Két külön dolgot tárgyaltatok itt, az egyik a lapát anyaga, a másik a lapát bevonata és nem tárgyaltátok a lapát hűtését.
A turbina lapátok anyaga - ahogy wolfram is írta - nikkel bázisú egykristályból növesztett úgynevezett szuperötvözetek. A nikkel-kobalt a leggyakoribb. A kezdeti többkristályos szerkezeteket előbb váltották az egy irányba szilárdított többkristályos lapátok, majd az egy irányba szilárdított egy kristály struktúrák. Ez utóbbi mechanikai és hőszilárdsági mutatói a legkedvezőbbek sugárirányban, azaz a lapát tövétől a csúcsáig.
A második legfontosabb elem a bevonatolás. Jelenleg a legkorszerűbb a kétrétegű oxid bevonat. A lapát fém anyagával közvetlenül egy (Al, Cr, Si) oxidréteg érintkezik, amelyik egy átmeneti hőszigetelő szerepét tölti be. Erre viszik fel az úgynevezett Ittrium oxid stabilizált Cirkónium oxid (YSZ= Yttria Stablizied Zirconia) bevonatot. Ezaz a sárgásfehéres világos bevonat amit a fúvócsövekben is látni.
(Single Crystal Superalloy - Diffusion Aluminide Bond Coat - YSZ Thermal Barrier Coating)
Ez utóbbi TBC-nek kétféle felviteli módja van. Az egyik az APS, az az Air Plasma Spray, mint a festékszórás. Ezzel szabálytalan szemcsékből álló rétegeket visznek fel a felületre. Ezt a bevonatolást nagyobb méretű lapátokon (erőművek alacsony 3000-3600 fordulaton dolgozó), vagy fúvócsövek lamelláin, tüzelőterek, forszázskamrák nagy kiterjedésű elemein (diffúzor, lángstabilizátorok gyűrűi, forszázskamra fala) alkalmazzák, mivel a hőszigetelő képessége kedvezőbb, azonban a vibrációt és a hirtelen váltakozó mechanikai igénybevételeket nehezen tűri.
Az EBPVD (electron beam physical vapour deposition) eljárás ezzel szemben sajátos fésűs struktúrát ad, ami ugyan kissé szerényebb hőszigetelő képességgel bír, de közel 50%-al magasabb élettartama van az olyan környezetben, ahol az üzemi hőmérséklet és ele együtt a mechanikai terhelés folyamatosan és intenzíven változik (lásd: katonai gépek turbina lapátjai).
A harmadik dolog pedig a hűtés. A fátyolhűtés még nem ment ki a divatból, mi több, a jelenleg legkorszerűbbnek kikiáltott F135-ös hajtóműveken is tekintélyes munkaközeg van elvonva a lapátok hűtésére csak azért, hogy olyan magasra emelhessék a tolóerő létrehozásában szerepet játszó levegőáram belső energiáját, amennyire csak lehet.
Szó volt még a lapátok 3D nyomtatásáról is, ez utóbbi egy igen új terület, amely azonban napról napra válik a mindennapok részévé, minthogy a GE 90X széria is ilyen lapátokkal lesz szerelve a nagynyomású fokozaton.