A demo tuti, hogy még korlátozásos lesz. A gép tolóereje látszott úgy kb. a demón, de semmi más.
Amennyire én tudom, se állásszög, se túlterhelés korlát nincs már. Ez a hivatalos álláspont, aminél lehet persze újabb, csak én nem tudok róla, ahogy lehet olyan is, hogy átmeneti korlát, amit külön nem vertek nagy dobra.
Az LM demo annyiban érdekes, hogy anno ilyen az F-22-essel nem volt. Ugye volt külön gyári és USAF/US Navy/US Marines demo az F-14-essel, F-15A-val, F-15E-vel és természetesen a slágergépekkel, azaz az F-16C-vel és F/A-18C/D - E/F-el is. És bizony volt köztük különbség.
Az USAF demoi mindig agyon korlátozott, kilúgozott "safety first" demók voltak, a Navy meg különösen a Marines meg sokkal bátrabb, "oroszosabb" repüléseket csinált.
A gyári pilóták pedig a saját jogosításaik és a nagyon nagy rutinjuk révén szinte kizárólag szakmai műsort repültek. Ugye egy gyári pilóta az egy státusz, akit nem köt semmiféle kétéves szezonalitás, mint a hadsereg pilótáit.
A világon minden demo alapvetően arról szól, hogy vagy a közönségnek készül, vagy a szakmának. Az USAF közönségdemot repül, sok zajos, gyors áthúzással, egy-két húzott fordulóval, de igazán "paraméter specifikus" határközeli elemek, illetve különösen elem összefűzések nincsenek. Ezért unhatók meg hamarabb, mert igazán nagy "kunsztok" nincsenek.
Az egyetlen üdítő kivétel az F-22A demója 2008-ból mert akor már eldőlt, hogy a gépet nem exportálják, így gyári demó nem is lesz. Pedig pilóta bőven lett volna. Ehelyett jött Paul "Max" Moga őrnagy, akit a légierő felkért, hogy latba vetve privát műrepülő rutinját (Extra 300-al és P-51 Mustanggal is repü szabadidejében) állítson össze egy igazán ütős programot, ami tényleg megmutatja, mire képes a gép, de ugyanakkor a légierő is jóvá fogja hagyni. Az eredményt ismerjük, szerintem kiváló kis program, ahol is külön üdvözítő, hogy a sok évtizedes USAF rutinnal ellentétben inkább egy oroszos-franciás sűrűre komponált és kifejezetten ügyesen összefűzött műsort talált ki.
Ennek köszönhető, hogy az idei évtől még nem hivatalosan, de már a különféle Heritage flight-okhoz az összeállás előtt és az oszolj után az USAF már produkáltatja az F-35A-t, hasonlóan a 2006-2007-es időszakhoz, ahol Michael "Dozer" Shower alezredes figurázott a szünetekben. Akkor lehetett a demo boxtól kissé távolabb látni Kobra, illetve extrém J-turn meg power loop manővereket az élesebb szeműeknek.
A jelenlegi helyzet annyiban új, hogy most az LM el is akarja adni a gépet, így a gyártónak külön kell demo, de kétlem, hogy az csak annyi lesz, mint amit most láttunk.
Az alakulatoknál kint levő gépekkel már a Raptort idéző Herbst-manővert is megrepülik, ami egy kb 500-600km/h utánégetős áthúzásba belerántott, kb 60-70 fokos átmeneti állásszögű dinamikus irányváltás, amolyan Horog manőver. De ellentétben a régi Szu-27M és MiG-29K gépekkel és hasonlóan az új, de TVC-s Szu-35Sz-hez az F-35A a manőver után nem adja le az orrát, hanem képes továbbrepülni. Ezen kívül láttam már intenzíven beszűkített loopingot is, de ez is hiányzott még a videóról.
Kétlem, hogy ezeket mellőznék.