F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Oroszország soha nem fog és nem is akar ezres nagyságrendben rendszeresíteni.
Ez mindig csudálatosan jó kifogás lesz arra, hogy összemosódjon a "nem tud" és a "nem akar", tettetve hogy az utóbbi a hangsúlyos, pedig az előbbiről van szó, Mondjuk ki, meztelen a király.
Ettől függetlenül a Szu-57-es lehetne sokkal alacsonyabb észlelhetőségű és darabszámot tekintve is el kéne vele érni legalább a Raptorét.
Lehetne, de a jelek szerint nem lesz. 2010-es felszállás óta a program egy fagyott gleccser sebességével sem halad.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Egy dolog árnyalja csupán a képet.
A stealth repülőgépek nem egymás ellenségei.
Mind a legyártott 1000 darab F-35-ös ellen nem a 8 darab idáig átadott Szu-57-es veszi fel a harcot.
Hanem a légvédelem, a robotrepülőgépek és a nukleáris fenyegetés.
Az F-35-ösök feladata sem a Szu-57-esek lelövése, hanem a fenti eszközök kiiktatása.
Ahogy a Szu-57-es dolga elvileg a high value assets elleni küzdelem.
Az oroszok F-35-öse nem a Szu-57, hanem az Iszkander.
Az F-35-össel szemben a Szu-57-es fő feladatköre nem a csapásmérés és nem is a csapásmérő stealth gépek elleni védelem, hanem a légi harcászat magasabb rendű támogató és koordináló eszközeinek kiiktatása.
Ne feledjük, hogy az F-35-ös program egy 3000 darabra méretezett export termék, míg a Szu-57-esből Oroszország soha nem fog és nem is akar ezres nagyságrendben rendszeresíteni.

Ettől függetlenül a Szu-57-es lehetne sokkal alacsonyabb észlelhetőségű és darabszámot tekintve is el kéne vele érni legalább a Raptorét.
Pedig a perzsák mennyit adnának darabjáért! :p
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 130
5 876
113
Egy dolog árnyalja csupán a képet.
A stealth repülőgépek nem egymás ellenségei.
Mind a legyártott 1000 darab F-35-ös ellen nem a 8 darab idáig átadott Szu-57-es veszi fel a harcot.
Hanem a légvédelem, a robotrepülőgépek és a nukleáris fenyegetés.
Az F-35-ösök feladata sem a Szu-57-esek lelövése, hanem a fenti eszközök kiiktatása.
Ahogy a Szu-57-es dolga elvileg a high value assets elleni küzdelem.
Az oroszok F-35-öse nem a Szu-57, hanem az Iszkander.
Az F-35-össel szemben a Szu-57-es fő feladatköre nem a csapásmérés és nem is a csapásmérő stealth gépek elleni védelem, hanem a légi harcászat magasabb rendű támogató és koordináló eszközeinek kiiktatása.
Ne feledjük, hogy az F-35-ös program egy 3000 darabra méretezett export termék, míg a Szu-57-esből Oroszország soha nem fog és nem is akar ezres nagyságrendben rendszeresíteni.

Ettől függetlenül a Szu-57-es lehetne sokkal alacsonyabb észlelhetőségű és darabszámot tekintve is el kéne vele érni legalább a Raptorét.
Iszkander egy rövid hatótávú harcászati rakéta rendszer ha már parhuzam akkor másik oldalt ACATMS hasonlítható hozzá.Az F35 meg egy lopakodó több célú harcigép(hasonló feladatkörrel mint az F16C,F15 strike eagle gépek).Nukleáris fenyegetés ellensúllyozásara ott vannak silóban az ICBM-ek+SSSBN-ek+B52,B2 álltal hordozott robotrepülőgépek.Robotrepüpőgépek,ballisztikius rakéták elleni védelemre meg Patriot,Thaad légvédelmi rendszerek aegis cirkálók "szolgálnak".Su 57 feladatköre hasonlóan a raptorhoz légifölény vadász.Az említett feladatkörre specializált gép a kínai J20 vagy robotrepülőgép "vadászat"eredetileg a Mig31-esnek volt a feladata kifelylesztéselor,részben még ma is az.De kifelyezetten nyugaton a már régebben kivont F14-tomcatnak volt ez a feladatköre Aim54 phoenix rakétákkal léglőfölény biztosítása mellett.F35-öshöz hasonlóan az Oroszoknál a Su30,35-ösök "multiroll"gépek alacsony észlehetőség képessége nélkül.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
Ez mindig csudálatosan jó kifogás lesz arra, hogy összemosódjon a "nem tud" és a "nem akar", tettetve hogy az utóbbi a hangsúlyos, pedig az előbbiről van szó, Mondjuk ki, meztelen a király.

Lehetne, de a jelek szerint nem lesz. 2010-es felszállás óta a program egy fagyott gleccser sebességével sem halad.
Raptorból se készült 187 darabnál több.
Az messze van a 3000-től, de még az eredeti 750 darab is.
Pedig az USA esetében nincs szó a "nem tud" esetéről és nem is kell kimondani, hogy a király meztelen.
Az oroszoknak nincs szükségük ezres nagyságrendben Szu-57-esre.
És ahogy haladunk előre az időben, pont az általad említett gleccser sebességű program miatt, lassan már a 76 darab is sok lesz ebből.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Raptorból se készült 187 darabnál több.
Az messze van a 3000-től, de még az eredeti 750 darab is.
Pedig az USA esetében nincs szó a "nem tud" esetéről és nem is kell kimondani, hogy a király meztelen.
Az oroszoknak nincs szükségük ezres nagyságrendben Szu-57-esre.
És ahogy haladunk előre az időben, pont az általad említett gleccser sebességű program miatt, lassan már a 76 darab is sok lesz ebből.
Akármennyit el tudnának adni. Ezret is.
A világ megváltozott. Az F-35öst szarja a gép.
 
M

molnibalage

Guest
Raptorból se készült 187 darabnál több.
Az messze van a 3000-től, de még az eredeti 750 darab is.
Pedig az USA esetében nincs szó a "nem tud" esetéről és nem is kell kimondani, hogy a király meztelen.
Az oroszoknak nincs szükségük ezres nagyságrendben Szu-57-esre.
És ahogy haladunk előre az időben, pont az általad említett gleccser sebességű program miatt, lassan már a 76 darab is sok lesz ebből.
A jenki bármikor tudott volna többet.
Izrael, Japán simán vett volna belőle, de sanszosan AUS és szaúdiak is.
Volt rá fizetőképes kereslet. Japán kifizette volna a külön export változat kifejlesztését is. (WHOA!)
Az utolsó pillanatig a levegőben volt, hogy talán elmehetnek 280-ig.
Nem azért nem gyártották a Raptort, mert a 187-dik példány után elfelejtik a tudást.

2023 van, de hol az 30-as hajtóműves legalább kis szériás Szu-57? A mesében.
2010-ben az első harcászati alakulatot ezzel 2016-ra ígérték.

Bocsánat, de ez a "nem tudunk" kategória.
Legalábbis ennyi pénzből.


Én nem értem, hogy mi a buli ennek a kettőnek az összemosásából.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
A jenki bármikor tudott volna többet.
Izrael, Japán simán vett volna belőle, de sanszosan AUS és szaúdiak is.
Volt rá fizetőképes kereslet. Japán kifizette volna a külön export változat kifejlesztését is. (WHOA!)
Az utolsó pillanatig a levegőben volt, hogy talán elmehetnek 280-ig.
Nem azért nem gyártották a Raptort, mert a 187-dik példány után elfelejtik a tudást.

2023 van, de hol az 30-as hajtóműves legalább kis szériás Szu-57? A mesében.
2010-ben az első harcászati alakulatot ezzel 2016-ra ígérték.

Bocsánat, de ez a "nem tudunk" kategória.
Legalábbis ennyi pénzből.


Én nem értem, hogy mi a buli ennek a kettőnek az összemosásából.
Persze, hogy nem érted, mert ebben nincs semmiféle buli. Csak józan paraszti ész. A Raptor soha nem készült volna 3000-es darabszámban, ilyenről soha nem is volt szó. Ahogy az exportról se, akárhogy is álmodoztak róla a külföldi vevők. Az USA soha nem tervezte, hogy a saját 750 darabos flottájánál többet gyártson és ezt a darabszámot redukálta le 187 darabra.
Ahogy írtam, nem azért mert nem tudott volna többet gyártani. Volt arról szó valaha is, hogy az Egyesült Államok az F-22-essel meg akarja hódítani az export piacokat? Soha nem mondta senkinek se, hogy ezt a típust exportálni szeretné.

Viszont az orosz sem tervezte soha, hogy 1000-es nagyságrendben gyártsa a Szu-57-est. 100-200 darabról volt szó mindig is. És ezen felül volt szó az esetleges exportról. De még így sem volt szó 1000-es nagyságrendről.
Most az első 76 darabot gyártják, de az előre bejelentett, korlátozott ütemű módon. Várják, hogy beérjenek az egyre jobban elhúzódó fejesztésű technológiák, mert nem akarnak úgy járni, mint az USA, amelyik az alacsony ütemű gyártás mellett is legyártott 108 darab teljesen hadrafoghatatlan gépet. Az orosz védelmi költségvetés ezt nem tudná tolerálni, így ott a 10-12 darab az, ami az USA-ban a 108. És még akkor sem biztos, hogy az a 10-12 darab az hadrafoghatatlan lesz.
Az F-35-ös költségevtésében előre lefixált darabszámú és finanszírozású külföldi megrendelés is benne van.
A Szu-57-esben - a Raptorhoz hasonlóan - csak a gyártó ország pénze áll.

Én nem értem, hogy mi a buli ennek a kettőnek az összemosásából.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
Néhányan úgy látom, hogy figyelmen kívül hagynak bizonyos ok-okozati összefüggéseket.
Nem azért készült el már az 1000-ik F-35-ös, mert az USA en bloc ügyesebb-okosabb, mint a világ többi fele, hanem, mert Fort Worth képes erre a világon egyedülálló másfél km hosszú és 200m széles(!) gyárcsarnokával.
Arról a helyről beszélünk, ahol a több ezernyi F-16-ost rakták össze.
Ezzel szemben az F-22-est mindig is Marriettában akarták gyártani, ahol ha fejre állnak se tudtak volna több gépet legyártani. A 350 még ment volna, de a 750 darabhoz már bővíteni kellett volna.

A világon nincs mégegy másfél km-es gyártósor, mint a Lockheed texasi csarnoka. Illetve van, az orosz Togliatti, ahol a Zsigulik készültek, de ennek semmi köze a repülőiparhoz.

A szovjet-orosz Szuhojok három gyárban készültek/készülnek, de a Szu-57-est összeszerelő KNAAZ ha akarna, se tudna többezer gépet legyártani.
Egyszerűen a gyártósor termelékenysége nem alkalmas rá.

Miközben az F-35-ös a Fort Worth-i soron a korábbi F-16-os ütemében készül, a hasonló volumenű MiG-21-es, amit eleve egyszerűbben és gyorsabban tudtak összeszerelni, három repülőgépgyárnak adott munkát a maga idejében.
És az F-16-os mióta átköltözött Greenville-be, visszaesett a Szu-57-es volumenének szintjére. Az idáig megrendelt 50+ gépet az elkövetkező 8-9 évben fogják legyártani és átadni.

Az F-22-est sohasem tervezték Fort Worth-ban gyártani, mert sohasem volt tervben többezres darabszám belőle.
 
M

molnibalage

Guest
Néhányan úgy látom, hogy figyelmen kívül hagynak bizonyos ok-okozati összefüggéseket.
Nem azért készült el már az 1000-ik F-35-ös, mert az USA en bloc ügyesebb-okosabb, mint a világ többi fele, hanem, mert Fort Worth képes erre a világon egyedülálló másfél km hosszú és 200m széles(!) gyárcsarnokával.
Arról a helyről beszélünk, ahol a több ezernyi F-16-ost rakták össze.
Ezzel szemben az F-22-est mindig is Marriettában akarták gyártani, ahol ha fejre állnak se tudtak volna több gépet legyártani. A 350 még ment volna, de a 750 darabhoz már bővíteni kellett volna.

A világon nincs mégegy másfél km-es gyártósor, mint a Lockheed texasi csarnoka. Illetve van, az orosz Togliatti, ahol a Zsigulik készültek, de ennek semmi köze a repülőiparhoz.

A szovjet-orosz Szuhojok három gyárban készültek/készülnek, de a Szu-57-est összeszerelő KNAAZ ha akarna, se tudna többezer gépet legyártani.
Egyszerűen a gyártósor termelékenysége nem alkalmas rá.

Miközben az F-35-ös a Fort Worth-i soron a korábbi F-16-os ütemében készül, a hasonló volumenű MiG-21-es, amit eleve egyszerűbben és gyorsabban tudtak összeszerelni, három repülőgépgyárnak adott munkát a maga idejében.
És az F-16-os mióta átköltözött Greenville-be, visszaesett a Szu-57-es volumenének szintjére. Az idáig megrendelt 50+ gépet az elkövetkező 8-9 évben fogják legyártani és átadni.

Az F-22-est sohasem tervezték Fort Worth-ban gyártani, mert sohasem volt tervben többezres darabszám belőle.
A darabszámokat engedjük el első körben.

A program tempója az, amit nem, lehet kimosdatni.
A Szu-57 jelen állapota kb. olyan, mintha az F-22 Raptor egy pimpelt GE F110-zel repülne és ennél több hiányzik még róla...
Mert egy AL-31 leszármzatt van a gépben.

Az első felszállás óta 13 év telt el.
Az YF-22 és F-22 között meg 10 év sem csak óccsósítás és konzervatizmus miatt nem kapta meg a változtatható kétáramúságú hajtóművet.
Ezt 30 éve hozta a jenki.
A Szu-57-ben meg egy 70-es évek végi hajtómű kalapált változata van.

És ez nem a gyártás mennyisége, ez bizony a minőség oldala a történetnek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
A darabszámokat engedjük el első körben.

A program tempója az, amit nem, lehet kimosdatni.
A Szu-57 jelen állapota kb. olyan, mintha az F-22 Raptor egy pimpelt GE F110-zel repülne és ennél több hiányzik még róla...
Mert egy AL-31 leszármzatt van a gépben.

Az első felszállás óta 13 év telt el.
Az YF-22 és F-22 között meg 10 év sem csak óccsósítás és konzervatizmus miatt nem kapta meg a változtatható kétáramúságú hajtóművet.
Ezt 30 éve hozta a jenki.
A Szu-57-ben meg egy 70-es évek végi hajtómű kalapált változata van.

És ez nem a gyártás mennyisége, ez bizony a minőség oldala a történetnek.
De ezt senki sem vitatja.
És mert senki se vitatja, ezért tök értelmetlen hasonlítgatni az F-35-öshöz.
Ami egy eredendően multinacionális piaci és fejlesztői környezetben, egy másfél km-es amerikai, plusz egy olasz összeszerelői gyártósoron, évi több, mint száz darabos volumenben készül.
És ami egy másik ötödik generációs gép technológiáján alapszik.
És ami már a prototípus stádiumában is ötödik generációs rendszerek összessége volt.
Ez az amerikai módszer. Ők már több, mint fél évszázada így csinálják. Minden új technológiát egyszerre tesztelnek és egyszerre csiszolják őket egymáshoz.
Mások máshogy csinálják.
A Rafale prototípusa az F-18-as hajtóművével repült, a Typhoon a Tornado-ét kapta meg, a Szu-27-esbe a Szu-17/24-esé került kezdetben, a Szu-57-esbe meg a Szu-35-ösé, ami ha úgy tetszik, a Szu-27-esből ered.
A J-20-asba első etapban a J-10-es első hajtóműve került, ami még orosz volt. Második lépésre már a hazai gyártású WS-10-es egy komolyabb verziója, de a WS-15 majd csak ezután fog következni.

Mivel a 30-as hajtómű első légi tesztjét 2013-ra ígérték, az a Szu-57-es 2010-es első felszálláshoz képest nem lett volna akkora késés.
De most már 2023 van, a 2014 óta tartó szankciók miatt az egész program beleállt a földbe.
Ez nem F-35-ös. Ezt kár is hangoztatni.
 
M

molnibalage

Guest
De ezt senki sem vitatja.
És mert senki se vitatja, ezért tök értelmetlen hasonlítgatni az F-35-öshöz.
Ami egy eredendően multinacionális piaci és fejlesztői környezetben, egy másfél km-es amerikai, plusz egy olasz összeszerelői gyártósoron, évi több, mint száz darabos volumenben készül.
És ami egy másik ötödik generációs gép technológiáján alapszik.
És ami már a prototípus stádiumában is ötödik generációs rendszerek összessége volt.
Ez az amerikai módszer. Ők már több, mint fél évszázada így csinálják. Minden új technológiát egyszerre tesztelnek és egyszerre csiszolják őket egymáshoz.
Mások máshogy csinálják.
A Rafale prototípusa az F-18-as hajtóművével repült, a Typhoon a Tornado-ét kapta meg, a Szu-27-esbe a Szu-17/24-esé került kezdetben, a Szu-57-esbe meg a Szu-35-ösé, ami ha úgy tetszik, a Szu-27-esből ered.
A J-20-asba első etapban a J-10-es első hajtóműve került, ami még orosz volt. Második lépésre már a hazai gyártású WS-10-es egy komolyabb verziója, de a WS-15 majd csak ezután fog következni.
Itt a hiányosságot koncepcióként próbálod beállítani, legalábbis úgy látom.
Kb. azért kapott F404-est a Rafi, amiért jenki hajtóművel repült anno az Arrow.
"Csak repüljön már" jeligével. Aminek aztán semmi jelentősége nem volt, mert a gép még 2001-ben is csak AP-re volt alkalmas...
Mivel a 30-as hajtómű első légi tesztjét 2013-ra ígérték, az a Szu-57-es 2010-es első felszálláshoz képest nem lett volna akkora késés.
De most már 2023 van, a 2014 óta tartó szankciók miatt az egész program beleállt a földbe.
Ez nem F-35-ös. Ezt kár is hangoztatni.
A baj, hogy az orosz fanok és a teljes orosz dózer propi még mindig ezt tolja.
Elmondani nem tudom, hogy hány balfasz hívja ezt a félkész izét Raptor gyilkosnak.

Egész egyszerűen vaknak kell lenni azt, hogy az ember ne lássa a mindent is letaroló orosz propit a neten.
Ennél a "kérdésnél" szemléletesebb kevés kell szerintem.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 546
12 361
113
Itt a hiányosságot koncepcióként próbálod beállítani, legalábbis úgy látom.
Kb. azért kapott F404-est a Rafi, amiért jenki hajtóművel repült anno az Arrow.
"Csak repüljön már" jeligével. Aminek aztán semmi jelentősége nem volt, mert a gép még 2001-ben is csak AP-re volt alkalmas...

A baj, hogy az orosz fanok és a teljes orosz dózer propi még mindig ezt tolja.
Elmondani nem tudom, hogy hány balfasz hívja ezt a félkész izét Raptor gyilkosnak.

Egész egyszerűen vaknak kell lenni azt, hogy az ember ne lássa a mindent is letaroló orosz propit a neten.
Ennél a "kérdésnél" szemléletesebb kevés kell szerintem.
Az emberiség történelmében szokás szerint egy olyan korszak van, amikor az egyik birodalom egy/több területen (jelen témánk esetében) 10-50 év előnyben van a vetélytársakkal szemben. Aztán ahogy a korabeli birodalmak is kivétel nélkül visszasüllyedtek, megszűntek (stb.), úgy az USA technológiai előnye is el fog múlni.
Mikor? 20? 50? 100? 200? 500? év múlva?
Nem mindegy?
Ez az előny/fölény/nagyság nem/sem fogja örök időkre bebetonozni/megmenteni az elsőségét.
A mi életünkben (20-70 év?) még az USA gázturbina, stealth fölénye látszik még valószínűnek - legalább még egy darabig biztosan. Ez a realitás.
A szimpatizálóknak fontos, a többieknek keserű vagy közömbös.
A történelemben meg valamikor a jövőben ez is egy nyúlfarknyi sor lesz, mint minden, a kortársaitól pillanatnyilag valamiben fejlettebb hatalom.

"...mely dicsőség áll a földön változatlanul?
Minden gyengébb az árnyéknál
és csalékonyabb a tűnő álomnál!..."
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
Itt a hiányosságot koncepcióként próbálod beállítani, legalábbis úgy látom.
Miért, nem lehet egy hiányosságra koncepciót alapozni?
Ha a te iparági standardod az, hogy a gázturbinád megbízhatósága az első időkben kritikusan alacsony, akkor a hibafaktorok és az egyenletbeli ismeretlenek minimalizálása érdekében egy változót referenciaként ismert faktorra cserélsz. Ez koncepció kérdése.

A Fly by Wire vezérléses, szuperkritikus szárnyprofilos An-70-es idején a késő-szovjet, de már inkább ukrán Antonov tervezőgárdájában komoly vita alakult ki arról, hogy a harmadik ismeretlent, vagyis a D-27-es propfan hajtóművet már nem kéne belevinni az egyenletbe.
Kezdjék inkább el a teszteket egy hagyományos hajtóművel.
Így amikor megtörtént a baj, kezdhettek tanakodni, hogy akkor most mi ment félre? A hajtómű vezérlése, vagy az FbW gabalyodott össze magával, netán a szuperkritikus szárnyprofil zavart be.

Az amerikaiak sosem csináltak ilyet. Náluk talán egyedül az F-14-es volt olyan gép, ami ideiglenes hajtóművel repült, meg is lett az eredménye, mert csúnyán elvitte a programot.
Azóta minden gép rögtön a mélyvíz taktikával, drágábban, de egyből a tervezett konfiguráció komponenseinek prototípusaival kezdi meg a teszteket. Így jobban megy az integráció és ha elszállnak menet közben a költségek, akkor sem kell utólag kuncsorogni a Kongresszusnál, hogy bocsi, túlléptük a költségkeretet, de lécci adjatok még dodót, mert a hajtóművet még ki se próbáltuk.
Az amerikai programok fajlagosan drágábbak az elején, de menet közben válnak rentábilissé.

A többiek viszont az óvatosabb gyártmányfejlesztéssel és integrációval, lassabban felfutó és menet közben összeálló rendszerekkel operálnak.
Az oroszok mindig azt csinálják, hogy előbb elkezdik gyártani az újgenerációs sárkányt a korábbi generációs avionikával és hajtóművel, csak, hogy beinduljon a verkli.
Utána kezdenek integrálni mindent, ami menet közben nő föl a feladathoz.
Ennek veszélye a forráshiány beköszöntével elmaradó tervezett képességek kiesése.
Lásd, MiG-29M, Szu-27M, Szu-25TM, MiG-31M. Ezek mind óvatos integrációs lépcsők voltak, melyek alól kidőlt a Szovjetúnió.
Az F-14B esetében pedig az 1973-as olajválság húzta le a rolót. Aztán tíz évvel később már a Reagan adminisztráció új műszaki tartalom mellett feltámasztotta a koncepciót.
Pont, mint ahogy a késő szovjet M változatokat feltámasztotta Putyin a 2000-es évek második felétől.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 546
12 361
113
Miért, nem lehet egy hiányosságra koncepciót alapozni?
Ha a te iparági standardod az, hogy a gázturbinád megbízhatósága az első időkben kritikusan alacsony, akkor a hibafaktorok és az egyenletbeli ismeretlenek minimalizálása érdekében egy változót referenciaként ismert faktorra cserélsz. Ez koncepció kérdése.

A Fly by Wire vezérléses, szuperkritikus szárnyprofilos An-70-es idején a késő-szovjet, de már inkább ukrán Antonov tervezőgárdájában komoly vita alakult ki arról, hogy a harmadik ismeretlent, vagyis a D-27-es propfan hajtóművet már nem kéne belevinni az egyenletbe.
Kezdjék inkább el a teszteket egy hagyományos hajtóművel.
Így amikor megtörtént a baj, kezdhettek tanakodni, hogy akkor most mi ment félre? A hajtómű vezérlése, vagy az FbW gabalyodott össze magával, netán a szuperkritikus szárnyprofil zavart be.
Csak mert ma bukkantan véletlenül a képekre mást keresve a PC-n.

Az akusztikai mérnök ""konzulensem"" rendre emlékeztetett arra, amikor a korábbi, de szintén teljesen új megközelítéssel kezdett - (de legalább 2,75 m magas...) Voigt pipe - hangsugárzómat alakítgattam, hogy egyszerre csak egy módosítást hajtsak végre, különben fogalmunk sem lesz, hogy melyik módosítás mit okozott és mennyire?
Rengeteg egyedi ötletem volt, s persze türelmetlen voltam. No meg rohadt macerás volt mindig megbontani a hatalmas aranyost...
Nyilván nem tudtam megállni, hogy ha már szétkaptam, akkor ne végezzek el több módosítást is egyszerre benne/rajta, hátha bejön együtt elsőre...:rolleyes:
Általában nem jött be...elsőre meg pláne nem...:confused:

Na most én ezt megtehettem a saját időmön, pénzemen...
Mondjuk az USA is megteheti...
... a világ zsírján...
8197_6653141ed254.jpg

4294_b82d94d1e3e6.jpg

7027_dfb43654cd76.jpg
Szóval a jelenlegi USA lehetőségeit és hozzáállását a fejlesztésekhez szerintem ne hasonlítsuk a valamiért hendikeppel indulókéhoz.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
K

Kopi2000

Guest
De ezt senki sem vitatja.
És mert senki se vitatja, ezért tök értelmetlen hasonlítgatni az F-35-öshöz.
Ami egy eredendően multinacionális piaci és fejlesztői környezetben, egy másfél km-es amerikai, plusz egy olasz összeszerelői gyártósoron, évi több, mint száz darabos volumenben készül.
És ami egy másik ötödik generációs gép technológiáján alapszik.
És ami már a prototípus stádiumában is ötödik generációs rendszerek összessége volt.
Ez az amerikai módszer. Ők már több, mint fél évszázada így csinálják. Minden új technológiát egyszerre tesztelnek és egyszerre csiszolják őket egymáshoz.
Mások máshogy csinálják.
A Rafale prototípusa az F-18-as hajtóművével repült, a Typhoon a Tornado-ét kapta meg, a Szu-27-esbe a Szu-17/24-esé került kezdetben, a Szu-57-esbe meg a Szu-35-ösé, ami ha úgy tetszik, a Szu-27-esből ered.
A J-20-asba első etapban a J-10-es első hajtóműve került, ami még orosz volt. Második lépésre már a hazai gyártású WS-10-es egy komolyabb verziója, de a WS-15 majd csak ezután fog következni.

Mivel a 30-as hajtómű első légi tesztjét 2013-ra ígérték, az a Szu-57-es 2010-es első felszálláshoz képest nem lett volna akkora késés.
De most már 2023 van, a 2014 óta tartó szankciók miatt az egész program beleállt a földbe.
Ez nem F-35-ös. Ezt kár is hangoztatni.
Ja, az oroszok igy szallnak le a biciklirol....
 
M

molnibalage

Guest
Persze, hogy nem érted, mert ebben nincs semmiféle buli. Csak józan paraszti ész. A Raptor soha nem készült volna 3000-es darabszámban, ilyenről soha nem is volt szó. Ahogy az exportról se, akárhogy is álmodoztak róla a külföldi vevők. Az USA soha nem tervezte, hogy a saját 750 darabos flottájánál többet gyártson és ezt a darabszámot redukálta le 187 darabra.
Ahogy írtam, nem azért mert nem tudott volna többet gyártani. Volt arról szó valaha is, hogy az Egyesült Államok az F-22-essel meg akarja hódítani az export piacokat? Soha nem mondta senkinek se, hogy ezt a típust exportálni szeretné.

Viszont az orosz sem tervezte soha, hogy 1000-es nagyságrendben gyártsa a Szu-57-est. 100-200 darabról volt szó mindig is. És ezen felül volt szó az esetleges exportról. De még így sem volt szó 1000-es nagyságrendről.
Most az első 76 darabot gyártják, de az előre bejelentett, korlátozott ütemű módon. Várják, hogy beérjenek az egyre jobban elhúzódó fejesztésű technológiák, mert nem akarnak úgy járni, mint az USA, amelyik az alacsony ütemű gyártás mellett is legyártott 108 darab teljesen hadrafoghatatlan gépet. Az orosz védelmi költségvetés ezt nem tudná tolerálni, így ott a 10-12 darab az, ami az USA-ban a 108. És még akkor sem biztos, hogy az a 10-12 darab az hadrafoghatatlan lesz.
Az F-35-ös költségevtésében előre lefixált darabszámú és finanszírozású külföldi megrendelés is benne van.
A Szu-57-esben - a Raptorhoz hasonlóan - csak a gyártó ország pénze áll.

Én nem értem, hogy mi a buli ennek a kettőnek az összemosásából.
Jelen állás szerint bármennyit is rendeltek, a gyártás sem halad.
Már fájdalmas mennyiszer és milyen értelmezésben adták ki a "már hadrendben van" hír, amikor most akkor tényleg azt kéne eldönteni, hogy mennyire harcképes gépek készülnek és akkor évente egyáltalán több annál, hogy a két kezemenen ne tudjam megszámolni.