F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 646
84 101
113
message-editor%2F1614709004109-message-editor_1517871829896-jjaj141.jpg




Smart Bomb Transporter?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Újjászületik a "Sas"...

Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
M

molnibalage

Guest
Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
Soha nem meséltem azt, hogy az 1999-es teszten a gépen volt CFT is. Nem volt, ahogy mind a mai napig a max sebesség teszten nincs CFT se az F-15E-n (legyen szó akár egy Lakenheath-i berepülésről az alakulatnál) se a Boeing gyári berepülésein (F-15I, K, SG, SA, QA Mach 2 repülések).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Amúgy meg ami a CFT-t illeti, részemről ez nettó foteltudóskodás, mert mondhatom én itt a nagy okosságot, de azért ott voltak a jó öreg Keflavík-i F-15C/D gépek az illeszkedő tartályaikkal. És bár ezeket a tartályokat az USAF bőkezűen átadta Izraelnek (ahol mind a mai napig nagy boldogan használják is őket), annó azért kétlem, hogy a kiemelt észak-atlanti térségben hanyagolták volna a sebességet a hatótáv miatt.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

https://www.flickr.com/photos/68820038@N07/25361352362/

https://www.flickr.com/photos/emdjt42/3356154837/
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
Újabb infók gyűlnek, úgyhogy időről-időre revideálom magam.
Az F-15EX legelső repülésén, a CFT tartályokkal és a rajtuk levő két sorban elhelyezkedő jókora pilonokkal is megvolt a Mach 2.
A feladatot repülő Boeing tesztpilóta szerint CFT nélkül, teljesen tiszta konfigurációban az F110GE129-es hajtóművekkel még a kétüléses géppel is meg lehet repülni a Mach 2.5-öt.
Azt jó volna tudni, hogy ezt pontosan hogyan értette a pilóta. Úgy általánosságban az idén 49 éves F-15-ös flottára értendő alapigazságként, vagy konkrétan az F-15EX típus, a kétüléses kabintetővel, a MAWS kiálló, szögletes konténerével, és a GE hajtóművekkel képes erre?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Mountain Home AFB, ID

Az a legdiverzebb F-15E üzemeltető alakulat. Nekik van első szériás F-15E-jük PW220-as hajtóművel:

160223-F-QT909-005.jpg


2eb92768427448d47d5c50af1931d2a1.jpg


második szériás F-15E-jük PW229-es hajtóművel:

33529529700_e47604f992_o.jpg


7J9A1076-366og.jpg


(Ha nem látunk rá a fúvócső színre, ami a 220-asoknál kormosabb, a 229-eseknél pedig jóval tisztább, akkor érdemes keresni a CFT-n a hátső két oldalpilon között meglévő pótbeömlőt, ami a 220-as hajtóművekhez még nem kellett. Ott is van egy pótbeömlő, de csak egy kisebb. szögletes forma.)

és a szingapúri F-15SG-k is itt vannak az ezred farokkódjával felvértezve, GE129-es hajtóművel.

100324-F-2449R-290.JPG
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 680
113
Jó ez az F-15EX, jó volna Kecskemétre is. A MiG-29-eseket méltón meg tudná idézni :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fotósnak amúgy sok F-15EX és QA berepülésről van képe.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 646
84 101
113
Jó ez az F-15EX, jó volna Kecskemétre is. A MiG-29-eseket méltón meg tudná idézni :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fotósnak amúgy sok F-15EX és QA berepülésről van képe.

Azt akartad ezzel mondani, hogy milyen szépen füstöl a hajtóműve? :)