F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 117
113
Emlékezzetek vissza, a Top Gun újságban is rendre ment a várakozás, hogy mikor fogják végre bemutatni a MiG 1.44-et.
Mert ígérték (extra nézőcsalogatónak) már a MAKSz 1995-re, illetve a 97-re is.
Ehhez képest kvázi derült égből villámcsapás volt a Szuhoj Sz-37-es gépe 1997 decemberében.
Hozzá képest is csak két évvel később, 1999 decemberében mutatkozott be a MiG 1.44.

Mi volt a késés oka?
A szovjet MFI program az amerikai ATF-el egy időben, 1983-ban vette kezdetét.
Az amerikaiaknál 1985-ben már módosítottak is az RFP-n, ennek következtében, némi csúszással, 1988-ban már elkezdték építeni a gépeket.
Velük egy időben, a szovjetek is már a levegőben tesztelték a “20-as gyártmány” jelű hajtóművet egy MiG-25-ösön és a Tu-16LL gépen, illetve a fúvócsövét egy Szu-27UB-n.
Mind a Szuhoj, mind a MiG gépének építése a Szovjetúnió 1991-es felbomlásával csúszni kezdett.
1992-re kiderült, hogy az YF-22-es koncepcióból fog megépülni az USAF következő generációs vadászgépe, ami 1997-ben végre is hajtotta első repülését. Az addig eltelt időben mintegy 70 százalékban újratervezték, de mondjuk úgy, részleteiben is kidolgozták a gépet.

Az oroszoknál ebben az időben hatalmas érvágást jelentett a Szovjetúnió bukása utáni gazdasági helyzet.
A MiG 1993 decemberében elvesztette összes programját, egyedül csak az MFI gépen dolgozhattak, de azon is csak takaréklángon.
A Szuhoj pedig a meglévő Szu-27M, K, IB, PU gépeire öszpontosított.
Ezek közül a Szu-27PU családból lett Szu-30-as kezdte hozni a pénzt.
Mindeközben az Sz-32, majd Sz-37 jelű MFI projekt sorozatosan háttérbe szorult.
A Zsukovszkijban levő kísérleti összeszerelő üzeme helyett a gép első -földi - tesztpéldányát az épp csak elvegetáló Komszomolszk-i KNAAPO repülőgépgyár kezdte építeni.
A kilencvenes évek közepére viszont nyilvánvalóvá vált, hogy egy további, ezúttal már repülőképesnek szánt példány megépítésére már semmiképp sem lesz pénz.
Főleg a kompozit elemek bonyolultsága és költségei miatt.
Szintén világossá vált, hogy a “20-as gyártmány” AL-41F-ből se fog elég elkészülni.
Így egy merőben szokatlan lépéssel a Szuhoj arra kényszerült, hogy a már eleve csak földi rendszerpróbákra ÉS fárasztásos tesztekre szánt gépet (normálisan ez is két külön példány kell, hogy legyen) fogják a repülési tesztekhez is igénybe venni.
Így is lett, ezáltal 1997 végére sikerült meghökkenteni a világot a furcsa, ámde impozáns, fekete, előre nyilazott szárnyú géppel.
Két évvel előzték be a MiG-et, igaz, hajtóműnek kénytelenek voltak a MiG-31-esek D-30F6-osaiból kialakított D-30F11-eseket használni.
Az AL-41F-eket a MiG behúzta magának.
Ez utóbbiak nagy pechje, hogy bár az 1993-as fiaskó után nagyon készültek a visszatérésre, az már csak az 1998 augusztusi orosz államcsőd és az 1999-es dagesztáni háború után, az év decemberében jött el, igen kétes jövőképpel.
Végül aztán 2002-ben az egész MFI programot törölték, hogy 2003-ban eliduljon a PAK-FA.
Az F-22 Raptor pedig 2006-ban állt szolgálatba.
 
M

molnibalage

Guest
Az elmúlt 2 évben hány új repülő típus jelent meg?
Ez a kijelentés értelmezhetetlen.
Mi számít "megjelenésnek"
Ha te mock up alapján meg tudod ítélni, hogy ebből mi lett volna, akkor szerintem váltsál pályát és irány a repmérnökség.
Én inkább érdekesnek találom.

@Allesmor Obranna
Milyen hajtóműve lett volna ennek?
Annak fényében, hogy a 30-as gyártmány hol tart?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 964
85 589
113
Ez a kijelentés értelmezhetetlen.
Mi számít "megjelenésnek"

Ha te mock up alapján meg tudod ítélni, hogy ebből mi lett volna, akkor szerintem váltsál pályát és irány a repmérnökség.
Én inkább érdekesnek találom.

@Allesmor Obranna
Milyen hajtóműve lett volna ennek?
Annak fényében, hogy a 30-as gyártmány hol tart?
Ez egy kérdés. És elég egyértelmű, ha az egész beszélgetésünket nézed.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 964
85 589
113
Ez a kijelentés értelmezhetetlen.
Mi számít "megjelenésnek"

Ha te mock up alapján meg tudod ítélni, hogy ebből mi lett volna, akkor szerintem váltsál pályát és irány a repmérnökség.
Én inkább érdekesnek találom.

@Allesmor Obranna
Milyen hajtóműve lett volna ennek?
Annak fényében, hogy a 30-as gyártmány hol tart?
Már ne haragudj, de meg tudom állapítani egy képen szereplő valamiről, hogy számomra szép vagy sem. Érdekes módon ezt is sikerült támadásnak venned és túlgondolnod szemben pl AO-val aki a helyén tudta kezelni a kijelentésem és ennek megfelelően reagált rá.
 
M

molnibalage

Guest
Már ne haragudj, de meg tudom állapítani egy képen szereplő valamiről, hogy számomra szép vagy sem. Érdekes módon ezt is sikerült támadásnak venned és túlgondolnod szemben pl AO-val aki a helyén tudta kezelni a kijelentésem és ennek megfelelően reagált rá.
A szépségnek mi köze a hasznossághoz...?
A pocsék egy műszaki minőségi jelző is sőt, CSAK az.

Mert lehet nem szép pl. egyesek szerint az X-32, de attól még működött.
Ugyanez az Y-23 vagy az F-35.

Ha valami nem szép, akkor nem azt mondod rá, hogy pocsék, esetleg egy nő sminkjére.
Csak hát az nem a nő része no... A porszívóm sem szép, de attól még nem pocsék.

Nem vettem támadásnak, inkább a vegytiszta hülyeség jelének.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 964
85 589
113
A szépségnek mi köze a hasznossághoz...?
A pocsék egy műszaki minőségi jelző is sőt, CSAK az.

Mert lehet nem szép pl. egyesek szerint az X-32, de attól még működött.
Ugyanez az Y-23 vagy az F-35.

Ha valami nem szép, akkor nem azt mondod rá, hogy pocsék, esetleg egy nő sminkjére.
Csak hát az nem a nő része no... A porszívóm sem szép, de attól még nem pocsék.

Nem vettem támadásnak, inkább a vegytiszta hülyeség jelének.
Miről beszélsz? Én nem beszéltem, hasznosságról, jóságról, rosszságról, haszontalanságról. Egész egyszerűen megállapítottam, hogy szerintem csúnya. Ennyi történt, te meg elkezdtél mindent belemagyarázni, személyes támadásként éled meg és ebből a téves gondolatból kiindulva beszélsz butaságokat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 117
113
@Allesmor Obranna
Milyen hajtóműve lett volna ennek?
Annak fényében, hogy a 30-as gyártmány hol tart?
A “20-as gyártmányt” ugyanaz a Viktor Csepkin tervezte, aki a “117-es gyártmányt” is főkonstruktőrködte az AL-31F-ből, illetve korábban, a kilencvenes években ő felelt a Szu-27-es család AL-31F hajtóműveinek továbbfejlesztéseiért.
Ő dolgozta ki a Szu-33-asok AL-31F-3Sz hajtóművét, vagy a Szu-37-es AL-37FU hajtóművét, amiből később az AL-31FP szériahajtómű, majd ennek továbbfejlesztésével a “117Sz”, vagyis az AL-41F-1Sz lett.
Amikor a Ljulka az AL-31F prototípusának alapjain dolgozott, Csepkin még Ribinszk-ben a Jak-38M és később a Jak-141-esek szuperszonikus kompresszorfokozatokkal szerelt ultrakompakt és hatalmas fajlagos tolóerejű emelőhajtóművein, az RD-36-35FVR-en, illetve az RD-41–esen dolgozott, illetve Perm-ben a MiG-31-es D-30F6-osának kifejlesztésében vállalt oroszlánrészt.

A “20-as gyártmány” 1985-re lett kész annyira, hogy megkezdhették a repülési teszteket egy MiG-25-ösön.
A kontra rotáló forgórészes, változtatható kétáramúsági fokú kialakítás a General Electric GE37-esével (XF120) egy időben kezdte meg a működését, de a mérések azt mutatták, hogy bár a tolóerő az impozáns, a fogyasztás messze nem úgy alakult, mint az a kialakításból következett volna.
A 180kN maximális fékpadi tolóerő egyaránt bőségesen elegendő lett volna mind az MFI, mind pedig akár még a MiG-31M program számára is, de a fajlagos fogyasztás arányaiban semmivel sem volt jobb, mint egy AL-31F-é.
Az okok inkább a szabályzási oldalon voltak keresendők, de ezek alapos feltárása a kilencvenes évek elején-közepén nagyon lassan haladt.
Hátráltató tényezők közt játszott szerepet a Szovjetúnió után kialakult káosz, például a moszkvai tesztközpontot el akarták dózerolni, mert egy vállalkozó lakóparkot akart építeni a helyén.
A “20-as gyártmány” végül AL-41F jelöléssel, TVC fúvócsövekkel debütált a MiG 1.44-esben, 1999 decemberében.
Csak párszor repült.
A jelölése átöröklődött a “117Sz gyártmányba”, AL-41F-1Sz (azaz: AL-41F, 1-es iteráció, Széria változat), ami lényegében az AL-31FP továbbfejlesztése az AL-41F-hez kidolgozott turbina és tüzelőtér alkalmazásával.

A mostani “30-as gyártmány” jelölése is utalás a “20-as gyártmányra”, hiszen annak nyomdokain halad, viszont méretben az AL-31F családhoz áll közelebb.
 
M

molnibalage

Guest
A “20-as gyártmányt” ugyanaz a Viktor Csepkin tervezte, aki a “117-es gyártmányt” is főkonstruktőrködte az AL-31F-ből, illetve korábban, a kilencvenes években ő felelt a Szu-27-es család AL-31F hajtóműveinek továbbfejlesztéseiért.
Ő dolgozta ki a Szu-33-asok AL-31F-3Sz hajtóművét, vagy a Szu-37-es AL-37FU hajtóművét, amiből később az AL-31FP szériahajtómű, majd ennek továbbfejlesztésével a “117Sz”, vagyis az AL-41F-1Sz lett.
Amikor a Ljulka az AL-31F prototípusának alapjain dolgozott, Csepkin még Ribinszk-ben a Jak-38M és később a Jak-141-esek szuperszonikus kompresszorfokozatokkal szerelt ultrakompakt és hatalmas fajlagos tolóerejű emelőhajtóművein, az RD-36-35FVR-en, illetve az RD-41–esen dolgozott, illetve Perm-ben a MiG-31-es D-30F6-osának kifejlesztésében vállalt oroszlánrészt.

A “20-as gyártmány” 1985-re lett kész annyira, hogy megkezdhették a repülési teszteket egy MiG-25-ösön.
A kontra rotáló forgórészes, változtatható kétáramúsági fokú kialakítás a General Electric GE37-esével (XF120) egy időben kezdte meg a működését, de a mérések azt mutatták, hogy bár a tolóerő az impozáns, a fogyasztás messze nem úgy alakult, mint az a kialakításból következett volna.
A 180kN maximális fékpadi tolóerő egyaránt bőségesen elegendő lett volna mind az MFI, mind pedig akár még a MiG-31M program számára is, de a fajlagos fogyasztás arányaiban semmivel sem volt jobb, mint egy AL-31F-é.
Az okok inkább a szabályzási oldalon voltak keresendők, de ezek alapos feltárása a kilencvenes évek elején-közepén nagyon lassan haladt.
Hátráltató tényezők közt játszott szerepet a Szovjetúnió után kialakult káosz, például a moszkvai tesztközpontot el akarták dózerolni, mert egy vállalkozó lakóparkot akart építeni a helyén.
A “20-as gyártmány” végül AL-41F jelöléssel, TVC fúvócsövekkel debütált a MiG 1.44-esben, 1999 decemberében.
Csak párszor repült.
A jelölése átöröklődött a “117Sz gyártmányba”, AL-41F-1Sz (azaz: AL-41F, 1-es iteráció, Széria változat), ami lényegében az AL-31FP továbbfejlesztése az AL-41F-hez kidolgozott turbina és tüzelőtér alkalmazásával.

A mostani “30-as gyártmány” jelölése is utalás a “20-as gyártmányra”, hiszen annak nyomdokain halad, viszont méretben az AL-31F családhoz áll közelebb.
Akkor lényegében lett hasznos kimenete ennek is, ha jól értem.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
854
2 338
93
Többek közt láthatunk felvételeket a "tükör", vagy "króm" Raptor-ról is:


1., Az AWACS még régi hajtóműves volt? Mert az utána következő két másik 707-nek másmilyen hajtómű burkolata volt.

2., A másodiknak felszálló 707 az egy E-8 volt vagy valamelyik EC-135 variáció?

3., Az F-16 jól áll a SU-57 festés mintája :)

4., A Draken Mirage gépeknek viszont nem o_O
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 117
113
Az AWACS még régi hajtóműves volt? Mert az utána következő két másik 707-nek másmilyen hajtómű burkolata volt.
A régi hajtómű a klasszikus Pratt&Whitney TF33-as (Civil jelölése: JT3D, a B-52H hajtóműve, az egyik legelső turbofan típus a hatvanas évek eleje-közepéről, egyszerűen az egyáramú J57-es (JT3C) kapott egy fan bypass fokozatot), míg az újabbak a nyolcvanas évekbeli CFM56-osok (USAF típusjele: F108).
Ez utóbbi a CFM International produktuma, ami fele GE, fele Snecma volt.
A GE adta a core részt (gázgenerátor) ami eredendően a B-1A és B-1B F101GE100, illetve GE102-es hajtóműveiben, az F-16C gépek F110-eseiben és a B-2-es, illetve U-2-es gépek F118-asaiban is dolgozik.
A CFM56-os nálunk jól ismert hajtómű volt, hiszen a Malév B737-300-asaitól kezdve az összes Malév 737-esben ez volt, egészen a 2012-es befejezésig.
Csak a legelső, B737-200-asokban volt Pratt&Whitney JT8D, ami pedig a svéd Viggen gépek RM8A és RM8B hajtóműveinek is az alapja. A JT8D alapja a JT8C volt, ami katonai megjelölésben a J52-t kapta és a TF33/JT3D családhoz hasonlóan a J52/JT8C is egy egyáramú hajtómű volt. Az A6 Intruder, az A4 Skyhawk és az AGM-28 Hount Dog robotrepülőgép hajtóműve volt. A Skyhawk-okban még most is repül.
A J57-es volt többek között az F100 Super Sabre, az F101 Voodoo, az F-8 Crusader mellett a B-52A-G gépek hajtóműve is, ahogy a korabeli KC/EC/RC/C-135-ösöké is. Ebből következik, hogy az egyáramú JT3C pedig a civil B707-eseket hajtotta.
De ez utóbbit hajtotta aztán minden, a JT3C, a JT3D, a JT4A (USAF: Pratt&Whitney J75, F105, F106), Rolls Royce Conway (VC10), vagy a már említett JT8D is.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
Na ez honnan szedte a 2060-as dátumot? Hallottatok már valamit erről?
Hát ha nem fog valami forradalmi külsőt hozni a 6 generáció akkor megállja majd a helyét akkor is .

USAF-rendering-sixth-generation-fighter-in-flight.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0