F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 075
113
message-editor%2F1614709004109-message-editor_1517871829896-jjaj141.jpg




Smart Bomb Transporter?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 398
113
Újjászületik a "Sas"...

Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
M

molnibalage

Guest
Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 398
113
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
Soha nem meséltem azt, hogy az 1999-es teszten a gépen volt CFT is. Nem volt, ahogy mind a mai napig a max sebesség teszten nincs CFT se az F-15E-n (legyen szó akár egy Lakenheath-i berepülésről az alakulatnál) se a Boeing gyári berepülésein (F-15I, K, SG, SA, QA Mach 2 repülések).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 398
113
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 398
113
Amúgy meg ami a CFT-t illeti, részemről ez nettó foteltudóskodás, mert mondhatom én itt a nagy okosságot, de azért ott voltak a jó öreg Keflavík-i F-15C/D gépek az illeszkedő tartályaikkal. És bár ezeket a tartályokat az USAF bőkezűen átadta Izraelnek (ahol mind a mai napig nagy boldogan használják is őket), annó azért kétlem, hogy a kiemelt észak-atlanti térségben hanyagolták volna a sebességet a hatótáv miatt.






https://www.flickr.com/photos/68820038@N07/25361352362/

https://www.flickr.com/photos/emdjt42/3356154837/
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 398
113
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
Újabb infók gyűlnek, úgyhogy időről-időre revideálom magam.
Az F-15EX legelső repülésén, a CFT tartályokkal és a rajtuk levő két sorban elhelyezkedő jókora pilonokkal is megvolt a Mach 2.
A feladatot repülő Boeing tesztpilóta szerint CFT nélkül, teljesen tiszta konfigurációban az F110GE129-es hajtóművekkel még a kétüléses géppel is meg lehet repülni a Mach 2.5-öt.
Azt jó volna tudni, hogy ezt pontosan hogyan értette a pilóta. Úgy általánosságban az idén 49 éves F-15-ös flottára értendő alapigazságként, vagy konkrétan az F-15EX típus, a kétüléses kabintetővel, a MAWS kiálló, szögletes konténerével, és a GE hajtóművekkel képes erre?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 398
113
Mountain Home AFB, ID

Az a legdiverzebb F-15E üzemeltető alakulat. Nekik van első szériás F-15E-jük PW220-as hajtóművel:

160223-F-QT909-005.jpg


2eb92768427448d47d5c50af1931d2a1.jpg


második szériás F-15E-jük PW229-es hajtóművel:

33529529700_e47604f992_o.jpg


7J9A1076-366og.jpg


(Ha nem látunk rá a fúvócső színre, ami a 220-asoknál kormosabb, a 229-eseknél pedig jóval tisztább, akkor érdemes keresni a CFT-n a hátső két oldalpilon között meglévő pótbeömlőt, ami a 220-as hajtóművekhez még nem kellett. Ott is van egy pótbeömlő, de csak egy kisebb. szögletes forma.)

és a szingapúri F-15SG-k is itt vannak az ezred farokkódjával felvértezve, GE129-es hajtóművel.

100324-F-2449R-290.JPG