F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

1-2 éve nem volt valami hiszti, hogy egy rakás kínai cserealkatrészt találtak, amiknek a minősége nem felelt meg a követelményeknek? Legalábbis azt mondták, hogy nem felel meg, mert én ahogy látom a kínaiak pont azt gyártják le amit kérsz tőlük, ha kell jót ha kell szart.
 
A kanadaiak még mindig gondolkodnak a típusváltáson

http://www.theglobeandmail.com/news/politics/militarys-fighter-jet-price-reports-to-put-ball-in-ottawas-court-on-f-35s/article16180717/

A kanadaiak az elején 9-16 mld dolláros üzletről beszéltek, a mostani cikk 40 mld-ról szól, "picit" elszálltak a költségek :) Ha kéthajtóműves kell nekik, mert az biztonságosabb akkor sírjanak ki F-22-eseket maguknak vagy vegyenek J-31-et, de maradhatnak a mostani 4. generéciós gépeik utánrendelése mellett is.
 
A kanadaiak az elején 9-16 mld dolláros üzletről beszéltek, a mostani cikk 40 mld-ról szól, "picit" elszálltak a költségek :) Ha kéthajtóműves kell nekik, mert az biztonságosabb akkor sírjanak ki F-22-eseket maguknak vagy vegyenek J-31-et, de maradhatnak a mostani 4. generéciós gépeik utánrendelése mellett is.

Na az F-22-esekkel szálnának el igazán a költségek...
 
Az a gép legalább már kész van. Szerinem a gyártósort is ügyesen bezacskózták valahol és ott ül egy fűtött-hűtött hangárba az egész. Ha kell valószínűleg egy éven belül újra tudnák indítani a gyártást.
A Raptornál a darabárnál 150 milliót írnak, az F-35A is már ebben az árban van, hacsak légtérvédeni kell nekik és nem bombázni is, akkor jobb az F-22.
 
A cikket olvasva kb 65 db-os tételről beszélünk.. Az USA pedig kb 90 db-ot (e körül van a teljes flotta szerintem) engedhetett meg magának... Nem beszélve arról hogy az F-22 az adu ász, ergo nem fogják exportálni... Az F-22 jobb, ezt senki nem vitatja, ő a dárda hegye...ezért nem fogják eladni..
 
F-22-est nem hiszem, hogy bárkinek is eladnának egy jó ideig... :) De nem lennék meglepve akkor sem, ha soha többé nem is indulna be újra a gyártósor.
 
F-22-esből 187 db van szolgálatban, és nem azért mert ennyit engedhettek meg maguknak, hanem azért mert ennyire volt szükség (kb 2000 db F-35-ös hosszútávú megrendelése is azt mutatja, hogy így vagy úgy van amiből megengedni magának a repülőit). Az USA hadjáratosdit játszik folyamatosan, oda nem elegendőek a vadászok, mert bombáznia is kell. Erre viszont nem jó az F-22-es. Kanadának ha nincsenek területfoglaló / másokat leigázó tervei, akkor egy tisztán vadász gép sokkal megfelelőbb számukra.
65 db F-35-ös 40 mld dollár ??? Még ha a teljes életciklusukra is vonatkozik akkoris iszonyatosan elszálltak az árral.
 
Talán a japánok kértek F-22-eseket, valami butított rendszerűt, nem mondtak rá nemet ha jól emlékszem, csak épp a képviselőház meg a szenátus azóta sem tűzte napirendre a téma megszavazását.
 
Hát egyrészt, ha jól emlékszem az "folyamatosan" előkerül, hogy gyártsanak-e maguknak többet vagy sem, és anyagi okok miatt hiúsul ez meg mindig. (Nyílván ez egyúttal amiatt is van, mert nem SOS, hogy legyen több.)
A másik, hogy a "légifölény" gépüket egyelőre nem adnák senkinek tudtommal... De ha adnák, az is brutál áron lenne, nyílván jóval drágábban, mint haza, plusz, emlékeim szerint a karbantartása sem egyszerű... Valami olyasmi rémlik, hogy az egyes alkatrészek élettartalma pl. jóval kevesebb.
 
Mondjuk nem mai, de valszeg még hatályban van...

http://thomas.loc.gov/cgi-bin/bdquery/z?d105:HZ00295:
 
Azok az anyagi okok valószínűleg a JSF program költségei miatt vannak, mert az elég sokat elvisz.
A légifölény gépet is el lehetne adni ugyanúgy lebutítva, mint az F-35-ösöket. Ha számolnak neki valami horror árat akkoris szép lassan "csak" annyiba fog kerülni, mint egy F-35-ös. És mik azok az egyes alkatrészek amiknek az élettartama jóval kevesebb? Minél kevesebb? mennyivel? drága a cseréjük és időigényes?
 
Utánna néztem és 183 db a legyártott mennyiség...Tévedtem...Az F-35-ök ára szerintem inkább csökkenni fog mint nőni, míg a Raptor ára nem fog...De egy Raptoron mit butítanának? Mert a legnagyobb előnye a lopakodó technológia....Másrészt kanada is beszállt a JSF programba így neki elemi érdeke a rendelés, hiszen kidobott pénz lenne...

http://www.ic.gc.ca/eic/site/ad-ad.nsf/eng/ad03863.html

DE amugy most arról vitázunk miért lenne jo kanadának a Raptor?
Nincs is ilyen irányú szándék...Vágod?
 
Wikiről...
"Each Raptor requires a month-long packaged maintenance plan (PMP) after every 300 flight hours.[248] The aircraft's stealth system, including its radar absorbing metallic skin, account for almost one third of all maintenance.[246] Another source of maintenance problems is that many components require custom hand-fitting and are not interchangeable.[46] The canopy of the aircraft was required to have a life of 800 hours, however the original design failed to meet this, averaging at 331 hours.[46] In response to this the canopy was redesigned, and the new canopy has met its requirements of a 800 hour life expectancy."
 
195 a legyártott mennyiség (8 teszt + 187 használatban). Az F-35 ára folyamatosan nő, igen, szép lassan elér egy olyan szintet ahonnan már nem nőhet uh a gyártás beindulásakor hosszútávon csökkenni fog kb annak a szintnek a kétszeresére, amilyen árszint az eredeti tervben volt. A Raptoron a belső rendszereket lehetne butítani, ha a lopakodótechnológiát nem akarnák eladni, akkor nem lenne export F-35 sem, abban is a belső rendszerek a butítottak. Kanadának légtérvédelemre kell gép és elég sokan verik a harci dobokat, hogy hülyeség lecserélni a kéthajtóműves gépeiket az egyhajtóműves F-35-re.
Másrészt kanada is beszállt a JSF programba így neki elemi érdeke a rendelés, hiszen kidobott pénz lenne...
- ezt a közgazdaságtanban úgy hívják "sunk cost", sokan elkövetik azt a hibát, hogy nem azt nézik, hogy mi jön ezután, hanem azt, hogy belevertek egy rakás pénzt és akkor már muszály végigcsinálni, pedig lehet ha jobb üzlet kiszállni.
 
"Hát egyrészt, ha jól emlékszem az "folyamatosan" előkerül, hogy gyártsanak-e maguknak többet vagy sem, és anyagi okok miatt hiúsul ez meg mindig."

Igazából nem. Egyszerűen az F-22 darabszámot bőven elégségesnek itélték és ebben imo igazuk is van. Ha pedig fix költségvetést nézünk akkor ha tetszik úgy is nézhető, hogy fontosabbnak itélték, hogy évi 2db Virginia készüljön, menjen a P8 program, menjen a Triton, vagy ne kaszálják el az F-35Bt ugye anno eléggé rezgett a léc. És hát a fenti mindegyikét én is fontosabbnak tartom mint +50-100-200db F-22t.
 
The aircraft's stealth system, including its radar absorbing metallic skin, account for almost one third of all maintenance.
a radarabszorbens festésen kívül mi az, ami még "kopik" a lopakodótechnológiából? Ha az F-35 festését használják ez lehet ha javulni fog.
Another source of maintenance problems is that many components require custom hand-fitting and are not interchangeable.
azt még megértem, hogy kézzel kell ki- és beszerelni, de mitől nem egyformák azok az alkatrészek, hogy csak leszedd a polcról a következőt és kicseréld?
The canopy of the aircraft was required to have a life of 800 hours, however the original design failed to meet this, averaging at 331 hours.[46] In response to this the canopy was redesigned, and the new canopy has met its requirements of a 800 hour life expectancy.
ezt akkor végülis teljesíti, de tényleg rohadtul javításigényesnek néz ki. Jó lenne összehasonlítani, hogy életciklus vagy tízezer repült óra alatt a különböző 5. generációsak hány szervízórát igényelnek, és hányat az egyes negyedik generációs típusok.
 
és akkor a megoldás egy uj típus megvétele mi? mert akkor jobb lesz az összesen befektetett költség mi?--közgazdaságtan....
 
amugy meg hiába butítanak ha a lopakodó technológia a titkos....és ez az oka a nem eladásnak más országnak..
 
Ha te nem érted, hogy miért fontolják meg egy olyan üzletből való kiszállást, amibe befektettek 1-2-3 miliárdot és az elején a teljes költség valahol 9-16 miliárdnál nézett ki, most meg 40 miliárd lesz az összeg, ha végigcsinálják, akkor nincs akinek magyarázzak.