F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
A több alatt azt értem, hogy talán vastagabb titánelemeket kellett használniuk. Az acélon kívül, amiből elvileg csak minimális mennyiséget használtak, a titánötvözetek sűrűsége a legnagyobb az ennél a gépnél használt szerkezeti anyagok közül. Ergo, ha többet kellett használniuk, mint tervezték akkor a gép üres tömege is nőni fog.

ugye ezt itt vitznek írtad ide?
 
M

molnibalage

Guest
Ki mondta, hogy bármilyen titánötvözet nehezebb lesz?
Nem értelek, de tényleg.

Az acélon kívül, amiből elvileg csak minimális mennyiséget használtak, a titánötvözetek sűrűsége a legnagyobb az ennél a gépnél használt szerkezeti anyagok közül. Ergo, ha többet kellett használniuk, mint tervezték akkor a gép üres tömege is nőni fog.
Ezek szerint szerinted nincs acél a gépben...?:confused:
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Ezek szerint szerinted nincs acél a gépben...?:confused:

"Az acélon kívül"

Elvileg 7% (gondolom tömegszázalék) acélt használtak csupán.

https://cdn.ymaws.com/titanium.org/resource/resmgr/2005_2009_papers/Phelps2006.pdf

A titánötvözetek sűrűsége pedig az acélon kívül minden más (szénszál-kompozitok, aluötvözetek, stb.) és jóval nagyobb mennyiségben ott használt szerkezeti anyag sűrűségénél nagyobb. Vagyis, ha mondjuk akartak használni 1 köbméter titánt, de kiderült, hogy akár a nem megfelelő tervezés, akár a nem megfelelő minőségű gyártástechnológia miatt, a megfelelő teherbíráshoz 1.5 köbméternyi (vastagabb elemek) kell, akkor ez jobban megdobja az össztömeget, mintha mondjuk aluból kéne plusz fél köbméternyi megerősítés.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
"Az acélon kívül"

Elvileg 7% (gondolom tömegszázalék) acélt használtak csupán.

https://cdn.ymaws.com/titanium.org/resource/resmgr/2005_2009_papers/Phelps2006.pdf

A titánötvözetek sűrűsége pedig az acélon kívül minden más (szénszál-kompozitok, aluötvözetek, stb.) és jóval nagyobb mennyiségben ott használt szerkezeti anyag sűrűségénél nagyobb. Vagyis, ha mondjuk akartak használni 1 köbméter titánt, de kiderült, hogy akár a nem megfelelő tervezés, akár a nem megfelelő minőségű gyártástechnológia miatt, a megfelelő teherbíráshoz 1.5 köbméternyi (vastagabb elemek) kell, akkor ez jobban megdobja az össztömeget, mintha mondjuk aluból kéne plusz fél köbméternyi megerősítés.
Mea culpa. Homályos emlékeim szerint a szárnyaknál is kompozitot akartak használni, mint a stabilizátornál (?), de a sérüléses tesztek után kellett kicserélni titánra néhányat.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 514
113
Én még mindig csak azt tudom mantrázni, hogy lehet, hogy dezinfó a Raptor hatalmas szerkezeti tömege, de gyanúsan combos lábai vannak.
140302-F-EY492-178.JPG
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 011
113
Plusz a "sima" alumínium + szénszál kombó sem játszik, mivel ott az alumínium elkezd rohadni a feszültség-korrózió miatt, csak titánt tudnak használni. Továbbra is fenntartom, hogy a titán lesz a ludas. Ha most választanom kellene egy bonyolult csomópont tervezésénél alumínium helyett (bizony, még az izostatikusan sajtolt alu esetén is) messze a titán lenne, ha csúcsteljesítményt kell kihoznom.

(apró mellékzönge, hogy Warren Buffet szinte az összes amerikai titánnal komolyabb szinten foglalkozó cégben jelentős hányaddal van bent, pl. PCC és társai)
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 229
93
"A repüléseket a BAE Systems tesztpilótája, Peter Wilson és a RAF századosa, Andy Edgell végzi, de részt vesz a műveletekben a USMC képviseletében Michael Lippert őrnagy is (aki az F-35B első éles bevetését is teljesítette), így az a helyzet áll elő, hogy az amerikaiak tanulnak a britektől hajófedélzeti praktikákat."

Nem az első eset. Az F4U Corsair hajófedélzeti üzemét és a megemelt pilótaülését is a britek fejlesztették ki és onnan vették át az amik, akik addig nem tudták használni a Corsaireket a saját laposaikon. A ferde fedélzetről nem is beszélve.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 229
93
https://htka.hu/2018/10/29/kulonleges-leszallasi-modot-tesztel-a-kiralyi-haditengereszet-video/
Tudtommal Harrierek is szálltak le így, ha a decken volt hozzá elég hely. Mintha a kereket találnák fel újra. Ok, értem tesztelni kell ezt is, de hogy nem számoltak (?) eleve ilyen lehetőséggel, az számomra fura.
Erre gondoltam én is, főleg a mai fejlett vezérlőrendszerekkel a fedélzeten. Vajon ezt nem lehet leprogramozni egy leszállító rendszerben? Űrrepülőgépek - sőt már rakéták - térnek vissza teljesen automata üzemben már évtizedek óta, jó tudom az egy másik "kávéház", de gondolom az sem egyszerű feladat.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lebukott a Lockheed! A briteknek az F-35 speciális, szupertitkos változatát szállítják:

2ea03ddd1d71d0f45e4e7dd87a9f844c.jpg


Ezzel már biztosan nem lesz gond a függőleges fel- és leszállás!
Na ja, ezzel csak annyi a "picike kis" gond, hogy pont most derült ki, miszerint az ángliusok nem akarnak se fel se leszállni vele függőlegesen!! Szóval a Lockhhed jól kicseszett velük, ráadásul biztos piszok drágán is!! :D:p
 
  • Tetszik
Reactions: borisz