F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 590
18 585
113
Nem arra értettem, hogy ne lenne képes a Rafale síugrósáncról üzemelni, hanem hogy mekkora őrület lett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 285
81 236
113
Egy brit F-35 parancsnok ismerteti az Egyesült Királyság első lopakodó vadászgépének üzemeltetésének sikereit és megpróbáltatásait...

message-editor%2F1615378028385-ukandusf-35bsaboardthequeenelizabeth.jpg


message-editor%2F1615378589893-ax20002702.jpg

UK-and-USMC-F-35B-over-the-sea.jpg

message-editor%2F1615378842200-_dsc9153.jpg

message-editor%2F1615381764004-f-35pilot.jpg

 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 673
5 848
113
Kakkor csak így tovább a lenini úton. Csiszoljátok türelemmel az F35-öt. Szórjátok a pénzt, részben ellentmond saját magának is. Mert végül is lementek az évtizedek és a vinág nem ugyan az mint akkor volt, és 10 év mulva nem lessz olyan mint ma. A legnagyobb hiba az hogy az amik meg vannak győződve hogy a forradalmi ötletek csak tőlük jöhetnek. Hát ez egyálltalán már nem biztos.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 673
5 848
113
A másik dolog ami nagyon érdekes de kevesen figyelnek fel rá, hogy az F114 újbol megjelent mint agresszor gép. Ezek szerint folynak kisérletek légivédelmi és légiharc kisérletek alacsony felismehertőségű célok ellen. Amin nem is csodálkozok. A kérdés az ha megtalálják a megoldást az nem -e pont a mai irányzat bukását jelenti.
 
M

molnibalage

Guest
Kakkor csak így tovább a lenini úton. Csiszoljátok türelemmel az F35-öt. Szórjátok a pénzt, részben ellentmond saját magának is.
Melyik változat és hogyan?
A legnagyobb hiba az hogy az amik meg vannak győződve hogy a forradalmi ötletek csak tőlük jöhetnek.
Az nem értem, hogy milyen alapon írsz le ilyet, amikor az AV-8 gép minden, csak nem jenki design...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 925
113
A másik dolog ami nagyon érdekes de kevesen figyelnek fel rá, hogy az F114 újbol megjelent mint agresszor gép.
F114? Úgy érted F-117? Mert az nem csak kísérleti, hanem harci zónában is megjelent - valszeg a régebbi légvédelmi rendszerek ellen az alacsonyabb frekik ellen optimalizált sárkány miatt vették elő.
Amúgy azzal légiharcot nem gyakorolsz, mert arra béna kacsa - stealth célok ellen meg már nagyjából azóta folyik a gyakorlás az USAF részéről, mióta a J-20 és az Szu-57ről először meghozta a CIA a híreket. Ahogy mindenki más is gyakorol a stealth célok ellen - semmi új nincs ebben.

A kérdés az ha megtalálják a megoldást az nem -e pont a mai irányzat bukását jelenti.

Itt nem értem mire gondolsz? Mert ha arra, hogy a jelenlegi stealth jelentősége csökkent, az régóta tudott - erre gyúr minden nagyobb katonai fejlesztő. Csakhogy egyrészt a stealth is fejlődik (az nem egy statikus valami, hanem egy technógia), másrészt alakpkövetelmény, mivel a fegyverzet egyre hatékonyabb egyszerűen anélkül még nagyobb veszélyben van a gép, egy layer a védelemben, mint a páncél a tankon. Csak lassan nem az lesz az elsődleges feature, hanem az aktív védelem. Az evolúció folytatódik...

Most így elgondolkodtam, hogy korábban volt szó a Rafale M esetleges rendszeresítéséről is. Egy akkora hajónál, mint amilyen a QE, a fedélzet van olyan hosszú, hogy ugrósáncos nekifutással is fel tudna szállni, csak a katapulthoz képest némileg csökkentett max felszálló tömeggel. A Typhoon mellett érdekes lett volna a konkurenciát is rendszeresíteni, bár az F-35B-vel szemben a Rafale-ban nincs semmi, ami brit.
Bár, amennyit a Rolls-Royce meg a BAE belefeccölt az F-35B-be, azt beleölhették volna egy EJ200-as hajtóműintegrációba a brit Rafale-okon.
Törzshátsórész és beömlőnyílás áztervezés. Érdekes lett volna a szuper erejű Rafale M, ami ugyan hiába nehezebb a szárazföldi verziónál vagy fél tonnával, a Typhoon még így is nehezebb nála.
Nade az USMC akkor hoppon maradt volna, ha a britek nem csinálnak nekik Lift Fan-t, mert a franciákkal haverkodnak.
Szóval a brit Rafale M-nek nem sok esélye volt.

1, Az egész UK JSF részvétel arról szólt, hogy az angol ipar kapjon egy nagy feladatot a fő repülőipari projetcben a következő évtizedekben és túléljen.
2, A franciálkkal nem lehet együttműködni - mert azok azt úgy képzelik, hogy csinálnak ami nekik kell te meg fizesd...
3, Velük alapvetően van egy nem kimondott, de jól tudott erőegyensúly verseny, mint mondjuk a magyar-román. Ebbe pedig ez nem nagyon fért volna bele egy ekkora mélységű program, viszont angol előnyt adhatott.

Esélytelen még elvi szinten is.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 2822

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Queen Elizabeth esetében 2023-ra 24db F-35B-t képzeltek el, standard esetben kiegészítve 9db Merlin Mk.2 ASW és 4db Merlin HM.2 Crowsnest AEW&C helikopterrel.

Két hajó esetén standard módban tehát 48db F-35B lenne a minimum szükséges szám, plusz a kiképző- és gyakorló egységnél további cirka 12db.

Ha a 48db-ot valami logika alapján építették fel, akkor úgy jön ki, hogy QE standard 24db gépet visz, a kiképzésre marad 12db, a Prince of Wales viszont nem standard, hanem partraszálló módban ( ‘Littoral Manoeuvre’ ) működik, ami 12db F-35B és a "standard" 9+4 Merlin mellett további forgószányasokat jelentene, nevezetesen Chinook, Merlin HC4 és Wildcat szállítóhelikopterek illetve Apache harci helikoptereket. E téren "csak" annyi a probléma, hogy a leépítésekben szó van a szállítóhelikopterek számának drasztikus csökkentéséről is.
Szerintem a normál állapot az lesz, hogy a 2 QE hajó egyszerre sosem lesz a tengeren. 6-6 hónapos szolgálati váltásban az egyik mindig "pihen" Ezalatt el lehet végezni a gépek nagy karbantartását, és így nem kell folyamatosan 3-4 hajónyi legénységet (pilótaszámot) folyamatosan fenntartani. Így elegendő kb. 2,5 is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
F114? Úgy érted F-117? Mert az nem csak kísérleti, hanem harci zónában is megjelent - valszeg a régebbi légvédelmi rendszerek ellen az alacsonyabb frekik ellen optimalizált sárkány miatt vették elő.
Amúgy azzal légiharcot nem gyakorolsz, mert arra béna kacsa - stealth célok ellen meg már nagyjából azóta folyik a gyakorlás az USAF részéről, mióta a J-20 és az Szu-57ről először meghozta a CIA a híreket. Ahogy mindenki más is gyakorol a stealth célok ellen - semmi új nincs ebben.



Itt nem értem mire gondolsz? Mert ha arra, hogy a jelenlegi stealth jelentősége csökkent, az régóta tudott - erre gyúr minden nagyobb katonai fejlesztő. Csakhogy egyrészt a stealth is fejlődik (az nem egy statikus valami, hanem egy technógia), másrészt alakpkövetelmény, mivel a fegyverzet egyre hatékonyabb egyszerűen anélkül még nagyobb veszélyben van a gép, egy layer a védelemben, mint a páncél a tankon. Csak lassan nem az lesz az elsődleges feature, hanem az aktív védelem. Az evolúció folytatódik...



1, Az egész UK JSF részvétel arról szólt, hogy az angol ipar kapjon egy nagy feladatot a fő repülőipari projetcben a következő évtizedekben és túléljen.
2, A franciálkkal nem lehet együttműködni - mert azok azt úgy képzelik, hogy csinálnak ami nekik kell te meg fizesd...
3, Velük alapvetően van egy nem kimondott, de jól tudott erőegyensúly verseny, mint mondjuk a magyar-román. Ebbe pedig ez nem nagyon fért volna bele egy ekkora mélységű program, viszont angol előnyt adhatott.

Esélytelen még elvi szinten is.
Ott volt a Concorde és a Jaguar, tudnak ők együttműködni, ha akarnak, de a lokális politikában 2003 óta erősen tetten érhető az USA nyomulása.
Olyan apróságok, mint amikor ifjabb Bush 9/11 után még a French Frise-t is Freedom Frise-nak kereszteltette át, a franciákat gondolkodtatta el, de az olyan nem apróságok, mint Tony Blair idejében az angol politika teljes szervilitása az amerikaiak iraki invázióját illetően, határozta meg a jelenlegi állapotokat.
A Brexit óta kezdenek a szigetországban egyre többen sírni amiatt, hogy a Királyi Haderő az mára tulajdonképpen az USA egy valahanyadik alegységévé degradálódott le. És nem nehéz tetten érni azt, hogy ez igazából 2003 után evolválódott mára ilyenn
Még a brit nemzeti atom ütőerő is egy Brüsszelbe delegált amerikai NATO tábornok (tehát Washington) fennhatósága alatt áll.
Az is látszik, hogy az európai repülőipar helikopteres szektora is alapvetően francia-német és angol-olasz frakciókra tagozódik.
Tehát igen, igaz, napjainkban nullaközeli annak az esélye, hogy a brit és francia repülő- és hadiipar újra egymásra találjon.
De a közvélekedéssel ellentétben ez nem csak a nyakas gallok miatt alakult így.

Az F-35B Lift System hajtását a Rolls-Royce gyártja, ez a brit repülőipar hozzáadott értéke a programhoz.
Azonban az már kevéssé közismert, hogy maga a technológia, amely függőlegesen beépített ventilátor részének szabadalmaztatott neve a Lift Fan, az nem a Rolls-Royce találmánya, hanem a Lockheed Martin Skunk Works fejlesztőközpontjában dolgozó amerikai főmérnök, Paul Bevilaqua munkája.
A Lift System másik komponense a 3BSM (Three Bearing Swivel Module) mozgatható fúvócső pedig a Pratt&Whitney design-ja volt a hetvenes évekből.

Igazából a britek meglettek volna az F-35B nélkül is.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 925
113
Ott volt a Concorde és a Jaguar, tudnak ők együttműködni, ha akarnak, de a lokális politikában 2003 óta erősen tetten érhető az USA nyomulása.
Olyan apróságok, mint amikor ifjabb Bush 9/11 után még a French Frise-t is Freedom Frise-nak kereszteltette át, a franciákat gondolkodtatta el, de az olyan nem apróságok, mint Tony Blair idejében az angol politika teljes szervilitása az amerikaiak iraki invázióját illetően, határozta meg a jelenlegi állapotokat.
A Brexit óta kezdenek a szigetországban egyre többen sírni amiatt, hogy a Királyi Haderő az mára tulajdonképpen az USA egy valahanyadik alegységévé degradálódott le. És nem nehéz tetten érni azt, hogy ez igazából 2003 után evolválódott mára ilyenn
Még a brit nemzeti atom ütőerő is egy Brüsszelbe delegált amerikai NATO tábornok (tehát Washington) fennhatósága alatt áll.
Az is látszik, hogy az európai repülőipar helikopteres szektora is alapvetően francia-német és angol-olasz frakciókra tagozódik.
Tehát igen, igaz, napjainkban nullaközeli annak az esélye, hogy a brit és francia repülő- és hadiipar újra egymásra találjon.
De a közvélekedéssel ellentétben ez nem csak a nyakas gallok miatt alakult így.

Az F-35B Lift System hajtását a Rolls-Royce gyártja, ez a brit repülőipar hozzáadott értéke a programhoz.
Azonban az már kevéssé közismert, hogy maga a technológia, amely függőlegesen beépített ventilátor részének szabadalmaztatott neve a Lift Fan, az nem a Rolls-Royce találmánya, hanem a Lockheed Martin Skunk Works fejlesztőközpontjában dolgozó amerikai főmérnök, Paul Bevilaqua munkája.
A Lift System másik komponense a 3BSM (Three Bearing Swivel Module) mozgatható fúvócső pedig a Pratt&Whitney design-ja volt a hetvenes évekből.

Igazából a britek meglettek volna az F-35B nélkül is.

Ja, és ott van a Rafale-Eurofighter vagy most az FCAS. Mindkettőnél ugyanaz a baj - nem volt eléggé a francia igényeknek megfelelő. Hogy a Jaguar, egy közepes teljesítmény gép megszületett, arra kényszernek ott volt az USSR fenyegetése, a Condcorde meg ugyanaz az ötlet egyik első verziója volt, ami aztán Airbusra alakult át. Legyen az amerikai repülőipari fölény ellen valami, de sajna kell hozzá más is.

Nekem van szerencsém eleget a franciákhoz - a világ közepe, még azért is egy darab szarnak néznek, mert miattam angolul kell megszólalniuk. Megjegyzem minden airbust francia gépnek tartanak ("örbusz logyik"), amibe beengedték a többi országot, mert ők nagylelkűek.
Az a végletekig beképzelt mentalitás, ami ott van, totálisan alkalmatlanná teszi őket egyenrangú partnernak (lásd kalandjuk a NATO-val), max akkor lehetett valamennyire, mikor még volt USSR miatt elég erős félelem. Ma már ismét csak alsóbbrendűként tárgyalnak bárkivel.

Az angol nyomor meg megint egy másik történet, azokkal is van tapasztalatom. Pont ugyan az, mint a Brexit volt, ami a soft-rasszizmuson alapult (legalább a fehéreket vágják ki az országból - kár, azok pont a dolgozók voltak. Shitskinek ellen már puhapöcsök felszólalni). Képtelenek a realitásokat elfogadni, eredménye a hadiipari vergődés.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 285
81 236
113
A másik dolog ami nagyon érdekes de kevesen figyelnek fel rá, hogy az F114 újbol megjelent mint agresszor gép. Ezek szerint folynak kisérletek légivédelmi és légiharc kisérletek alacsony felismehertőségű célok ellen. Amin nem is csodálkozok. A kérdés az ha megtalálják a megoldást az nem -e pont a mai irányzat bukását jelenti.

Nézz be néha az F-117 topikba is... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Ja, és ott van a Rafale-Eurofighter vagy most az FCAS. Mindkettőnél ugyanaz a baj - nem volt eléggé a francia igényeknek megfelelő. Hogy a Jaguar, egy közepes teljesítmény gép megszületett, arra kényszernek ott volt az USSR fenyegetése, a Condcorde meg ugyanaz az ötlet egyik első verziója volt, ami aztán Airbusra alakult át. Legyen az amerikai repülőipari fölény ellen valami, de sajna kell hozzá más is.

Nekem van szerencsém eleget a franciákhoz - a világ közepe, még azért is egy darab szarnak néznek, mert miattam angolul kell megszólalniuk. Megjegyzem minden airbust francia gépnek tartanak ("örbusz logyik"), amibe beengedték a többi országot, mert ők nagylelkűek.
Az a végletekig beképzelt mentalitás, ami ott van, totálisan alkalmatlanná teszi őket egyenrangú partnernak (lásd kalandjuk a NATO-val), max akkor lehetett valamennyire, mikor még volt USSR miatt elég erős félelem. Ma már ismét csak alsóbbrendűként tárgyalnak bárkivel.

Az angol nyomor meg megint egy másik történet, azokkal is van tapasztalatom. Pont ugyan az, mint a Brexit volt, ami a soft-rasszizmuson alapult (legalább a fehéreket vágják ki az országból - kár, azok pont a dolgozók voltak. Shitskinek ellen már puhapöcsök felszólalni). Képtelenek a realitásokat elfogadni, eredménye a hadiipari vergődés.
Jó, ezzel nem vitatkozom, mert a munkám során én is hasonlókat tapasztaltam.
Az angolok mindezeken túl a repülőgéphordozójukkal belegyalogoltak egy sajátos kényszerhelyzetbe.
Nukleáris hajtás nem jöhetett szóba, ezt anno fél éve a QE topicban már tárgyaltuk.
A hagyományos meghajtás miatt a katapult táplálása sem volt teljesen biztosítva, így hiába volt ötlet szintjén a jóval potensebb F-35C és a szögfedélzet+katapult, a történetet részben a hajó meghajtása húzta keresztbe. Energetikailag a gázturbina+dízelmotor nem alkalmas a katapultos rendszer gőzüzeméhez úgy, mint a nukleáris, vagy az olajtüzelésű kazános gőzturbina hajtásmód.
Az EMALS meg nagyon messze volt akkor még.
De érdekes mód, az angol F-35C lamentálás időrendben későbbi, mint a Harrier-utódlás miatt a programba a Pratt&Whitney jogán bevont Rolls-Royce Lift Systemmel hajtott F-35B terve.
Az amerikai AV-8B gépek Pegasus hajtóművét az USA-ban a Pratt&Whitney F402-RR-408 jelölés alatt szerelik össze.
Innen eredt a P&W és a RR kapcsolata.
Az, hogy F-35B-je lesz az angoloknak, az már korábban eldőlt, a kérdés csak az volt, hogy mennyi és a kontingensnek része lesz-e a hajófedélzeti F-35C.
Ma már tudjuk, hogy végül mind a 138 darab angol gép B modell lett, illetve azt is, hogy ez lerövidül szerény 48 darabra.
Aminek a használhatósága meg több kérdést vet fel, mint amennyit megold...
 
M

molnibalage

Guest
Ja, és ott van a Rafale-Eurofighter vagy most az FCAS. Mindkettőnél ugyanaz a baj - nem volt eléggé a francia igényeknek megfelelő. Hogy a Jaguar, egy közepes teljesítmény gép megszületett, arra kényszernek ott volt az USSR fenyegetése, a Condcorde meg ugyanaz az ötlet egyik első verziója volt, ami aztán Airbusra alakult át. Legyen az amerikai repülőipari fölény ellen valami, de sajna kell hozzá más is.

Nekem van szerencsém eleget a franciákhoz - a világ közepe, még azért is egy darab szarnak néznek, mert miattam angolul kell megszólalniuk. Megjegyzem minden airbust francia gépnek tartanak ("örbusz logyik"), amibe beengedték a többi országot, mert ők nagylelkűek.
Az a végletekig beképzelt mentalitás, ami ott van, totálisan alkalmatlanná teszi őket egyenrangú partnernak (lásd kalandjuk a NATO-val), max akkor lehetett valamennyire, mikor még volt USSR miatt elég erős félelem. Ma már ismét csak alsóbbrendűként tárgyalnak bárkivel.

Az angol nyomor meg megint egy másik történet, azokkal is van tapasztalatom. Pont ugyan az, mint a Brexit volt, ami a soft-rasszizmuson alapult (legalább a fehéreket vágják ki az országból - kár, azok pont a dolgozók voltak. Shitskinek ellen már puhapöcsök felszólalni). Képtelenek a realitásokat elfogadni, eredménye a hadiipari vergődés.
A BMS repszim fórumon a fejlesztők nagy része francia és érdekes módon pont fordítottan látom. Végetelenül szerények, jófejek, több katonai pilóta is van köztük. Ezzel szemben pakik, indiaiak, görögök és egyesek még ott sem bírnak magukkal...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 925
113
Jó, ezzel nem vitatkozom, mert a munkám során én is hasonlókat tapasztaltam.
Az angolok mindezeken túl a repülőgéphordozójukkal belegyalogoltak egy sajátos kényszerhelyzetbe.
Nukleáris hajtás nem jöhetett szóba, ezt anno fél éve a QE topicban már tárgyaltuk.
A hagyományos meghajtás miatt a katapult táplálása sem volt teljesen biztosítva, így hiába volt ötlet szintjén a jóval potensebb F-35C és a szögfedélzet+katapult, a történetet részben a hajó meghajtása húzta keresztbe. Energetikailag a gázturbina+dízelmotor nem alkalmas a katapultos rendszer gőzüzeméhez úgy, mint a nukleáris, vagy az olajtüzelésű kazános gőzturbina hajtásmód.
Az EMALS meg nagyon messze volt akkor még.
De érdekes mód, az angol F-35C lamentálás időrendben későbbi, mint a Harrier-utódlás miatt a programba a Pratt&Whitney jogán bevont Rolls-Royce Lift Systemmel hajtott F-35B terve.
Az amerikai AV-8B gépek Pegasus hajtóművét az USA-ban a Pratt&Whitney F402-RR-408 jelölés alatt szerelik össze.
Innen eredt a P&W és a RR kapcsolata.
Az, hogy F-35B-je lesz az angoloknak, az már korábban eldőlt, a kérdés csak az volt, hogy mennyi és a kontingensnek része lesz-e a hajófedélzeti F-35C.
Ma már tudjuk, hogy végül mind a 138 darab angol gép B modell lett, illetve azt is, hogy ez lerövidül szerény 48 darabra.
Aminek a használhatósága meg több kérdést vet fel, mint amennyit megold...

Tök egyetértek, az F-35B rendszeresítése konkrétan a hülyeség csúcsa náluk, ahogy az egész hordozóprogramjuk is. Valahogy sosem tudták belőni a képesség-lehetőség egyensúlyt, és soha nem kihasználták az amerikai szoros fegyverbarátságot, hanem csak mentek vele, a legroszabb mixet kihozva.
Valahogy az F-35B szerintem egyszerre áldás és átok - bár utóbbi inkább. Mert emiatt sok ország tud hordozót csinálni és rápakolni egy merevszárnyú gépet (Japán, Korea, olaszok, stb...), na de pont a meglévő lehetőség miatt sokan effelé fordulnak (mármint politikusok), ahelyett, hogy megszülnének egy rendes CATOBAR hordozót. Még a síugrósáncot is sokkal jobb megoldának tartom, mint egy csökkentett képességű rohadt drága repülőgépet csinálni - de mivel a politika és az ipar számára utóbbi vonzó, sajna nagyon megy.
Az oroszoknak volt eszük, a JAK-141 után nem akartak ezzel a hülyeséggel kínlódni, ahogy a kínaiak sem futottak bele ebbe a zsákutcába. A nyugati világ meg ezt fogja maga előtt görgetni évtizedekig, annak minden káros hatásával.


A BMS repszim fórumon a fejlesztők nagy része francia és érdekes módon pont fordítottan látom. Végetelenül szerények, jófejek, több katonai pilóta is van köztük. Ezzel szemben pakik, indiaiak, görögök és egyesek még ott sem bírnak magukkal...

Mint emberek, semmi gond, ott is vannak jó fejek ahogy a világon máshol is - de olyan szektorokban, ahol dominál a nemzeti tudat (haderő, repülőgépfejlesztés, űrhajózás, stb...), na ott aztán félelmetes, ami elitista/nacionalista begyűlik náluk.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
M

molnibalage

Guest
Tök egyetértek, az F-35B rendszeresítése konkrétan a hülyeség csúcsa náluk, ahogy az egész hordozóprogramjuk is. Valahogy sosem tudták belőni a képesség-lehetőség egyensúlyt, és soha nem kihasználták az amerikai szoros fegyverbarátságot, hanem csak mentek vele, a legroszabb mixet kihozva.
Valahogy az F-35B szerintem egyszerre áldás és átok - bár utóbbi inkább. Mert emiatt sok ország tud hordozót csinálni és rápakolni egy merevszárnyú gépet (Japán, Korea, olaszok, stb...), na de pont a meglévő lehetőség miatt sokan effelé fordulnak (mármint politikusok), ahelyett, hogy megszülnének egy rendes CATOBAR hordozót. Még a síugrósáncot is sokkal jobb megoldának tartom, mint egy csökkentett képességű rohadt drága repülőgépet csinálni - de mivel a politika és az ipar számára utóbbi vonzó, sajna nagyon megy.
Az oroszoknak volt eszük, a JAK-141 után nem akartak ezzel a hülyeséggel kínlódni, ahogy a kínaiak sem futottak bele ebbe a zsákutcába. A nyugati világ meg ezt fogja maga előtt görgetni évtizedekig, annak minden káros hatásával.
A briteknél olyan szintű Harrier nosztalgia van Falkland miatt, hogy az kabaré. Pedig F-nél a hagyományos CV kibaszottul hiányzott, erre az csapódik le, hogy akkor legyen F-35B.

A QE + F-35B többe kerül és kevesebbet ad, mint egy síugrósáncos F-35C nemhogy egy CATOBAR F-35C.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Engem amúgy az ugrósáncos megoldás tekintetében az a faktor érdekel, hogy egy közepes-nagy méretű hordozó esetében, mint amilyen a Kuznyecov is, tehát ahol a hasznos fedélzet teljes hossza kb 300 méter, ha ugrósáncról kell a gépnek eldobbantania, mi az a maximális nekifutási hossz és sáncnakfutási sebesség, amivel gyakorlatban is használható felszállótömeggel startolhat egy repülőgép?
Mert elviekben annyi lenne a dolog ugye, hogy a hülye oroszok a közel háromszáz méteres fedelzetből csak 50, 75 és 150 méteres nekifutású starthelyeket építettek ki. Miért nem a hajó végéből vágnak neki, aztán usgyi, csak dobbantanak egy nagyot a végén és akár a maximális teherrel és kerótöltéssel is felszállhatna a Szu-33-as.

Az a baj, hogy nem ilyen egyszerű a dolog. A Szu-33-as a megerősítések és a felhajtható szárny miatt eleve két tonnával nehezebb, mint az amúgy sem pehelysúlyú szárazföldi Szu-27P. A gép maximális felszállótömege 33 tonna körül van, ezzel a tömeggel a háromszáz méteres nekifutás még úgy se lenne elég, ha a Kuznyecovnak az ugrósáncon túl, a világ legjobb kazánjai, vagy egyenesen nukleáris meghajtása lenne és a Nimitz/Ford osztályokhoz hasonlóan a folyamatos 35 csomós sebesség is gond nélkül mehetne neki.
Ugyanis ekkora tömeggel nem lehet büntetlenül, akármekkora sebsséggel a sáncnak nekirohanni . A sánc ívén ugyanis a centrifugális erő a futók rugóstagjait összenyomja a szárnyakat (és rajtuk a függesztményeket) pedig lefelé húzza, így előbb az orrfutó, majd a főfutók is szimplán berogyhatnak.
A franciák kombinált, sánc plusz katapultos Rafale M tesztjén is látni, hogy a sánc íve jóval enyhébb.

Persze lehetne építeni egy nagyobb fedélzetű és gyorsabb hajót egy enyhébb felfutású sánccal a végén, úgy, hogy az egészet a maximális tömegre méretezik és még úgy is biztosítják a biztonságos felszállás lehetőségét. Ha a gép nem fogyaszt több kerozint így, mint egy szárzföldi üzemnél, akkor hajrá, jó lehet, de ne feledjük, a CATOBAR rendszerrel ellentétben ez a megoldás csak maximum a harcászati, nagy erőfelesleggel bíró típusoknak kedvez, az AWACS, szálltó és egyéb feladató sárkányok nem tudnak mit kezdeni vele.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113

Allesmor Obranna


Az F-35C nem Szu-33.
Szerintem jobb a teljesítmény/tömeg aránya. Másrészt a "lopakodóság" miatt csak a belső fegyvertérben elhelyezett fegyverekkel van értelme a fölszállásának. Az meg 2 db bomba és 2 db rakéta vagy 4 db rakéta és az üzemanyag.
Innentől kezdve nálam adná magát a legalább 300 méter hosszú ugrósáncos fedélzet + F35C kombó.
Hogy ezt a Briteknél a matek, hogy nem adta ki azt csak ők tudják.....