Tök egyetértek, az F-35B rendszeresítése konkrétan a hülyeség csúcsa náluk, ahogy az egész hordozóprogramjuk is. Valahogy sosem tudták belőni a képesség-lehetőség egyensúlyt, és soha nem kihasználták az amerikai szoros fegyverbarátságot, hanem csak mentek vele, a legroszabb mixet kihozva.
Valahogy az F-35B szerintem egyszerre áldás és átok - bár utóbbi inkább. Mert emiatt sok ország tud hordozót csinálni és rápakolni egy merevszárnyú gépet (Japán, Korea, olaszok, stb...), na de pont a meglévő lehetőség miatt sokan effelé fordulnak (mármint politikusok), ahelyett, hogy megszülnének egy rendes CATOBAR hordozót. Még a síugrósáncot is sokkal jobb megoldának tartom, mint egy csökkentett képességű rohadt drága repülőgépet csinálni - de mivel a politika és az ipar számára utóbbi vonzó, sajna nagyon megy.
Az oroszoknak volt eszük, a JAK-141 után nem akartak ezzel a hülyeséggel kínlódni, ahogy a kínaiak sem futottak bele ebbe a zsákutcába. A nyugati világ meg ezt fogja maga előtt görgetni évtizedekig, annak minden káros hatásával.
Mint emberek, semmi gond, ott is vannak jó fejek ahogy a világon máshol is - de olyan szektorokban, ahol dominál a nemzeti tudat (haderő, repülőgépfejlesztés, űrhajózás, stb...), na ott aztán félelmetes, ami elitista/nacionalista begyűlik náluk.
Az a gond, hogy mind a ketten a autóskártya szinten értékelitek a gépeket. Stratégiailag viszont a B az egyetlen választás az olyan országoknak, akik nem szuperhatalomként szeretnének anyahajót üzemeltetni.A briteknél olyan szintű Harrier nosztalgia van Falkland miatt, hogy az kabaré. Pedig F-nél a hagyományos CV kibaszottul hiányzott, erre az csapódik le, hogy akkor legyen F-35B.
A QE + F-35B többe kerül és kevesebbet ad, mint egy síugrósáncos F-35C nemhogy egy CATOBAR F-35C.
Az angolok már régen nem szuperhatalomként gondolnak magukra. Nekik valós helyzetben önerőből Falklandot kell megvédeniük.
Semmi mást. Elfogytak a tengeren túli gyarmataik, vagy olyan helyen vannak, amelyek esetén max bűnszervezetek ellen kell fellépni. Oda meg nem kell a hordozó.
Emellett éppen a pénzük is elfogy.
Kinek van CATOBAR hordozója?
Az USA-nak, meg a nagyzoló franciáknak. Mire mennek vele?
Az milyen képesség, ami nem folyamatosan áll rendelkezésre?
Amikor a CdG éppen nagyjavításon van, akkor mi van a francia tengerészeti légierővel?
Ami pedig a B csökkentett képességeit illeti: mennyiben is korlátozódik a használata?
Hatósugara így is a normál hajófedélzeti gépek szintjén van, sőt! (Super Hornet)
Az meg, hogy súlyra korlátozott a fegyverzete? Kit érdekel? AA konfigban ez kicsit sem számít.
Ha meg "teherautóra" lenne szükség, akkor meg max. 2x fordul.
És mindehhez 24db felfér belőle egy QE méretű hajóra is. Végszükség esetén meg még a fedélzet is telepakolható. Mi több szükséghordozók is bevethetőek.
24db F-35B összesen 96db Meteor rakétát vihet még stealth konfigban is - Egy fordulóra!!!
1 kezemen meg tudom számolni azon légierőket, amiket csak ez az 1 forduló nem nullázna le.
Ami pedig a helyből felszállás fontosságát - általánosan is - illeti. Nem véletlen, hogy az Osprey lesz a Navy fő support típusa!
És nem véletlen, hogy létezik Future Vertical Lift program, és azon belül is továbbra is vannak támadó variációk.