F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

Na ez érdekes. Első nyilvános F-15EX (ez valójában egy gyári QA) demo amerikai földön.
De rögtön két repülés. Egy pucér és egy felfegyverzett gép, rögtön mindjárt 12 AIM-120-assal.
(Talán ezért is lesz két Advanced Eagle az idei RIAT-on?)

Jól látni, hogy a referenciakét vehető fegyvertelen "sportgép" bemutatóhoz képest hol és mit csinál másként a felfegyverzett gép pilótája.
A start mindkét esetben rövid, de a nagyobb légellenállású géppel kell egy kis gyorsítás, illetve talán a nagy állászszögű lassú áthúzás utáni - amúgy impozáns - függőleges nyolcas marad el.
De van ugyanúgy "kobra" (valami olyasmire emlékeztető) és a Harang is megvan.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Azért némiképp ünneprontóként, de az a "több,mint 10000 font tüzelőanyag" ami testvérek közt se lesz több 5 tonnánál, ehhez a nagy géphez és e két hajtóműhöz igen karcsú.
Ez a légibemutatós töltés az amúgy szintén nem sok 6.5 tonnás max belső kapacitás kb 60-75%-a, ami gondolom a 12 rakéta súlymakett miatt kellett, illetve, hogy már a bemutató elején benne legyenek az 5g-nél jobban terhelhető felszállótömeg tartományban.
Kb olyan, mintha a mi MiG-29-eseink amúgy szerény 3600kg-os bemutatórepülős kerótöltése helyett (ami nagyjából 8 percre volt elég) mondjuk 2 - 2.5 tonnát töltöttek volna.

Szóval ezzel az új F-15-össel nagyon szépen lehet repülni, akár még "látványpékség" fegyverzettel is, de csak életszerűtlenül alacsony üzemanyagtöltés mellett.
 
Érdekes fejtegetést olvastam arról, hogy a mostani Advanced Eagle relevanciája kb annyira megalapozott az 5 generációs gépek korában, mint volt 87-ben az izraeli F-4-2000 Kurnass, vagyis a modernizált Phantom:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Itt a pucér demó, a gép tolóerő/tömeg aránya talán itt a legmagasabb, annak ellenére, hogy az új F-15-ös verziók közel két és fél tonnával nehezebb szerkezetűek, mint az F-15C-k.
Meg lehet figyelni, hogy a gép végig húzott bothelyzettel startol el, mégis gyorsul, hamar el is hagyja a betont, de abból már dinamikusan emelkedik is meredeken az ég felé:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Összehasonlításul egy F-15C felszállásával, ahol a bot a földi sebességgyűjtéshez végig nyomva van:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

https://youtu.be/LjkDY-nkFZQ?si=v1NqZCRr74GNPv6P

Ugyanez volt az F-15E-vel is, az erősebb hajtómű ellenére is, igaz, itt vannak CFT tartályok is:

https://youtu.be/L4yEo5UxlCQ?si=8VHH9_WDxNe-dz7x

De a pucér izraeli F-15I-nél is, ami hasonlóan erős, de teljesen le van itt könnyítve:

https://youtu.be/a3y4wVPB4G0?si=PYjDudGn-AaKlF2c
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Boeing Test Pilot Matt “Phat” Giese explains how new digital fly-by-wire flight controls, and other key features, have revolutionized the F-15...

Advanced-F15-Cockpit.jpg
 
Jól összevágott videó, sok részletet lehet megfigyelni.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azonban az látszik, hogy korábban pont a Boeing által lesajnált "oroszos cirkuszi kaszkadőrmutatványok" látványos propagálásával mennyire próbálnak reflektrofénybe kerülni, ami a céget érintő közelmúltbeli események és a megcsappanó katonai megrendelések korában nem meglepő.
 
Jól összevágott videó, sok részletet lehet megfigyelni.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azonban az látszik, hogy korábban pont a Boeing által lesajnált "oroszos cirkuszi kaszkadőrmutatványok" látványos propagálásával mennyire próbálnak reflektrofénybe kerülni, ami a céget érintő közelmúltbeli események és a megcsappanó katonai megrendelések korában nem meglepő.
Ha elfogy a szakmaiság, akkor elő kell venni a cirkuszt.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
F-15SA manualok, illetve némi GBU-31, -38, -49, -50 és -54 dokumentáció.
Konkrétan:
F110-GE-129C Technical manual
F-15SA Aircrew Weapon Delivery Manual
F-15SA Flight Manual
F-15SA Structural Repair Technical Manual

Meg a bombákhoz Weapon Delivery Source Data.

Reggel nekem is leesett az állam. Ami igazán nyalánkság lenne, azok a radarparaméterek és az AMRAAM-ra vonatkozó paraméterek, de azok nem ezekben vannak. Állítása szerint van több anyag is. El tudom képzelni, hogy zárt repcsis csoportokban ezek simán közkézen forognak. Kíváncsi lennék kitől kapták meg.
 
F-15SA manualok, illetve némi GBU-31, -38, -49, -50 és -54 dokumentáció.
Konkrétan:
F110-GE-129C Technical manual
F-15SA Aircrew Weapon Delivery Manual
F-15SA Flight Manual
F-15SA Structural Repair Technical Manual

Meg a bombákhoz Weapon Delivery Source Data.

A hajtóművest már átnéztem, hát elég masszív anyag. Minden fokozat minden lapátjának, minden tüzelőtér szegmensnek a rajzai, a teljes olajrendszer, tüzelőanyag rendszer, a digitális hajtóművezérlés P&ID-ja, kapcsolási rajza, meg gyakorlatilag minden. És ez az F110GE129C most az egyik legújabb terméke a GE-nek, igaz csak azért, mert a mégújabbat már levették a gyártósorról :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and therob
A hajtóművest már átnéztem, hát elég masszív anyag. Minden fokozat minden lapátjának, minden tüzelőtér szegmensnek a rajzai, a teljes olajrendszer, tüzelőanyag rendszer, a digitális hajtóművezérlés P&ID-ja, kapcsolási rajza, meg gyakorlatilag minden. És ez az F110GE129C most az egyik legújabb terméke a GE-nek, igaz csak azért, mert a mégújabbat már levették a gyártósorról :)

Annyira azért nem eszik forrón a kását szerintem. Ezek nem olyan információk ami miatt főne Joe feje. Legalábbis ha a 700 oldalas hajtóművesre gondolsz.

Gyártási alkatrész rajzok eleve nincsenek benne, max szerelési szerszámokról. Alkatrész beazonosításokhoz, ellenőrzésen ábrák. Pl versenymotor alkatrészeknél a workshop manualban lévő rajzokban is mindig csalnak ahhoz képest amit a ctvel nézünk a valóságról. Se rendes villamos rajz, csak blokkvázlatok, elvi sémák a működésének megértéséhez, oké, kábelezésről.
Félre ne érts, ezek baromi sok információt tartalmaznak nekünk.. ha pl régi megmunkálógépeknél eg ilyen jellegű doksit szerzek, javításhoz, az akkor egy kincs.
De kötve hiszem, hogy bármilyen érdemi, új információt tartalmazna a konkurencia számára.
Ettől még persze baromi jó ezeket végigpörgetni.
 
Annyira azért nem eszik forrón a kását szerintem. Ezek nem olyan információk ami miatt főne Joe feje. Legalábbis ha a 700 oldalas hajtóművesre gondolsz.

Gyártási alkatrész rajzok eleve nincsenek benne, max szerelési szerszámokról. Alkatrész beazonosításokhoz, ellenőrzésen ábrák. Pl versenymotor alkatrészeknél a workshop manualban lévő rajzokban is mindig csalnak ahhoz képest amit a ctvel nézünk a valóságról. Se rendes villamos rajz, csak blokkvázlatok, elvi sémák a működésének megértéséhez, oké, kábelezésről.
Félre ne érts, ezek baromi sok információt tartalmaznak nekünk.. ha pl régi megmunkálógépeknél eg ilyen jellegű doksit szerzek, javításhoz, az akkor egy kincs.
De kötve hiszem, hogy bármilyen érdemi, új információt tartalmazna a konkurencia számára.
Ettől még persze baromi jó ezeket végigpörgetni.
Az F-15 az amerikaiaknal 3. vonal, mennyire érdekelheti őket úgy, hogy azért ezek nem létfontosságú adatok?
 
Annyira azért nem eszik forrón a kását szerintem. Ezek nem olyan információk ami miatt főne Joe feje. Legalábbis ha a 700 oldalas hajtóművesre gondolsz.

Gyártási alkatrész rajzok eleve nincsenek benne, max szerelési szerszámokról. Alkatrész beazonosításokhoz, ellenőrzésen ábrák. Pl versenymotor alkatrészeknél a workshop manualban lévő rajzokban is mindig csalnak ahhoz képest amit a ctvel nézünk a valóságról. Se rendes villamos rajz, csak blokkvázlatok, elvi sémák a működésének megértéséhez, oké, kábelezésről.
Félre ne érts, ezek baromi sok információt tartalmaznak nekünk.. ha pl régi megmunkálógépeknél eg ilyen jellegű doksit szerzek, javításhoz, az akkor egy kincs.
De kötve hiszem, hogy bármilyen érdemi, új információt tartalmazna a konkurencia számára.
Ettől még persze baromi jó ezeket végigpörgetni.
Nem is erről van szó. Ezek a maintenance manual-ok, melyekhez nekem, földi halandónak csak akkor van esélyem hozzájutni normális esetben, ha veszek magamnak egy F-15SA-t :)
A gyártási doksik sehol nem mennek ki, nem is tárolják őket kívülről elérhető szervereken, bár ekkor jön Kína és mondja, hogy "fogd meg a söröm"
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: endre and fishbed