Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Olvasmányos emlékeimből úgy rémlik, hogy a Jak-38 automata katapultrendszere (ami, mint valami kiszámíthatatlan bomba pszichésen nem lehetett valami megnyugtató képesség...) fejlesztésekor agyaltak, hogy milyen paramétereket figyeljen a rendszer az aktiválódáshoz.
Végül csak egy paramétert figyelt; a bólintást. Nyilván beállították egy kiszámított értékre, aminek átlépése már azt jelentette, hogy aktív emelőhajtóművek mellett bizonyos szöggyorsulás már bajos...
Itt azért sokkal hamarabb mentett volna, mint ami döntés meghozatalára emberünk jutott (Itt ez 11-12 másodperc volt!)
Szerencsére nem volt robbanás, borulás stb.
Na az általad linkelt oldalon van az a videó (csak én nem néztem végig az előző hozzászólásom írásakor, így nem találtam meg, s emiatt nem illesztettem be), amiben egy Jak-38 egy bemutatón váratlanul "bemutatja" az automata katapult villámgyors (jól írom?) leműködését.
Kétlem. Ha volt is a FADEC-nak köze a Texas-i esethez, az szerintem jól leszűkíthető a B-verzió F135PW600-asára és a hozzá kapcsolt Lift Systemre, vagyis a LiftFan, a hajtótengely, tengelykapcsoló párosra és a Roll Post rendszerekre.
Pont amiatt gondoltam a FADEC-re, mert az A és B között talán az lehet közös. Mi több, nem is az összes I került leállításra, hanem csak tizen valahány. Azt tudom elképzelni, hogy azokon is ugyan az a verziószámú firmware lehetett...Kétlem. Ha volt is a FADEC-nak köze a Texas-i esethez, az szerintem jól leszűkíthető a B-verzió F135PW600-asára és a hozzá kapcsolt Lift Systemre, vagyis a LiftFan, a hajtótengely, tengelykapcsoló párosra és a Roll Post rendszerekre.
Az izraeli gépek F-35A-bázisú F-35I gépek.
Ott ezek nincsenek.
Volt korábban a katapulttal is gond, de az megint csak eltérő az A/C/I és a B gépek között.
De biztos jó oka van az izraelieknek, hogy így döntöttek.
És akkor ez a probléma túlmutat a hajtómű és katapult problémakörön.
Nekem csak konteós.Pont amiatt gondoltam a FADEC-re, mert az A és B között talán az lehet közös. Mi több, nem is az összes I került leállításra, hanem csak tizen valahány. Azt tudom elképzelni, hogy azokon is ugyan az a verziószámú firmware lehetett...
Jobb ötletem nincs.
Ha valamelyik nagynyomású tüzelőanyagvezeték hibás és esetleg emiatt volt a texasi gép fúvócsöve körül az a gőzfelhő, akkor az okozhatja azt, hogy a fő hajtóművön tolóerőesés jelentkezik.
Akkor egy kicsit kiegészíteném a modelledet. (Bár még mindig szkeptikus vagyok...)Ha valamelyik nagynyomású tüzelőanyagvezeték hibás és esetleg emiatt volt a texasi gép fúvócsöve körül az a gőzfelhő, akkor az okozhatja azt, hogy a fő hajtóművön tolóerőesés jelentkezik.
Végül is a gép - sokadjára megnézve a videót - szemmel láthatóan sokkal intenzívebben merül, mint az a VTOL leszállásnál kellene, hogy legyen.
Az, hogy az elpattanást követően megbomlik a két fő tolóerő oszlop közt a balansz és a gép az otrfutójára esik, ami ettől letörik, az már lehet egy mechanikai következmény, azaz a LiftFan nem kapott megfelelő hajtást. Lehet, hogy sérült a tengely?
Az összes F135 variáns fúvócsövét mozgató hidraulika üzemi folyadéka a hajtómű saját tüzelőanyaga.
Ez igaz a PW100/400-asok szimpla Laval-fúvócsövére, ahogy a PW600-asok jóval komplexebb 3BSN vektoráló rendszerére is.
A tüzelőanyaggal hajtott hidraulikát hívják fluidraulics-nak és előnye az egyszerűbb kialakításon túl, hogy a fúvócsövet vezérlő rendszert megjárt kerozin előmelegítve jobb égési paramétereket mutat, mint a hagyományos "hideg" tüzelőanyag.
Illetve nagyobb nyomással jobban porlad a tüzelőterekben.
Fontos persze, hogy ne süljön meg a fúvócsövet mozgató kerozin a csövekben, mert az kokszosodást, eltömődést és sokkal rosszabb égést eredményezhet.
Az izraeliek lépése alapján valami ilyesmi szekció csövezése lehet a lúdas, de mindenképp egy olyan részé, ami a B és az A/C gépeken közös.
Akkor egy kicsit kiegészíteném a modelledet. (Bár még mindig szkeptikus vagyok...)
Szerintem ez ugyan egy kicsit keményebb landolás volt, de nem tragikus.
Ez egy ehhez hasonló kemény odacsapás:
Így utólag elgondolva lehet még egy magyarázat.
Ha pilóta nem tudta, hogy gond van - mert nem volt gyorsabb az ereszkedés -, akkor a te elméleteddel ez tökéletes magyarázat lehet. Ha a tolóerő vektoráló mechanika nem kapott megfelelő hidraulika nyomást, akkor a keményebb landolás után, és a pilóta azonnal gurulni akart volna a géppel, akkor ennek pontosan ez lett volna az eredménye.
Mivel a pilóta a kezelőszervekkel átváltott vízszintes gurulásba növelte a tolóerőt. Ehhez viszont át kellett volna állnia a rendszernek függőleges landing módból. Ez valószínűleg részben végbe is ment, mert az emelőhajtóművet üresbe tette, de közben a hidraulika nyomás hiányában a TV fúvók beragadtak emelő módban. Ha ebben az állapotban nyomsz neki egy teli gázt, akkor pontosan így fog orra bukni a rendszer, ahogy a baleset felvételein is.
És hogy miből gondolom, hogy a pilóta nem érzékelte a veszélyt? Abból, hogy akkor katapultált, amikor. Ha ereszkedés közben csökkent volna a tolóerő, akkor szerintem már akkor katapultált volna, ehhez képest csak akkor katapultált, amikor a gép már orra bukott.
Az, hogy a gép farka felemelkedett, azt jelzi, hogy rátolta a gázkart a pilóta. Ha nem lett volna megfelelő tolóerő, akkor nem tudta volna elemelni a seggét a gép. Másrészt, ha a pilóta problémát érzékel, akkor szerintem amint leér a gép kerekeire, azonnal le kellett volna rántani a gázkart 0-ra, és a seggén maradnia. Ehhez képest ez lett a végeredmény.
Hogy miért írtam, hogy szkeptikus vagyok? Ez a -40 órás hajtómű élettartam nekem nagyon nem áll össze. Az meg hogy miért pont azt a 11 izraeli gépet állították le, az megintcsak. Ahhoz - szerintem - túl régen kapták meg az izraeliek a gépeket, hogy ne legyen bennük 40 óra.
Ha geci lennék, azt mondanám, hogy Pekingben nem örülnek.Minden jel szerint idén meglesz az 1000.-ik átadott gép:
Moszkvában se. A 2019-ben megrendelt 76 darab Szu-57-est hány év alatt is fogják majd legyártani? Pedig nem ártana sietni, mert az oroszok saját elmondása szerint is “az egész NATO-val” háborúznak már majdnem egy éve.Ha geci lennék, azt mondanám, hogy Pekingben nem örülnek.
Egy dolog árnyalja csupán a képet.Moszkvában se. A 2019-ben megrendelt 76 darab Szu-57-est hány év alatt is fogják majd legyártani? Pedig nem ártana sietni, mert az oroszok saját elmondása szerint is “az egész NATO-val” háborúznak már majdnem egy éve.
A kínai J-20 egyébként jól halad, ha jól emlékszem, a nyolcadik dandár átfegyverzése indult meg nemrég.