A cikk számomra érdekes része a TC szárnymechanizációjának kifogásolása.
Én erről soha nem hallottam, meg is tudnám érteni, de akkor az F-16-ot miért fogadták el?
Annak, ha elszáll az automatizált orrsegédszárny vezérlése,
akkor a gép lényegében harcképtelen.
Az F-14 elleni fő ellenszenv nem ez volt.
- Az F-14A elleni gyakorló légi harcok során néha még az A-4 ellen is bajban volt a függőleges (!) manőverek végrehajtásakor is. (Ok, hogy szuperkönnyű A-4-ek voltak, de akkor is...)
- A gép méretét, tehát árát is iszonyatosan megdobta az, hogy AIM-54 képességet vártak el tőle. Amire Izrael nem tartott igényt. Hiába használták ők volna csak AIM-7-tel, a gép tömegép úgymond és a szuperfejlett avionikát ugyanúgy ki kellett volna perkálni.
Így vettek egy 18+ tonnás AIM-54 nélkül F-14A helyett, egy kvázi nulla szárnymechanizációs, AIM-54 nélküli éppenhogy 12 tonnás F-15A-t, ami aztán elég szépen lepofozta az F-14A-at. Földháttérben repülő célok ellen an AN/APG-63 elvieg többet tudott, mint az AWG-9. A kabinból is jobb kilátás volt.
Az F-14A egyetlen realizálható előnye az akkor sokat számító plusz szempár RIO volt, amit az F-4-nél megszoktak.
Ennek ellenére nem rendeltek több F-15B-t, hogy akkor kétüléses szuper WVR vadászuk legyen... (F-15B-ben nem volt integrált ECM).
De a killek arányában mégis az F-15B vitte a prímet.
Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet. Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett...