Látom ez a pótos F16/35 nagyon kedvelt téma nálad. Az F35 soha nem lesz Air superiority Fighter nem annak készült. Az USA nem tud ezen kategória nélkül meglenni, az F22-est meg nem tudják finanszírozni. Lassan 20 éves technika amit már tovább kellene fejleszteni. Ezt már az amerikaiak is belátták, hogy csak stealth (5 gen) gépekből nem tudják fenntartani a légierőjüket. Miért kellene csak steath ? Nagyon sok olyan feladat van ahova a 4.5 gen is bőven elég. Az ilyen móricka anonim 31 pilótás, ja nem 30+
, vagy inkább több mint negyed-száz
) nevetséges valamivel ne nevettess.
Az F-22-es bő harminc éves technika. Ami 1997-ben repült, mint prototípus, az a kilencvenes évek legelejének technlológiai színvonala és ez is rányomta a bélyegét a gép üzemeltetésére.
A hardverrel szembeni elvárás minden korábbinál magasabb volt, ennek ára a gép üzemeltetésén köszönt vissza, lásd a hajtóművek alacsony élettartama, a körülményes karbantartás, példának okáért megmelíthetjük a stealth borítást. De már a gép gyárthatósága is sokkal összetettebb volt, hiszen a szálerősítésű kompozitok gyártási ideje és minőségi szórása sokkal nagyobb.
Ami a szoftvert illeti, tipikus kilencvenes-, illetve kétezres évek eleji kortünet.
Míg a korábbi ("analóg") architektúrák sokkal konzisztensebbek voltak, a jelenlegiek meg sokkal jobban harmonzálhatóak (köszönhetően a hálózat alapú megközelítésnek), a Raptor valahogy egy izolált rendszer maradt.
Az általad vázolt problámára a megoldásnak az NGAD ígérezik, amit a légifölény kivivására és megtartására fognak optimalizálni.
De az, hogy Lakenheath-ben az F-15C-ket az F-35A váltja, az sokkal inkább azzal függ össze, hogy az F-15E gépekkel ez utóbbi a stealth és a hálózat alapú hadviselés okán sokkal jobban együtt tud működni.
De ennek oka, hogy az átfegyverzéssel megváltozik a helyi wing feladatköre is. A korábbi "söprögető" F-15C vadászok helyét a stealth módban, hálózatba integráltan operáló F-35A gépek veszik át, megtisztítva a terepet az F-15E gépek előtt.
Ami az NGAD-ot illeti, itt lényegében kétféle géppel tervezik leváltani a Raptor-t. Persze még sokinden változhat, de lesz egy hazai légvédelmi és egy nagyobb hatótávolságú, úgymond a "dél-kínai tengeri hadszintérre optimalizált" verzió. Szerintem amúgy nem lesz, mert kétféle gépre nem lesz pénz.
De fogalmazhatunk plasztikusabban úgy is, hogy az USAF belátta, anno az YF-22-essel melléfogott, az idő az YF-23-as koncepcióját igazolta.
Az NGAD, ha kialakítását tekintve nem is, de jellegében a Northrop-féle ATF koncepciót fogja várhatóan megidézni.
Egy nagyobb méretű és gyorsabb stealth technika, amolyan stealth MiG-31-es amerikai módra, Vagy XXI. századi stealth F-108 Rapier.