F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
1-2 éve nem volt valami hiszti, hogy egy rakás kínai cserealkatrészt találtak, amiknek a minősége nem felelt meg a követelményeknek? Legalábbis azt mondták, hogy nem felel meg, mert én ahogy látom a kínaiak pont azt gyártják le amit kérsz tőlük, ha kell jót ha kell szart.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
A kanadaiak még mindig gondolkodnak a típusváltáson

http://www.theglobeandmail.com/news/politics/militarys-fighter-jet-price-reports-to-put-ball-in-ottawas-court-on-f-35s/article16180717/

A kanadaiak az elején 9-16 mld dolláros üzletről beszéltek, a mostani cikk 40 mld-ról szól, "picit" elszálltak a költségek :) Ha kéthajtóműves kell nekik, mert az biztonságosabb akkor sírjanak ki F-22-eseket maguknak vagy vegyenek J-31-et, de maradhatnak a mostani 4. generéciós gépeik utánrendelése mellett is.
 

HindTheBest

Member
2010. április 19.
163
0
16
A kanadaiak az elején 9-16 mld dolláros üzletről beszéltek, a mostani cikk 40 mld-ról szól, "picit" elszálltak a költségek :) Ha kéthajtóműves kell nekik, mert az biztonságosabb akkor sírjanak ki F-22-eseket maguknak vagy vegyenek J-31-et, de maradhatnak a mostani 4. generéciós gépeik utánrendelése mellett is.

Na az F-22-esekkel szálnának el igazán a költségek...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Az a gép legalább már kész van. Szerinem a gyártósort is ügyesen bezacskózták valahol és ott ül egy fűtött-hűtött hangárba az egész. Ha kell valószínűleg egy éven belül újra tudnák indítani a gyártást.
A Raptornál a darabárnál 150 milliót írnak, az F-35A is már ebben az árban van, hacsak légtérvédeni kell nekik és nem bombázni is, akkor jobb az F-22.
 

HindTheBest

Member
2010. április 19.
163
0
16
A cikket olvasva kb 65 db-os tételről beszélünk.. Az USA pedig kb 90 db-ot (e körül van a teljes flotta szerintem) engedhetett meg magának... Nem beszélve arról hogy az F-22 az adu ász, ergo nem fogják exportálni... Az F-22 jobb, ezt senki nem vitatja, ő a dárda hegye...ezért nem fogják eladni..
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
F-22-est nem hiszem, hogy bárkinek is eladnának egy jó ideig... :) De nem lennék meglepve akkor sem, ha soha többé nem is indulna be újra a gyártósor.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
F-22-esből 187 db van szolgálatban, és nem azért mert ennyit engedhettek meg maguknak, hanem azért mert ennyire volt szükség (kb 2000 db F-35-ös hosszútávú megrendelése is azt mutatja, hogy így vagy úgy van amiből megengedni magának a repülőit). Az USA hadjáratosdit játszik folyamatosan, oda nem elegendőek a vadászok, mert bombáznia is kell. Erre viszont nem jó az F-22-es. Kanadának ha nincsenek területfoglaló / másokat leigázó tervei, akkor egy tisztán vadász gép sokkal megfelelőbb számukra.
65 db F-35-ös 40 mld dollár ??? Még ha a teljes életciklusukra is vonatkozik akkoris iszonyatosan elszálltak az árral.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Talán a japánok kértek F-22-eseket, valami butított rendszerűt, nem mondtak rá nemet ha jól emlékszem, csak épp a képviselőház meg a szenátus azóta sem tűzte napirendre a téma megszavazását.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Hát egyrészt, ha jól emlékszem az "folyamatosan" előkerül, hogy gyártsanak-e maguknak többet vagy sem, és anyagi okok miatt hiúsul ez meg mindig. (Nyílván ez egyúttal amiatt is van, mert nem SOS, hogy legyen több.)
A másik, hogy a "légifölény" gépüket egyelőre nem adnák senkinek tudtommal... De ha adnák, az is brutál áron lenne, nyílván jóval drágábban, mint haza, plusz, emlékeim szerint a karbantartása sem egyszerű... Valami olyasmi rémlik, hogy az egyes alkatrészek élettartalma pl. jóval kevesebb.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Mondjuk nem mai, de valszeg még hatályban van...

http://thomas.loc.gov/cgi-bin/bdquery/z?d105:HZ00295:
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Azok az anyagi okok valószínűleg a JSF program költségei miatt vannak, mert az elég sokat elvisz.
A légifölény gépet is el lehetne adni ugyanúgy lebutítva, mint az F-35-ösöket. Ha számolnak neki valami horror árat akkoris szép lassan "csak" annyiba fog kerülni, mint egy F-35-ös. És mik azok az egyes alkatrészek amiknek az élettartama jóval kevesebb? Minél kevesebb? mennyivel? drága a cseréjük és időigényes?
 

HindTheBest

Member
2010. április 19.
163
0
16
Utánna néztem és 183 db a legyártott mennyiség...Tévedtem...Az F-35-ök ára szerintem inkább csökkenni fog mint nőni, míg a Raptor ára nem fog...De egy Raptoron mit butítanának? Mert a legnagyobb előnye a lopakodó technológia....Másrészt kanada is beszállt a JSF programba így neki elemi érdeke a rendelés, hiszen kidobott pénz lenne...

http://www.ic.gc.ca/eic/site/ad-ad.nsf/eng/ad03863.html

DE amugy most arról vitázunk miért lenne jo kanadának a Raptor?
Nincs is ilyen irányú szándék...Vágod?
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Wikiről...
"Each Raptor requires a month-long packaged maintenance plan (PMP) after every 300 flight hours.[248] The aircraft's stealth system, including its radar absorbing metallic skin, account for almost one third of all maintenance.[246] Another source of maintenance problems is that many components require custom hand-fitting and are not interchangeable.[46] The canopy of the aircraft was required to have a life of 800 hours, however the original design failed to meet this, averaging at 331 hours.[46] In response to this the canopy was redesigned, and the new canopy has met its requirements of a 800 hour life expectancy."
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
195 a legyártott mennyiség (8 teszt + 187 használatban). Az F-35 ára folyamatosan nő, igen, szép lassan elér egy olyan szintet ahonnan már nem nőhet uh a gyártás beindulásakor hosszútávon csökkenni fog kb annak a szintnek a kétszeresére, amilyen árszint az eredeti tervben volt. A Raptoron a belső rendszereket lehetne butítani, ha a lopakodótechnológiát nem akarnák eladni, akkor nem lenne export F-35 sem, abban is a belső rendszerek a butítottak. Kanadának légtérvédelemre kell gép és elég sokan verik a harci dobokat, hogy hülyeség lecserélni a kéthajtóműves gépeiket az egyhajtóműves F-35-re.
Másrészt kanada is beszállt a JSF programba így neki elemi érdeke a rendelés, hiszen kidobott pénz lenne...
- ezt a közgazdaságtanban úgy hívják "sunk cost", sokan elkövetik azt a hibát, hogy nem azt nézik, hogy mi jön ezután, hanem azt, hogy belevertek egy rakás pénzt és akkor már muszály végigcsinálni, pedig lehet ha jobb üzlet kiszállni.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Hát egyrészt, ha jól emlékszem az "folyamatosan" előkerül, hogy gyártsanak-e maguknak többet vagy sem, és anyagi okok miatt hiúsul ez meg mindig."

Igazából nem. Egyszerűen az F-22 darabszámot bőven elégségesnek itélték és ebben imo igazuk is van. Ha pedig fix költségvetést nézünk akkor ha tetszik úgy is nézhető, hogy fontosabbnak itélték, hogy évi 2db Virginia készüljön, menjen a P8 program, menjen a Triton, vagy ne kaszálják el az F-35Bt ugye anno eléggé rezgett a léc. És hát a fenti mindegyikét én is fontosabbnak tartom mint +50-100-200db F-22t.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
The aircraft's stealth system, including its radar absorbing metallic skin, account for almost one third of all maintenance.
a radarabszorbens festésen kívül mi az, ami még "kopik" a lopakodótechnológiából? Ha az F-35 festését használják ez lehet ha javulni fog.
Another source of maintenance problems is that many components require custom hand-fitting and are not interchangeable.
azt még megértem, hogy kézzel kell ki- és beszerelni, de mitől nem egyformák azok az alkatrészek, hogy csak leszedd a polcról a következőt és kicseréld?
The canopy of the aircraft was required to have a life of 800 hours, however the original design failed to meet this, averaging at 331 hours.[46] In response to this the canopy was redesigned, and the new canopy has met its requirements of a 800 hour life expectancy.
ezt akkor végülis teljesíti, de tényleg rohadtul javításigényesnek néz ki. Jó lenne összehasonlítani, hogy életciklus vagy tízezer repült óra alatt a különböző 5. generációsak hány szervízórát igényelnek, és hányat az egyes negyedik generációs típusok.
 

HindTheBest

Member
2010. április 19.
163
0
16
és akkor a megoldás egy uj típus megvétele mi? mert akkor jobb lesz az összesen befektetett költség mi?--közgazdaságtan....
 

HindTheBest

Member
2010. április 19.
163
0
16
amugy meg hiába butítanak ha a lopakodó technológia a titkos....és ez az oka a nem eladásnak más országnak..
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ha te nem érted, hogy miért fontolják meg egy olyan üzletből való kiszállást, amibe befektettek 1-2-3 miliárdot és az elején a teljes költség valahol 9-16 miliárdnál nézett ki, most meg 40 miliárd lesz az összeg, ha végigcsinálják, akkor nincs akinek magyarázzak.