F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Általában írtam,hogy amíg te sértegetsz addig egy szavad sem lehet.Ez egyébként független attól,hogy mit tudsz vagy mit nem.

Ott voltam mielött még beindult volna Mack. joker finoman szolvas is minősíthetetlen volt kb már 101*re, molni ehez képest meg baromira visszafogott. Tetszik vagy nem molni indulatkezelése mérföldekkel jobb mint pár éve amikor a hülyéktől rendszeresen kiborult. Oh még 2008? ban tacsk0 amikor jött a fa ICBMeivel, meg a négerek nem jó pilóták, fehér ember meg kihal USben, szóval hiába F22...

Amúgy meg anno nekünk is voltak bajaink még ha nem is sülyedtünk joker szinvonalának a közelébe se soha, vagy ~1hete egy vagy ot elírtam emelnek meng nem tünt fel, hogy elírás... de joker szintére még úgy se süllyedt le. Szóval nem tudom mire nem lehet molninak szava. Főleg, hogy ő legalább hozzánk képest legalábbis ért hozzá. Még ha néha ő is téved vagy igen igazad van: lehülyézi a hülyét mert 101*edre már unja.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 825
4 116
113
F-22-es felszállásból emelkedik 35 ezer lábra, a videó az Edwardson készült:



Elég "sok" van ebben a gépben. Érthető, hogy "classified" egy csomó paramétere.

Ott voltam mielött még beindult volna Mack. joker finoman szolvas is minősíthetetlen volt kb már 101*re, molni ehez képest meg baromira visszafogott. Tetszik vagy nem molni indulatkezelése mérföldekkel jobb mint pár éve amikor a hülyéktől rendszeresen kiborult. Oh még 2008? ban tacsk0 amikor jött a fa ICBMeivel, meg a négerek nem jó pilóták, fehér ember meg kihal USben, szóval hiába F22...

Amúgy meg anno nekünk is voltak bajaink még ha nem is sülyedtünk joker szinvonalának a közelébe se soha, vagy ~1hete egy vagy ot elírtam emelnek meng nem tünt fel, hogy elírás... de joker szintére még úgy se süllyedt le. Szóval nem tudom mire nem lehet molninak szava. Főleg, hogy ő legalább hozzánk képest legalábbis ért hozzá. Még ha néha ő is téved vagy igen igazad van: lehülyézi a hülyét mert 101*edre már unja.

Jokernek szerintem csak rossz napja volt (mert amúgy ő pont nem tűnt nekem soha egy légből kapott hülyeségekhez ragaszkodó és azokat fújó arcnak). Megesik bárkivel. :) Persze molnit is megértem, egyre jobban... Néha már az itteni fórumon is kezd kurucinfós kommentszekciói "magasságokat" megütni a színvonal...
 
M

molnibalage

Guest
Na mi az édesapák! A Raptorok nem kapták még meg a JHMCS rendszert ?

Nem értem a meglepődésedet. A mezei JHMCS nem adoptálható az F-22 számára, mert az egésznek nagyobb RCS-e lenne szemből, mint az F-22-nek.

A pénzügyi forrást nem bizotsították a sisakdisplayhez és valahol érhető is. Az F-22 számára a dogfigth a worst case scenario ever, egész egyszerűen nem prioritás. Az obamai megszorítások előtt (?) (asszem) is 2014-15 közé lőtték be sisakdisplayt adaptációt, de azóta sem lette ebből semmi. Odáig már eljutottak, hogy az AIM-9X-et integrálták, mert még ez sem történt meg az utóbbi évekig, AIM-9M10-et (az altípusban nem vagyok biztos) használta az F-22.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Roni

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Ahogy megjelennek az ellenséges 5.gen. gépek kénytelenek lesznek sisakkijelzőt keríteni a Raptornak mert olyan ellenséggel nem tudsz nagy távolságú légi harcot vívni mait nem látsz nagy távolságból.
 
M

molnibalage

Guest
Ahogy megjelennek az ellenséges 5.gen. gépek kénytelenek lesznek sisakkijelzőt keríteni a Raptornak mert olyan ellenséggel nem tudsz nagy távolságú légi harcot vívni mait nem látsz nagy távolságból.
A megfigyelésed félig helyes, csak a végkövetkeztetés hibás... A Raptor koncepciója egy olyan kor gyeremeke, amkor:

  1. Sisakdisplaynek híre hamva sem volt vadászgépen, az AH-64A/D-n volt meg '90-es évek középén is. A JHMCS is később érkezett. HOBS képessége senkinek nem volt, még az orosz is inkább "csak" +/- 45 fokig terjed az AIM-9L/M 27,5 fokos tartományval szemben. (A tartományok érdekesek, de ezt most nem fejtem ki a HT összefoglalóban ott lesz.)
  2. A radar volt az elsődleges felderítő eszköz...
  3. Normális IRST-nek se híre sem hamva...
  4. Ami volt az is légi helyzetkép alkotására alkalmatlan, mert egyszerre csak egy cél távolsága mérhető lézerrel (KOLSz) és az is 20 km-ig.
  5. Ellenben itt a DAS, ami data link alapon is mehet.
Tehát az F-22-nek nem HOBS képesség kell SR IR AAM-mal, hanem igazából DAS... Az annyira kis távolság, ahol tényleg kell a TVC-s rakéta az még a '80-as évek légiharcainak deriválásáa... Ma data link mellett, ha 5 km-re oldalra kellene lőni 90 fokban, akkor az AIM-120 is képes lenne rámenni a célra elvileg, csak a célkijelölés nem megoldottt a mai gépekn. Szélsőséges esetben az AIM-120 is lehetne TVC-s. Csak az AIM-120 elvben kifutó fegyver már, F-35-ön CUDA lesz a tervek szerint és az AIM-120 legacy AAM lesz...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ahogy megjelennek az ellenséges 5.gen. gépek kénytelenek lesznek sisakkijelzőt keríteni a Raptornak mert olyan ellenséggel nem tudsz nagy távolságú légi harcot vívni mait nem látsz nagy távolságból.
A stealth-gépeknek nem a kijelzése a probléma egy harcigép rendszereinek, hanem az érzékelése, detektálása. Ha ez megvan, attól kezdve előre kiválasztható hogy lokátor-szkópon, HUD-on vagy sisak-kijelzőn jelenítik meg a befogott célt. De attól hogy sisak-kijelző van egy harcigépen, semmivel sem egyszerűbb a célpont detektálása.
 
M

molnibalage

Guest
A DAS persze sokkal drágább, csak megoldja azt, hogy ne kellejen HOBS rakétával vacakolni és egyben MAWS is. Az én véleményem az, hogy a HOBS AAM-ek elterjedésének a DAS féle rendszerek gátat fognak szabni, mert nem igazán van arra szükség. A HOBS képességben egy igen durva ellentmondás van. Akkor van rá szükség, ha a helyzetképed rossz és közel vannak. De ez ma meg már azt jelenti és a jövőben méginkább, hogy ha szar az SA akkor már régen lelőttek, mire esélyed lenne a HOBS használatra...
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
M

molnibalage

Guest
Több mint egy éve az újabb 75 fokos rakétát szállítják a légierőnek.
A '90-es évek elejéről és végéről beszéltem.... Ezen felül egy éve szállított és éppen elterjedés alatt levő dolgok ne kezeljünk már általános képességnek...

Az F-35 számára felvázolt új légiharc rakéta.
https://theaviationist.com/2012/11/30/cuda/

mire képes amire az Aim-120D nem?
Kisebb, több fér el belőle belső téren is, nincs közelségi gyújtó. Lehetséges, hogy a PAC-3-hoz hasonlóan lesznek rajta kis taszigáló hajtóművek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
A stealth-gépeknek nem a kijelzése a probléma egy harcigép rendszereinek, hanem az érzékelése, detektálása. Ha ez megvan, attól kezdve előre kiválasztható hogy lokátor-szkópon, HUD-on vagy sisak-kijelzőn jelenítik meg a befogott célt. De attól hogy sisak-kijelző van egy harcigépen, semmivel sem egyszerűbb a célpont detektálása.


A DAS persze sokkal drágább, csak megoldja azt, hogy ne kellejen HOBS rakétával vacakolni és egyben MAWS is. Az én véleményem az, hogy a HOBS AAM-ek elterjedésének a DAS féle rendszerek gátat fognak szabni, mert nem igazán van arra szükség. A HOBS képességben egy igen durva ellentmondás van. Akkor van rá szükség, ha a helyzetképed rossz és közel vannak. De ez ma meg már azt jelenti és a jövőben méginkább, hogy ha szar az SA akkor már régen lelőttek, mire esélyed lenne a HOBS használatra...


Szerintem pont a detektálhatóság korlátai miatt fog felértékelődni a közel harc a levegőben.Ezen szerintem a DAS sem fog változtatni mert azt a távolságot amiről a DAS azonosít egy célpontot(nem elég érzékelni)és a közeli légi harc kialakul az 5.gen gépek nagyon gyorsan megteszik tehát kevés idő lesz a DAS képességeinek ilyen formában való kihasználására(nyilván közel harcban is hasznos a DAS de ugye most nem erről beszélünk.

Ha nem lenne érthető egy egyszerű magyarázat(a számok csak az érthetőséget szolgálják):Ha a DAS 50km-ről azonosít akkor az ellenségnek 45km-et kell megtenni(ha 5km ben határozzuk meg a közeli légi harc felső határát) ahhoz,hogy elkerülje a kacsavadászatot és közelharcot alakítson ki.Az 5.gen. gépek ezt az 45km-et marha gyorsan megteszik(ugye nagy magasságban hangsebesség felett közlekednek abban a zónában ahol veszélyben vannak)így azt a képességét a DAS-nak,hogy képes kacsavadászatot rendezni nagyon kis időre redukálják.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem pont a detektálhatóság korlátai miatt fog felértékelődni a közel harc a levegőben.Ezen szerintem a DAS sem fog változtatni mert azt a távolságot amiről a DAS azonosít egy célpontot(nem elég érzékelni)és a közeli légi harc kialakul az 5.gen gépek nagyon gyorsan megteszik tehát kevés idő lesz a DAS képességeinek ilyen formában való kihasználására(nyilván közel harcban is hasznos a DAS de ugye most nem erről beszélünk.
A DAS tesztvideón azt látni, hogy min. 30 km-ről emelkedő légiharc rakétát érzékel a rendszer...

A DAS előnye az, hogy data linkkel együtt passzív elven is képes távolságot mérni és mivel nem pásztáz, hanem folyamatosan beláta a teljes 360 fokot, ezért passzív IR alapot légi helyzetkép adható, csak az EIFF az, ami korlátos. A VID IFF a EOTS-szal előrefelé megy. Az F-35 számára a fenti kijelentés sanszosan nem állja meg a helyét, a 4++ gépeknél még igen.

Ha nem lenne érthető egy egyszerű magyarázat(a számok csak az érthetőséget szolgálják):Ha a DAS 50km-ről azonosít akkor az ellenségnek 45km-et kell megtenni(ha 5km ben határozzuk meg a közeli légi harc felső határát) ahhoz,hogy elkerülje a kacsavadászatot és közelharcot alakítson ki.
Ez elég sok... A DAS nem azonosít semmit, az kb. 1 pixel méretű cél észlel ilyen távolságból. Az DAS alapján az EOTS néz rá a célokra vagy a radar mér rá.

Az 5.gen. gépek ezt az 45km-et marha gyorsan megteszik(ugye nagy magasságban hangsebesség felett közlekednek abban a zónában ahol veszélyben vannak)így azt a képességét a DAS-nak,hogy képes kacsavadászatot rendezni nagyon kis időre redukálják.
Ez ebben a formában nem igaz, lásd fent. Ezen felül a stealth sem omnidirekcionális, tehát a DAS-sal repülő széthúzott F-35 kötelékek előbb utóbb találnak olyan aspektust, ahol képesek még stealth cél ellen is tevékenykedni. Ameddig ennyivel előre járnak vas oldalon az F-35-tel... Az F-35 repteljesítményét leszámítva n+1 téren potensebb az F-22-nél.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
A DAS tesztvideón azt látni, hogy min. 30 km-ről emelkedő légiharc rakétát érzékel a rendszer...

A DAS előnye az, hogy data linkkel együtt passzív elven is képes távolságot mérni és mivel nem pásztáz, hanem folyamatosan beláta a teljes 360 fokot, ezért passzív IR alapot légi helyzetkép adható, csak az EIFF az, ami korlátos. A VID IFF a EOTS-szal előrefelé megy. Az F-35 számára a fenti kijelentés sanszosan nem állja meg a helyét, a 4++ gépeknél még igen.


Ez elég sok... A DAS nem azonosít semmit, az kb. 1 pixel méretű cél észlel ilyen távolságból. Az DAS alapján az EOTS néz rá a célokra vagy a radar mér rá.


Ez ebben a formában nem igaz, lásd fent. Ezen felül a stealth sem omnidirekcionális, tehát a DAS-sal repülő széthúzott F-35 kötelékek előbb utóbb találnak olyan aspektust, ahol képesek még stealth cél ellen is tevékenykedni. Ameddig ennyivel előre járnak vas oldalon az F-35-tel... Az F-35 repteljesítményét leszámítva n+1 téren potensebb az F-22-nél.

Észlelés alapján senki nem fog lőni ahoz azonosítani kell ami közel sem biztos,hogy megy akkora távolságból mint az észlelés(ugye nem csak kristálytiszta égen van háború).Ha elfogadjuk,hogy a széthúzott F-35 kötelék talál megfelelő aspesktust arra,hogy radarral és EOTS-el érzékeljen akkor erre az ellenséges 5.gen. gép is képes.Sőt ha teszem azt a Szu-57(neve lett a gyereknek)
orrába épített eszköz csak annyit tud mint a Pirate(az EF bő 10 éves rendszere)akkor nagyjából ugyan azt tudja mint az F-35 csak nem teljes 360 fokos a lefedés hisz az eszköz csak előre és oldalra lát.De miután van MAWS A gépen így a rakétaindítás irányába tud fordulni a gép vagy a kamera(látószögön belül).Ez persze koránt sem olyan rugalamas rendszer mint ami az F-35-ön van(a hátrányok nyilvánvalóak) de hatékonyan alkalmazható.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Úgy képzelem ezt a dolgot,hogy a Szu-57 MAWS-e érzékeli a rakétaindítást és amennyiben az orrba(a sajátjába vagy a kötelék másik gépébe építettébe mind1 hisz van adatkapcsolat így nincs magára utalva a gép) épített optika látómezejébe esik automatikusan történik a célkeresés és azonosítás(ugye repülő ott lesz ahol a rakéta indult így nem nehéz megtalálni).És miután még is csak 5.gen. gépről beszélünk így lesz adatkapcsolat a többi géppel szóval a sok optika összedolgozva már ugyan úgy képes lesz passzív módban távolságot mérni mint az F-35.Persze ez korlátozottabb képesség mint ami az F-35-ön van az optika elhelyezése miatt és azért mert szükség van hozzá rakétaindításra azaz csak védekezni lehet.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Az első kép friss

A 101KS-O mire szolgál? Mert ott van felűl az OLS-50 ami jó dolog . De az alső eltro-optikai szenzór nekem új.
Vagy az oroszok követik az jneki EOTs féle megoldást hogy a gép aljára is lássanak?


DGER4agWAAEMctF.jpg:large



file.php
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Roni képe alapján az oroszok egy huszárvágással raktak a gépre legalább 3 darab IRS-T-t.Ami azt jelenti,hogy a gép ha azt feltételezzük,hogy annyit tud az IRST mint az Pirate akkor elég durva képességet ad.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Pontosabban ha a pilótafülke elé helyezett 101KS-V IRST rendszer a pilóta fülke mögé és alá helyezett 101 KS-U pedig EOTS akkor nem aprózták el a passzív elektrooptikai távolságmérést és azonosítást.

Apropó mi a különbség az EOTS és a IRST közt amennyiben mindkettő képes képalkotásra?
 
M

molnibalage

Guest
Roni képe alapján az oroszok egy huszárvágással raktak a gépre legalább 3 darab IRS-T-t.Ami azt jelenti,hogy a gép ha azt feltételezzük,hogy annyit tud az IRST mint az Pirate akkor elég durva képességet ad.
Azok az IRST-k inkább MAWS-nak tűnnek. A hátrafelé néző FOV-ja durván blokkova van, hátrafelé és lefelé semmit sem lát...
A hátrafelé néző radarnak kb. semmi értelme, legfelebb MAWS funkcióban.

Az ábra én azt látom, hogy tippelget összevissza és zavarosan használja a EOTS, MAWS és IRST fogalmakat.
 
M

molnibalage

Guest
Észlelés alapján senki nem fog lőni ahoz azonosítani kell ami közel sem biztos,hogy megy akkora távolságból mint az észlelés(ugye nem csak kristálytiszta égen van háború).Ha elfogadjuk,hogy a széthúzott F-35 kötelék talál megfelelő aspesktust arra,hogy radarral és EOTS-el érzékeljen akkor erre az ellenséges 5.gen. gép is képes.Sőt ha teszem azt a Szu-57(neve lett a gyereknek)
orrába épített eszköz csak annyit tud mint a Pirate(az EF bő 10 éves rendszere)akkor nagyjából ugyan azt tudja mint az F-35 csak nem teljes 360 fokos a lefedés hisz az eszköz csak előre és oldalra lát.De miután van MAWS A gépen így a rakétaindítás irányába tud fordulni a gép vagy a kamera(látószögön belül).Ez persze koránt sem olyan rugalamas rendszer mint ami az F-35-ön van(a hátrányok nyilvánvalóak) de hatékonyan alkalmazható.
Mi az a Szu-57....? A PAK-FA Szu-50 lesz... A Sniper POD felbontása akkora, hogy 15 km-ről a lengyel pilóta látta, hogy az asszony otthon ablakot most. 30-40-ről lazán megmondod azt, hogy F-15 vagy Szu-27-et látsz-e. Az EOTS csak végignézni prioritás szerint a DAS, radar és data linken észlelt céljeleket.

A DAS vs Pirate-ról a HT összefoglaló bővebben ír majd és mellékletben is lesz anyag hozzá.