Az F-35 rendszeresítése messze nem katonai kérdés. Arról szól, hogy európa legerősebb államai (Olaszország, és UK) után feladják az önálló katonai harci repülőgépgyártást és max. beszállítóként vegyenek részt az USA hadiipari monopoliumában. Ne felejtsük el, hogy NATO közösség ide-oda, nyugat-atlanti kapcsolatos ide-oda ellenére Európa, gazdasági háborúban áll többek között az USA-val is. Nos NATO szövetségében, globális világégést is tekintve több mint elegendő 5. generációs repülőgéppel rendelkezik már most is. Egyéb alacsony intenzítású konfikusokban a bombaszállításra meg felesleges ilyen drága technikát használni, mivel megmondo barátunk gondolatai ellenére is, egy target-pod + LGBU, vagy GPS- vezérlésű GBU-val felszerelt 3 vagy 4 gen repülőgép is pontosan ua. tudja mint egy 5. gen.
Stratégiai kérdés, hogy maradjon-e harci repülőgépgyártás európában. Igen maradjon ennek kell lennie europai válasznak, EU-válasznak. Franciaország-Németország-Spanyolország-svédország tud olyan minőségű repülőgépet gyártani, amellyel meg lehet védeni európát, és akár missziós bevetésekre is lehet repülni velük, légifölényt, légiuralmat kiharcolni. Nem az USA ellen kell fegyverkezni. Azt nehezen lehet elképzelni, hogy india-kína ellen EU tagsággal háború indulna..
Oroszország vs NATO pedig az USA beavatkozását vonná maga után. Egyébként politikailag érdekes, hogy a Trump érában nem szövetségesek és ellenfelek vannak, hanem azok akik vásárolnak az USA-tól barátok, akik meg nem, azokra lehet kigyót békát mondani, akár Németország, vagy Franciaország, akár Szíria, vagy Kína, Oroszország. Nem véletlenül vettek a Katariak is gyorsan F-15-ösöket, talán ez menti meg őket az USA nehogy elszigetelődjön tőlük..
Nem érdekes, hogy a következő európai harci repülőgép, mennyire lesz elmaradva egy amerikai repülőgéptől, órási különbség nem lesz, generációs különbség sem az, hiszen az a fontos milyen célra akarja európa használni fegyveres erőit. (vagyis a NATO)..
A kisebb országokról lehetett tudni, előre, hogy aki F-16-ost rendszeresített az 35-öst fög, mivel elődje kiválóan szupportált, rengeteg fegyverintegrációval rendelkező, harcképes, harcban bizonyított típus volt. A Britek szintén tudni lehetett, hogy vásárolnak a hordozójukra, hiszen katapult kilőve, más lehetőség nem volt.. Ez az olaszokra is jellemző, és spanyolországnak is kell majd. Kérdés, hogy mellette ezek a nemzetek részt akarnak-e venni összeurópai repülőgép gyártásban, mikor az F-35 összeszerelő üzem Cameriben, irgalmatlan nagy beruházás volt a taljánoknak, a britek, pedig gyártanak sok mindent a 35-öshöz.. ŐK már a harrier után feladták szinte az önálló harci gép gyártását, a Euróvadász kifutásával. Marad a Hawk, ameddig marad..