F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113
Na ez érdekes. Első nyilvános F-15EX (ez valójában egy gyári QA) demo amerikai földön.
De rögtön két repülés. Egy pucér és egy felfegyverzett gép, rögtön mindjárt 12 AIM-120-assal.
(Talán ezért is lesz két Advanced Eagle az idei RIAT-on?)

Jól látni, hogy a referenciakét vehető fegyvertelen "sportgép" bemutatóhoz képest hol és mit csinál másként a felfegyverzett gép pilótája.
A start mindkét esetben rövid, de a nagyobb légellenállású géppel kell egy kis gyorsítás, illetve talán a nagy állászszögű lassú áthúzás utáni - amúgy impozáns - függőleges nyolcas marad el.
De van ugyanúgy "kobra" (valami olyasmire emlékeztető) és a Harang is megvan.


 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113
Azért némiképp ünneprontóként, de az a "több,mint 10000 font tüzelőanyag" ami testvérek közt se lesz több 5 tonnánál, ehhez a nagy géphez és e két hajtóműhöz igen karcsú.
Ez a légibemutatós töltés az amúgy szintén nem sok 6.5 tonnás max belső kapacitás kb 60-75%-a, ami gondolom a 12 rakéta súlymakett miatt kellett, illetve, hogy már a bemutató elején benne legyenek az 5g-nél jobban terhelhető felszállótömeg tartományban.
Kb olyan, mintha a mi MiG-29-eseink amúgy szerény 3600kg-os bemutatórepülős kerótöltése helyett (ami nagyjából 8 percre volt elég) mondjuk 2 - 2.5 tonnát töltöttek volna.

Szóval ezzel az új F-15-össel nagyon szépen lehet repülni, akár még "látványpékség" fegyverzettel is, de csak életszerűtlenül alacsony üzemanyagtöltés mellett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113
Itt a pucér demó, a gép tolóerő/tömeg aránya talán itt a legmagasabb, annak ellenére, hogy az új F-15-ös verziók közel két és fél tonnával nehezebb szerkezetűek, mint az F-15C-k.
Meg lehet figyelni, hogy a gép végig húzott bothelyzettel startol el, mégis gyorsul, hamar el is hagyja a betont, de abból már dinamikusan emelkedik is meredeken az ég felé:


Összehasonlításul egy F-15C felszállásával, ahol a bot a földi sebességgyűjtéshez végig nyomva van:


https://youtu.be/LjkDY-nkFZQ?si=v1NqZCRr74GNPv6P

Ugyanez volt az F-15E-vel is, az erősebb hajtómű ellenére is, igaz, itt vannak CFT tartályok is:

https://youtu.be/L4yEo5UxlCQ?si=8VHH9_WDxNe-dz7x

De a pucér izraeli F-15I-nél is, ami hasonlóan erős, de teljesen le van itt könnyítve:

https://youtu.be/a3y4wVPB4G0?si=PYjDudGn-AaKlF2c
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 604
81 887
113
Boeing Test Pilot Matt “Phat” Giese explains how new digital fly-by-wire flight controls, and other key features, have revolutionized the F-15...

Advanced-F15-Cockpit.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113
Jól összevágott videó, sok részletet lehet megfigyelni.


Azonban az látszik, hogy korábban pont a Boeing által lesajnált "oroszos cirkuszi kaszkadőrmutatványok" látványos propagálásával mennyire próbálnak reflektrofénybe kerülni, ami a céget érintő közelmúltbeli események és a megcsappanó katonai megrendelések korában nem meglepő.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 616
84 889
113
Jól összevágott videó, sok részletet lehet megfigyelni.


Azonban az látszik, hogy korábban pont a Boeing által lesajnált "oroszos cirkuszi kaszkadőrmutatványok" látványos propagálásával mennyire próbálnak reflektrofénybe kerülni, ami a céget érintő közelmúltbeli események és a megcsappanó katonai megrendelések korában nem meglepő.
Ha elfogy a szakmaiság, akkor elő kell venni a cirkuszt.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 090
50 295
113
F-15SA manualok, illetve némi GBU-31, -38, -49, -50 és -54 dokumentáció.
Konkrétan:
F110-GE-129C Technical manual
F-15SA Aircrew Weapon Delivery Manual
F-15SA Flight Manual
F-15SA Structural Repair Technical Manual

Meg a bombákhoz Weapon Delivery Source Data.

 

Hiuuz

Well-Known Member
2022. február 28.
64
273
53
F-15SA manualok, illetve némi GBU-31, -38, -49, -50 és -54 dokumentáció.
Konkrétan:
F110-GE-129C Technical manual
F-15SA Aircrew Weapon Delivery Manual
F-15SA Flight Manual
F-15SA Structural Repair Technical Manual

Meg a bombákhoz Weapon Delivery Source Data.

Reggel nekem is leesett az állam. Ami igazán nyalánkság lenne, azok a radarparaméterek és az AMRAAM-ra vonatkozó paraméterek, de azok nem ezekben vannak. Állítása szerint van több anyag is. El tudom képzelni, hogy zárt repcsis csoportokban ezek simán közkézen forognak. Kíváncsi lennék kitől kapták meg.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113
F-15SA manualok, illetve némi GBU-31, -38, -49, -50 és -54 dokumentáció.
Konkrétan:
F110-GE-129C Technical manual
F-15SA Aircrew Weapon Delivery Manual
F-15SA Flight Manual
F-15SA Structural Repair Technical Manual

Meg a bombákhoz Weapon Delivery Source Data.

A hajtóművest már átnéztem, hát elég masszív anyag. Minden fokozat minden lapátjának, minden tüzelőtér szegmensnek a rajzai, a teljes olajrendszer, tüzelőanyag rendszer, a digitális hajtóművezérlés P&ID-ja, kapcsolási rajza, meg gyakorlatilag minden. És ez az F110GE129C most az egyik legújabb terméke a GE-nek, igaz csak azért, mert a mégújabbat már levették a gyártósorról :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 604
81 887
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed and therob

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 856
113
A hajtóművest már átnéztem, hát elég masszív anyag. Minden fokozat minden lapátjának, minden tüzelőtér szegmensnek a rajzai, a teljes olajrendszer, tüzelőanyag rendszer, a digitális hajtóművezérlés P&ID-ja, kapcsolási rajza, meg gyakorlatilag minden. És ez az F110GE129C most az egyik legújabb terméke a GE-nek, igaz csak azért, mert a mégújabbat már levették a gyártósorról :)

Annyira azért nem eszik forrón a kását szerintem. Ezek nem olyan információk ami miatt főne Joe feje. Legalábbis ha a 700 oldalas hajtóművesre gondolsz.

Gyártási alkatrész rajzok eleve nincsenek benne, max szerelési szerszámokról. Alkatrész beazonosításokhoz, ellenőrzésen ábrák. Pl versenymotor alkatrészeknél a workshop manualban lévő rajzokban is mindig csalnak ahhoz képest amit a ctvel nézünk a valóságról. Se rendes villamos rajz, csak blokkvázlatok, elvi sémák a működésének megértéséhez, oké, kábelezésről.
Félre ne érts, ezek baromi sok információt tartalmaznak nekünk.. ha pl régi megmunkálógépeknél eg ilyen jellegű doksit szerzek, javításhoz, az akkor egy kincs.
De kötve hiszem, hogy bármilyen érdemi, új információt tartalmazna a konkurencia számára.
Ettől még persze baromi jó ezeket végigpörgetni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 616
84 889
113
Annyira azért nem eszik forrón a kását szerintem. Ezek nem olyan információk ami miatt főne Joe feje. Legalábbis ha a 700 oldalas hajtóművesre gondolsz.

Gyártási alkatrész rajzok eleve nincsenek benne, max szerelési szerszámokról. Alkatrész beazonosításokhoz, ellenőrzésen ábrák. Pl versenymotor alkatrészeknél a workshop manualban lévő rajzokban is mindig csalnak ahhoz képest amit a ctvel nézünk a valóságról. Se rendes villamos rajz, csak blokkvázlatok, elvi sémák a működésének megértéséhez, oké, kábelezésről.
Félre ne érts, ezek baromi sok információt tartalmaznak nekünk.. ha pl régi megmunkálógépeknél eg ilyen jellegű doksit szerzek, javításhoz, az akkor egy kincs.
De kötve hiszem, hogy bármilyen érdemi, új információt tartalmazna a konkurencia számára.
Ettől még persze baromi jó ezeket végigpörgetni.
Az F-15 az amerikaiaknal 3. vonal, mennyire érdekelheti őket úgy, hogy azért ezek nem létfontosságú adatok?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113
Annyira azért nem eszik forrón a kását szerintem. Ezek nem olyan információk ami miatt főne Joe feje. Legalábbis ha a 700 oldalas hajtóművesre gondolsz.

Gyártási alkatrész rajzok eleve nincsenek benne, max szerelési szerszámokról. Alkatrész beazonosításokhoz, ellenőrzésen ábrák. Pl versenymotor alkatrészeknél a workshop manualban lévő rajzokban is mindig csalnak ahhoz képest amit a ctvel nézünk a valóságról. Se rendes villamos rajz, csak blokkvázlatok, elvi sémák a működésének megértéséhez, oké, kábelezésről.
Félre ne érts, ezek baromi sok információt tartalmaznak nekünk.. ha pl régi megmunkálógépeknél eg ilyen jellegű doksit szerzek, javításhoz, az akkor egy kincs.
De kötve hiszem, hogy bármilyen érdemi, új információt tartalmazna a konkurencia számára.
Ettől még persze baromi jó ezeket végigpörgetni.
Nem is erről van szó. Ezek a maintenance manual-ok, melyekhez nekem, földi halandónak csak akkor van esélyem hozzájutni normális esetben, ha veszek magamnak egy F-15SA-t :)
A gyártási doksik sehol nem mennek ki, nem is tárolják őket kívülről elérhető szervereken, bár ekkor jön Kína és mondja, hogy "fogd meg a söröm"
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 604
81 887
113
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: endre and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 781
66 792
113