F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
FEpW7KSX0AEP5WP
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
Mivel ebben nem Skoda motor van, ez már nem Skoda 120L...
Az APG-71 az AWG-9 1980-as évekbeli frissítése volt az F-14D-n való használatra. Tartalmazza az F-15E Strike Eagle-ben használt APG-70 radarhoz kifejlesztett technológiát és közös modulokat , amelyek jelentős javulást tesznek lehetővé a (digitális) feldolgozási sebességben, a módok rugalmasságában, a rendetlenség kiküszöbölésében és az érzékelési tartományban. A rendszer tartalmaz egy alacsony oldalsó antennát, egy oldalsó gyűrűt kioltó védőcsatornát és egy impulzusszögkövetést; mindezek célja, hogy a radar kevésbé legyen kitéve a zavarásnak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
Mivel ebben nem Skoda motor van, ez már nem Skoda 120L...
Maga a rendszer 460 mérföldes (740 km) hatótávolságra képes, de az antenna kialakítása ezt csak 370 km-re korlátozza. Az adatkapcsolatos adatok használata lehetővé teszi, hogy két vagy több F-14D a rendszer maximális hatótávolságán működjön.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Maga a rendszer 460 mérföldes (740 km) hatótávolságra képes, de az antenna kialakítása ezt csak 370 km-re korlátozza. Az adatkapcsolatos adatok használata lehetővé teszi, hogy két vagy több F-14D a rendszer maximális hatótávolságán működjön.
Attól, hogy újra és újra beírod ezt, nem nyer értelmet ez a kifejezéstelen mondat.
 
M

molnibalage

Guest
Nyilván üzemmódot vált a radar kisebb távolságokon, így ott más a kvázi-folyamatos jel integrálás ideje, így az idealizált egyenlet által adott görbe nem tökéletes.
Azért írtam, hogy idealizált. ;)

De ez a folyamatos hajtogatása a 740 km-nek fájdalmas.
Erre nem képes a radar.
Az, hogy egyesek mindenféle bűvmágiával számokat hoznak ki, nagyon nem tetszik.
Az RIO képernyőjén nincs 200 nm feletti skálázás. Tehát nem is képes 370 km-nél nagyobb céltávot kijelezni a rendszer.

Az, hogy két gép egymástól ennyire repül egymástól ekkora távolságban és ezt a "radarnak" betudni nettó hülyeség.
Ilyen helyzet nincs, 30 nm-es célok se nagyon általánosan.

Az Sz-400MFR adatai mutatják a realitást.

Az F-14 a tesztlövészetén a legnagyobb indítási távolságot 204-ről érte el, teáht a célt már legalább +20 km óra követte.
Egy cél drón nagyon talán volt 10 m2. Nagyon határon, de kijön a matek.
 
M

molnibalage

Guest

A videó fele kb. a szokás panelokból áll.
Fantasztikus TOPGUN oktatók, Ault jelentés, rakéta probléma, a gépágyú hiányának túlhangsúlyozása, kill arány változása stb.

Fogalmazzunk úgy, hogy évek óra erősen érzem azt, hogy túl van tolva sok téma és erős legendaépítés van, hogy a II. vh. 10:1 kill arányáról mi volt Vietnámban. Mert én itt erős statisztikai bűvészkedést látok...
  1. Vietnámban többségében vadász vs vadász vagy legalább vadászbombázók (F-105) közötti légi harc volt.

  2. II. vh alatt meg a német honi légvédelem a bombázókra ment rá és KÖZBEN lőtték le őket vadászok. Ez ordító difi. Szóval tök jól mutathat - már, ha igaz - a 10:1 teljes II. vháborús kill arány, csak ez nem vadász vsz vadász harcok közben volt.

    De mégis, ez ez legenda alapja. Meg valahol elfelejtődik, hogy ha lelőttek 2 db német vadászt és 50% meghalt vagy szolira alkalmatlanná vált, akkor -1 B-17 = 10 fő. Persze ez nem mutatna olyan jó, és így erősen torzítva lehet építeni a legendát.

  3. A gépágyú hiányának túlhangsúlyozása is szerintem kicsit túl van tolva. Az F-8-on volt és mégis a légigyőzelmeinek 85%-át rakétával érte el...

  4. A kb. érdekes volt benne az, hogy az A-4 gépek, amik agresszorok voltak nagyon fel voltak "polírozva". Az előadó azt állította (vagy igaz vagy nem, de logikusnak tűnik), hogy a gépekből kvázi mindent kiszereltek, ami nem volt szükséges a feladatkör betöltéséhez és a legerősebb hajtómű változattal repültek. Így a megdöbbentő az, hogy majdnem az F-14A közepes magasságú tolóerő / tömeg arányával rendelkeztek.

    (Oszt vagy igaz, vagy nem.)

  5. Az A-4 és F-5 pilóták kedvelt taktikája volt, hogy ha nem vették észre őket radaron akkor pont a kék gépek felé repültek, még ha ez nem is volt előnyös mindig energetikailag, mert annyira kicsik voltak, hogy pont szemből alig lehetett látni őket mát 2-3 km távolságban is. Ezzel közel tudtak kerülni és a szemből indításos virtuális killek nem voltak lehetségesek.

  6. Az ACMI-t az egyik leghasznosabb dolgoknak tartja valaha, mert pontosan visszanézhető volt minden, a mesélés ki volt zárva. Nem csak hatékonyabb, de GYORSABB lett a kiértékelés általa.

A végén megjegyezte, hogy a TOP GUN filmmel ellentétbe nem jártak iszogatni, mert napi 2-3 bevetés, oktatás stb. után kb. az ágy után vágyakoztak.
Azt is hozzátette - már ezt volt említve - hogy a filmben Charlie nem kitalált személy, valóban dolgozott egy kb. olyan beosztásban levő bombanő, aki a "tudományos / mérnöki" vonalat vitte a Pentagonból. Ha jól értettem kb. védelmi miniszer helyettesként ment nyugdíjba.
 
M

molnibalage

Guest
Egy komment ez alól.

@Alan Toon there’s a lot more to that story. In early 1974 Grumman asked the Navy for a loan to keep the expensive Tomcat production line open. In August, Grumman execs got busted using the loan money to buy high risk securities instead. The Grumman execs then kept the profits. So Congress de-funded the F-14 in response, effectively cancelling the program at that point. Thing of it was, the Shah had his order of 60 (later expanded to 80) Tomcats in and he didn’t give a damn about US political scandals. He was gonna get his Tomcats , and directed the Iranian bank to stake Grumman so they could fulfill his order. The Navy then forced Congress’ hand- how can the Iranians fly a better plane than the US? Congress put the Tomcat back in the budget, and the US Navy got their planes thanks to a bailout from Tehran. Without that loan, the Tomcat story would have ended in 1975.


Ebből vajon mennyi igaz?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Egy komment ez alól.

@Alan Toon there’s a lot more to that story. In early 1974 Grumman asked the Navy for a loan to keep the expensive Tomcat production line open. In August, Grumman execs got busted using the loan money to buy high risk securities instead. The Grumman execs then kept the profits. So Congress de-funded the F-14 in response, effectively cancelling the program at that point. Thing of it was, the Shah had his order of 60 (later expanded to 80) Tomcats in and he didn’t give a damn about US political scandals. He was gonna get his Tomcats , and directed the Iranian bank to stake Grumman so they could fulfill his order. The Navy then forced Congress’ hand- how can the Iranians fly a better plane than the US? Congress put the Tomcat back in the budget, and the US Navy got their planes thanks to a bailout from Tehran. Without that loan, the Tomcat story would have ended in 1975.


Ebből vajon mennyi igaz?
Nem tudom, hogy igaz-e, de tény, hogy a 73-as olajválság egyik nagy vesztese volt a Tomcat-program és maga a típus is.
Az F-14B Super Tomcat az F401-es hajtóművel 1973-ra már kész volt, mikor a Navy törölte az egészet.
Ekkorra ugyanis az F100PW100-asok már kezdték megmutatni érzékeny mivoltukat.
A navalizált F100-as, tehát a mintegy 25%-al erősebb F401PW400-as így részben okot adott az aggodalmakra, részben kiváló űrügy volt az egész program beszántására.
Ha igaz a fenti sztori, az F-14A csak épphogy átcsúszott az iráni pénzzel a léc alatt, de csak az ideiglenesnek szánt TF30-asokkal.
Pedig nem aköré tervezték a gépet.
Talán kár volt az F401-es (kissé megkésett) integrációt külön programnév alatt F-14B Super Tomcat-ként futtatni. Így könnyebb volt végül lenyírbálni a költségvetésről.

A történet egyetlen nyertese végül a General Electric lett.
Mert az, amit ma F-14B Super Tomcat-ként ismerünk, az végül az ő gépüket jelentette, úgy jó egy évtizednyivel későbbről.
A GE-féle F110GE400-al szerelt F-14B 1984-ből, az ráadásul ugyanaz a piros-fehér csíkos No. 7-ik prototípus volt, mint amelyikkel az F401-est is tesztelték.
Még a Super Tomcat feliratot is megtartották.
Ott van a gép kiállítva az Intrepid anyahajón New York-ban.
Hajtóművek nélkül…

Az eredeti F-14B digitális FbW kontrollal lett volna az igazi Tomcat.
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudom, hogy igaz-e, de tény, hogy a 73-as olajválság egyik nagy vesztese volt a Tomcat-program és maga a típus is.
Az F-14B Super Tomcat az F401-es hajtóművel 1973-ra már kész volt, mikor a Navy törölte az egészet.
Ekkorra ugyanis az F100PW100-asok már kezdték megmutatni érzékeny mivoltukat.
A navalizált F100-as, tehát a mintegy 25%-al erősebb F401PW400-as így részben okot adott az aggodalmakra, részben kiváló űrügy volt az egész program beszántására.
Ha igaz a fenti sztori, az F-14A csak épphogy átcsúszott az iráni pénzzel a léc alatt, de csak az ideiglenesnek szánt TF30-asokkal.
Pedig nem aköré tervezték a gépet.
Talán kár volt az F401-es (kissé megkésett) integrációt külön programnév alatt F-14B Super Tomcat-ként futtatni. Így könnyebb volt végül lenyírbálni a költségvetésről.

A történet egyetlen nyertese végül a General Electric lett.
Mert az, amit ma F-14B Super Tomcat-ként ismerünk, az végül az ő gépüket jelentette, úgy jó egy évtizednyivel későbbről.
A GE-féle F110GE400-al szerelt F-14B 1984-ből, az ráadásul ugyanaz a piros-fehér csíkos No. 7-ik prototípus volt, mint amelyikkel az F401-est is tesztelték.
Még a Super Tomcat feliratot is megtartották.
Ott van a gép kiállítva az Intrepid anyahajón New York-ban.
Hajtóművek nélkül…

Az eredeti F-14B digitális FbW kontrollal lett volna az igazi Tomcat.
Akkor eddig rosszul tudtam a történet időrendjét?

Az TF30-at azért kapta meg, mert nem készült el időre az F401PW400 ami a navalizált F100?
Amikorra meg igen, akkor az egyik szanaszétszállt F100 miatt húztak kéziféket és maradt a TF30-as "A", amit történet szerint is csak az iráni rendelés mentett meg?

Mert, ha ez igaz, akkor az USA repülőgép fejlesztés egyik legnagyobb buktája lett volna az F-14. Egy mérgdrága gép, amiből még 100 db sem készült volna úgy, hogy Missileer ---> TFX ---> VFX után sikerült elérni oda.

Az igen...
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 229
93
Nem tudom, hogy igaz-e, de tény, hogy a 73-as olajválság egyik nagy vesztese volt a Tomcat-program és maga a típus is.
Az F-14B Super Tomcat az F401-es hajtóművel 1973-ra már kész volt, mikor a Navy törölte az egészet.
Ekkorra ugyanis az F100PW100-asok már kezdték megmutatni érzékeny mivoltukat.
A navalizált F100-as, tehát a mintegy 25%-al erősebb F401PW400-as így részben okot adott az aggodalmakra, részben kiváló űrügy volt az egész program beszántására.
Ha igaz a fenti sztori, az F-14A csak épphogy átcsúszott az iráni pénzzel a léc alatt, de csak az ideiglenesnek szánt TF30-asokkal.
Pedig nem aköré tervezték a gépet.
Talán kár volt az F401-es (kissé megkésett) integrációt külön programnév alatt F-14B Super Tomcat-ként futtatni. Így könnyebb volt végül lenyírbálni a költségvetésről.

A történet egyetlen nyertese végül a General Electric lett.
Mert az, amit ma F-14B Super Tomcat-ként ismerünk, az végül az ő gépüket jelentette, úgy jó egy évtizednyivel későbbről.
A GE-féle F110GE400-al szerelt F-14B 1984-ből, az ráadásul ugyanaz a piros-fehér csíkos No. 7-ik prototípus volt, mint amelyikkel az F401-est is tesztelték.
Még a Super Tomcat feliratot is megtartották.
Ott van a gép kiállítva az Intrepid anyahajón New York-ban.
Hajtóművek nélkül…

Az eredeti F-14B digitális FbW kontrollal lett volna az igazi Tomcat.
Szomorú, hogy egy ilyen kiherélés miatt lett felemás a gép - és a dizájn!! - megítélése. Tervezőként szétidegelt volna, hogy így ítélik meg a munkát.
Pl. amikor összevetjük a Sassal, olyan, mintha két futó versenye előtt az egyiknek rávágnának a bokájára egy vascsővel.
Hasonló sztori picit minket is érint. Azért kíváncsi lennék milyen lenne a Gripen, ha végül megkapja az EJ200-at.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
Szomorú, hogy egy ilyen kiherélés miatt lett felemás a gép - és a dizájn!! - megítélése. Tervezőként szétidegelt volna, hogy így ítélik meg a munkát.
Pl. amikor összevetjük a Sassal, olyan, mintha két futó versenye előtt az egyiknek rávágnának a bokájára egy vascsővel.
Hasonló sztori picit minket is érint. Azért kíváncsi lennék milyen lenne a Gripen, ha végül megkapja az EJ200-at.
Hát, a gép megítélése az biztos nem.
A többség által - már elnézést - csontig fel van szopva a gép...
Ahhoz képest, hogy közeli gyakorló légiharcban a könnyített A-4 is képes volt túl gyakran seggberúgni.
Egy akkori áron 20 millás - mai áron cirka 100... - ez azért hát izé...
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 229
93
Hát, a gép megítélése az biztos nem.
A többség által - már elnézést - csontig fel van szopva a gép...
Ahhoz képest, hogy közeli gyakorló légiharcban a könnyített A-4 is képes volt túl gyakran seggberúgni.
Egy akkori áron 20 millás - mai áron cirka 100... - ez azért hát izé...
Persze, nem is a hálivúdi megítélésre gondoltam :)
Az A-4-től meg el a kezekkel :D, minden idők egyik legjobb repcsije és örök kedvenc.
Vajon mit tudhatott az A-4SU F404 hajtóművel, mikor még a régiek is virgoncak voltak?