F-14 Tomcat (Grumman)

Ez pedig már egy jóval erősebb, GE-hajtóműves Tomcat, a fülkében Dale Snodgrass tanítványaival. Aki a végén gratulál is a "fiainak".

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekesség, hogy a GE hajtómű nagyobb tolóereje miatt a Navy tiltotta az utánégetős szárazföldi startokat, azt ugyanis csak egy bizonyos, már csak a futóbehúzás utáni sebességen volt szabad kapcsolni. Az ok: a P&W TF30-asok pompázs és lángleválás hajlama miatt a széttelepített hajtóművek egy "féloldalas" tolóerőesés esetén túl nagy aszimmetriát okoztak volna, amit a gép oldalkormányai nem tudtak volna kompenzálni. A Navy vezetése abból indult ki, hogy a GE F110-es hajtóműve még erősebb is, így ott ez hatványozottan jelentkezne. Függetlenül attól, hogy az F110GE400 egyátalán nem volt hajlamos ilyesmikre.
Itt a felvételen viszont azt látjuk, hogy a pilóták - a többi esettől eltérve - már a földön forszázst kapcsoltak, ami igen impozánssá tette a felszállást.
 
A Kandúr karmai...

bombcat-02.jpg


 
A Kandúr karmai...

bombcat-02.jpg


Sziasztok,

Nagyon jo cikk, csak ezt nem ertem benne:
"az A-6-os leváltására szánt A-12-eshez tervezett"
Ez hogy valtotta volna le az A-6-ost?
midi_p1000456.jpg
 
rossz gomb! rossz gomb!
aaaaa, már mindegy.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A haditengerészet F-14-ese hadijáték közben lelőtt egy USAF RF-4C-t.
Az RF-4C szimulált támadást hajtott végre a USS Saratoga ellen, amikor az F-14-es pilóta összezavarodott, és éles Sidewindert indított. Az RF-4C legénysége katapultált és túlélte. Az F-14-es pilóta soha többé nem repült.
 
rossz gomb! rossz gomb!
aaaaa, már mindegy.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A haditengerészet F-14-ese hadijáték közben lelőtt egy USAF RF-4C-t.
Az RF-4C szimulált támadást hajtott végre a USS Saratoga ellen, amikor az F-14-es pilóta összezavarodott, és éles Sidewindert indított. Az RF-4C legénysége katapultált és túlélte. Az F-14-es pilóta soha többé nem repült.
Ennél hosszabb és cifrább a sztori:

 
Azóta már cáfolták, először az volt, hogy a Kandúr lőtt le egy VIllámot, amelyet női zsidó pilóta vezetett, aki nem élte túl. Majd az egészet anulálták..
-- tom cooper az iráni tomcatokról:
---
Mint ismeretes, Irán 1973-1974-ben 80 Tomcat gépet rendelt. 1978 elejére 79 gépet szállítottak le: egyet az USA-ban tartottak további tesztelés céljából, és soha nem szállították le.

Mintegy 65 túlélte az iraki háborút (1980-1988): nem, nem az „összes többit lelőtték”:
  • 7 gépet irakiak lőttek le (köztük 1 gépet, amelyet akkor lőttek le, amikor a pilótája Irakba disszidált)
  • 2 gépet a saját légvédelme lőtt le,
  • 5 gép más balesetekben pusztult el.

Ezzel 1988-ra 65 darabos flotta maradt. Kezdetben ezeknek csak egy maroknyi volt működőképes: a helyzet 2008-2012 között javult, amikor több mint 60 gépet felújítottak a teheráni Mehrabadban található IACI létesítményben (TFB.1) (a bázis északnyugati „sarkában”). Egy gépet (3-6049) korszerűsítettek F-14AM szabványra, de ez maradt az egyetlen. Eközben: 4 F-14-est selejteztek különböző balesetekben 1992 és 2022 között.

Azóta a flotta állapota „hanyatlásnak” indult: lényegében 2012 és 2024 között az IRGC annyit költött Bassár közlegény „megmentésére” Szíriában, hogy nem maradt pénz az „IRIAF megmentésére”. Így átlagosan csak mintegy 12 Tomcat gépet üzemeltettek: ezek fele FMC állapotban, a többi kiképzési célokra. A többit raktározták.

Az izraeli pilóta nélküli repülőgépek és a Mehrabad elleni tegnapi légicsapások számos pletykát váltottak ki az „iráni F-14-esek megsemmisítéséről”.
Tudomásom szerint egyik sem sérült meg: tegnap és ma csak F-4E-ket azonosítottak a TFB.1-ről üzemelőként (ezek közül néhány izraeli pilóta nélküli repülőgépek elfogásában vett részt).
Névlegesen manapság még mindig három IRIAF egység üzemeltet F-14-eseket – a 81., 82. és 83. Taktikai Vadászszázadot –, de ezek mindegyike a TFB.8/Baba'ie-ban állomásozik, Esfahánon kívül. Ez „közvetlenül Izrael elérhetőségének határán” van.

Eddig, és Irán ezen részén, Izraelről csak annyi ismert, hogy egy sárga tortagyártó létesítményt vett célba Esfahánban (amelyet a föld felett építettek, és csak korlátozottan megerősítettek, így nagyon sebezhető volt a légicsapásokkal szemben). De a TFB.8 elleni csapásokról nincsenek jelentések, legalábbis egyelőre nem. Ráadásul ma korábban az IRIAF meglehetősen elfoglalt volt a repülőgépeinek evakuálásával az északnyugati és nyugat-iráni bázisokról „keleti irányban”. Lényegében ami repülhető volt, azt kirepültették; Ami nem volt repülhető, azt éppen repülhetővé tették, hogy kirepülhessenek...

Ami a fegyverzetüket illeti: az IRIAF F-14-esei elsősorban Fatterrel (az AIM-9J Sidewinder helyi átalakításával és továbbfejlesztésével) vannak felfegyverezve. Az FMC-gépek felfegyverezhetők AIM-7E-2 Sparrows (SARH), AIM-23C Sejjil-lel (a MIM-23B I-HAWK levegőből indítható változata, beleértve néhányat ARH-val felszerelve) és Fakkur-90-nel (a tiszteletre méltó AIM-54A Phoenix átalakításával és továbbfejlesztésével) is.

„Veszélyt” jelentenek az izraeli repülőgépekre?

Névlegesen: semmiképpen.

Ennek ellenére szem előtt kell tartani: amikor például Teherán térsége felett repülnek, az IASF gépek 1500 km-re vannak otthonról, és viszonylag kevés támogatással működnek (főleg pilóta nélküli repülőgépek; némi amerikai hírszerzési információ is). Az olyan gépeknek, mint az F-35, megvannak a maga tulajdonságai – különösen az érzékelői és a pilótának nyújtott, jóval jobb helyzetfelismerő képességük tekintetében. Másrészt az IRGCASF időközben szétszórta megmaradt légvédelmi eszközeit (lásd a „Mózes doktrínáját”), az IRIADF radarhálózata Nyugat-Iránban megrongálódott, de másutt időközben teljesen mozgósított és készen áll. Valójában az IRIAF vadászgépeiről időközben ismert, hogy 2-3 izraeli pilóta nélküli repülőgépet lőttek le. Végül ne feledkezzünk meg arról, hogy a húszik majdnem lelőttek egy amerikai F-35-öst (és aztán akár 8-9 MQ-9 pilóta nélküli repülőgépet is) az év elején, akkoriban „sokkal primitívebb, földi indítású” fegyverekkel...
 
Azóta már cáfolták, először az volt, hogy a Kandúr lőtt le egy VIllámot, amelyet női zsidó pilóta vezetett, aki nem élte túl. Majd az egészet anulálták..
-- tom cooper az iráni tomcatokról:
---
Mint ismeretes, Irán 1973-1974-ben 80 Tomcat gépet rendelt. 1978 elejére 79 gépet szállítottak le: egyet az USA-ban tartottak további tesztelés céljából, és soha nem szállították le.

Mintegy 65 túlélte az iraki háborút (1980-1988): nem, nem az „összes többit lelőtték”:
  • 7 gépet irakiak lőttek le (köztük 1 gépet, amelyet akkor lőttek le, amikor a pilótája Irakba disszidált)
  • 2 gépet a saját légvédelme lőtt le,
  • 5 gép más balesetekben pusztult el.

Ezzel 1988-ra 65 darabos flotta maradt. Kezdetben ezeknek csak egy maroknyi volt működőképes: a helyzet 2008-2012 között javult, amikor több mint 60 gépet felújítottak a teheráni Mehrabadban található IACI létesítményben (TFB.1) (a bázis északnyugati „sarkában”). Egy gépet (3-6049) korszerűsítettek F-14AM szabványra, de ez maradt az egyetlen. Eközben: 4 F-14-est selejteztek különböző balesetekben 1992 és 2022 között.

Azóta a flotta állapota „hanyatlásnak” indult: lényegében 2012 és 2024 között az IRGC annyit költött Bassár közlegény „megmentésére” Szíriában, hogy nem maradt pénz az „IRIAF megmentésére”. Így átlagosan csak mintegy 12 Tomcat gépet üzemeltettek: ezek fele FMC állapotban, a többi kiképzési célokra. A többit raktározták.

Az izraeli pilóta nélküli repülőgépek és a Mehrabad elleni tegnapi légicsapások számos pletykát váltottak ki az „iráni F-14-esek megsemmisítéséről”.
Tudomásom szerint egyik sem sérült meg: tegnap és ma csak F-4E-ket azonosítottak a TFB.1-ről üzemelőként (ezek közül néhány izraeli pilóta nélküli repülőgépek elfogásában vett részt).
Névlegesen manapság még mindig három IRIAF egység üzemeltet F-14-eseket – a 81., 82. és 83. Taktikai Vadászszázadot –, de ezek mindegyike a TFB.8/Baba'ie-ban állomásozik, Esfahánon kívül. Ez „közvetlenül Izrael elérhetőségének határán” van.

Eddig, és Irán ezen részén, Izraelről csak annyi ismert, hogy egy sárga tortagyártó létesítményt vett célba Esfahánban (amelyet a föld felett építettek, és csak korlátozottan megerősítettek, így nagyon sebezhető volt a légicsapásokkal szemben). De a TFB.8 elleni csapásokról nincsenek jelentések, legalábbis egyelőre nem. Ráadásul ma korábban az IRIAF meglehetősen elfoglalt volt a repülőgépeinek evakuálásával az északnyugati és nyugat-iráni bázisokról „keleti irányban”. Lényegében ami repülhető volt, azt kirepültették; Ami nem volt repülhető, azt éppen repülhetővé tették, hogy kirepülhessenek...

Ami a fegyverzetüket illeti: az IRIAF F-14-esei elsősorban Fatterrel (az AIM-9J Sidewinder helyi átalakításával és továbbfejlesztésével) vannak felfegyverezve. Az FMC-gépek felfegyverezhetők AIM-7E-2 Sparrows (SARH), AIM-23C Sejjil-lel (a MIM-23B I-HAWK levegőből indítható változata, beleértve néhányat ARH-val felszerelve) és Fakkur-90-nel (a tiszteletre méltó AIM-54A Phoenix átalakításával és továbbfejlesztésével) is.

„Veszélyt” jelentenek az izraeli repülőgépekre?

Névlegesen: semmiképpen.

Ennek ellenére szem előtt kell tartani: amikor például Teherán térsége felett repülnek, az IASF gépek 1500 km-re vannak otthonról, és viszonylag kevés támogatással működnek (főleg pilóta nélküli repülőgépek; némi amerikai hírszerzési információ is). Az olyan gépeknek, mint az F-35, megvannak a maga tulajdonságai – különösen az érzékelői és a pilótának nyújtott, jóval jobb helyzetfelismerő képességük tekintetében. Másrészt az IRGCASF időközben szétszórta megmaradt légvédelmi eszközeit (lásd a „Mózes doktrínáját”), az IRIADF radarhálózata Nyugat-Iránban megrongálódott, de másutt időközben teljesen mozgósított és készen áll. Valójában az IRIAF vadászgépeiről időközben ismert, hogy 2-3 izraeli pilóta nélküli repülőgépet lőttek le. Végül ne feledkezzünk meg arról, hogy a húszik majdnem lelőttek egy amerikai F-35-öst (és aztán akár 8-9 MQ-9 pilóta nélküli repülőgépet is) az év elején, akkoriban „sokkal primitívebb, földi indítású” fegyverekkel...
Egy Tomcat a Sah bukása után a szovjetunióba került, meg más is persze.