Indonesia may acquire F-15EX...
Eight Boeing F-15EX, up to 36 Dassault Rafales, two Lockheed C-130J Hercules transporters and an unknown number of Medium-Altitude Long-Endurance Unmanned Aerial Systems (MALE UAS). It was even reported that the orders for the Rafale and the F-15EX are already intended to be issued in 2021.
(Lassan ennek az indonéz repülőgép beszerzésnek is nyithatunk egy külön topikot, mert kezd olyan fordulatos lenni, mint az indiai beszerzések...)
Ázsia az arab világ ellentéte. Mind a két helyen hierarchikus klienshálózat iránít, de az araboknál a baksis után azt adnak el, amit akarnak, azok, akiknek ezt ott megengedik. De ez lehet amerikai, orosz, francia és angol is. Illetve, akár még kínai haditechnika is.
Ázsiában is hierarchia van és kliensek hálózata, de a tradíció teljesen más.
Nincs nem és nincs elutasítás, de mindent újra kell tárgyalni, addig amíg a helyi piramis összes szereplője nincs jóllakatva. Minden indulónak be kell fizetni egy belépti díjat és az még nem garancia semmire. Engedni kell a feléből és ha mindenre rámondták az áment, akkor kezdődik az egész előlről.
A MMRCA tender, vagy a kínai Szu-35-ös beszerzés is azért nyúlt el, mert az ázsiai népek semmire se mondanak nemet, cserébe az igen se jelent semmit.
Ugyanakkor az oroszok kifejezetten jól jártak a Szu-35-ös ügylet elhúzódásával, mert még kész se volt rendesen a gép. Már rég felkínálták eldásra, amikor az első 12 gépet vissza kellett hívni, mert rossz volt az FbW rendszer. Amíg a kínaiakkal egyezkedtek (nagy rutinnal, tegyük hozzá), addig meg exportéretté tették a típust.
Az indiai Szu-30MKI is egy érdekes sztori volt, mert 1996-ban írták alá a szerződést, 1997-ben már repült a prototípus és a HAL-t végig bevonták a fejlesztésbe, mintha minden azonnal rendelkezésre állna. A HAL-nak se volt amúgy köze egy ilyen géphez, így adtak gyorsan két századnyi Szu-30K-t, hogy addig a légierő azzal gyakoroljon.
A Szu-30MKI 2001-re lett úgy-ahogy kész, ez így kb a Super Hornet rekordjával azonos fegyvertény, de persze a problémák még bőven maradtak a dizájnban.
Igaz, 2005-től már javult a helyzet, 2007-től pedig már a Szu-30MKM is készen állt. Kb ekkora kezdett valóban kész lenni típus, ami a maga tíz évével még így se rossz eredmény. Viszont kikerülték a tradícionális ázsiai tárgyalgatást.
De élesben, az MMRCA tenderen már elbuktak. Ezt nagy nehezen a franciák nyerték, de szerintem már azóta is bánják.
Az indonézeknél is le kell futni a kötelező köröket, utána majd lesz nyertes.