F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Ismét probléma Molninál, hogy mi ott voltnk Avianoba, Trappaniban, Ő meg elolvasta Stonefort barátom írását, a világ leghoszabb Viper bevetéséről, amit ott együtt láttunk.. Mármint a leszállást.
Milyen minőségben voltatok jelen?
Mint katonák - esetleg újságírók - a kerítésen belül, vagy mint spotterek a kerítésen kívül?
 
M

molnibalage

Guest
Ismét probléma Molninál, hogy mi ott voltnk Avianoba, Trappaniban, Ő meg elolvasta Stonefort barátom írását, a világ leghoszabb Viper bevetéséről, amit ott együtt láttunk.. Mármint a leszállást.
Már elnézést, de mitől tudsz te többet csak azért attól a bevetésről, hogy láttad leszállni a gépet...? Ez kb. akkora marhaság, mintha az mondanám, hogy értek a repüléshez, mert Szigetszenmiklósón 30 évig felettünk repültek el a gépek...

Igen, hasznos ott lenni bizonyos helyeken, de annyira azért nem kell múlmisztifikálni...

Nos, volt elég SEAD/DEAD gép biztosihatok mindenkit,
Mármint mihez mérten? A viat arról szólt, hogy kőkorszaki egycsatornás rendszerek vs. Sz-300...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 959
113
Amikor beindult a Líbia elleni támadás, akkor az Aranysas, Haditechnika, Aeromagazinos kollégákkal szinte együtt de azonnal leszáguldottunk, és spotterként néztük a gépek felfegyverzését, a támadó hullámokat, és az érkező gépeket, egymás követő három hétvégén.
 
M

molnibalage

Guest
Amikor beindult a Líbia elleni támadás, akkor az Aranysas, Haditechnika, Aeromagazinos kollégákkal szinte együtt de azonnal leszáguldottunk, és spotterként néztük a gépek felfegyverzését, a támadó hullámokat, és az érkező gépeket, egymás követő három hétvégén.
Csudajó. Grat. De ettől mitől vagy te jobban képben n+1 tényező kapcsán? Nekem erre sem pénzem sem időm nincs.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 959
113
A két század SEAD/DEAD (spangi Warhawk F-16-osok és a Navy Scorpion AE-18G repülőgépei elegendőek lettek volna a Sz-300 ellen. Ez nem vita kérdés. Amit fényképekkel is bemutattam, hogy ott is voltak ezért a radarvadász rakéták a gépeken.
 
M

molnibalage

Guest
A két század SEAD/DEAD (spangi Warhawk F-16-osok és a Navy Scorpion AE-18G repülőgépei elegendőek lettek volna a Sz-300 ellen. Ez nem vita kérdés. Amit fényképekkel is bemutattam, hogy ott is voltak ezért a radarvadász rakéták a gépeken.
A vita még mindig nem ez volt. Amikor az gépek HSD MFD oldalán felvillant az Sz-300 jel, akkor rohadtul nem volt két század SEAD gép a levegőben. Ne keverjük már a szezont a fazonnal...

Az F-15 írásban is ott van, hogy Irak felett az első nagy hullámot leszámítva egy időben a koalíciós légiherő harmada sem volt kb. egy időben...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 959
113
Ne keverjük már össze, hogy a CAOC, illetve az OD utána pedig UP vezérkara mit emeltetett a levegőbe, és milyen képesség volt ott. A képesség megvolt, a Operation vezetői viszont nem alkalmazták a képességet, mert már eszközökre is bízhatták a SAM komplexumok megsemmisítését, illetve HUMINT felderítés valószínűleg megerősítette, hogy nem volt ott semmilyen Sz-300 rakétaosztály..

Irak esetében is a Horner tábornok vezette koalíciós légierő vezérkara döntött a bevetésekről, és nem kellett minden képességet minden alkalommal a levegőbe emelni. Egyébként az erők 1/3-a az ami maximálisan egyszerre a levegőben lehet az ökölszabály szerint. A másik 1/3 tartalékban a maradék pedig, karbantartáson, javításon stb.
 
M

molnibalage

Guest
. Egyébként az erők 1/3-a az ami maximálisan egyszerre a levegőben lehet az ökölszabály szerint. A másik 1/3 tartalékban a maradék pedig, karbantartáson, javításon stb.
Nem emiatt nem lehet 1/3-nál több éppen bevetési zónában. Az SV alatt 90% feletti hadrafoghatóságot ért el több típus is. A limit a pilóta, a tanker és az oda-vissza repülésben rejlik, nem azért, mert a gépek 1/3-a nem hadrafogható...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 959
113
Részben igaz, mert pld. a Jugo légiháború esetében nem volt elsődleges a tankerképesség minden típusnál, annyi szövetséges reptér volt a környéken. A 1/3 javítás, karbantartás alatt, nem azt jelenti, hogy nem hadrafogható az egyharmada a gépeknek, hanem az 1/3-ánál időszakos javítást, karbantartást végeznek. A kisebb meghibásodások javítását, vagy bizonyos karbantartásokat stb. nyugodtan tolhatják de ha elegendő gép van, akkor ütemezhetik, hogy a repülőgépeket mikor nézzék át, javítsák.. Ezért is írtad a 90%-os hadrafoghatóságot. Volt, olyan eset, akár a Líbiai konflikuts, akár a Jugo háború stb. esetén amikor jóval több repülőgép volt a levegőben, mint 1/3-ad, és a második hullám és több volt annál. Ezért is volt magas a hadrafoghatóság. (ráadásul a résztvevő repülőgépek száma (egyésgek, stb.) dinamikusan változott, mivel koalíciós műveletről volt minden eseteben szó.)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az Edwards AFB-n javában zajlanak a tesztek a Norvég fékernyőkkel
bilde5.jpg


bilde3.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 682
65 822
113
Érdekes, de szerintem ez még messze nem a vége. Ez csak egy box-berepülés némi lassú áthúzással, pár nagyobb túlterhelésű fordulózással és váltott orsópárokkal.
Ha megnézzük egy looping, annyi se volt demonstrálva, ahogy a US Air Force pilótái által már fél-hivatalosan megidézett Herbst manőver, vagy pár beszűkített függőleges figura is kimaradt, pedig ezt itt most egy gyári berepülőpilóta produkálta.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 099
3 075
113
Érdekes, de szerintem ez még messze nem a vége. Ez csak egy box-berepülés némi lassú áthúzással, pár nagyobb túlterhelésű fordulózással és váltott orsópárokkal.
Ha megnézzük egy looping, annyi se volt demonstrálva, ahogy a US Air Force pilótái által már fél-hivatalosan megidézett Herbst manőver, vagy pár beszűkített függőleges figura is kimaradt, pedig ezt itt most egy gyári berepülőpilóta produkálta.


Nekem ez egy 7 ismeretlenes egyenlet volt...de azért köszi!!!:):):):D:D:D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 767
80 187
113
Érdekes, de szerintem ez még messze nem a vége. Ez csak egy box-berepülés némi lassú áthúzással, pár nagyobb túlterhelésű fordulózással és váltott orsópárokkal.
Ha megnézzük egy looping, annyi se volt demonstrálva, ahogy a US Air Force pilótái által már fél-hivatalosan megidézett Herbst manőver, vagy pár beszűkített függőleges figura is kimaradt, pedig ezt itt most egy gyári berepülőpilóta produkálta.

Már megijedtem, hogy csak én nem látom hogy mitől olyan fantasztikus ez az F35 repülés. De akkor nem az.

Én is nagyon csalódott lennék, ha csak ennyi lenne a Párizsra beígért nagy F-35 demo, amivel meg akarja győzi a LM a kételkedőket.
 
M

molnibalage

Guest
Már megijedtem, hogy csak én nem látom hogy mitől olyan fantasztikus ez az F35 repülés. De akkor nem az.

Én is nagyon csalódott lennék, ha csak ennyi lenne a Párizsra beígért nagy F-35 demo, amivel meg akarja győzi a LM a kételkedőket.
A demo tuti, hogy még korlátozásos lesz. A gép tolóereje látszott úgy kb. a demón, de semmi más.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 767
80 187
113

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 073
8 959
113
Többet mutattak be a demóval, mint Angliában, és közel annyit mint Holland pilóták az Open Dagen-en. (OK. A tengrészgyalogos változat függeszkedését nem mutatta be a légierős "A" :)
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes komment, a fickó nyilatkozata alapján a DAS elsődleges funkciója MAWS és a többi csak utána jön.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 682
65 822
113
A demo tuti, hogy még korlátozásos lesz. A gép tolóereje látszott úgy kb. a demón, de semmi más.

Amennyire én tudom, se állásszög, se túlterhelés korlát nincs már. Ez a hivatalos álláspont, aminél lehet persze újabb, csak én nem tudok róla, ahogy lehet olyan is, hogy átmeneti korlát, amit külön nem vertek nagy dobra.
Az LM demo annyiban érdekes, hogy anno ilyen az F-22-essel nem volt. Ugye volt külön gyári és USAF/US Navy/US Marines demo az F-14-essel, F-15A-val, F-15E-vel és természetesen a slágergépekkel, azaz az F-16C-vel és F/A-18C/D - E/F-el is. És bizony volt köztük különbség.
Az USAF demoi mindig agyon korlátozott, kilúgozott "safety first" demók voltak, a Navy meg különösen a Marines meg sokkal bátrabb, "oroszosabb" repüléseket csinált.
A gyári pilóták pedig a saját jogosításaik és a nagyon nagy rutinjuk révén szinte kizárólag szakmai műsort repültek. Ugye egy gyári pilóta az egy státusz, akit nem köt semmiféle kétéves szezonalitás, mint a hadsereg pilótáit.

A világon minden demo alapvetően arról szól, hogy vagy a közönségnek készül, vagy a szakmának. Az USAF közönségdemot repül, sok zajos, gyors áthúzással, egy-két húzott fordulóval, de igazán "paraméter specifikus" határközeli elemek, illetve különösen elem összefűzések nincsenek. Ezért unhatók meg hamarabb, mert igazán nagy "kunsztok" nincsenek.

Az egyetlen üdítő kivétel az F-22A demója 2008-ból mert akor már eldőlt, hogy a gépet nem exportálják, így gyári demó nem is lesz. Pedig pilóta bőven lett volna. Ehelyett jött Paul "Max" Moga őrnagy, akit a légierő felkért, hogy latba vetve privát műrepülő rutinját (Extra 300-al és P-51 Mustanggal is repü szabadidejében) állítson össze egy igazán ütős programot, ami tényleg megmutatja, mire képes a gép, de ugyanakkor a légierő is jóvá fogja hagyni. Az eredményt ismerjük, szerintem kiváló kis program, ahol is külön üdvözítő, hogy a sok évtizedes USAF rutinnal ellentétben inkább egy oroszos-franciás sűrűre komponált és kifejezetten ügyesen összefűzött műsort talált ki.

Ennek köszönhető, hogy az idei évtől még nem hivatalosan, de már a különféle Heritage flight-okhoz az összeállás előtt és az oszolj után az USAF már produkáltatja az F-35A-t, hasonlóan a 2006-2007-es időszakhoz, ahol Michael "Dozer" Shower alezredes figurázott a szünetekben. Akkor lehetett a demo boxtól kissé távolabb látni Kobra, illetve extrém J-turn meg power loop manővereket az élesebb szeműeknek.

A jelenlegi helyzet annyiban új, hogy most az LM el is akarja adni a gépet, így a gyártónak külön kell demo, de kétlem, hogy az csak annyi lesz, mint amit most láttunk.
Az alakulatoknál kint levő gépekkel már a Raptort idéző Herbst-manővert is megrepülik, ami egy kb 500-600km/h utánégetős áthúzásba belerántott, kb 60-70 fokos átmeneti állásszögű dinamikus irányváltás, amolyan Horog manőver. De ellentétben a régi Szu-27M és MiG-29K gépekkel és hasonlóan az új, de TVC-s Szu-35Sz-hez az F-35A a manőver után nem adja le az orrát, hanem képes továbbrepülni. Ezen kívül láttam már intenzíven beszűkített loopingot is, de ez is hiányzott még a videóról.
Kétlem, hogy ezeket mellőznék.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed