F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
Képen
Ennek a függesztésnek mi értelme van?

Amikor totál konvencionálisan ennél 1-gyel több AIM-7 is lehetne?
Ezű
3xAIM-7
2xAIM-54
2xAIM-9



F-14A_VF-33_DSCAP.JPEG


Amikor
törzs alatt 4xAIM-7
szárnyaknál meg 2xAIM-54
és 2xAIM-9 mehet.

Így.
Underside_of_missile-armed_F-14A_Tomcat_of_VF-211_c1977.jpg
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
Képen 4 aim 54 van a törzs alatt.Értelme annyi lehet hogy a phoenixnek kissebb a légellenállása a törzs alatt.Ha csak 2-ő phoenixet visznek a maradék felfüggesztési pontok így adják ki az aim-7-esek helyét!
Ha törzs alatt 2 Phoenix van elöl akkor ott már csak 1 Sparrow fér el.Természetesen mehetne a szárny alá is a 2 Phoenix és akkor elfér a 4 Sparrow!
 
M

molnibalage

Guest
Ha törzs alatt 2 Phoenix van elöl akkor ott már csak 1 Sparrow fér el.Természetesen mehetne a szárny alá is a 2 Phoenix és akkor elfér a 4 Sparrow!
Képen 4 aim 54 van a törzs alatt.Értelme annyi lehet hogy a phoenixnek kissebb a légellenállása a törzs alatt.Ha csak 2-ő phoenixet visznek a maradék felfüggesztési pontok így adják ki az aim-7-esek helyét!
Pont ezért semmi értelme.
Ha csak 2 db AIM-54 és 1 db AIM-7 van a törzs alatt, akkor a 2 nagy rakéta egy kicsit árnyékol és -1 db AIM-7 ahhoz képest, ha 2 db AIM-54 árnyékol másik kettőt.

A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 148
5 956
113
Pont ezért semmi értelme.
Ha csak 2 db AIM-54 és 1 db AIM-7 van a törzs alatt, akkor a 2 nagy rakéta egy kicsit árnyékol és -1 db AIM-7 ahhoz képest, ha 2 db AIM-54 árnyékol másik kettőt.

A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
Ezt értem!Én csak arra akartam célozni ha 2 Phoenix van az első tartón a törzs alatt akkor oda már csak 1 Sparrow fér a törzs alá!Hogy az oka mi nem tudom de ha csak Sparrow van függesztve látható hogy a hátsó kettő máshova van függesztve mint ha 4 Phoenix lenne a tartókon!Abban igazad van hogy mennyiségre többet vinne ha a szárny alatti ttartókon lennének függesztve a phoenixek!
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 421
113
A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
Végül is a két Phoenix egyvonalba került a pótosokkal és a szárny alatti fegyverzettel.
Kíváncsi lennék, hogy a nyilazást (is) vezérlő Flight Augumentation System vajon engedte-e a nagyobb nyilazási szögeket.
Hiszen kb 30-33 fokig a szárnyon ébredő felhajtóerő nyomásközéppontja hangsebesség alatt szintén a két Phoenix és a többi függesztmény vonalában fog hatni.
Ráadásul - bár könnyen lehet, hogy csak a szemem csal - mintha a vezérsík is jobban farokra lenne trimmelve.
Szóval ami a súlyponti kérdést illeti, én ezt nem látom gondnak.


Bio-article-PHX_top.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 081
113
Az 1989-es Szidra-öböl incidens | Part1 | Az amerikai repülőgépek videó és hanganyaga (magyar felirattal)


"A távolságokat mindig mérföldben adják meg, a magasságot lábban, a sebességet pedig csomóban. A fordításnál igyekeztünk szöveghűen visszaadni. Vannak kivehetetlen részek, ezeket jelöltük.

Szómagyarázat: Alpha-Bravo: A USS John Kennedy repülőgéphordozó-kötelék parancsnoka Angel: magasság, lábban megadva (ha csak egy számjegyű, akkor szorozni kell ezerrel, pl Angel 5 = 5000 láb) Closeout: Az amerikai köteléket támogató AWACS repülőgép hívójele. Fox-1: félaktív-radarvezérlésű rakéták (ez esetben AIM-7 Sparrow) kódja Fox-2: infravörös vezérlésű rakéták (ez esetben AIM-9 Sidewinder) kódja Gypsy 202: Az amerikai kötelék „wingmanje” hívójele Gypsy 207: Az amerikai F-14-es kötelék vezérgépe hívójele Irány (heading): Egy repülőgép megadott ponthoz, rendszerint a mágneses északhoz, viszonyított iránya fokban megadva. Irányszög (bearing) Egy repülőgép relatív, másik repülőgéphez viszonyított iránya fokban megadva. Kontakt: radaron megjelenő, azonosítatlan repülőgép. Mumus: Azonosítatlan, potenciálisan ellenséges szándékú repülőgép. A bizonyítottan ellenséges szándékú gép „neve” bandita. Pilot: A repülőgép pilótája. RIO: Radarelfogótiszt. Warning Yellow: Három fokozatú fenyegetettségi szint középső szintje. Jelentése: „közvetlen fenyegetettség valószínűsíthető”. Weapons Hold: A három fokozatú fegyverkezelési státusz legenyhébb szintje. Jelentése: „fegyverhasználat csak közvetlen, aktív fenyegetés, vagy felettes parancsa esetén”.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
809
2 192
93
Az 1989-es Szidra-öböl incidens | Part1 | Az amerikai repülőgépek videó és hanganyaga (magyar felirattal)


"A távolságokat mindig mérföldben adják meg, a magasságot lábban, a sebességet pedig csomóban. A fordításnál igyekeztünk szöveghűen visszaadni. Vannak kivehetetlen részek, ezeket jelöltük.

Szómagyarázat: Alpha-Bravo: A USS John Kennedy repülőgéphordozó-kötelék parancsnoka Angel: magasság, lábban megadva (ha csak egy számjegyű, akkor szorozni kell ezerrel, pl Angel 5 = 5000 láb) Closeout: Az amerikai köteléket támogató AWACS repülőgép hívójele. Fox-1: félaktív-radarvezérlésű rakéták (ez esetben AIM-7 Sparrow) kódja Fox-2: infravörös vezérlésű rakéták (ez esetben AIM-9 Sidewinder) kódja Gypsy 202: Az amerikai kötelék „wingmanje” hívójele Gypsy 207: Az amerikai F-14-es kötelék vezérgépe hívójele Irány (heading): Egy repülőgép megadott ponthoz, rendszerint a mágneses északhoz, viszonyított iránya fokban megadva. Irányszög (bearing) Egy repülőgép relatív, másik repülőgéphez viszonyított iránya fokban megadva. Kontakt: radaron megjelenő, azonosítatlan repülőgép. Mumus: Azonosítatlan, potenciálisan ellenséges szándékú repülőgép. A bizonyítottan ellenséges szándékú gép „neve” bandita. Pilot: A repülőgép pilótája. RIO: Radarelfogótiszt. Warning Yellow: Három fokozatú fenyegetettségi szint középső szintje. Jelentése: „közvetlen fenyegetettség valószínűsíthető”. Weapons Hold: A három fokozatú fegyverkezelési státusz legenyhébb szintje. Jelentése: „fegyverhasználat csak közvetlen, aktív fenyegetés, vagy felettes parancsa esetén”.

Ugyan ez animálva a DCS segítségével :)

 
M

molnibalage

Guest
A cikk számomra érdekes része a TC szárnymechanizációjának kifogásolása.
Én erről soha nem hallottam, meg is tudnám érteni, de akkor az F-16-ot miért fogadták el?
Annak, ha elszáll az automatizált orrsegédszárny vezérlése, akkor a gép lényegében harcképtelen.

Az F-14 elleni fő ellenszenv nem ez volt.
  • Az F-14A elleni gyakorló légi harcok során néha még az A-4 ellen is bajban volt a függőleges (!) manőverek végrehajtásakor is. (Ok, hogy szuperkönnyű A-4-ek voltak, de akkor is...)
  • A gép méretét, tehát árát is iszonyatosan megdobta az, hogy AIM-54 képességet vártak el tőle. Amire Izrael nem tartott igényt. Hiába használták ők volna csak AIM-7-tel, a gép tömegép úgymond és a szuperfejlett avionikát ugyanúgy ki kellett volna perkálni.
Így vettek egy 18+ tonnás AIM-54 nélkül F-14A helyett, egy kvázi nulla szárnymechanizációs, AIM-54 nélküli éppenhogy 12 tonnás F-15A-t, ami aztán elég szépen lepofozta az F-14A-at. Földháttérben repülő célok ellen an AN/APG-63 elvieg többet tudott, mint az AWG-9. A kabinból is jobb kilátás volt.

Az F-14A egyetlen realizálható előnye az akkor sokat számító plusz szempár RIO volt, amit az F-4-nél megszoktak.
Ennek ellenére nem rendeltek több F-15B-t, hogy akkor kétüléses szuper WVR vadászuk legyen... (F-15B-ben nem volt integrált ECM).
De a killek arányában mégis az F-15B vitte a prímet.

Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet. Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett...
 
M

molnibalage

Guest
A Pratt&Whitney 60. évfordulós repülőnapja, Dale Snodgrass volt a Tomcat demópilótája:


Valószínű, hogy a TF30-asok is magasabb tolóerejű rezsimen dolgoztak.
Hát baszki, ez már ez korrajznak számít ez a videó, nem csak repülés szempontjából.
Az meg aztán tényleg meredek, hogy a ma és a repnak között lényegében akkora időtáv van, mint a repnap és II. vh között.