F-14 Tomcat (Grumman)

Miért hazudnának? Melyik muszlim nem szeret lódítani ilyesmiben? Bár akár igaz is lehet, de feltehetően az iraki pilóták képzettsége is jóval alatta maradt az irániakénak. Legalábbis azokénak, akiket még az amerikaiak képeztek ki.

Nem feltétlenül voltak képzetlenebbek!Nagyjából ennyire volt képes a tomcat ellen a 70-es évek végi 80-as évek eleji szovjet "csúcs"technika!29-es rendszeresítéséig nem igazán volt semmi az Irakiaknak ami bármiben is felvette volna az Iráni tomcatekkel a versenyt!Még úgy se hogy az üzemeltetéshez szinte semmi segítséget nem kapta az Irániak!Miközben Irakba "ömlőtt"a hadianyag(jó pénzt kerestek a szovjetek,Franciák szaddamon).Háború végére el is adósodott rendesen Irak aminek részben köszönhető Szaddam Husszein egyik legnagyobb "bakklövése)Kuvait lerohanása!Volt gyengéje a tomcatnak(TF30,drága üzemeltetés)de megszolgálta az árát az Irániaknak!

Itt magyarul is olvashattok az iraki zsiráfól.
(hogyan lőttek - próbáltak lőni F-14-est)

2022-01-06-08-49-54-Mi-G-23-as-a-K-zel-Keleten-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-64-bit.jpg
 
Azért ezt az 5 Mirage-F1-et manővereztek ki Master Arm kapcsoló hiba miatt védtelenül egyedül egy Tomcatben úgy, hogy 11,5G-nél akadt ki a G-mérő a cicusban, leszakadt róluk a ruha, összenyomódott a sisak és egyiknek nyakmerevítőt, másiknak térdeit műteni kellett utána, kissé kezeljük szerintem fenntartásokkal...

Erre mondja azt a tanult francia, hogy "locker room talking"... A felét sem hiszem el, de jó történet volt!
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Angola felett a MiG-23MLD is sok volt a dél-afrikai Mirage-oknak.
Az a Mig-23MLD már nem lesajnálandó ám egy Tomcathez képest közelharcban, sőt...

Illetve Angolában az is nagyon nagyban közre játszott, hogy a dél-afrikaiak totális embargó alatt álltak, mindenben ütött-kopott, régi verzióik voltak, gyenge - nem a kor színvonalán - felfegyverezve, műszerezve, karban tartva. A Mig-23 és a Mirage F1 kb. kortársak, harcértékben megfeleltethetőek, csak nem úgy hogy a Mig-23 utolsó, legkiforrottabb MLD verzióját állítjuk szembe a legalapabb F-1 verzióval, annak kb. a Mig-23 M/MF felelt volna meg, maximum R-13M és R-3R kombóval. Az MLD annak minden uprgadejével, R-60 és R-24T/R-jével már jócskán felette állt.

A Tomcat normál esetben ha közelharcban meglepi 5 Mirage F1, pláne úgy hogy nem tud lőni, leesik. Ezek a realitások.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Hát az agresszor századok azért használták, mert a MiG-17-hez hasonló volt a manőverezőképessége (a 21-eseket már az F-5-ösökkel szimulálták inkább). Fordulózásban esetleg, erőben sehol sincs egy F-15-höz vagy Raptorhoz képest.
A Draken International is használja mind a mai napig.
A gép kicsi és lendületből repülve, kihasználva a gyors irányváltó tulajdonságát tud nehéz helyzetet előidézni a kevésbé tapasztalt Eagle, vagy Raptor pilótáknak is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and enzo
Azért ezt az 5 Mirage-F1-et manővereztek ki Master Arm kapcsoló hiba miatt védtelenül egyedül egy Tomcatben úgy, hogy 11,5G-nél akadt ki a G-mérő a cicusban, leszakadt róluk a ruha, összenyomódott a sisak és egyiknek nyakmerevítőt, másiknak térdeit műteni kellett utána, kissé kezeljük szerintem fenntartásokkal...

Erre mondja azt a tanult francia, hogy "locker room talking"... A felét sem hiszem el, de jó történet volt!
Egyetértek.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
Az a Mig-23MLD már nem lesajnálandó ám egy Tomcathez képest közelharcban, sőt...

Illetve Angolában az is nagyon nagyban közre játszott, hogy a dél-afrikaiak totális embargó alatt álltak, mindenben ütött-kopott, régi verzióik voltak, gyenge - nem a kor színvonalán - felfegyverezve, műszerezve, karban tartva. A Mig-23 és a Mirage F1 kb. kortársak, harcértékben megfeleltethetőek, csak nem úgy hogy a Mig-23 utolsó, legkiforrottabb MLD verzióját állítjuk szembe a legalapabb F-1 verzióval, annak kb. a Mig-23 M/MF felelt volna meg, maximum R-13M és R-3R kombóval. Az MLD annak minden uprgadejével, R-60 és R-24T/R-jével már jócskán felette állt.

A Tomcat normál esetben ha közelharcban meglepi 5 Mirage F1, pláne úgy hogy nem tud lőni, leesik. Ezek a realitások.
Nem tudjuk az eset pontos részleteit már ha tényleg megtörtént!Ha meg is történt az se lehet tudni hogy a Mirage F1-esek például mennyi tüzelőanyag készlettel rendelkeztek,mennyire voltak messze a "bázisuktól!Éles helyzetben sokszor nem azonos feltételek vannak mint gyakorló légi harcban!Jó példa erre a 29-es ami hiába remekelt gyakorló légiharcok során manőverező légi harcban 4 gen gépekkel szembe(USAF F15,Izrael F15,Etióp Su 27)alul maradt!Mirage F1 modernebb verziót az Irakiak potensebb gépnek tartották mint a 23-ast és az Irániak is őket tartották a legkeményebb ellenfélnek!
 
Nem tudjuk az eset pontos részleteit már ha tényleg megtörtént!Ha meg is történt az se lehet tudni hogy a Mirage F1-esek például mennyi tüzelőanyag készlettel rendelkeztek,mennyire voltak messze a "bázisuktól!Éles helyzetben sokszor nem azonos feltételek vannak mint gyakorló légi harcban!Jó példa erre a 29-es ami hiába remekelt gyakorló légiharcok során manőverező légi harcban 4 gen gépekkel szembe(USAF F15,Izrael F15,Etióp Su 27)alul maradt!Mirage F1 modernebb verziót az Irakiak potensebb gépnek tartották mint a 23-ast és az Irániak is őket tartották a legkeményebb ellenfélnek!
Természetesen ez mind így van, ha bombával megrakott üzemanyagból jócskán már fogyasztó hatósugár szélén tevékenykedő zöldfülű pilótákkal találkoztak, akkor TALÁN hihető hogy miután meglepték egymást, valahogy élve el tudtak menekülni az amúgy őket érdemben sokáig veszélyeztetni nem tudó Mirage-ok elől. Amúgy azért ez a sztori ÚGY ahogy le volt írva, hogy 6 rakétát kerültek ki, ők közben visszalőni nem tudtak, percekig olyan intenzív manőverező harcot vívtak ahol látta a merge-ben az ellenfél pilóta combján a fehér jegyzetfüzetet, 11,5 G-t raktak a cicába, etc etc, ez nekem a Sci-Fi kategória.

Én meg jártam a Marson, 2x.
Gyalog.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Egyébként ami érdekes volt belőle, hogy ha jól értettem, akkor az AIM-54-nek volt olyan üzemmódja, amikor kvázi félaktív rakétaként viselkedett, ekkora igényelte a folyamatos célmegvilágítást. Értelemszerűen ilyenkor csak egy cél volt támadható.
 
!Mirage F1 modernebb verziót az Irakiak potensebb gépnek tartották mint a 23-ast és az Irániak is őket tartották a legkeményebb ellenfélnek!

Irak-Iráni légiháború ismert légiharc vesztességei: (Első szám a légi győzelem, második a veszteség)
MIG-25: 5-1
MIG-23: 16-53
MIG-21: 32-40
Mirage F-1: 15-35
F-4: 68-29
F-5: 18-23
F-14: 130(XD)-4

Ez alapján az irakiak lelőttek 68 gépet légiharcban, miközben irán vesztett 56 gépet... Itt van egy kis difi, de nem vészes, mert más típusokat is lőttek le....
Ez alapján az irániak lelőttek 216 gépet légiharcban, miközben az irakiak vesztettek 129 gépet.... Itt azért égbekiáltó különbség van!
Persze a forrásom biztos nem tűpontos (pl. a szovjetek ha jól emlékszem 8 MIG-25 légi győzelmet tartanak számon...) , de ekkora difi csak akkor lehet, ha az Iráni F-14 pilóták elképesztően nagyokat kamuznak. (Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy nagyrészt BVR győzelmekről van szó... Azt meg ki látta XD)
 
Irak-Iráni légiháború ismert légiharc vesztességei: (Első szám a légi győzelem, második a veszteség)
MIG-25: 5-1
MIG-23: 16-53
MIG-21: 32-40
Mirage F-1: 15-35
F-4: 68-29
F-5: 18-23
F-14: 130(XD)-4

Ez alapján az irakiak lelőttek 68 gépet légiharcban, miközben irán vesztett 56 gépet... Itt van egy kis difi, de nem vészes, mert más típusokat is lőttek le....
Ez alapján az irániak lelőttek 216 gépet légiharcban, miközben az irakiak vesztettek 129 gépet.... Itt azért égbekiáltó különbség van!
Persze a forrásom biztos nem tűpontos (pl. a szovjetek ha jól emlékszem 8 MIG-25 légi győzelmet tartanak számon...) , de ekkora difi csak akkor lehet, ha az Iráni F-14 pilóták elképesztően nagyokat kamuznak. (Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy nagyrészt BVR győzelmekről van szó... Azt meg ki látta XD)
Rengeteg haditechnikát kaptak a szovjetetktől,franciáktól a veszteségek pótlására(persze nem ingyen).8 éven keresztül háborúztak ekkora időtartam alatt nem annyira lehetetlen hogy elvesztettek ennyi gépet!Arab-Izraeli háborúk ebből a szempontból jóval "intenzívebbek"voltak!Tomcat BVR-ben gyakorlatilag "űrtechnika"volt a vele szemben álló Iraki gépekkel szemben(mig21-23-25,Mirage F1).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Rengeteg haditechnikát kaptak a szovjetetktől,franciáktól a veszteségek pótlására(persze nem ingyen).8 éven keresztül háborúztak ekkora időtartam alatt nem annyira lehetetlen hogy elvesztettek ennyi gépet!Arab-Izraeli háborúk ebből a szempontból jóval "intenzívebbek"voltak!Tomcat BVR-ben gyakorlatilag "űrtechnika"volt a vele szemben álló Iraki gépekkel szemben(mig21-23-25,Mirage F1).
Mig 29-es nem tudom érdemben részt vett-e benne a háború végén!Ha elosztjuk 1 évre Irakak átlag 25 Irániak 14 gépet vesztettek 1 év alatt!
 
Mig 29-es nem tudom érdemben részt vett-e benne a háború végén!Ha elosztjuk 1 évre Irakak átlag 25 Irániak 14 gépet vesztettek 1 év alatt!
Legeredményesebb tomcat ász állítása szerint 18 gépet lőtt le és a típussal 180 légi győzelmet arattak!Ehez képest a 130 még nem is túlzóSajnos nem nagyon van információ mennyi gépe maradt az irániak nak a háború végén!És arról se nagyon hogy az Irakiak mennyi gépet kaptak a veszteségek
Pótlására!
 
Egyébként ami érdekes volt belőle, hogy ha jól értettem, akkor az AIM-54-nek volt olyan üzemmódja, amikor kvázi félaktív rakétaként viselkedett, ekkora igényelte a folyamatos célmegvilágítást. Értelemszerűen ilyenkor csak egy cél volt támadható.

Ennek amúgy mi az értelme? Kevésbé zavarható?
 
Ennek a függesztésnek mi értelme van?

Amikor totál konvencionálisan ennél 1-gyel több AIM-7 is lehetne?
Ezű
3xAIM-7
2xAIM-54
2xAIM-9



F-14A_VF-33_DSCAP.JPEG


Amikor
törzs alatt 4xAIM-7
szárnyaknál meg 2xAIM-54
és 2xAIM-9 mehet.

Így.
Underside_of_missile-armed_F-14A_Tomcat_of_VF-211_c1977.jpg
 
Ennek a függesztésnek mi értelme van?
Gondolom, a rakéták éllettartama és repóra költsége szempontjából nem volt mindegy, hogy hány 54-eset és 7-eset reptetnek meg.
Teljes fegyverzettel akartak CAP-et adni, de nem 3 Tu-22 ezred támadását várták, akkor ez logikusabbnak tűnik.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Francia haditengerészet Super Etandard-ja ad át üzemanyagot US NAVY F-14-esnek, a Perzsa-öböl felett, a tanker háború alatt (valószínüleg 1987).