F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 661
84 150
113
15149173629_0842c039be_b.jpg
 
T

Törölt tag

Guest
Egy igen látványos videó F-22 légi üzemanyag utántöltés éjjel (IR felvétel!) és nappal.

Code:
https://www.youtube.com/watch?v=snfYHPqW-MY

Időpont: 2016 Júl 13, Helyszín: Irak ill. Szíria

A cikk az Avionist oldalon

Megjegyzés tőlem: szerintem ez volt az orosz elektronikai hírszerzés nagy napja a térségben...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 661
84 150
113
https://globenewswire.com/news-release/2016/08/08/862462/10164463/en/In-LVC-First-Northrop-Grumman-and-US-Air-Force-Link-Fifth-and-Fourth-Generation-Fighters.html
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
F-22 Raptor In Action - F-22 Raptor Planes Vertical Take Off, Sonic Boom Sound Barrier Breaks & CO
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 879
32 280
113
Meg lehet nézni itt is az illesztéseket meg a különböző ajtócskák ki-be állását az egyenletes formához képest. Ha szervízelik és használják akkor ennek is ugyanolyan illesztései lesznek, mint az orosz gépeknek.
 
  • Tetszik
Reactions: bolneroll

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Video of Tyndall Air Force Base night flying operations including F-22 Raptors, ground maintenance personnel, and air traffic controllers.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 730
13 470
113
"...
Ha az oroszok újraindítják a TU-160 gyártását akkor az USA-nak kell valamit lépni , tehát újra gyártani fogják a legütősebb gépük a Raptor gyártását ! Ez szerintem nem is pénzügyi hanem elvi , technikai és stratégiai kérdés ! A TU-160 ellen nem elég egy felturbózott F-15-16-18 !..."

"...Már hogyan ne lenne elég? Az F-22 képességei közül legfeljebb a szupercirkálásnak van értelme, de igazából annak sem. Ahol 2500-5000 km indítású távolságú CM-el operáló gép van ott tökmindegy, hogy a BARCAP-et adó vadász mi. A CM-eket és ne a Tu-160-at kell lelövöldözni. Költői túlzással egy P-51-es is jó lenne, ha elbír 4 db AMRAAM-ot és a hozzá való radart..."


Már nem tudom volt e már ebben, vagy másik topicban ezen a párbeszéden kívül megfogalmazva a következő gondolat.

Ugye az F-22 újra gyártásba vétele/nem vétele kapcsán szóba került, hogy a gyártósort újra kéne felállítani, dolgozókat toborozni/újratoborozni, aztán meg akkor már nem ártana az elektronikát is újragondolni stb., stb.
Szóval ez rengeteg pénz, ez a hajó már elúszott stb.

Ez azért érdekes számomra mert az oroszok a Tu-160-as gyártását támasztják fel újra.

Mégpedig úgy, hogy picit nagyobb, picit több alkatrészből áll, bonyolultabb /variaszárny, 4 hajtómű stb/, messze kevesebbet gyártottak belőle ( az F-22-höz képest mondhatni nem is volt sorozatgyártás).
Nagyságrendileg egy évtizeddel korábban kezdték el mind a fejlesztését, mind az első felszállását a prototípusnak, mind a gyártását, de a gyártás befejezését is.
S amikor a fejlesztésről beszélünk, akkor nem mindegy, hogy egy egykori harmincas-negyvenes fejlesztő most 65-75, vagy 75-85 éves ugye;)

S akkor még nem beszéltünk arról, hogy eközben gyakorlatilag összeomlott az exszovjet, ma orosz védelmi ipar. /A bombázógyártás meg pláne ugye, ellenben az amerikai Lockheed harci repülőgép gyártásával/ Meg arról sem, hogy megszűnt a kapcsolat az ukrán védelmi iparral. Vélelmezem, hogy azért volt onnan is alkatrész, netán egész rendszer is a gépeken.

Szóval ebből látszik szerintem, hogy egy típus újra sorozatba gyártásának a vétele - főleg ekkora hadiiparral rendelkező hatalmak esetében nem humánerőforrás, nem tehetősség, nem pénz kérdése; hanem - ilyen olyan - akaraté.
Természetesen figyelembe veszem azt, hogy a leendő ellenfelek ellen ott van az F-35-ös, ami kvázi kiváltja az F-22-est
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
"...
Ha az oroszok újraindítják a TU-160 gyártását akkor az USA-nak kell valamit lépni , tehát újra gyártani fogják a legütősebb gépük a Raptor gyártását ! Ez szerintem nem is pénzügyi hanem elvi , technikai és stratégiai kérdés ! A TU-160 ellen nem elég egy felturbózott F-15-16-18 !..."

"...Már hogyan ne lenne elég? Az F-22 képességei közül legfeljebb a szupercirkálásnak van értelme, de igazából annak sem. Ahol 2500-5000 km indítású távolságú CM-el operáló gép van ott tökmindegy, hogy a BARCAP-et adó vadász mi. A CM-eket és ne a Tu-160-at kell lelövöldözni. Költői túlzással egy P-51-es is jó lenne, ha elbír 4 db AMRAAM-ot és a hozzá való radart..."


Már nem tudom volt e már ebben, vagy másik topicban ezen a párbeszéden kívül megfogalmazva a következő gondolat.

Ugye az F-22 újra gyártásba vétele/nem vétele kapcsán szóba került, hogy a gyártósort újra kéne felállítani, dolgozókat toborozni/újratoborozni, aztán meg akkor már nem ártana az elektronikát is újragondolni stb., stb.
Szóval ez rengeteg pénz, ez a hajó már elúszott stb.

Ez azért érdekes számomra mert az oroszok a Tu-160-as gyártását támasztják fel újra.

Mégpedig úgy, hogy picit nagyobb, picit több alkatrészből áll, bonyolultabb /variaszárny, 4 hajtómű stb/, messze kevesebbet gyártottak belőle ( az F-22-höz képest mondhatni nem is volt sorozatgyártás).
Nagyságrendileg egy évtizeddel korábban kezdték el mind a fejlesztését, mind az első felszállását a prototípusnak, mind a gyártását, de a gyártás befejezését is.
S amikor a fejlesztésről beszélünk, akkor nem mindegy, hogy egy egykori harmincas-negyvenes fejlesztő most 65-75, vagy 75-85 éves ugye;)

S akkor még nem beszéltünk arról, hogy eközben gyakorlatilag összeomlott az exszovjet, ma orosz védelmi ipar. /A bombázógyártás meg pláne ugye, ellenben az amerikai Lockheed harci repülőgép gyártásával/ Meg arról sem, hogy megszűnt a kapcsolat az ukrán védelmi iparral. Vélelmezem, hogy azért volt onnan is alkatrész, netán egész rendszer is a gépeken.

Szóval ebből látszik szerintem, hogy egy típus újra sorozatba gyártásának a vétele - főleg ekkora hadiiparral rendelkező hatalmak esetében nem humánerőforrás, nem tehetősség, nem pénz kérdése; hanem - ilyen olyan - akaraté.
Természetesen figyelembe veszem azt, hogy a leendő ellenfelek ellen ott van az F-35-ös, ami kvázi kiváltja az F-22-est
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Várjunk még azzal a Tu-160-al, ígéretekből sosincs hiány. Ha az utolsó kopejkát is kolosszális hadgyakorlatokra költik akkor elfogy az erszény.
 
M

molnibalage

Guest
"...
Ugye az F-22 újra gyártásba vétele/nem vétele kapcsán szóba került, hogy a gyártósort újra kéne felállítani, dolgozókat toborozni/újratoborozni, aztán meg akkor már nem ártana az elektronikát is újragondolni stb., stb.
Már 2010 táján meg volt pályáztatva az F-35 és F-22 közös avionikai alapra hozása ahol nem az F-22 volt sok helyen a mérce.

Ez azért érdekes számomra mert az oroszok a Tu-160-as gyártását támasztják fel újra.
Egy új gépen nem tudnak megtervezni és legyártani és olyan embertelen drága lenne, mint a B-2 anno. Ez az olcsóbb alternatíva és CM-ek tömeges eregetéséhez 2000+ km-ről bőven jó.

Szóval ebből látszik szerintem, hogy egy típus újra sorozatba gyártásának a vétele - főleg ekkora hadiiparral rendelkező hatalmak esetében nem humánerőforrás, nem tehetősség, nem pénz kérdése; hanem - ilyen olyan - akaraté.
De, ez pontosan pénz kérdése. Az első életképes protóig eljutni egy ilyen gépnél 20-40 mrd USD. Ez most kimarad és gyártják korszerűsített formában.

Természetesen figyelembe veszem azt, hogy a leendő ellenfelek ellen ott van az F-35-ös, ami kvázi kiváltja az F-22-est
Az F-35 rohadtul nem váltja ki az F-22-est, mert közelében nincs annak repteljesítményéhez. Az F-35 az F-16 és részben F-15 váltótípusa az USAF-ban.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 730
13 470
113
Köszi válaszod.

Az F-35 rohadtul nem váltja ki az F-22-est, mert közelében nincs annak repteljesítményéhez. Az F-35 az F-16 és részben F-15 váltótípusa az USAF-ban.
Molni, nem az volt eddig, hogy az F-35 a Raptoron kívül "megesz mindent" az amcsi gépek közül, a nagy vízen túl meg pláne?
Mindig azzal jössz, hogy az F-35-nél így fejlett elektronika, úgy rendszerfúzió stb.
Akkor a PAK-FA, meg a kínai jószág ellen mégiscsak szükséges az F-22, mert az F-35 kevés lehet ellenük?
Akkor az eddig emlegetett BVR fölény mégiscsak kevés, ha nincs meg a - vélelmezett - PAK-FA repteljesítmény? /Fejvakarás/
Vagy mi ellen nem elég jó, amihez Raptor kell!?

Új gép megtervezése és legyártása:
Azért annyira nem nézném le az oroszokat, hogy nem tudnának megtervezni egy B-2 klónt...
Az más kérdés, hogy mennyi idő lenne - a letesztelése, a rendszeresítésre alkalmassá tétele.
 
M

molnibalage

Guest
Molni, nem az volt eddig, hogy az F-35 a Raptoron kívül "megesz mindent" az amcsi gépek közül, a nagy vízen túl meg pláne?
Mindig azzal jössz, hogy az F-35-nél így fejlett elektronika, úgy rendszerfúzió stb.
Ettől még nem lesz PAK-FA és F-22 szintű repteljesítménye.

Akkor a PAK-FA, meg a kínai jószág ellen mégiscsak szükséges az F-22, mert az F-35 kevés lehet ellenük?
A légiharc anno ennél összetettebb. A baj az, hogy ezt egész egyszerűen nem lehet elmagyarázni annak, aki repszimet sem próbált ki. A TVC idején még emlékszel, hogy blaze-zel mit magyaráztuk a sok értetlennek?

Az F-22 és PAK-FA képes olyan gyors magasság és sebesség változtatásra, ami már gond lehet az F-35-nek szonzor fúzió ide vagy oda. Nekik van annyi AAM, hogy belefér az, hogy eregessenek azért, hogy rákényszerítsék már ekkor akaratukat az ellenfélre. Az F-35-nek nincs és az F-35 belső terében csak AIM-120 van. WVR-ben ez már gond, mert még az AIM-9M-nél is gyengébb HOBS képessége van kinematikalag az igen szűk és nagysebességű dogfight idejét, bár abben több, hogy távolodó cél ellen viszont nagyobb a DLZ és aNEZ.

Akkor az eddig emlegetett BVR fölény mégiscsak kevés, ha nincs meg a - vélelmezett - PAK-FA repteljesítmény? /Fejvakarás/
Az F-35 nem elősdlegesen vadász talán ezt kellene első körben megérteni, ahogy az F-16 sem az.

Vagy mi ellen nem elég jó, amihez Raptor kell!?
A légiharc nem ilyen kő papír olló játék. Egy gép harcértéke a képességei összeségéből adódnak az adott rendszerben. Bizonyos képességek terén az F-15 is többet tud, mint az F-35, de összeségében egy bizonyos környezetben annak túlékőképessége alacsonyabb, mert nem stealth.

Azért annyira nem nézném le az oroszokat, hogy nem tudnának megtervezni egy B-2 klónt...
A gond az, hogy ez is 20 mrd USD alsó hangon, amit írtam. Ehhez képest a Tu-160 mai szinten gyártása ennek 5-10%-ból is kijön. Nem kell az alap "gépészeti" rendszerk közül semmit megtervezni sőt, magát a gép belső elrendezését, a rejtett hibák elkerülhetőek a 2.0 változatban stb.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 730
13 470
113
Ettől még nem lesz PAK-FA és F-22 szintű repteljesítménye.


A légiharc anno ennél összetettebb. A baj az, hogy ezt egész egyszerűen nem lehet elmagyarázni annak, aki repszimet sem próbált ki. A TVC idején még emlékszel, hogy blaze-zel mit magyaráztuk a sok értetlennek?

Az F-22 és PAK-FA képes olyan gyors magasság és sebesség változtatásra, ami már gond lehet az F-35-nek szonzor fúzió ide vagy oda. Nekik van annyi AAM, hogy belefér az, hogy eregessenek azért, hogy rákényszerítsék már ekkor akaratukat az ellenfélre. Az F-35-nek nincs és az F-35 belső terében csak AIM-120 van. WVR-ben ez már gond, mert még az AIM-9M-nél is gyengébb HOBS képessége van kinematikalag az igen szűk és nagysebességű dogfight idejét, bár abben több, hogy távolodó cél ellen viszont nagyobb a DLZ és aNEZ.


Az F-35 nem elősdlegesen vadász talán ezt kellene első körben megérteni, ahogy az F-16 sem az.


A légiharc nem ilyen kő papír olló játék. Egy gép harcértéke a képességei összeségéből adódnak az adott rendszerben. Bizonyos képességek terén az F-15 is többet tud, mint az F-35, de összeségében egy bizonyos környezetben annak túlékőképessége alacsonyabb, mert nem stealth.


A gond az, hogy ez is 20 mrd USD alsó hangon, amit írtam. Ehhez képest a Tu-160 mai szinten gyártása ennek 5-10%-ból is kijön. Nem kell az alap "gépészeti" rendszerk közül semmit megtervezni sőt, magát a gép belső elrendezését, a rejtett hibák elkerülhetőek a 2.0 változatban stb.
Köszönöm válaszod.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 879
32 280
113
A gond az, hogy ez is 20 mrd USD alsó hangon, amit írtam. Ehhez képest a Tu-160 mai szinten gyártása ennek 5-10%-ból is kijön. Nem kell az alap "gépészeti" rendszerk közül semmit megtervezni sőt, magát a gép belső elrendezését, a rejtett hibák elkerülhetőek a 2.0 változatban stb.
A gyártósor egyben van a Tu-160-ashoz? Mert többször is feljött opcióként az F-22 gyártásának újrakezdése, de szerinted túl drága lenne. Pedig abban tényleg nem kellene semmit fejleszteni ha a jelenlegivel meg vannak elégedve, csak újjáépíteni a gyártósort, betanítani az embereket és beindítani a gyártást.