F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Érdekes a gép szériaszáma: 91-4006, azaz az 1991-es pénzügyi évben döntötték el a legyártását, amikor az YF-22 megnyerte az ATF tendert.
A 91-el kezdődő lajstromok közül az első kettő 4001 és 4002 volt a block 1, a 4003 volt a block 2, majd 4004-től 4009-ig a block 10.
A block 10 eltartott a két darab 99-xxxx-en túl a 00-xxxx-en keresztül egészen az utolsó 02-xxxx-ig.
A block 20-as volt a 03 és a 04-es sorozat,
A block 30-as a 05, 06, 07.
A block 35-ös volt a 08-as és 09-es, míg a block 40-es a négy darab 10-es gép.

Elvileg block 30-ig mindent kukázni akarnak, ez jó sok gépet jelent.
Szerintem block 30 első példányáig, máskülönben csupán össz-vissz 34 gép maradna csak.
Hello,
Lot 3/4 korszerűsítések után, 37 db Block 20-as szintű gép maradt, melyek közül a 2024-es költségvetési tervek szerint 32 darabot terveznének leállítani - vagy nem, majd meglátjuk. És marad 149 db Block 30/35-ös combat-coded hadrendben, tovább korszerűsítve.
F22.jpg

Source: AFM2309
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 994
113
Hello,
Lot 3/4 korszerűsítések után, 37 db Block 20-as szintű gép maradt, melyek közül a 2024-es költségvetési tervek szerint 32 darabot terveznének leállítani - vagy nem, majd meglátjuk. És marad 149 db Block 30/35-ös combat-coded hadrendben, tovább korszerűsítve.
F22.jpg

Source: AFM2309
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 994
113
The Air Force intends to put 32 of its 185 F-22s into storage, even though these jets are not yet 30 years old. The planes’ annual operational cost is US$485 million, which translates to around US$15 million per jet annually.

Additionally, these jets belong to the early production models known as Block 20 jets, primarily designed for training purposes and are not combat-capable.

Describing the F-22 as a “problematic asset,” Professor Justin Bronk, in his piece for the Royal United Services Institute (RUSI), highlighted that the airframe, stealth coatings, and avionics of the F-22 pushed the technological limits during its design phase.


However, this has translated into high operational costs and maintenance challenges, setting it apart from other fighter aircraft, Bronk noted.

Moreover, outdated electronic components and a software and communications architecture initially tailored exclusively for interfacing with other F-22s have compounded the challenges in upgrading the Raptor.


A cikk szerint kb 120 gep combat-ready, de annak harmada csak upgradelt Block 20...

One of the notable upgrades is the APG-77v1 radar, a feature exclusive to Block 30/35 aircraft. This advanced radar system offers an extended 400km narrow-beam search range and superior air-to-ground capabilities like synthetic aperture mapping and moving target indicators.


Regarding armament flexibility, Block 30/35 aircraft exhibit compatibility with crucial weaponry such as the Small Diameter Bomb, air-launched decoys, and the latest AIM-9X and AIM-120D air-to-air missiles.


Additionally, integrating Automatic Ground Collision Avoidance Software (AGCAS) substantially reduces crash risks during operations, another advantage exclusive to Block 30/35 aircraft.


Pilots’ transition from the Block 20 ‘training model’ to the Block 30s presented challenges owing to capability gaps between the two versions.


The Air Force formed a new training unit utilizing Block 30/35s to address this issue effectively. This move is poised to streamline the training process and bridge the capability divide effectively, ensuring a more integrated and efficient fleet management approach.


Air Force Secretary Frank Kendall previously pointed out that the cost of upgrading the Block 20 F-22s to the Block 35 configuration would exceed $50 million per aircraft.


Also, the ongoing operational and maintenance expenses would be considerably higher to keep them in line with the rest of the fleet until the F-22’s retirement. Thus, the Air Force’s decision to retire these aircraft will result in substantial savings.



 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 803
31 679
113
Ezt a festést még egyszer láttam itt. Végül lehet tudni, hogy mi ez? Új bevonat ami mégjobban rejt / hűt / akármi, vagy teszt bevonat, ami jobban visszaveri a radarhullámokat és egy kevésbé csökkentett észlelhetőségű ellenséges gépet tudnak így szimulálni vele, pl Szu-57, J-20?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Ezt a festést még egyszer láttam itt. Végül lehet tudni, hogy mi ez? Új bevonat ami mégjobban rejt / hűt / akármi, vagy teszt bevonat, ami jobban visszaveri a radarhullámokat és egy kevésbé csökkentett észlelhetőségű ellenséges gépet tudnak így szimulálni vele, pl Szu-57, J-20?
Ha joban visszaveri a radarhullámokat, akkor nő a reflexió nem csökken...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 327
81 352
113
Ezt a festést még egyszer láttam itt. Végül lehet tudni, hogy mi ez? Új bevonat ami mégjobban rejt / hűt / akármi, vagy teszt bevonat, ami jobban visszaveri a radarhullámokat és egy kevésbé csökkentett észlelhetőségű ellenséges gépet tudnak így szimulálni vele, pl Szu-57, J-20?
Minden csökkentett észlelhetőségű amerikai típuson kipróbálták ezt a festést, még a titokban továbbüzemeltetett F-117-eseken is, de még mindig nem tudni pontosan hogy mi ez. Ha jól emlékszem, a hagyományos típusokon (F-15/F-16/F-18) viszont nem próbálták ki.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 803
31 679
113
Te kérdezted, hogy azért rakják-e rá mert növeli a reflexiót. Arra próbáltam rávilágítani, hogy ez kizárt.
Nem, azt kérdezten, hogy:
a) jobban rejt (csökkenti a reflexiót), jobban hűt, vagy valami másban lesz jobb a gép
vagy
b) jobban visszaveri a radarhullámokat (növeli a reflexiót) azért hogy olyen gépeket szimuláljanak vele, ami a potenciálisan ellenséges országok 5. gen gépei, de amiknek nagyobb a reflexiója mint az alap F-22-nek
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Nem, azt kérdezten, hogy:
a) jobban rejt (csökkenti a reflexiót), jobban hűt, vagy valami másban lesz jobb a gép
vagy
b) jobban visszaveri a radarhullámokat (növeli a reflexiót) azért hogy olyen gépeket szimuláljanak vele, ami a potenciálisan ellenséges országok 5. gen gépei, de amiknek nagyobb a reflexiója mint az alap F-22-nek
Erre van behúzható "kis izéje"* az 5.gen. gépeknek.

Luneberg lencse a becsületes neve és csak annak a kialakításán kell változtatni, hogy tetszőlegesen növeld a gép reflexióját.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 803
31 679
113
Erre van behúzható "kis izéje"* az 5.gen. gépeknek.

Luneberg lencse a becsületes neve és csak annak a kialakításán kell változtatni, hogy tetszőlegesen növeld a gép reflexióját.
Nem hiszem, hogy egy olyan kis szarral (ha alakítasz is rajta) megfelelően lehetne imitálni egy J-20-ast vagy Szu-57-est. Az arra jó, amire használják, hogy látszodjon messziről a gép a radarokon.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 497
84 597
113
Nem hiszem, hogy egy olyan kis szarral (ha alakítasz is rajta) megfelelően lehetne imitálni egy J-20-ast vagy Szu-57-est. Az arra jó, amire használják, hogy látszodjon messziről a gép a radarokon.
Az a kis szar 6nm-re növeli a reflexióját a Raptornak...