Mivel most ráérek kicsit ecsetelem, hogy nagyjából miről van szó:
1) valami idióta oknál fogva azzal akarják agymosni az embereket, hogy a stealth mint technológia nem működik. És ezt azon kívül, hogy a szerbek véletlen lelőttek egy Nighthawkot n+1 bevetés alatt, nagyjából a semmire alapozzák. Azt kéne összehasonlítani, hogy hány bevetést repültek stealth illetve nem stealth gépek, és hogy melyikből mennyi veszett.. és akkor kapásból sütne, hogy bizony baromira működik a stealth. De nembaj, had higgyék, hogy a stealth arról szól, hogy teljesen láthatatlan vagy, végülis ők a szakemberek.
2) túl sok feladat hárul egy gépen belül a Lightningra. Elviekben minél több dolognak kell megfelelnie, annál több kompromisszum szükséges és kevésbé lesz jó a típus az egyes alfeladatokban. Röviden - "jack of all trades vs specialist". Erre alapozva azt mondja, hogy az összes így tervezett gép egy katasztrófa. Mellékesen, az F-16 ugyanez a koncepció és a világ talán legsikeresebb vadásza. Hoppá.
Abból adódóan, hogy a gép 1 hajtóműves és belső fegyvertérre van szükség, nyilván elég limitált a fegyverzet. Ez önmagában nem probléma, az egyik értelmes érv amit felhozott, hogy egyik feladata az A-10esek kiváltása lesz majd a gépnek. Szerintem értelemszerű feltételezni, hogy minimum egy A-A rakéta lesz a fedélzeten tökmindegy milyen céllal repül a gép, de valószínűsthető a 2. Ezután CAS szerepet betölteni tényleg nem lesz egyszerű. Másik érv amivel előhozakodott, hogy a gép túl sok kerót fogyaszt és túl rövid ideig tudja a CAS-t ellátni. Apró hiba, hogy mindkét gép rendszeresen szokott légiutántölteni.
A magánvéleményem az, hogy ha a VTOL-t kihagyták volna sokkal több hely lenne a törzsben extra fegyverzetnek (vagy kisebb törzsnek), de nyilván nem véletlen kell a képesség (a megfelelő változatokban).
3) Szerinte egy 60-70es évek beli gép lenyomja közelharcban. Merthogy, az F-35 repteljesítménye egy téglával egyenlő (szerinte). Mellékesen, az F-35 szubszonikus gyorsulása jó, fajlagos tolóereje sem rossz, erre jön rá a TVC, supercruise képesség, meg egy halom egyéb. Tény, hogy a gépet nem WVR harcra tervezték, de nagyon messze áll attól, aminek beállítják.
Röviden a WVR-ről, oda csak az megy, aki tudja, hogy ott győzni fog bármi történjen és élve fog visszajönni. Ez gyakorlatiasan az a helyzet, amikor az ellenfél akkora hátránnyban van BVR harc vége fele, hogy esélytelen hogy visszatámadjon. Ha ezek a feltételek nem adottak, akkor egyszerűen nem érdemes WVR birkózásba bocsátkozni. A másik fele az, amikor WVR-en belül észleled az ellenfelet (vagy bekerítenek, stb), de arra alapozni a 21. században, hogy na majd meglepjük őket a bokorból meg a domb mögül, hát enyhénszólva.. röhelyes.