F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 141
73 702
113
15149173629_0842c039be_b.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy igen látványos videó F-22 légi üzemanyag utántöltés éjjel (IR felvétel!) és nappal.

Code:
https://www.youtube.com/watch?v=snfYHPqW-MY

Időpont: 2016 Júl 13, Helyszín: Irak ill. Szíria

A cikk az Avionist oldalon

Megjegyzés tőlem: szerintem ez volt az orosz elektronikai hírszerzés nagy napja a térségben...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 141
73 702
113
https://globenewswire.com/news-release/2016/08/08/862462/10164463/en/In-LVC-First-Northrop-Grumman-and-US-Air-Force-Link-Fifth-and-Fourth-Generation-Fighters.html
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 879
8 631
113
F-22 Raptor In Action - F-22 Raptor Planes Vertical Take Off, Sonic Boom Sound Barrier Breaks & CO
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Meg lehet nézni itt is az illesztéseket meg a különböző ajtócskák ki-be állását az egyenletes formához képest. Ha szervízelik és használják akkor ennek is ugyanolyan illesztései lesznek, mint az orosz gépeknek.
 
  • Tetszik
Reactions: bolneroll

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 879
8 631
113
Video of Tyndall Air Force Base night flying operations including F-22 Raptors, ground maintenance personnel, and air traffic controllers.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 352
10 748
113
"...
Ha az oroszok újraindítják a TU-160 gyártását akkor az USA-nak kell valamit lépni , tehát újra gyártani fogják a legütősebb gépük a Raptor gyártását ! Ez szerintem nem is pénzügyi hanem elvi , technikai és stratégiai kérdés ! A TU-160 ellen nem elég egy felturbózott F-15-16-18 !..."

"...Már hogyan ne lenne elég? Az F-22 képességei közül legfeljebb a szupercirkálásnak van értelme, de igazából annak sem. Ahol 2500-5000 km indítású távolságú CM-el operáló gép van ott tökmindegy, hogy a BARCAP-et adó vadász mi. A CM-eket és ne a Tu-160-at kell lelövöldözni. Költői túlzással egy P-51-es is jó lenne, ha elbír 4 db AMRAAM-ot és a hozzá való radart..."


Már nem tudom volt e már ebben, vagy másik topicban ezen a párbeszéden kívül megfogalmazva a következő gondolat.

Ugye az F-22 újra gyártásba vétele/nem vétele kapcsán szóba került, hogy a gyártósort újra kéne felállítani, dolgozókat toborozni/újratoborozni, aztán meg akkor már nem ártana az elektronikát is újragondolni stb., stb.
Szóval ez rengeteg pénz, ez a hajó már elúszott stb.

Ez azért érdekes számomra mert az oroszok a Tu-160-as gyártását támasztják fel újra.

Mégpedig úgy, hogy picit nagyobb, picit több alkatrészből áll, bonyolultabb /variaszárny, 4 hajtómű stb/, messze kevesebbet gyártottak belőle ( az F-22-höz képest mondhatni nem is volt sorozatgyártás).
Nagyságrendileg egy évtizeddel korábban kezdték el mind a fejlesztését, mind az első felszállását a prototípusnak, mind a gyártását, de a gyártás befejezését is.
S amikor a fejlesztésről beszélünk, akkor nem mindegy, hogy egy egykori harmincas-negyvenes fejlesztő most 65-75, vagy 75-85 éves ugye;)

S akkor még nem beszéltünk arról, hogy eközben gyakorlatilag összeomlott az exszovjet, ma orosz védelmi ipar. /A bombázógyártás meg pláne ugye, ellenben az amerikai Lockheed harci repülőgép gyártásával/ Meg arról sem, hogy megszűnt a kapcsolat az ukrán védelmi iparral. Vélelmezem, hogy azért volt onnan is alkatrész, netán egész rendszer is a gépeken.

Szóval ebből látszik szerintem, hogy egy típus újra sorozatba gyártásának a vétele - főleg ekkora hadiiparral rendelkező hatalmak esetében nem humánerőforrás, nem tehetősség, nem pénz kérdése; hanem - ilyen olyan - akaraté.
Természetesen figyelembe veszem azt, hogy a leendő ellenfelek ellen ott van az F-35-ös, ami kvázi kiváltja az F-22-est
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 464
142
63
"...
Ha az oroszok újraindítják a TU-160 gyártását akkor az USA-nak kell valamit lépni , tehát újra gyártani fogják a legütősebb gépük a Raptor gyártását ! Ez szerintem nem is pénzügyi hanem elvi , technikai és stratégiai kérdés ! A TU-160 ellen nem elég egy felturbózott F-15-16-18 !..."

"...Már hogyan ne lenne elég? Az F-22 képességei közül legfeljebb a szupercirkálásnak van értelme, de igazából annak sem. Ahol 2500-5000 km indítású távolságú CM-el operáló gép van ott tökmindegy, hogy a BARCAP-et adó vadász mi. A CM-eket és ne a Tu-160-at kell lelövöldözni. Költői túlzással egy P-51-es is jó lenne, ha elbír 4 db AMRAAM-ot és a hozzá való radart..."


Már nem tudom volt e már ebben, vagy másik topicban ezen a párbeszéden kívül megfogalmazva a következő gondolat.

Ugye az F-22 újra gyártásba vétele/nem vétele kapcsán szóba került, hogy a gyártósort újra kéne felállítani, dolgozókat toborozni/újratoborozni, aztán meg akkor már nem ártana az elektronikát is újragondolni stb., stb.
Szóval ez rengeteg pénz, ez a hajó már elúszott stb.

Ez azért érdekes számomra mert az oroszok a Tu-160-as gyártását támasztják fel újra.

Mégpedig úgy, hogy picit nagyobb, picit több alkatrészből áll, bonyolultabb /variaszárny, 4 hajtómű stb/, messze kevesebbet gyártottak belőle ( az F-22-höz képest mondhatni nem is volt sorozatgyártás).
Nagyságrendileg egy évtizeddel korábban kezdték el mind a fejlesztését, mind az első felszállását a prototípusnak, mind a gyártását, de a gyártás befejezését is.
S amikor a fejlesztésről beszélünk, akkor nem mindegy, hogy egy egykori harmincas-negyvenes fejlesztő most 65-75, vagy 75-85 éves ugye;)

S akkor még nem beszéltünk arról, hogy eközben gyakorlatilag összeomlott az exszovjet, ma orosz védelmi ipar. /A bombázógyártás meg pláne ugye, ellenben az amerikai Lockheed harci repülőgép gyártásával/ Meg arról sem, hogy megszűnt a kapcsolat az ukrán védelmi iparral. Vélelmezem, hogy azért volt onnan is alkatrész, netán egész rendszer is a gépeken.

Szóval ebből látszik szerintem, hogy egy típus újra sorozatba gyártásának a vétele - főleg ekkora hadiiparral rendelkező hatalmak esetében nem humánerőforrás, nem tehetősség, nem pénz kérdése; hanem - ilyen olyan - akaraté.
Természetesen figyelembe veszem azt, hogy a leendő ellenfelek ellen ott van az F-35-ös, ami kvázi kiváltja az F-22-est
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Várjunk még azzal a Tu-160-al, ígéretekből sosincs hiány. Ha az utolsó kopejkát is kolosszális hadgyakorlatokra költik akkor elfogy az erszény.
 
M

molnibalage

Guest
"...
Ugye az F-22 újra gyártásba vétele/nem vétele kapcsán szóba került, hogy a gyártósort újra kéne felállítani, dolgozókat toborozni/újratoborozni, aztán meg akkor már nem ártana az elektronikát is újragondolni stb., stb.
Már 2010 táján meg volt pályáztatva az F-35 és F-22 közös avionikai alapra hozása ahol nem az F-22 volt sok helyen a mérce.

Ez azért érdekes számomra mert az oroszok a Tu-160-as gyártását támasztják fel újra.
Egy új gépen nem tudnak megtervezni és legyártani és olyan embertelen drága lenne, mint a B-2 anno. Ez az olcsóbb alternatíva és CM-ek tömeges eregetéséhez 2000+ km-ről bőven jó.

Szóval ebből látszik szerintem, hogy egy típus újra sorozatba gyártásának a vétele - főleg ekkora hadiiparral rendelkező hatalmak esetében nem humánerőforrás, nem tehetősség, nem pénz kérdése; hanem - ilyen olyan - akaraté.
De, ez pontosan pénz kérdése. Az első életképes protóig eljutni egy ilyen gépnél 20-40 mrd USD. Ez most kimarad és gyártják korszerűsített formában.

Természetesen figyelembe veszem azt, hogy a leendő ellenfelek ellen ott van az F-35-ös, ami kvázi kiváltja az F-22-est
Az F-35 rohadtul nem váltja ki az F-22-est, mert közelében nincs annak repteljesítményéhez. Az F-35 az F-16 és részben F-15 váltótípusa az USAF-ban.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 352
10 748
113
Köszi válaszod.

Az F-35 rohadtul nem váltja ki az F-22-est, mert közelében nincs annak repteljesítményéhez. Az F-35 az F-16 és részben F-15 váltótípusa az USAF-ban.
Molni, nem az volt eddig, hogy az F-35 a Raptoron kívül "megesz mindent" az amcsi gépek közül, a nagy vízen túl meg pláne?
Mindig azzal jössz, hogy az F-35-nél így fejlett elektronika, úgy rendszerfúzió stb.
Akkor a PAK-FA, meg a kínai jószág ellen mégiscsak szükséges az F-22, mert az F-35 kevés lehet ellenük?
Akkor az eddig emlegetett BVR fölény mégiscsak kevés, ha nincs meg a - vélelmezett - PAK-FA repteljesítmény? /Fejvakarás/
Vagy mi ellen nem elég jó, amihez Raptor kell!?

Új gép megtervezése és legyártása:
Azért annyira nem nézném le az oroszokat, hogy nem tudnának megtervezni egy B-2 klónt...
Az más kérdés, hogy mennyi idő lenne - a letesztelése, a rendszeresítésre alkalmassá tétele.
 
M

molnibalage

Guest
Molni, nem az volt eddig, hogy az F-35 a Raptoron kívül "megesz mindent" az amcsi gépek közül, a nagy vízen túl meg pláne?
Mindig azzal jössz, hogy az F-35-nél így fejlett elektronika, úgy rendszerfúzió stb.
Ettől még nem lesz PAK-FA és F-22 szintű repteljesítménye.

Akkor a PAK-FA, meg a kínai jószág ellen mégiscsak szükséges az F-22, mert az F-35 kevés lehet ellenük?
A légiharc anno ennél összetettebb. A baj az, hogy ezt egész egyszerűen nem lehet elmagyarázni annak, aki repszimet sem próbált ki. A TVC idején még emlékszel, hogy blaze-zel mit magyaráztuk a sok értetlennek?

Az F-22 és PAK-FA képes olyan gyors magasság és sebesség változtatásra, ami már gond lehet az F-35-nek szonzor fúzió ide vagy oda. Nekik van annyi AAM, hogy belefér az, hogy eregessenek azért, hogy rákényszerítsék már ekkor akaratukat az ellenfélre. Az F-35-nek nincs és az F-35 belső terében csak AIM-120 van. WVR-ben ez már gond, mert még az AIM-9M-nél is gyengébb HOBS képessége van kinematikalag az igen szűk és nagysebességű dogfight idejét, bár abben több, hogy távolodó cél ellen viszont nagyobb a DLZ és aNEZ.

Akkor az eddig emlegetett BVR fölény mégiscsak kevés, ha nincs meg a - vélelmezett - PAK-FA repteljesítmény? /Fejvakarás/
Az F-35 nem elősdlegesen vadász talán ezt kellene első körben megérteni, ahogy az F-16 sem az.

Vagy mi ellen nem elég jó, amihez Raptor kell!?
A légiharc nem ilyen kő papír olló játék. Egy gép harcértéke a képességei összeségéből adódnak az adott rendszerben. Bizonyos képességek terén az F-15 is többet tud, mint az F-35, de összeségében egy bizonyos környezetben annak túlékőképessége alacsonyabb, mert nem stealth.

Azért annyira nem nézném le az oroszokat, hogy nem tudnának megtervezni egy B-2 klónt...
A gond az, hogy ez is 20 mrd USD alsó hangon, amit írtam. Ehhez képest a Tu-160 mai szinten gyártása ennek 5-10%-ból is kijön. Nem kell az alap "gépészeti" rendszerk közül semmit megtervezni sőt, magát a gép belső elrendezését, a rejtett hibák elkerülhetőek a 2.0 változatban stb.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 352
10 748
113
Ettől még nem lesz PAK-FA és F-22 szintű repteljesítménye.


A légiharc anno ennél összetettebb. A baj az, hogy ezt egész egyszerűen nem lehet elmagyarázni annak, aki repszimet sem próbált ki. A TVC idején még emlékszel, hogy blaze-zel mit magyaráztuk a sok értetlennek?

Az F-22 és PAK-FA képes olyan gyors magasság és sebesség változtatásra, ami már gond lehet az F-35-nek szonzor fúzió ide vagy oda. Nekik van annyi AAM, hogy belefér az, hogy eregessenek azért, hogy rákényszerítsék már ekkor akaratukat az ellenfélre. Az F-35-nek nincs és az F-35 belső terében csak AIM-120 van. WVR-ben ez már gond, mert még az AIM-9M-nél is gyengébb HOBS képessége van kinematikalag az igen szűk és nagysebességű dogfight idejét, bár abben több, hogy távolodó cél ellen viszont nagyobb a DLZ és aNEZ.


Az F-35 nem elősdlegesen vadász talán ezt kellene első körben megérteni, ahogy az F-16 sem az.


A légiharc nem ilyen kő papír olló játék. Egy gép harcértéke a képességei összeségéből adódnak az adott rendszerben. Bizonyos képességek terén az F-15 is többet tud, mint az F-35, de összeségében egy bizonyos környezetben annak túlékőképessége alacsonyabb, mert nem stealth.


A gond az, hogy ez is 20 mrd USD alsó hangon, amit írtam. Ehhez képest a Tu-160 mai szinten gyártása ennek 5-10%-ból is kijön. Nem kell az alap "gépészeti" rendszerk közül semmit megtervezni sőt, magát a gép belső elrendezését, a rejtett hibák elkerülhetőek a 2.0 változatban stb.
Köszönöm válaszod.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
A gond az, hogy ez is 20 mrd USD alsó hangon, amit írtam. Ehhez képest a Tu-160 mai szinten gyártása ennek 5-10%-ból is kijön. Nem kell az alap "gépészeti" rendszerk közül semmit megtervezni sőt, magát a gép belső elrendezését, a rejtett hibák elkerülhetőek a 2.0 változatban stb.
A gyártósor egyben van a Tu-160-ashoz? Mert többször is feljött opcióként az F-22 gyártásának újrakezdése, de szerinted túl drága lenne. Pedig abban tényleg nem kellene semmit fejleszteni ha a jelenlegivel meg vannak elégedve, csak újjáépíteni a gyártósort, betanítani az embereket és beindítani a gyártást.