F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Én nem egészen értem ezt az F-35 elektronikát. Az F-35-ös szerintem komplexebb és hatékonyabb avionikával rendelekzik, mint a Raptor, ami már nem a "latest and greatest" ahogy a jenki mondaná. Nem tudom, hogy a japánoknak, vagy bárkinek miért kell az F-22-es, ha amúgy F-35-ös rendszeresítő.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 925
113
A japánok tuti megveszik majd ezt az f-22est f-35 elektronikával
2020-ig Kína nem pontos infó szerint 100db j-20A gépet állít hadrendbe .Majd később a j-20B-ből (ws-15 hajtóművel) pedig 500db-ot.

Vagy simán megvárják az NGAD-ot... amiből esélyesen megint nem kapnak, úgy, mint az F-22-ből sem (tekintve egy szó sem esik nemzetközi programról - ez az USAF saját king position programja. Talán a NAVY az F/A-XX-be beeengedi őket, ez függ a térség eszkalációjától)
Nem igazán értem az F-35 miben nem szolgálja ki az igényeiket? A gép még eléggé "üres", eszetlen mennyiségű továbbfejlesztési potenciállal. Ami pedig kellhet, azt új fegyverzet + elektronika megadhatja (hely, plusz energiakapacitás megvan). És ami a lényeg - működik. Mert a J-20-ról a világon semmit nem tudunk, de nekem ember be nem magyarázza, hogy az vajsimán halad, semmi problémával...

Szvsz F-35A avionikával, butított (F-35A export) festéssel még lehet, hogy lenne rá esély...
A kérdés, hogy mi értelme, ha egyszer a gyártósort 10 éve bezúzták...

F-22 esetében eléggé sírnak, hogy egy HH dizájn, nagyobb hatótáv, etc. kéne a Csendes térsége fölé (Európa fölé lőtték be ezt a gépet).
 
M

molnibalage

Guest
Szvsz F-35A avionikával, butított (F-35A export) festéssel még lehet, hogy lenne rá esély...
A kérdés, hogy mi értelme, ha egyszer a gyártósort 10 éve bezúzták...
  • Az F-22 szögletes fúvócső kialakítása egy tévútnak bizonyuló valami, lásd Allesmor kommentjét.
  • 10 éve hogyan lehet bezúzva a sor, amikor az utolsó gépet 5 éve adták át?
  • A bezúzást sem értem, amikor papíron egyes részei el vannak téve. Bár ezzel ellentétes infó, hogy gy felnyitott konténerből, ahonnan valami sablont (?) akartak javításhoz előszedni az egyszerűen üres volt.
Én nem egészen értem ezt az F-35 elektronikát. Az F-35-ös szerintem komplexebb és hatékonyabb avionikával rendelekzik, mint a Raptor, ami már nem a "latest and greatest" ahogy a jenki mondaná. Nem tudom, hogy a japánoknak, vagy bárkinek miért kell az F-22-es, ha amúgy F-35-ös rendszeresítő.
A gép repülési teljesítménye teszi bizonyos szempontból most is csúcsragadozóvá a Raptort. Gyakorlatilag úgy rohangál a csatatéren, ahogy neki tetszik. Igaz, hogy a DAS és EOTS hiánya miatt kicsit vaksibban, mint az F-35, de az demoralizáló, hogy a légiharc legkritikusabb kezdeti fázisában M1.5+-szal képes rohangálni különösebb erőlködés nélkül stealth konfigban, amikor minden más 4. gen ASF 6 db AAM-mel sem képes lényegében M1.3 fölé gyorsulni, mert nincs rá idejük.

F-22 esetében eléggé sírnak, hogy egy HH dizájn, nagyobb hatótáv, etc. kéne a Csendes térsége fölé (Európa fölé lőtték be ezt a gépet).
Az F-35 sem oldja meg ezt a problémát.
 
M

molnibalage

Guest
Most látom a Hírhalomban a hírt az F-22 és F-35 szerelemgyerekéről. Szép, szép, de hol van a politikusi jóváhagyás hozzá?
Anno az YF-23 feltámasztását ötlet szinten úgy kaszálták el, mielőtt még kimondhatták volna, hogy abrakadabra...

Ha erre rábólintanak, akkor szerintem - de ez csak magánvéleményem - 99,9%, hogy az USAF visítani fog, hogy akkor adjanak nekik pénzt, mert hogyan nézne ki, hogy egy exportváltozat bizonyos szempontból jobb géppel bír, min Uncle Sam repülő vasökle a USAF?

A problémám még az, hogy honnan vesznek F119-et? Mert annak gyártását is beszüntették Allesmor linkje alapján, amit pár hónapja tett be. Vagy akkor áttervezik nem TVC-s F135 és a gép teljes segge más lesz? Vagy újraindul F119 gyártása is?

Kicsit sok kérdőjelet látok.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
... Nem tudom, hogy a japánoknak, vagy bárkinek miért kell az F-22-es, ha amúgy F-35-ös rendszeresítő.

Egy hirtelen jött indok: az F-35A nem légifölényre lett kitalálva, így pl. nem képes a szupercirkálásra?

Az F-22 szögletes fúvócső kialakítása egy tévútnak bizonyuló valami, lásd Allesmor kommentjét.

Nyilván ez egy átépített alváltozat lenne, egy F-22B vagy F-22J, adott esetben az avionikán túl mást is átépíthetnek benne. Persze csak lehetőség, nem biztos, hogy ebben gondolkodnának.

  • 10 éve hogyan lehet bezúzva a sor, amikor az utolsó gépet 5 éve adták át?
2012 májusában adták át az utolsót a légierőnek, de az a gép 2009-ben indult el a gyártósoron, és még 2011-ben gördült le róla. Anno olyasmit olvastam, hogy a 187-edik gép után szépen szerelték is szét a gyártósort, és a gyártószerszámok egy részét bezúzták. A légierő csak a gyártószerszámok terveit őrizte meg hiánytalanul.

De igen, nem 10 éve kezdték el szétbontatni a gyártósort, hanem csak 9 éve és 7 éve kapták szét azt.

Ha erre rábólintanak, akkor 99,9%, hogy az USAF visítani fog, hogy akkor adjanak nekik pénzt, mert hogyan nézne ki, hogy egy exportváltozat bizonyos szempontból jobb géppel bír, min Uncle Sam repülő vasökle a USAF?

Az F-15 és az F-16 esetében is volt ilyen, akkor visitottak? :)
 
M

molnibalage

Guest
Egy hirtelen jött indok: az F-35A nem légifölényre lett kitalálva, így pl. nem képes a szupercirkálásra?
LM értelmezésében nem, mert az M1.5+ sebesség. Az M1.2-re ég AG konfigban is képes 20k láb felett 50-60% keróval. Pont erről volt már szó, hogy a kisebb elméleti M1.6 csúcssebessége ellenére jelenleg a világ leggyorsabb harcászati csapásmérő gépe - ha az F-22-őt nem számítja az ember - reális AG konfigban.

Nyilván ez egy átépített alváltozat lenne, egy F-22B vagy F-22J, adott esetben az avionikán túl mást is átépíthetnek benne. Persze csak lehetőség, nem biztos, hogy ebben gondolkodnának.
Csak akkor az áron mit rugóznak? Teljes teljesen törzsáttervezett kisebb szériás új hajtóműves F-22J esetén csodálkoznak, a 25% áremelkedésen? Megáll az ész... Az USAF flyway 135 misi táján volt...

2012 májusában adták át az utolsót a légierőnek, de az a gép 2009-ben indult el a gyártósoron, és még 2011-ben gördült le róla. Anno olyasmit olvastam, hogy a 187-edik gép után szépen szerelték is szét a gyártósort, és a gyártószerszámok egy részét bezúzták. A légierő csak a gyártószerszámok terveit őrizte meg hiánytalanul.
Akkor a fenti áron fennakadás még mókásabb. Főleg úgy, hogy a projekten dolgozók egy része is sanszosan már az LM-nél sincs meg, ahogy a beszállítók sem.

Az F-15 és az F-16 esetében is volt ilyen, akkor visítottak? :)
Az F-15SA és SG az USAF F-15E-nél fejlettebb...
...csak ez senkit nem érdekel az USAF-nál, ameddig ők F-35A-val fossák teli majd az állományt. Az F-15E már másodlagos gép minden fejlettsége ellenére. Közgazdasági alapon nem dobják ki, mert vicces lenne kidobni 8-14 ezer órás gépeket, amik elrepülhetnek akár 20-30 ezer óráig is az eddigi vizsgálatok szerint. A tervezett élettartam volt 16 ezer óra. A fleet leader gép volt két éve 12k óránál.
https://combataircraft.keypublishing.com/2016/08/26/strike-eagle-hits-12000-flight-hours/

Na de egy DAS-os F-22J, ami adott esetben újabb hajtóművel megy és TVC + szögletes szívócsatornát leveti nos, akkor ott elborulhat az agyuk, hogy "ezt mégis hogyan?". Főleg úgy, hogy további F-22A-ra nem is akartak nekik pénzt adni.

Az meg elég vicces lenne, hogy akkor vegyes USAF F-22 állomány lenne. Az, hogy meglevő gépeket szétkapják és átépítsék példa nélküli lenne. Még az PW F100 ---> GE F110 cserét sem lépték meg az F-15C/E gépeken - az USAF F-15E 60%-ban még -229 sincs csak -220 - de majd akkor a RSAD módon lebontják a gépek felé hajtómű cseréért? Én ezt valahogy nem tudom magam elé képzelni, de azt mondom, hogy akkor lepjen meg a jenki védelmi szféra.

A US Navy féle elképesztő ökörségek listája mellett ennek hosszútávon még értelme is lenne, ha akkor építik át a jenki gépeket, amikor az F119 kezd szűk keresztmetszet lenni. De az még odébb van.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 465
84 510
113
Én nem egészen értem ezt az F-35 elektronikát. Az F-35-ös szerintem komplexebb és hatékonyabb avionikával rendelekzik, mint a Raptor, ami már nem a "latest and greatest" ahogy a jenki mondaná. Nem tudom, hogy a japánoknak, vagy bárkinek miért kell az F-22-es, ha amúgy F-35-ös rendszeresítő.

4db AA rakéta marha kevés ám egy Kína kaliberű ország ellen.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 925
113
4db AA rakéta marha kevés ám egy Kína kaliberű ország ellen.

Nem biztos. Mennyit tudnak egy időben a levegőbe emelni, irányítani, kiszolgálni, tankerrel kísérni a kínaiak? Milyen távolságban a saját bázisoktól? Mondjuk Japán vagy a szigetek fölött?
Amilyen távolságokban várható ott a harcérintkezések menete, hozzáadva a lapos fedélzetesek mennyiségét mindkét oldalon, az USA és szövetséges oldal sokkal magasabb rendelkezésreállást biztosíthatnak - vagyis többször mehetnek haza tankolni/újrafegyverezni. Vagyis időszakra lebontva több AA rakétát képesek a levegőben tartani
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 465
84 510
113
Ameddig stealth vs 4++ gen felállás van, addig még éppenhogy elmegy. A probléma a J-20 megjelenése.

Az F-35-öt nem mára vásárolják így abból kell kiindulni,hogy mi a valószínű fenyegetés a jövőben.Az pedig a J-20 meg a SZU-57.A kérdés csak az,hogy mennyi lesz ezekből, a Szuhojból nyilvánvalóan kevesebb de a J-20-at senki nem tudja.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
DjXDva0XsAAeUev.jpg:large