F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

message-editor%2F1614709004109-message-editor_1517871829896-jjaj141.jpg




Smart Bomb Transporter?
 
Újjászületik a "Sas"...

Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
 
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
Soha nem meséltem azt, hogy az 1999-es teszten a gépen volt CFT is. Nem volt, ahogy mind a mai napig a max sebesség teszten nincs CFT se az F-15E-n (legyen szó akár egy Lakenheath-i berepülésről az alakulatnál) se a Boeing gyári berepülésein (F-15I, K, SG, SA, QA Mach 2 repülések).
 
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
 
Amúgy meg ami a CFT-t illeti, részemről ez nettó foteltudóskodás, mert mondhatom én itt a nagy okosságot, de azért ott voltak a jó öreg Keflavík-i F-15C/D gépek az illeszkedő tartályaikkal. És bár ezeket a tartályokat az USAF bőkezűen átadta Izraelnek (ahol mind a mai napig nagy boldogan használják is őket), annó azért kétlem, hogy a kiemelt észak-atlanti térségben hanyagolták volna a sebességet a hatótáv miatt.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

https://www.flickr.com/photos/68820038@N07/25361352362/

https://www.flickr.com/photos/emdjt42/3356154837/
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
Újabb infók gyűlnek, úgyhogy időről-időre revideálom magam.
Az F-15EX legelső repülésén, a CFT tartályokkal és a rajtuk levő két sorban elhelyezkedő jókora pilonokkal is megvolt a Mach 2.
A feladatot repülő Boeing tesztpilóta szerint CFT nélkül, teljesen tiszta konfigurációban az F110GE129-es hajtóművekkel még a kétüléses géppel is meg lehet repülni a Mach 2.5-öt.
Azt jó volna tudni, hogy ezt pontosan hogyan értette a pilóta. Úgy általánosságban az idén 49 éves F-15-ös flottára értendő alapigazságként, vagy konkrétan az F-15EX típus, a kétüléses kabintetővel, a MAWS kiálló, szögletes konténerével, és a GE hajtóművekkel képes erre?
 
Mountain Home AFB, ID

Az a legdiverzebb F-15E üzemeltető alakulat. Nekik van első szériás F-15E-jük PW220-as hajtóművel:

160223-F-QT909-005.jpg


2eb92768427448d47d5c50af1931d2a1.jpg


második szériás F-15E-jük PW229-es hajtóművel:

33529529700_e47604f992_o.jpg


7J9A1076-366og.jpg


(Ha nem látunk rá a fúvócső színre, ami a 220-asoknál kormosabb, a 229-eseknél pedig jóval tisztább, akkor érdemes keresni a CFT-n a hátső két oldalpilon között meglévő pótbeömlőt, ami a 220-as hajtóművekhez még nem kellett. Ott is van egy pótbeömlő, de csak egy kisebb. szögletes forma.)

és a szingapúri F-15SG-k is itt vannak az ezred farokkódjával felvértezve, GE129-es hajtóművel.

100324-F-2449R-290.JPG
 
Jó ez az F-15EX, jó volna Kecskemétre is. A MiG-29-eseket méltón meg tudná idézni :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fotósnak amúgy sok F-15EX és QA berepülésről van képe.
 
Jó ez az F-15EX, jó volna Kecskemétre is. A MiG-29-eseket méltón meg tudná idézni :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fotósnak amúgy sok F-15EX és QA berepülésről van képe.

Azt akartad ezzel mondani, hogy milyen szépen füstöl a hajtóműve? :)