F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 216
70 252
113
Ez pedig már egy jóval erősebb, GE-hajtóműves Tomcat, a fülkében Dale Snodgrass tanítványaival. Aki a végén gratulál is a "fiainak".

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekesség, hogy a GE hajtómű nagyobb tolóereje miatt a Navy tiltotta az utánégetős szárazföldi startokat, azt ugyanis csak egy bizonyos, már csak a futóbehúzás utáni sebességen volt szabad kapcsolni. Az ok: a P&W TF30-asok pompázs és lángleválás hajlama miatt a széttelepített hajtóművek egy "féloldalas" tolóerőesés esetén túl nagy aszimmetriát okoztak volna, amit a gép oldalkormányai nem tudtak volna kompenzálni. A Navy vezetése abból indult ki, hogy a GE F110-es hajtóműve még erősebb is, így ott ez hatványozottan jelentkezne. Függetlenül attól, hogy az F110GE400 egyátalán nem volt hajlamos ilyesmikre.
Itt a felvételen viszont azt látjuk, hogy a pilóták - a többi esettől eltérve - már a földön forszázst kapcsoltak, ami igen impozánssá tette a felszállást.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 349
89 148
113
A Kandúr karmai...

bombcat-02.jpg


 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
2 161
5 309
113
A Kandúr karmai...

bombcat-02.jpg


Sziasztok,

Nagyon jo cikk, csak ezt nem ertem benne:
"az A-6-os leváltására szánt A-12-eshez tervezett"
Ez hogy valtotta volna le az A-6-ost?
midi_p1000456.jpg
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 960
20 171
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Faboo78

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
22 780
29 693
113
rossz gomb! rossz gomb!
aaaaa, már mindegy.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A haditengerészet F-14-ese hadijáték közben lelőtt egy USAF RF-4C-t.
Az RF-4C szimulált támadást hajtott végre a USS Saratoga ellen, amikor az F-14-es pilóta összezavarodott, és éles Sidewindert indított. Az RF-4C legénysége katapultált és túlélte. Az F-14-es pilóta soha többé nem repült.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 216
70 252
113
rossz gomb! rossz gomb!
aaaaa, már mindegy.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A haditengerészet F-14-ese hadijáték közben lelőtt egy USAF RF-4C-t.
Az RF-4C szimulált támadást hajtott végre a USS Saratoga ellen, amikor az F-14-es pilóta összezavarodott, és éles Sidewindert indított. Az RF-4C legénysége katapultált és túlélte. Az F-14-es pilóta soha többé nem repült.
Ennél hosszabb és cifrább a sztori:

 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 570
10 758
113
Azóta már cáfolták, először az volt, hogy a Kandúr lőtt le egy VIllámot, amelyet női zsidó pilóta vezetett, aki nem élte túl. Majd az egészet anulálták..
-- tom cooper az iráni tomcatokról:
---
Mint ismeretes, Irán 1973-1974-ben 80 Tomcat gépet rendelt. 1978 elejére 79 gépet szállítottak le: egyet az USA-ban tartottak további tesztelés céljából, és soha nem szállították le.

Mintegy 65 túlélte az iraki háborút (1980-1988): nem, nem az „összes többit lelőtték”:
  • 7 gépet irakiak lőttek le (köztük 1 gépet, amelyet akkor lőttek le, amikor a pilótája Irakba disszidált)
  • 2 gépet a saját légvédelme lőtt le,
  • 5 gép más balesetekben pusztult el.

Ezzel 1988-ra 65 darabos flotta maradt. Kezdetben ezeknek csak egy maroknyi volt működőképes: a helyzet 2008-2012 között javult, amikor több mint 60 gépet felújítottak a teheráni Mehrabadban található IACI létesítményben (TFB.1) (a bázis északnyugati „sarkában”). Egy gépet (3-6049) korszerűsítettek F-14AM szabványra, de ez maradt az egyetlen. Eközben: 4 F-14-est selejteztek különböző balesetekben 1992 és 2022 között.

Azóta a flotta állapota „hanyatlásnak” indult: lényegében 2012 és 2024 között az IRGC annyit költött Bassár közlegény „megmentésére” Szíriában, hogy nem maradt pénz az „IRIAF megmentésére”. Így átlagosan csak mintegy 12 Tomcat gépet üzemeltettek: ezek fele FMC állapotban, a többi kiképzési célokra. A többit raktározták.

Az izraeli pilóta nélküli repülőgépek és a Mehrabad elleni tegnapi légicsapások számos pletykát váltottak ki az „iráni F-14-esek megsemmisítéséről”.
Tudomásom szerint egyik sem sérült meg: tegnap és ma csak F-4E-ket azonosítottak a TFB.1-ről üzemelőként (ezek közül néhány izraeli pilóta nélküli repülőgépek elfogásában vett részt).
Névlegesen manapság még mindig három IRIAF egység üzemeltet F-14-eseket – a 81., 82. és 83. Taktikai Vadászszázadot –, de ezek mindegyike a TFB.8/Baba'ie-ban állomásozik, Esfahánon kívül. Ez „közvetlenül Izrael elérhetőségének határán” van.

Eddig, és Irán ezen részén, Izraelről csak annyi ismert, hogy egy sárga tortagyártó létesítményt vett célba Esfahánban (amelyet a föld felett építettek, és csak korlátozottan megerősítettek, így nagyon sebezhető volt a légicsapásokkal szemben). De a TFB.8 elleni csapásokról nincsenek jelentések, legalábbis egyelőre nem. Ráadásul ma korábban az IRIAF meglehetősen elfoglalt volt a repülőgépeinek evakuálásával az északnyugati és nyugat-iráni bázisokról „keleti irányban”. Lényegében ami repülhető volt, azt kirepültették; Ami nem volt repülhető, azt éppen repülhetővé tették, hogy kirepülhessenek...

Ami a fegyverzetüket illeti: az IRIAF F-14-esei elsősorban Fatterrel (az AIM-9J Sidewinder helyi átalakításával és továbbfejlesztésével) vannak felfegyverezve. Az FMC-gépek felfegyverezhetők AIM-7E-2 Sparrows (SARH), AIM-23C Sejjil-lel (a MIM-23B I-HAWK levegőből indítható változata, beleértve néhányat ARH-val felszerelve) és Fakkur-90-nel (a tiszteletre méltó AIM-54A Phoenix átalakításával és továbbfejlesztésével) is.

„Veszélyt” jelentenek az izraeli repülőgépekre?

Névlegesen: semmiképpen.

Ennek ellenére szem előtt kell tartani: amikor például Teherán térsége felett repülnek, az IASF gépek 1500 km-re vannak otthonról, és viszonylag kevés támogatással működnek (főleg pilóta nélküli repülőgépek; némi amerikai hírszerzési információ is). Az olyan gépeknek, mint az F-35, megvannak a maga tulajdonságai – különösen az érzékelői és a pilótának nyújtott, jóval jobb helyzetfelismerő képességük tekintetében. Másrészt az IRGCASF időközben szétszórta megmaradt légvédelmi eszközeit (lásd a „Mózes doktrínáját”), az IRIADF radarhálózata Nyugat-Iránban megrongálódott, de másutt időközben teljesen mozgósított és készen áll. Valójában az IRIAF vadászgépeiről időközben ismert, hogy 2-3 izraeli pilóta nélküli repülőgépet lőttek le. Végül ne feledkezzünk meg arról, hogy a húszik majdnem lelőttek egy amerikai F-35-öst (és aztán akár 8-9 MQ-9 pilóta nélküli repülőgépet is) az év elején, akkoriban „sokkal primitívebb, földi indítású” fegyverekkel...
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
1 021
2 818
113
Azóta már cáfolták, először az volt, hogy a Kandúr lőtt le egy VIllámot, amelyet női zsidó pilóta vezetett, aki nem élte túl. Majd az egészet anulálták..
-- tom cooper az iráni tomcatokról:
---
Mint ismeretes, Irán 1973-1974-ben 80 Tomcat gépet rendelt. 1978 elejére 79 gépet szállítottak le: egyet az USA-ban tartottak további tesztelés céljából, és soha nem szállították le.

Mintegy 65 túlélte az iraki háborút (1980-1988): nem, nem az „összes többit lelőtték”:
  • 7 gépet irakiak lőttek le (köztük 1 gépet, amelyet akkor lőttek le, amikor a pilótája Irakba disszidált)
  • 2 gépet a saját légvédelme lőtt le,
  • 5 gép más balesetekben pusztult el.

Ezzel 1988-ra 65 darabos flotta maradt. Kezdetben ezeknek csak egy maroknyi volt működőképes: a helyzet 2008-2012 között javult, amikor több mint 60 gépet felújítottak a teheráni Mehrabadban található IACI létesítményben (TFB.1) (a bázis északnyugati „sarkában”). Egy gépet (3-6049) korszerűsítettek F-14AM szabványra, de ez maradt az egyetlen. Eközben: 4 F-14-est selejteztek különböző balesetekben 1992 és 2022 között.

Azóta a flotta állapota „hanyatlásnak” indult: lényegében 2012 és 2024 között az IRGC annyit költött Bassár közlegény „megmentésére” Szíriában, hogy nem maradt pénz az „IRIAF megmentésére”. Így átlagosan csak mintegy 12 Tomcat gépet üzemeltettek: ezek fele FMC állapotban, a többi kiképzési célokra. A többit raktározták.

Az izraeli pilóta nélküli repülőgépek és a Mehrabad elleni tegnapi légicsapások számos pletykát váltottak ki az „iráni F-14-esek megsemmisítéséről”.
Tudomásom szerint egyik sem sérült meg: tegnap és ma csak F-4E-ket azonosítottak a TFB.1-ről üzemelőként (ezek közül néhány izraeli pilóta nélküli repülőgépek elfogásában vett részt).
Névlegesen manapság még mindig három IRIAF egység üzemeltet F-14-eseket – a 81., 82. és 83. Taktikai Vadászszázadot –, de ezek mindegyike a TFB.8/Baba'ie-ban állomásozik, Esfahánon kívül. Ez „közvetlenül Izrael elérhetőségének határán” van.

Eddig, és Irán ezen részén, Izraelről csak annyi ismert, hogy egy sárga tortagyártó létesítményt vett célba Esfahánban (amelyet a föld felett építettek, és csak korlátozottan megerősítettek, így nagyon sebezhető volt a légicsapásokkal szemben). De a TFB.8 elleni csapásokról nincsenek jelentések, legalábbis egyelőre nem. Ráadásul ma korábban az IRIAF meglehetősen elfoglalt volt a repülőgépeinek evakuálásával az északnyugati és nyugat-iráni bázisokról „keleti irányban”. Lényegében ami repülhető volt, azt kirepültették; Ami nem volt repülhető, azt éppen repülhetővé tették, hogy kirepülhessenek...

Ami a fegyverzetüket illeti: az IRIAF F-14-esei elsősorban Fatterrel (az AIM-9J Sidewinder helyi átalakításával és továbbfejlesztésével) vannak felfegyverezve. Az FMC-gépek felfegyverezhetők AIM-7E-2 Sparrows (SARH), AIM-23C Sejjil-lel (a MIM-23B I-HAWK levegőből indítható változata, beleértve néhányat ARH-val felszerelve) és Fakkur-90-nel (a tiszteletre méltó AIM-54A Phoenix átalakításával és továbbfejlesztésével) is.

„Veszélyt” jelentenek az izraeli repülőgépekre?

Névlegesen: semmiképpen.

Ennek ellenére szem előtt kell tartani: amikor például Teherán térsége felett repülnek, az IASF gépek 1500 km-re vannak otthonról, és viszonylag kevés támogatással működnek (főleg pilóta nélküli repülőgépek; némi amerikai hírszerzési információ is). Az olyan gépeknek, mint az F-35, megvannak a maga tulajdonságai – különösen az érzékelői és a pilótának nyújtott, jóval jobb helyzetfelismerő képességük tekintetében. Másrészt az IRGCASF időközben szétszórta megmaradt légvédelmi eszközeit (lásd a „Mózes doktrínáját”), az IRIADF radarhálózata Nyugat-Iránban megrongálódott, de másutt időközben teljesen mozgósított és készen áll. Valójában az IRIAF vadászgépeiről időközben ismert, hogy 2-3 izraeli pilóta nélküli repülőgépet lőttek le. Végül ne feledkezzünk meg arról, hogy a húszik majdnem lelőttek egy amerikai F-35-öst (és aztán akár 8-9 MQ-9 pilóta nélküli repülőgépet is) az év elején, akkoriban „sokkal primitívebb, földi indítású” fegyverekkel...
Egy Tomcat a Sah bukása után a szovjetunióba került, meg más is persze.