F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
Mindig a pénz beszél.
Amúgy a Northropnál is érdekesen szűkült be a játéktér, mert az amúgy sanszosan komoly exportsikernek igérkező F-18L elbukása után álltak elő a “Tesco-gazdaságos” harcászati repülőgép, vagyis az F-20 Tigershark koncepciójával, de ez se jött be.
Majd a nyolcvanas évek végére kiderült, hogy végig “jól elvoltak” a háttérben, hiszen a stratégiai fontosságú B-2-esen ügyködtek, részben a (akkor még eredeti) Boeing-el.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
A szabadság földjén is, ha üzletről van szó, az erkölcs az utolsó.
A liberális piacgazdaságban akármi lehet a szerződésben, ha mindig a pénz beszél és az erősebb kutya ugat, akarom mondani, él szerelmi életet.

A McDonnell-nek csak annyit kellett bizonyítania, hogy ő az erősebb kutya. Az ő hajófedélzeti F/A-18-asainak a külföldi értékesítése előbbrevaló nemzetbiztonsági érdek, mint a Northrop sosemvolt F-18L típusának a jogossága.
Hiszen, minél több készül abból a verzióból, amit a US Navy és a Marines már eleve használ, odahaza annál jobbak lesznek az üzemeltetés fajlagos mutatói.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 862
12 609
113
Fogalmazzunk úgy, hogy a McDonnell Douglas-nak igen-igen erősek a lobbistái Washington-ban. Sokszor írtam már ebben a topikban, hogy az F-14-es tervezett képességei egyszerűen túl jók lettek volna ahhoz, hogy szükségtelenné tegyék azt a majdani Super Hornet-et, ami ekkoriban még csak mint Hornet 2000 program alatt futott. És egyértelműen be akarta zsákolni vele a McDD a Tomcat helyét a fedélzeteken. Az F-14D lényegében az USAF igen jól eltalált F-15E Strike Eagle architektúrájának hajófedélzeti változata volt. Csak nem sikerült rendesen befejezni. Vajon miért?
Hogy mennyire jók (vagy megátalkodottak? - ítéljen mindenki a saját nézőpontja szerint) az McDD lobbistái azt mi sem bizonyítja jobban, mint
  • a Northrop F-18L kigolyózása a Hornet-tel a szárazföldi üzemeltetőknél, majd a per megnyerése 1987-ben;
  • az F-14D megakasztása;
  • illetve az a tény, hogy bukták az A-12-t, de minden hibái ellenére keresztülvitték a Super Hornetet;
  • bukták az YF-23-al az ATF tendert, bukták a JSF tendert, megszűntek, beolvadtak a Boeing-be...
  • De az egykori menedzsment lényegében átvette a teljes kontrollt az egykori Boeing menedzsmenttől;
  • a McDonnell családtól a Boeing neve alatt elperelték a jogcímet, így azok semmiféle lóvéra nem jogosultak egyetlen továbbgyártott termék után se;
  • majd most mint Boeing, megrendeltetik az F-15EX-et, mert olyan nincs, hoyg egy ilyen nagy múltú cég nem kap semmit a tortából.
  • És könnyen lehet, hogy gond nélkül túlélik a B737MAX botrányt is.

Mindenki számára, aki potenciális külföldi vevő.
A per lényege az a Northrop-kereset volt, ami azzal vádolta meg az McDD-t, hogy a két cég közötti megállapodást felrúgva ott is értékesítette a saját gépét, ahol elviekben csak a Northrop tehette volna.

Az F/A-18-as teljes egészében a szárazföldi üzemű Northrop YF-17-esén alapult. A gépből hajófedélzeti gépet az McDD csinált.
Ezek után abban maradt a két cég, hogy ha lesz piaca a “visszaszárazföldiesített” verziónak, akkor az majd a Northrop saját boltja lesz.
Csakhogy már itt látható volt, hogy érdemi hajófedélzettel a US Navy-n kívül nem is rendelkezik senki.
Vagyis, ha az McDD tartja magát a megállapodáshoz, akkor kb senki külföldinek nem tudja eladni a Hornet-et, miközben a konkurens GD F-16 már elkezdett tarolni.
Ha tényleg elkészülne a Northrop F-18L, akkor ugyan ki vett volna F/A-18-ast?

Az ötlet a következő volt:
Még mielőtt elkészülne az L, az McDD elkezdi értékesíteni azoknál az államoknál a Hornet-et, akiknek amúgy van/volt repülőgéphordozójuk is. Mindegy, hogy miféle.
Majd ezután, arra hivatkozva, hogy ez egy milyen jó szárazföldi bázisú gép is, sorra a többi üzemeltetőnek is eladja a típust.
Az első külföldi vevő a kanadai légierő volt, akiknek nem F/A-18-ast, hanem egy “másik gépet”, a CF-188-ast adták el, míg az ausztráloknak, kuvaitiaknak és spanyoloknak már a per után került eladásra a Hornet.
A hivatalos indoklás szerint ezek a vevők jobban preferálták a McDD-t, mint eladót, aminek a kanadaiaknál és az ausztráloknál a már meglévő erősebb jelenlét is az okok között szerepelt.

A Northrop miután elveszítette a pert, elveszítette a jogot is a későbbi hasonló verzió kifejlesztésére, a kártérítést és a perköltséget is állnia kellett.

Ehhez képest nagy puszipajtásokként ugrottak neki az ATF tendernek, amit szintén elveszített a zömében mérnöki gondolkodású Northrop.

Az McDD ezután beolvadt a Boeing-be, majd velük együtt bukta a JSF tendert, amit miután megnyert a Lockheed, a két vesztesből verbuválódott konglomerátumot, a Northrop-Grumman-t kérte fel a legnagyobb beszállítójának…

Mindig a pénz beszél.
Amúgy a Northropnál is érdekesen szűkült be a játéktér, mert az amúgy sanszosan komoly exportsikernek igérkező F-18L elbukása után álltak elő a “Tesco-gazdaságos” harcászati repülőgép, vagyis az F-20 Tigershark koncepciójával, de ez se jött be.
Majd a nyolcvanas évek végére kiderült, hogy végig “jól elvoltak” a háttérben, hiszen a stratégiai fontosságú B-2-esen ügyködtek, részben a (akkor még eredeti) Boeing-el.

A szabadság földjén is, ha üzletről van szó, az erkölcs az utolsó.
A liberális piacgazdaságban akármi lehet a szerződésben, ha mindig a pénz beszél és az erősebb kutya ugat, akarom mondani, él szerelmi életet.

A McDonnell-nek csak annyit kellett bizonyítania, hogy ő az erősebb kutya. Az ő hajófedélzeti F/A-18-asainak a külföldi értékesítése előbbrevaló nemzetbiztonsági érdek, mint a Northrop sosemvolt F-18L típusának a jogossága.
Hiszen, minél több készül abból a verzióból, amit a US Navy és a Marines már eleve használ, odahaza annál jobbak lesznek az üzemeltetés fajlagos mutatói.


Ebből írhatnál egy naaaagyon jó cikket! :rolleyes::rolleyes:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 989
82 729
113
F-14 Tomcat pilot and TOPGUN instructor tells the story of when he nailed a MiG-29 in a 1v1 dogfight

F-14-Tomcat-Vs-MiG-29.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75
M

molnibalage

Guest
Amikor az ismerkedő repülés (Familiarization flight) jól félremegy...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: tiz

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 669
18 915
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szárazföld felett alacsonyan repülő heliket nem tudott követni a Mighty TC radarja...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szárazföld felett alacsonyan repülő heliket nem tudott követni a Mighty TC radarja...
Gondolom az A radarjára gondol.
A D-ben az APG-70-es volt, az meg a Strike Eagle radarja.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
Sanszosan, mert annak egy helit illet volna követnie ekkora távból.
Mert ugye így történt a két ENSZ heli lelövése is.
Az F-14A számos esetben küzdött le földháttérben levő célokat az irak-iráni háborúban.
A helikopter annyival neccesebb talán, hogy túl kicsi a sebessége és túl közel repül a földhöz.
Számos oka lehet annak, hogy egy radartípus alkalmasint nem képes egy helikopter befogására.
Arra se vegyél mérget, hogy erre az F-15C radarja bármely körülmények közt és mindig alkalmas.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7
M

molnibalage

Guest
Az F-14A számos esetben küzdött le földháttérben levő célokat az irak-iráni háborúban.
A helikopter annyival neccesebb talán, hogy túl kicsi a sebessége és túl közel repül a földhöz.
Számos oka lehet annak, hogy egy radartípus alkalmasint nem képes egy helikopter befogására.
Arra se vegyél mérget, hogy erre az F-15C radarja bármely körülmények közt és mindig alkalmas.
Nem is "bármilyen", hanem az arányokról van szó.
Az említett sajnálatos esetben AIM-120-szal lőtték le az egyik helit.
Az F-15C meg lehetett akkor AN/APG-63 is, a gépek többségén csak az volt.

A Gulf of Sidra 1989-es meccsben is azért az F-14 durván lesüllyedt Sparrow indítása előtt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 834
67 238
113
Nem is "bármilyen", hanem az arányokról van szó.
Az említett sajnálatos esetben AIM-120-szal lőtték le az egyik helit.
Az F-15C meg lehetett akkor AN/APG-63 is, a gépek többségén csak az volt.

A Gulf of Sidra 1989-es meccsben is azért az F-14 durván lesüllyedt Sparrow indítása előtt.
Hát igen. El kell ismerni, hogy a Tomcat eredeti radarja ezen a téren korlátoltabb volt, mint a 15-ösé.
Eredendően nem ilyen célok ellen tervezték.
 
M

molnibalage

Guest
Pontosabban APG71!Avg9-est fejlesztették tovább APG71 moduljaival!Még mai szemmel is 'brutális"teljesítménye volt!Ideális esetben akár 370!km-ről is deríthetett fel célpontot!
Ez RCS definiálása nélkül értelmezhetetlen.
Egy kb. a 100 m2-es B-52 lehetett.
Az Sz-400 MFR-je tud 4 m2-es cél ellen 250 km-et. 16 m2 ellen 340 km-et és totálisan égháttérben.

main-qimg-4c145bc22cd8ec9f2ca96c3661397d8f


main-qimg-efaf83a8e28f71743ec955ac46ad8951
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu and endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 230
6 152
113
Nem is "bármilyen", hanem az arányokról van szó.
Az említett sajnálatos esetben AIM-120-szal lőtték le az egyik helit.
Az F-15C meg lehetett akkor AN/APG-63 is, a gépek többségén csak az volt.

A Gulf of Sidra 1989-es meccsben is azért az F-14 durván lesüllyedt Sparrow indítása előtt.

Ez RCS definiálása nélkül értelmezhetetlen.
Egy kb. a 100 m2-es B-52 lehetett.
Az Sz-400 MFR-je tud 4 m2-es cél ellen 250 km-et. 16 m2 ellen 340 km-et és totálisan égháttérben.

main-qimg-4c145bc22cd8ec9f2ca96c3661397d8f


main-qimg-efaf83a8e28f71743ec955ac46ad8951
Sajnos ennyire részletes adatot nem találni az apg71-esről!Irak-Iráni háborúban 150 km röl is lőttek le mig 21-est aminek elég kicsi az RCS-e.Sanszosan 200 km körül tudott vadász méretű célpontot felderíteni!Tomcat még az F15-öshöz képest is nagy antenna mérettel rendelkezett!Elérhető forrás szerint az apg71-es 720 km-et tudott volna csak az antenna méret "korlátozta"370 km-re!
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 683
13 127
113
Ez a mondat értelmezhetetlen műszakilag.
Az antenna a radar rendszer mérete. Ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a Skoda 120L tudna 400 km/h-t, csak a motor korlátozza le.
Ahogy az egyik kollégám mondaná:
Heeeee, tudd, hogy mit beszélsz!:hadonaszos: ;)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited by a moderator:
M

molnibalage

Guest
Ez simán abból adódik, hogy vett egy géppárt és data link miatt felszorozta a távolságát.
Ezen felül maga a kijelző skálázhatósága is korlátos. Ekkora területet nem tud megjeleníteni.
200 nm lépték a max.
Az Hpasp SAMsim doksijaiban max. kijelzett távolságként látod.
Tehát nem az antenna korlátozza le.