Azóta már cáfolták, először az volt, hogy a Kandúr lőtt le egy VIllámot, amelyet női zsidó pilóta vezetett, aki nem élte túl. Majd az egészet anulálták..
-- tom cooper az iráni tomcatokról:
---
Mint ismeretes, Irán 1973-1974-ben 80 Tomcat gépet rendelt. 1978 elejére 79 gépet szállítottak le: egyet az USA-ban tartottak további tesztelés céljából, és soha nem szállították le.
Mintegy 65 túlélte az iraki háborút (1980-1988): nem, nem az „összes többit lelőtték”:
- 7 gépet irakiak lőttek le (köztük 1 gépet, amelyet akkor lőttek le, amikor a pilótája Irakba disszidált)
- 2 gépet a saját légvédelme lőtt le,
- 5 gép más balesetekben pusztult el.
Ezzel 1988-ra 65 darabos flotta maradt. Kezdetben ezeknek csak egy maroknyi volt működőképes: a helyzet 2008-2012 között javult, amikor több mint 60 gépet felújítottak a teheráni Mehrabadban található IACI létesítményben (TFB.1) (a bázis északnyugati „sarkában”). Egy gépet (3-6049) korszerűsítettek F-14AM szabványra, de ez maradt az egyetlen. Eközben: 4 F-14-est selejteztek különböző balesetekben 1992 és 2022 között.
Azóta a flotta állapota „hanyatlásnak” indult: lényegében 2012 és 2024 között az IRGC annyit költött Bassár közlegény „megmentésére” Szíriában, hogy nem maradt pénz az „IRIAF megmentésére”. Így átlagosan csak mintegy 12 Tomcat gépet üzemeltettek: ezek fele FMC állapotban, a többi kiképzési célokra. A többit raktározták.
Az izraeli pilóta nélküli repülőgépek és a Mehrabad elleni tegnapi légicsapások számos pletykát váltottak ki az „iráni F-14-esek megsemmisítéséről”.
Tudomásom szerint egyik sem sérült meg: tegnap és ma csak F-4E-ket azonosítottak a TFB.1-ről üzemelőként (ezek közül néhány izraeli pilóta nélküli repülőgépek elfogásában vett részt).
Névlegesen manapság még mindig három IRIAF egység üzemeltet F-14-eseket – a 81., 82. és 83. Taktikai Vadászszázadot –, de ezek mindegyike a TFB.8/Baba'ie-ban állomásozik, Esfahánon kívül. Ez „közvetlenül Izrael elérhetőségének határán” van.
Eddig, és Irán ezen részén, Izraelről csak annyi ismert, hogy egy sárga tortagyártó létesítményt vett célba Esfahánban (amelyet a föld felett építettek, és csak korlátozottan megerősítettek, így nagyon sebezhető volt a légicsapásokkal szemben). De a TFB.8 elleni csapásokról nincsenek jelentések, legalábbis egyelőre nem. Ráadásul ma korábban az IRIAF meglehetősen elfoglalt volt a repülőgépeinek evakuálásával az északnyugati és nyugat-iráni bázisokról „keleti irányban”. Lényegében ami repülhető volt, azt kirepültették; Ami nem volt repülhető, azt éppen repülhetővé tették, hogy kirepülhessenek...
Ami a fegyverzetüket illeti: az IRIAF F-14-esei elsősorban Fatterrel (az AIM-9J Sidewinder helyi átalakításával és továbbfejlesztésével) vannak felfegyverezve. Az FMC-gépek felfegyverezhetők AIM-7E-2 Sparrows (SARH), AIM-23C Sejjil-lel (a MIM-23B I-HAWK levegőből indítható változata, beleértve néhányat ARH-val felszerelve) és Fakkur-90-nel (a tiszteletre méltó AIM-54A Phoenix átalakításával és továbbfejlesztésével) is.
„Veszélyt” jelentenek az izraeli repülőgépekre?
Névlegesen: semmiképpen.
Ennek ellenére szem előtt kell tartani: amikor például Teherán térsége felett repülnek, az IASF gépek 1500 km-re vannak otthonról, és viszonylag kevés támogatással működnek (főleg pilóta nélküli repülőgépek; némi amerikai hírszerzési információ is). Az olyan gépeknek, mint az F-35, megvannak a maga tulajdonságai – különösen az érzékelői és a pilótának nyújtott, jóval jobb helyzetfelismerő képességük tekintetében. Másrészt az IRGCASF időközben szétszórta megmaradt légvédelmi eszközeit (lásd a „Mózes doktrínáját”), az IRIADF radarhálózata Nyugat-Iránban megrongálódott, de másutt időközben teljesen mozgósított és készen áll. Valójában az IRIAF vadászgépeiről időközben ismert, hogy 2-3 izraeli pilóta nélküli repülőgépet lőttek le. Végül ne feledkezzünk meg arról, hogy a húszik majdnem lelőttek egy amerikai F-35-öst (és aztán akár 8-9 MQ-9 pilóta nélküli repülőgépet is) az év elején, akkoriban „sokkal primitívebb, földi indítású” fegyverekkel...