F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Arról tud valaki valamit, hogy milyen kis hatótávú rakétát terveznek a belső térbe?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lehet,hogy rosszul tudom de az F-35-nek nincs TWC képessége.
dudi
Ha a TVC-re gondolsz, az annyi mint Thrust Vector Control, vagyis tolóerő-irány vezérlés, akkor az F-35B-ben van, így tud függőleges fel és leszállást végrehajtani (a ventillátoros-üzemmóddal együtt).
ML
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 403
113
emel

Blaze és én megértettük egymást :)
Olyan TWC-ről volt szó mint amilyen az F-22-ben is van.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 682
113
A probléma a "Joint", vagyis közös típus követelményével kezdődött. Rögtön adódott, hogy egy Harrier-pótló gépnek VTOL-üzemmód kell, elfordítható fúvócsővel, ebből kellett kiindulni. Egy ilyen követelményre tervezett törzs-hmű-fúvócső kombináció alapvetően megszabta a törzs kialakítását, szerkezetét, méreteit, kijelölte, hol is kell lenni a leghátsó megerősített törzskeretnek (ez lett az F-35B). Hiába alkalmaztak a másik két típusváltozaton (A és C) fix fúvócsövet ugyanabban a törzs-szerkezetben, ettől még a leghátsó megerősített törzskeret (a fékezőkampó bekötési pontjaként) adott volt a B változat hajtómű/fúvócső kialakítási korlátaiból következően. A fix fúvócsöves gépeknél nyilvánvalóan be lehetett volna építeni plusz megerősített törzskeretet hátrább is, meg lehetett volna hosszabbítani néhány hossztartót, hogy a plusz törzskeretet bekössék a gép hosszirányú teherviselő szerkezetébe és így hátrább kerülhetett volna a fékezőkampó (persze ez mind plusz súlyt jelentett volna az egyébként is súlyproblémákkal küszködő konstrukciónak, tehát más problémákat is magával hozott volna). Itt jelentkezett az, amire Terminator is utalt, a LM tapasztalathiánya a hajófedélzeti gépek tervezésében, vagyis az előtervezés időszakában észre sem vették a problémát. Ha észrevette volna valaki, akkor nyilván erősen eltérő lett volna a gép teherviselő szerkezetének kialakítása, ezt utólag átépíteni azonban azt jelentené, hogy jóformán nulláról kellene újrakezdeni a törzs hátsó szekciójának tervezését. Ez horribilis idő és pénz, a megrendelők meg már így is toporzékolnak a határidő-csúszások meg főleg a költségnövekedés miatt, utóbbi miatt több külföldi megrendelő már így is a visszalépést/darabszám csökkentését fontolgatja, ami újra csak tovább növelné a gép példányonkénti árát - és a kígyó kezd a saját farkára mint jó falatra kacsingatni.
Üdv ML

Anno valamelyik ismeretterjesztő csatornán - talán a Spektrumon volt egy nagyon jó sorozat a VTOL gépekről. Lebegni, mint a kolibri vagy valami hasonló címmel.
Abban azt nyilatkozta egy szakértő, hogy az eredendő bűnt ott követték el a szovjetek, hogy a Yak-141-el megismételték a Yak-38 tervezési koncepcióját, annak hibájával: Hiába van három erős hajtóműve, ha egy kiesik a legkritikusabb üzemmódban, azonnal lezuhanás vége. A három hajtóművel így viszont értelemszerűen megháromszorozták ennek az esélyét...
Persze - ahogy mondta a hozzáértő - érthető volt a tervezők ragaszkodása a koncepcióhoz; a hibáit ismerték, elfogadták.
Más korlátait viszont az új platformon kitudták küszöbölni: A főhajtómű osztott fúvócsöve által okozott veszteséget csökkenteni tudták, a nagyobb méretből fakadó lehetőséggel a Yak-38 teheremelő képtelenségét korrigálták;
13 kilométer magasra emeltek vele 2 tonna terhet függőleges felszállásból, illetve fegyverekkel megpakolva már nemcsak iskolakörre volt képes...
http://prototypes.free.fr/yak36/yak36-14.htm

Az én szememben meg ott követték el az eredendő bűnt - nem a tervezők, hanem a tenderkiírók - a JSF esetében hogy a VTOL képességet is gyakorlatilag ugyanabból az alap platformból kellett kialakítani.
A többit tudjuk;
Ma már persze könnyű okosnak lenni, de abból a költségnövekedésből, hátrányból amit ez okozott, meg okozni fog, talán már kijött volna egy külön, tisztán VTOL-nak tervezett sárkány.
Miközben attól még lehettek volna bőven közös alkatrészek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Rosszul írtam TVC akart lenni.
Akkor az F-35A és C verzióban nincs, a B-ben viszont van, ha nem is olyan, "amilyen az F-22-ben", mivel itt a dinamikus kormányzásba nem segít be. Tehát a Raptorhoz képest kevesebbet tud - de azért még TVC, mivel vezérelhető a gázsugár iránya!
Üdv ML
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Tény, hogy a gépet nem WVR harcra tervezték, de nagyon messze áll attól, aminek beállítják."

Migeccer mert elöző hszem eltünt. Manőverezést meg WVRt válasszuk külön. Manőverezésben én nem látom mért van F-35 leszolva. Persze ha TVCs tipusokhoz hasonlítjuk a manőverezőképességét akkor le lehet szólni de nem ezen koncepcioban készült.... és ettől még WVRben simán játszhat a TVCs csúcs ligában. Ha WVRben, üldözésnél... DAS meg tudja határozni az ellenséges gép pozicióját, tud "MCGt" adni akkor bizony lehet, hogy a legjobb WVR gépet szapulják. Márpedig nem hiszem véletlen raknak két DAS modult minden oldalra, situational awareness hez egy is elég lenne.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Én se tudom. Az meg csak a hab a tortán, hogy a valóságban ilyen bokszolás szinte sosincs, hogy mindkét fél ugyanolyan helyzetből indul.. persze arra jó, hogy kiderüljön mire képes a gép.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 104
113
Hátha ettől visszatér a régi Molni...

http://blogs.ottawacitizen.com/2014/02/19/why-the-f-35-is-the-wrong-choice-for-canada-part-1/


http://blogs.ottawacitizen.com/2014/02/20/why-the-f-35-is-the-wrong-choice-for-canada-part-2/
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
"It is not fast. This is the chief failing of the F-35; it is slow by fighter jet standards. With a top speed of a mere Mach 1.6."

Ezeknek még mindig nem tűnt fel, hogy soha semmilyen vadászgép nem repül azokkal a sebességekkel, ami "top speed"-ként van feltüntetve? Katasztrófa..

" the F-35B and F-35C models require complex manoeuvres to accelerate to top speed which burns nearly all of its internally stored fuel"

Összetett manőver? Nekik az egyenesen repülés nagy magasságban komplex manőver? :D

"By comparison, true air-superiority fighters can reach above Mach 2. In a world where speed is life, the F-35 is on life-support.

For example: Top speeds of air superiority fighters
- the F-22 can reach Mach 2.25

-the F-15 can reach over Mach 2.5

-the Eurofighter Typhoon can reach Mach 2

The F-35 is even slow by multi-role and strike fighter standards; the very fighters it is meant to replace.

For example: Top speeds of multi-role and strike fighters

-the F-16 can reach Mach 2

-the F-18 C/D can reach Mach 1.8

-the F-18 E/F can reach Mach 1.8

-the Dassault Rafale can reach Mach 1.8

-the Saab Gripen can reach Mach 2

The F-35 also compares very poorly to the fighters trying to shoot it down. For example:

Top Speeds of Russian and Chinese fighters

-the Su-27 and its derivatives between Mach 2 and 2.35 depending on the variant

-the T-50 PAK-FA can reach Mach 2

-the MiG-31 can reach Mach 2.83

-the J-15 can reach Mach 2.4

-J-20 and J-31 top speeds unknown"

Ennél a listánál már tényleg sírtam.

"The F-35 lacks supercruise."

Én úgytudom, hogy képes a supercruisera, még ha nem is pontosan úgy, ahogy a Raptor pl.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
"Like the F-35′s other flaws, its lack of manoeuvrability lies in its inherent design and compounded by its lack of thrust. Its small wings results in poor wing-loading and therefore poor manoeuvrability comparable to the level of a 1960s F-105."

Szerintem ez indulhatna az év vicce címért, jó esélyel nyerne is.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 568
85 031
113
Lengyel légiero modernizácios program keretében 2021-tol 64 drb 5.generácios F-35A-t szeretnének beszerezni a lengyelek. A szállítások 2030 után fejezodnének be. (Eleinte évi 1-2 gép késobb 3-4 gép évente) . Úgy volt, hogy 2018-ban 16drb F-16-os vesznek, de ezt torolték, így a Szu-22 2022-2024 -ig mardna hadrendbe......
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=12775
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 914
113
Ütős egy légierejük lesz, vetekszik a németekével majd az F-35 tudását figyelembe véve. Még a végén nemzetközi szinten is jegyzett állammá emelkedik lengyelország.
 
M

molnibalage

Guest
Hátha ettől visszatér a régi Molni...

http://blogs.ottawacitizen.com/2014/02/19/why-the-f-35-is-the-wrong-choice-for-canada-part-1/


http://blogs.ottawacitizen.com/2014/02/20/why-the-f-35-is-the-wrong-choice-for-canada-part-2/

Már kezdek tojni az ilyenekre. Egykébként ugyanat a zseni írta, aki a tavalyit... A FB-on kommenteltem, hogy mekkora vicc ez az egész "elemezés". Törölték is a kommentet. Teljesen nyivánvaló, hogy mire megy ki az egész. Gyakorlatilag fizetett kapány ezt... A szokásos orbitális marhaságok vannak benne...