ügyködtek, részben a (akkor még eredeti) Boeing-el.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
A szabadság földjén is, ha üzletről van szó, az erkölcs az utolsó.
A liberális piacgazdaságban akármi lehet a szerződésben, ha mindig a pénz beszél és az erősebb kutya ugat, akarom mondani, él szerelmi életet.

A McDonnell-nek csak annyit kellett bizonyítania, hogy ő az erősebb kutya. Az ő hajófedélzeti F/A-18-asainak a külföldi értékesítése előbbrevaló nemzetbiztonsági érdek, mint a Northrop sosemvolt F-18L típusának a jogossága.
Hiszen, minél több készül abból a verzióból, amit a US Navy és a Marines már eleve használ, odahaza annál jobbak lesznek az üzemeltetés fajlagos mutatói.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 163
10 908
113
Fogalmazzunk úgy, hogy a McDonnell Douglas-nak igen-igen erősek a lobbistái Washington-ban. Sokszor írtam már ebben a topikban, hogy az F-14-es tervezett képességei egyszerűen túl jók lettek volna ahhoz, hogy szükségtelenné tegyék azt a majdani Super Hornet-et, ami ekkoriban még csak mint Hornet 2000 program alatt futott. És egyértelműen be akarta zsákolni vele a McDD a Tomcat helyét a fedélzeteken. Az F-14D lényegében az USAF igen jól eltalált F-15E Strike Eagle architektúrájának hajófedélzeti változata volt. Csak nem sikerült rendesen befejezni. Vajon miért?
Hogy mennyire jók (vagy megátalkodottak? - ítéljen mindenki a saját nézőpontja szerint) az McDD lobbistái azt mi sem bizonyítja jobban, mint
  • a Northrop F-18L kigolyózása a Hornet-tel a szárazföldi üzemeltetőknél, majd a per megnyerése 1987-ben;
  • az F-14D megakasztása;
  • illetve az a tény, hogy bukták az A-12-t, de minden hibái ellenére keresztülvitték a Super Hornetet;
  • bukták az YF-23-al az ATF tendert, bukták a JSF tendert, megszűntek, beolvadtak a Boeing-be...
  • De az egykori menedzsment lényegében átvette a teljes kontrollt az egykori Boeing menedzsmenttől;
  • a McDonnell családtól a Boeing neve alatt elperelték a jogcímet, így azok semmiféle lóvéra nem jogosultak egyetlen továbbgyártott termék után se;
  • majd most mint Boeing, megrendeltetik az F-15EX-et, mert olyan nincs, hoyg egy ilyen nagy múltú cég nem kap semmit a tortából.
  • És könnyen lehet, hogy gond nélkül túlélik a B737MAX botrányt is.

Mindenki számára, aki potenciális külföldi vevő.
A per lényege az a Northrop-kereset volt, ami azzal vádolta meg az McDD-t, hogy a két cég közötti megállapodást felrúgva ott is értékesítette a saját gépét, ahol elviekben csak a Northrop tehette volna.

Az F/A-18-as teljes egészében a szárazföldi üzemű Northrop YF-17-esén alapult. A gépből hajófedélzeti gépet az McDD csinált.
Ezek után abban maradt a két cég, hogy ha lesz piaca a “visszaszárazföldiesített” verziónak, akkor az majd a Northrop saját boltja lesz.
Csakhogy már itt látható volt, hogy érdemi hajófedélzettel a US Navy-n kívül nem is rendelkezik senki.
Vagyis, ha az McDD tartja magát a megállapodáshoz, akkor kb senki külföldinek nem tudja eladni a Hornet-et, miközben a konkurens GD F-16 már elkezdett tarolni.
Ha tényleg elkészülne a Northrop F-18L, akkor ugyan ki vett volna F/A-18-ast?

Az ötlet a következő volt:
Még mielőtt elkészülne az L, az McDD elkezdi értékesíteni azoknál az államoknál a Hornet-et, akiknek amúgy van/volt repülőgéphordozójuk is. Mindegy, hogy miféle.
Majd ezután, arra hivatkozva, hogy ez egy milyen jó szárazföldi bázisú gép is, sorra a többi üzemeltetőnek is eladja a típust.
Az első külföldi vevő a kanadai légierő volt, akiknek nem F/A-18-ast, hanem egy “másik gépet”, a CF-188-ast adták el, míg az ausztráloknak, kuvaitiaknak és spanyoloknak már a per után került eladásra a Hornet.
A hivatalos indoklás szerint ezek a vevők jobban preferálták a McDD-t, mint eladót, aminek a kanadaiaknál és az ausztráloknál a már meglévő erősebb jelenlét is az okok között szerepelt.

A Northrop miután elveszítette a pert, elveszítette a jogot is a későbbi hasonló verzió kifejlesztésére, a kártérítést és a perköltséget is állnia kellett.

Ehhez képest nagy puszipajtásokként ugrottak neki az ATF tendernek, amit szintén elveszített a zömében mérnöki gondolkodású Northrop.

Az McDD ezután beolvadt a Boeing-be, majd velük együtt bukta a JSF tendert, amit miután megnyert a Lockheed, a két vesztesből verbuválódott konglomerátumot, a Northrop-Grumman-t kérte fel a legnagyobb beszállítójának…

Mindig a pénz beszél.
Amúgy a Northropnál is érdekesen szűkült be a játéktér, mert az amúgy sanszosan komoly exportsikernek igérkező F-18L elbukása után álltak elő a “Tesco-gazdaságos” harcászati repülőgép, vagyis az F-20 Tigershark koncepciójával, de ez se jött be.
Majd a nyolcvanas évek végére kiderült, hogy végig “jól elvoltak” a háttérben, hiszen a stratégiai fontosságú B-2-esen ügyködtek, részben a (akkor még eredeti) Boeing-el.

A szabadság földjén is, ha üzletről van szó, az erkölcs az utolsó.
A liberális piacgazdaságban akármi lehet a szerződésben, ha mindig a pénz beszél és az erősebb kutya ugat, akarom mondani, él szerelmi életet.

A McDonnell-nek csak annyit kellett bizonyítania, hogy ő az erősebb kutya. Az ő hajófedélzeti F/A-18-asainak a külföldi értékesítése előbbrevaló nemzetbiztonsági érdek, mint a Northrop sosemvolt F-18L típusának a jogossága.
Hiszen, minél több készül abból a verzióból, amit a US Navy és a Marines már eleve használ, odahaza annál jobbak lesznek az üzemeltetés fajlagos mutatói.


Ebből írhatnál egy naaaagyon jó cikket! :rolleyes::rolleyes:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 665
113
F-14 Tomcat pilot and TOPGUN instructor tells the story of when he nailed a MiG-29 in a 1v1 dogfight

F-14-Tomcat-Vs-MiG-29.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
Sanszosan, mert annak egy helit illet volna követnie ekkora távból.
Mert ugye így történt a két ENSZ heli lelövése is.
Az F-14A számos esetben küzdött le földháttérben levő célokat az irak-iráni háborúban.
A helikopter annyival neccesebb talán, hogy túl kicsi a sebessége és túl közel repül a földhöz.
Számos oka lehet annak, hogy egy radartípus alkalmasint nem képes egy helikopter befogására.
Arra se vegyél mérget, hogy erre az F-15C radarja bármely körülmények közt és mindig alkalmas.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7
M

molnibalage

Guest
Az F-14A számos esetben küzdött le földháttérben levő célokat az irak-iráni háborúban.
A helikopter annyival neccesebb talán, hogy túl kicsi a sebessége és túl közel repül a földhöz.
Számos oka lehet annak, hogy egy radartípus alkalmasint nem képes egy helikopter befogására.
Arra se vegyél mérget, hogy erre az F-15C radarja bármely körülmények közt és mindig alkalmas.
Nem is "bármilyen", hanem az arányokról van szó.
Az említett sajnálatos esetben AIM-120-szal lőtték le az egyik helit.
Az F-15C meg lehetett akkor AN/APG-63 is, a gépek többségén csak az volt.

A Gulf of Sidra 1989-es meccsben is azért az F-14 durván lesüllyedt Sparrow indítása előtt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 078
113
Nem is "bármilyen", hanem az arányokról van szó.
Az említett sajnálatos esetben AIM-120-szal lőtték le az egyik helit.
Az F-15C meg lehetett akkor AN/APG-63 is, a gépek többségén csak az volt.

A Gulf of Sidra 1989-es meccsben is azért az F-14 durván lesüllyedt Sparrow indítása előtt.
Hát igen. El kell ismerni, hogy a Tomcat eredeti radarja ezen a téren korlátoltabb volt, mint a 15-ösé.
Eredendően nem ilyen célok ellen tervezték.
 
M

molnibalage

Guest
Pontosabban APG71!Avg9-est fejlesztették tovább APG71 moduljaival!Még mai szemmel is 'brutális"teljesítménye volt!Ideális esetben akár 370!km-ről is deríthetett fel célpontot!
Ez RCS definiálása nélkül értelmezhetetlen.
Egy kb. a 100 m2-es B-52 lehetett.
Az Sz-400 MFR-je tud 4 m2-es cél ellen 250 km-et. 16 m2 ellen 340 km-et és totálisan égháttérben.

main-qimg-4c145bc22cd8ec9f2ca96c3661397d8f


main-qimg-efaf83a8e28f71743ec955ac46ad8951
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu and endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 897
5 204
113
Nem is "bármilyen", hanem az arányokról van szó.
Az említett sajnálatos esetben AIM-120-szal lőtték le az egyik helit.
Az F-15C meg lehetett akkor AN/APG-63 is, a gépek többségén csak az volt.

A Gulf of Sidra 1989-es meccsben is azért az F-14 durván lesüllyedt Sparrow indítása előtt.

Ez RCS definiálása nélkül értelmezhetetlen.
Egy kb. a 100 m2-es B-52 lehetett.
Az Sz-400 MFR-je tud 4 m2-es cél ellen 250 km-et. 16 m2 ellen 340 km-et és totálisan égháttérben.

main-qimg-4c145bc22cd8ec9f2ca96c3661397d8f


main-qimg-efaf83a8e28f71743ec955ac46ad8951
Sajnos ennyire részletes adatot nem találni az apg71-esről!Irak-Iráni háborúban 150 km röl is lőttek le mig 21-est aminek elég kicsi az RCS-e.Sanszosan 200 km körül tudott vadász méretű célpontot felderíteni!Tomcat még az F15-öshöz képest is nagy antenna mérettel rendelkezett!Elérhető forrás szerint az apg71-es 720 km-et tudott volna csak az antenna méret "korlátozta"370 km-re!
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 350
10 739
113
Ez a mondat értelmezhetetlen műszakilag.
Az antenna a radar rendszer mérete. Ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a Skoda 120L tudna 400 km/h-t, csak a motor korlátozza le.
Ahogy az egyik kollégám mondaná:
Heeeee, tudd, hogy mit beszélsz!:hadonaszos: ;)

 
Last edited by a moderator:
M

molnibalage

Guest
Ez simán abból adódik, hogy vett egy géppárt és data link miatt felszorozta a távolságát.
Ezen felül maga a kijelző skálázhatósága is korlátos. Ekkora területet nem tud megjeleníteni.
200 nm lépték a max.
Az Hpasp SAMsim doksijaiban max. kijelzett távolságként látod.
Tehát nem az antenna korlátozza le.