F-14 Tomcat (Grumman)

Képen
Ennek a függesztésnek mi értelme van?

Amikor totál konvencionálisan ennél 1-gyel több AIM-7 is lehetne?
Ezű
3xAIM-7
2xAIM-54
2xAIM-9



F-14A_VF-33_DSCAP.JPEG


Amikor
törzs alatt 4xAIM-7
szárnyaknál meg 2xAIM-54
és 2xAIM-9 mehet.

Így.
Underside_of_missile-armed_F-14A_Tomcat_of_VF-211_c1977.jpg
 
Képen 4 aim 54 van a törzs alatt.Értelme annyi lehet hogy a phoenixnek kissebb a légellenállása a törzs alatt.Ha csak 2-ő phoenixet visznek a maradék felfüggesztési pontok így adják ki az aim-7-esek helyét!
Ha törzs alatt 2 Phoenix van elöl akkor ott már csak 1 Sparrow fér el.Természetesen mehetne a szárny alá is a 2 Phoenix és akkor elfér a 4 Sparrow!
 
Ha törzs alatt 2 Phoenix van elöl akkor ott már csak 1 Sparrow fér el.Természetesen mehetne a szárny alá is a 2 Phoenix és akkor elfér a 4 Sparrow!
Képen 4 aim 54 van a törzs alatt.Értelme annyi lehet hogy a phoenixnek kissebb a légellenállása a törzs alatt.Ha csak 2-ő phoenixet visznek a maradék felfüggesztési pontok így adják ki az aim-7-esek helyét!
Pont ezért semmi értelme.
Ha csak 2 db AIM-54 és 1 db AIM-7 van a törzs alatt, akkor a 2 nagy rakéta egy kicsit árnyékol és -1 db AIM-7 ahhoz képest, ha 2 db AIM-54 árnyékol másik kettőt.

A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
 
Pont ezért semmi értelme.
Ha csak 2 db AIM-54 és 1 db AIM-7 van a törzs alatt, akkor a 2 nagy rakéta egy kicsit árnyékol és -1 db AIM-7 ahhoz képest, ha 2 db AIM-54 árnyékol másik kettőt.

A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
Ezt értem!Én csak arra akartam célozni ha 2 Phoenix van az első tartón a törzs alatt akkor oda már csak 1 Sparrow fér a törzs alá!Hogy az oka mi nem tudom de ha csak Sparrow van függesztve látható hogy a hátsó kettő máshova van függesztve mint ha 4 Phoenix lenne a tartókon!Abban igazad van hogy mennyiségre többet vinne ha a szárny alatti ttartókon lennének függesztve a phoenixek!
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
A súlypont is elég érdekes lehet így.
Ez az egyetlen fotó, ahol eddig ilyet láttam...
Végül is a két Phoenix egyvonalba került a pótosokkal és a szárny alatti fegyverzettel.
Kíváncsi lennék, hogy a nyilazást (is) vezérlő Flight Augumentation System vajon engedte-e a nagyobb nyilazási szögeket.
Hiszen kb 30-33 fokig a szárnyon ébredő felhajtóerő nyomásközéppontja hangsebesség alatt szintén a két Phoenix és a többi függesztmény vonalában fog hatni.
Ráadásul - bár könnyen lehet, hogy csak a szemem csal - mintha a vezérsík is jobban farokra lenne trimmelve.
Szóval ami a súlyponti kérdést illeti, én ezt nem látom gondnak.


Bio-article-PHX_top.jpg
 
Az 1989-es Szidra-öböl incidens | Part1 | Az amerikai repülőgépek videó és hanganyaga (magyar felirattal)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"A távolságokat mindig mérföldben adják meg, a magasságot lábban, a sebességet pedig csomóban. A fordításnál igyekeztünk szöveghűen visszaadni. Vannak kivehetetlen részek, ezeket jelöltük.

Szómagyarázat: Alpha-Bravo: A USS John Kennedy repülőgéphordozó-kötelék parancsnoka Angel: magasság, lábban megadva (ha csak egy számjegyű, akkor szorozni kell ezerrel, pl Angel 5 = 5000 láb) Closeout: Az amerikai köteléket támogató AWACS repülőgép hívójele. Fox-1: félaktív-radarvezérlésű rakéták (ez esetben AIM-7 Sparrow) kódja Fox-2: infravörös vezérlésű rakéták (ez esetben AIM-9 Sidewinder) kódja Gypsy 202: Az amerikai kötelék „wingmanje” hívójele Gypsy 207: Az amerikai F-14-es kötelék vezérgépe hívójele Irány (heading): Egy repülőgép megadott ponthoz, rendszerint a mágneses északhoz, viszonyított iránya fokban megadva. Irányszög (bearing) Egy repülőgép relatív, másik repülőgéphez viszonyított iránya fokban megadva. Kontakt: radaron megjelenő, azonosítatlan repülőgép. Mumus: Azonosítatlan, potenciálisan ellenséges szándékú repülőgép. A bizonyítottan ellenséges szándékú gép „neve” bandita. Pilot: A repülőgép pilótája. RIO: Radarelfogótiszt. Warning Yellow: Három fokozatú fenyegetettségi szint középső szintje. Jelentése: „közvetlen fenyegetettség valószínűsíthető”. Weapons Hold: A három fokozatú fegyverkezelési státusz legenyhébb szintje. Jelentése: „fegyverhasználat csak közvetlen, aktív fenyegetés, vagy felettes parancsa esetén”.
 
Az 1989-es Szidra-öböl incidens | Part1 | Az amerikai repülőgépek videó és hanganyaga (magyar felirattal)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"A távolságokat mindig mérföldben adják meg, a magasságot lábban, a sebességet pedig csomóban. A fordításnál igyekeztünk szöveghűen visszaadni. Vannak kivehetetlen részek, ezeket jelöltük.

Szómagyarázat: Alpha-Bravo: A USS John Kennedy repülőgéphordozó-kötelék parancsnoka Angel: magasság, lábban megadva (ha csak egy számjegyű, akkor szorozni kell ezerrel, pl Angel 5 = 5000 láb) Closeout: Az amerikai köteléket támogató AWACS repülőgép hívójele. Fox-1: félaktív-radarvezérlésű rakéták (ez esetben AIM-7 Sparrow) kódja Fox-2: infravörös vezérlésű rakéták (ez esetben AIM-9 Sidewinder) kódja Gypsy 202: Az amerikai kötelék „wingmanje” hívójele Gypsy 207: Az amerikai F-14-es kötelék vezérgépe hívójele Irány (heading): Egy repülőgép megadott ponthoz, rendszerint a mágneses északhoz, viszonyított iránya fokban megadva. Irányszög (bearing) Egy repülőgép relatív, másik repülőgéphez viszonyított iránya fokban megadva. Kontakt: radaron megjelenő, azonosítatlan repülőgép. Mumus: Azonosítatlan, potenciálisan ellenséges szándékú repülőgép. A bizonyítottan ellenséges szándékú gép „neve” bandita. Pilot: A repülőgép pilótája. RIO: Radarelfogótiszt. Warning Yellow: Három fokozatú fenyegetettségi szint középső szintje. Jelentése: „közvetlen fenyegetettség valószínűsíthető”. Weapons Hold: A három fokozatú fegyverkezelési státusz legenyhébb szintje. Jelentése: „fegyverhasználat csak közvetlen, aktív fenyegetés, vagy felettes parancsa esetén”.

Ugyan ez animálva a DCS segítségével :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A cikk számomra érdekes része a TC szárnymechanizációjának kifogásolása.
Én erről soha nem hallottam, meg is tudnám érteni, de akkor az F-16-ot miért fogadták el?
Annak, ha elszáll az automatizált orrsegédszárny vezérlése, akkor a gép lényegében harcképtelen.

Az F-14 elleni fő ellenszenv nem ez volt.
  • Az F-14A elleni gyakorló légi harcok során néha még az A-4 ellen is bajban volt a függőleges (!) manőverek végrehajtásakor is. (Ok, hogy szuperkönnyű A-4-ek voltak, de akkor is...)
  • A gép méretét, tehát árát is iszonyatosan megdobta az, hogy AIM-54 képességet vártak el tőle. Amire Izrael nem tartott igényt. Hiába használták ők volna csak AIM-7-tel, a gép tömegép úgymond és a szuperfejlett avionikát ugyanúgy ki kellett volna perkálni.
Így vettek egy 18+ tonnás AIM-54 nélkül F-14A helyett, egy kvázi nulla szárnymechanizációs, AIM-54 nélküli éppenhogy 12 tonnás F-15A-t, ami aztán elég szépen lepofozta az F-14A-at. Földháttérben repülő célok ellen an AN/APG-63 elvieg többet tudott, mint az AWG-9. A kabinból is jobb kilátás volt.

Az F-14A egyetlen realizálható előnye az akkor sokat számító plusz szempár RIO volt, amit az F-4-nél megszoktak.
Ennek ellenére nem rendeltek több F-15B-t, hogy akkor kétüléses szuper WVR vadászuk legyen... (F-15B-ben nem volt integrált ECM).
De a killek arányában mégis az F-15B vitte a prímet.

Érdekes, hogy az IAF gyakran küldte harcba a kétüléses gépeit. Az első körben beszerzett 25 darab közül mindössze 2 darab volt F-15B, azonban a hadműveletben fegyverhasználattal elért 31 lelövésből 7-et kétüléses géppel értek el. A kétüléses változattal, az összes légigyőzelem 22%-át érték el, mikor az akkor már csak 24 darabos flotta 8%-át tették ki, ha nem számítjuk a seggbelőtt, és így a további harcokból kieső gépet. Azt persze nem tudom megmondani, hogy a bevetéseket milyen arányban repülték az A/B változatok gépek, de ekkora különbség esetén statisztikailag nem nagyon lehet torz eredményt kapni. A hadművelet után alig két héttel szerzett dupla légigyőzelmet is egy F-15B-vel érték el, ami még tovább javítja az F-15B mutatóját. Bár lehet, hogy csak a szerencse hozta így, de nem lehet kizárni, hogy az a plusz szempár ennyit jelentett a légiharcokban, az egyetlen hármas légigyőzelmet is F-15B-vel érték el. Lehet, hogy a kétüléses F-15 volt a vadászgépek királya, csak ezt nem volt alkalma demonstrálni? Ugyanis az USAF a Sivatagi Vihar alatt csak F-15C gépekkel repült Irak felett...
 
A Pratt&Whitney 60. évfordulós repülőnapja, Dale Snodgrass volt a Tomcat demópilótája:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Valószínű, hogy a TF30-asok is magasabb tolóerejű rezsimen dolgoztak.
 
A Pratt&Whitney 60. évfordulós repülőnapja, Dale Snodgrass volt a Tomcat demópilótája:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Valószínű, hogy a TF30-asok is magasabb tolóerejű rezsimen dolgoztak.
Hát baszki, ez már ez korrajznak számít ez a videó, nem csak repülés szempontjából.
Az meg aztán tényleg meredek, hogy a ma és a repnak között lényegében akkora időtáv van, mint a repnap és II. vh között.