F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
A Growler csak példa volt, tetszés szerint behelyettesíthető más komoly zavarásra képes repülőgép.

A világon ma összesen kettő korszerűnek mondható dedikált SOJ taktikai gép van. A dolog szépséghibája, hogy az egyik a Growler a másik meg a Prowler...


Magyarán az alacsonyan víz fölött, vagy a hegyek között repülő orosz gépeket az F-35 sem lövi ki a világ végéről

A vízfelszín, ha nincs viharos idő és nagy hullámok ma már annyira nem komoly gond. A hegyes-völgyes teremp önmagában kitakar fizikaiag.

Vagy nem, mert ő sem látja a behatolókat. Ezt te fejtegetted fentebb.

Viszont akkor azok sem őt. A lényege a a dolognak az, hogy egy F-35 BARCAP-et bármilyen gép csak véletlenül észlelhet először. Ha egy alacsony észlelhetőségű megy egy másik elle, akkor is. Ez a lényeg.

Ráadásul egy vagy két BARCAP-ot adó géppár F-35 nem biztos, hogy olyan veszélyes egy ekkora orosz csapatra...

És ki mondta, hogy csak két gép van odafent..:? Továbbra sem értem, honnan vízionálsz ekkora csapatot... Majd kb. 15 év múlva tudnak egy fronton ekkora erőt kb. összekaparni. A 100. F-35 gyártása 1 éve kezdődött...


Nem arra válaszoltál amiről én beszéltem. Senki nem mondta, hogy a behatoló orosz gépek le akarják lőni az F-35-öket. Az orosz gépek a repteret támadják. A Szu-34 esek bombáznak, a Szu-35-ök védik őket amennyire lehet. Senki nem akarja légiharcban legyőzni az F-35 ösöket. A repterüket akarják kiiktatni. A kérdés az, hogy az F-35 rendelkezik-e kellő légi harc képességgel ahhoz, hogy megvédje a repteret?

Igen. Egy reptér teljes kiiktatásához a csapásmérő erőnek elég nagy százalékban célba kell érni.

Az oroszoknak már van ennyi Szu-34-esük, és most adtak át 12 db Szu-35-öst, ami nemsokára bevethető lesz.

A Szu-34 gépek tudtommal töredéke hadrafogható, a Szu-35 "nemsokára" megk kb. 3 év és akkor is csak az első alakulat...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
fip7: Én igaziból nem értem a kérdésed. Illetve ehez semmi köze F-35nek Su-34nek.

Ha oroszok (akárki) rendesen megtervezik az akciót, rendelkeznek a megfelelő intellel és kihasználják a feltételezett első csapás lehetőségét általad adott szituációban nagyon kevés esélye van a másik oldalnak, hogy azt az adott egy repteret/akármit megvédjék. Ettől még leeshet a támadó gépek nagyja de a "célt" elérték.

ECM témakör: Najó de ekkor nem a US technikát kéne félteni.... Nem azért látunk A2Aban 100+:0ás F15 vs Su/Mig arányt mert a Su/Migek ennyivel gyengébben manővereznének/gyorsulnának.... hanem mert ekkora dienzióbeli volt (és imo van) a US technikai előnye Szu/Oroszohoz képest.

Az F-35 fegyverterébe 6 amraam elfér, még ha IOCt "csak" 4el fogja elérni. Eközben F-22be is max 6amraam fér. És nem lepne meg ha Pakfat sött akár a gigászi J-20ba is max ennyit akarnának rakni. Molni indokolta mért.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 607
79 817
113
molnibalage

A Rafaleról mindenhol azt írják,hogy a beépített zavaró rendszerei messze vernek mindent amit eddig gépbe építettek és valahol a dedikált SOJ gépek szintjén mozognak.

Tök mind1,hogy a 100. F-35-öt gyártják ha a norvégokank(a példánál maradva)nem lesz csak pár tucat.A SZU-34 flotta elég nagy ahhoz,hogy ennyi gépet odazavarjanak és a hadrafoghatósággal sincs semmi probléma.A norvégoknak még 3 év múlva sem lesz 12 bevethető F-35-jük(de ez mind1 is hisz a példa akkora vonatkozik amikor mind két állam rendelkezni fog a gépekkel)...
Azért hegyeztem ki a norvégokra mert ez volt a példa nem pedig úgy általában egy üzemeltető a sok közül.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 607
79 817
113
Fade

Nem a BVR fegyverek számával van baj hanem az IR rakéták számával ami jelenleg nulla(nem tudom,hogy áll az ASRAAM integráció).
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 457
11 488
113
Nekem az a problémám a vitátokkal, hogy erősen hipotetikus.
Atomhatalom atomhatalommal - jó eséllyel - nem fog konfliktusba keveredni; azt exportálja a "szövetségeseinek".
Az Egyesült Államok a II. VH óta nem keveredett háborús konfliktusba más atomhatalommal.
Szerintem nem is fog.
Korea, Vietnam regionális konfliktus volt, ahol is nem a fél kezével, hanem az egyik alkarjával hadakozott...
Ahogy a konfliktusokban résztvevő Kína és a Szovjetunió is.
Az USA még a legvacakabb pilótakimentésbe is komplett harcvezetési és fegyverrendszerrel kezd bele, nem egy kis ország elleni háborúba...
Innentől egy, vagy akár kettő F-35 esélyeit latolgatni ellenséges gépek ellen szerintem felesleges.
Nyilván egy pillanatnyi USA támogatás nélkül maradt pl. Norvégia /Mert épp nincs ott AWACS/ esetén az F-35 sem abszolút fegyver, nem fog háborút eldönteni, ahogy nem döntött el háborút még egy stealth sem...
Győzelmeket érhet el, agyaggalamb lövészetet rendezhet, de előbb utóbb azoknak is le kell szállnia, ha másért nem újabb rakétákért.
Közben egy jól ütemezett, szakaszolt ellenséges művelet igenis kinyírhatja az éppen földön levő pár csodafegyvert.
Annyi eszük azért talán az oroszoknak van...

A szovjet/ azóta orosz fegyverek talán soha nem voltak arányaiban olyan tömegben bevetve, mint a II. VH-ban, ahol a mennyiségi fölényük végül kompenzálta a technikai elmaradottságukat, a képzési, harcvezetési hibáikat, a katonák morális, mentális problémáit.
Ez pláne igaz szerintem, amikor a Közel-Keleti konfliktusokról beszélünk.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 844
57 818
113
Fade

Én alapvetően arról beszélek, az oldal teteje óta, hogy az F-35 képességei nem olyan jók, mint ahogyan azt beállítja a PR. Ez minden gépnél így van, csak a mértéke nem mindegy. Ezt pedig mérlegelnie kell olyan országoknak akik csak ilyen típust kívánnak üzemeltetni. Ez a gép egy 5. generációs "F-16". Annak jó is. Csak a PR szintjén néha már ott tartanak, hogy a Raptort is lenyomná.... Ez meg szerintem elég "gáz".
Az általam írt Norvégos példában csak azt akartam bemutatni, hogy az F-35 képességei nem olyan jók, mint ahogyan azt ígérik. Nem radírozna le, minden 4 gen. gépet az égről stb... Az F-35 jó gép, jobb, mint egy 4 gen. gép, de nem csodafegyver. Sőt, egy kifejezetten kompromisszumos konstrukció, bár jó kompromisszum. Pont, mint anno az F-16.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
dudi: a WVRt már annyit ragoztuk, hogy nincs értelme mégegyszer. szeritnem igen, szerinted nem.

"A norvégoknak még 3 év múlva sem lesz 12 bevethető F-35-jük"

De amíg nincs addig ott az F-16 flotta. Ami mellesleg valós BVR flotta, miközben Oroszoknál még mindig nincs rendszerben R-77.

És ez az egész fip7 hipotetikus agymenése. Ha az lett volna a kérdés, hogy a Norvégok F-16al meglepetésből, megfelelő intellel, felkészülve le tudnak e bombázni egy Orosz repteret uez lett volna a válaszom: Igen le.

De igaziból semmi értelme az egésznek. Igen lebombáztak egy Norvég repteret. Nagyon lebombázták. És? Mire jó? Mit akarnak/mi lesz? Egy Afganisztán féle háború Norvégiában? Vietnám féle proxy háború? Fegyverkezési verseny Európával, miközben délen mindenki isztánokat akar dél OO helyén? (Nem véletlen van ám a Su-34ek nagyja délen)
Bedobta értelmetlen kitalációját és megy a vita, de hogy mért itt azt nem tudom.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Hali
Azt azért vegyük már figyelembe, hogy ha az orosz légierő csapást mér egy norvég támaszpontra, akkor nem (csak) Norvégiával, hanem a NATO-val fog háborúzni, tehát nemcsak az F-35 játszik, hanem pl. az AWACS meg a Typhoon/F-15/Raptor különféle variációi is játszhatnak! Ugye hogy így már más a felállás?!
Üdv ML
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
fip7: "Én alapvetően arról beszélek, az oldal teteje óta, hogy az F-35 képességei nem olyan jók, mint ahogyan azt beállítja a PR. Ez minden gépnél így van, csak a mértéke nem mindegy."

Egyrészt pr másrészt legalább nem azt akarja a pr beadni, hogy a 4gen F-1x félaktív!!! rakétával halomra mészárolja a PakFat.

"Ez a gép egy 5. generációs "F-16"."

Nem értek vele egyet, de tegyük fel az lesz. Evvel szerintem agyon dicsérted. Mert ha akkor mi van? F-16 rengetet bizonyított uugy A2Aben mint A2Gban. Kimerem mondani a legsikeresebb 4gen gép.

"Csak a PR szintjén néha már ott tartanak, hogy a Raptort is lenyomná...."

Nem nagyon lehet avval vitázni, hogy sok szempontból odaver a raptornak is és itt nem A2Gre gondoltam.

"Az általam írt Norvégos példában csak azt akartam bemutatni, hogy az F-35 képességei nem olyan jók, mint ahogyan azt ígérik."

Mért volt olyan pr, hogyha Norvégia megveszi akkor minden reptere.... sérthetetlen lesz? És ennek semmi köze az F-35höz? Ahogy írtam ha fordítva lenne ez akkor uezt Norvégok is meg tudják játszani Oroszoval. A megfelelően előkészített, meglepetésszerű tömeges támadás ellen nagyon nehéz mit tenni. Legyen az 3gennel végrehajtva.

"Az F-35 jó gép, jobb, mint egy 4 gen. gép, de nem csodafegyver. Sőt, egy kifejezetten kompromisszumos konstrukció, bár jó kompromisszum. Pont, mint anno az F-16."

Nem vagyok egy nagy F-35 fan, ettől még ha szimpllán A2At nézzük 4gen ellen dominálni fog, 5genek találkozásánál meg az elektronika, AEW... lesz a döntő. Ettől még nem csodafegyver ami miatt a köv 50évben minden Norvég reptér védve lesz mindentől ideértve a hót is...
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nem nagyon lehet avval vitázni, hogy sok szempontból odaver a raptornak is és itt nem A2Gre gondoltam.

Ez többnyire csak annak köszönhető, hogy a Raptort pénzügyi okokból közel sem fejlesztik annyira. Pl a sisakcélzó, hogy mást ne mondjak.
 
M

molnibalage

Guest
A Rafaleról mindenhol azt írják,hogy a beépített zavaró rendszerei messze vernek mindent amit eddig gépbe építettek és valahol a dedikált SOJ gépek szintjén mozognak.

Az az RWR-ra vonatkozott, tehát az azonosítási képességei a szükséges célleküzdéshez van ilyen szinten. A gép eleve túl kicsi ehhez. Ki ne találd már, hogy amikor még a Prowler és a Growler is pod-dal dolgozik, akkor az Rafale-ba ez is belefér...


Tök mind1,hogy a 100. F-35-öt gyártják ha a norvégokank(a példánál maradva)nem lesz csak pár tucat.A SZU-34 flotta elég nagy ahhoz,hogy ennyi gépet odazavarjanak és a hadrafoghatósággal sincs semmi probléma.

Mindig elfeljted az, hogy Oo. mekkora. Az a mennyiség amit felsoroltál 2025 táján is kb. a teljes gépmennyiség, ami az ország egy részén lesz, akkor a többi részen meg marad a nagy büdös semmi...

Győzelmeket érhet el, agyaggalamb lövészetet rendezhet, de előbb utóbb azoknak is le kell szállnia, ha másért nem újabb rakétákért.
Közben egy jól ütemezett, szakaszolt ellenséges művelet igenis kinyírhatja az éppen földön levő pár csodafegyvert.
Annyi eszük azért talán az oroszoknak van...

Eszük még találé lenne, de eszközük nincs, mert a mindentlátó szem nevű mítikus eszközt még nem találták fel...

Ez a gép egy 5. generációs "F-16". Annak jó is.

A baj az, hogy nem fogod fel, hogy ez annál jóval több. Tényleg ennyire nehéz felfogni azon szenzorrendszerek és a szenzorok egyei képességeinek előnyeit...? Hol van F-16-od DAS, AESA radar, olyan data link, aminek adatátviteli képessége nagyobb, mint 6 F-16 wingé összesen, stb.....?

Csak a PR szintjén néha már ott tartanak, hogy a Raptort is lenyomná.... Ez meg szerintem elég "gáz".

Mert egyes képességes teré az F-35-nél van magasabban a léc. Ez is el lett már mondva párszor. Azért az F-22 a csúcsvadász, mert repteljesítményben és fegyverzet mennyiség terén lenyomja, ezen felül az F-35-tel szemben az RCS csökkentése is egyenszilárdabb volt tudtommal. Ellenben hol van ezen a gépen olyan szenzorrendszer, mint az F-35-ön? Sehol....


Az általam írt Norvégos példában csak azt akartam bemutatni, hogy az F-35 képességei nem olyan jók, mint ahogyan azt ígérik. Nem radírozna le, minden 4 gen. gépet az égről stb..

De. Az igazság sajons ez, csak sokaknak fáj beismerni, hogy savanyú a szőlő. Egy alacsony észlelhetőségű gép önmagában is olyan brutális kihívás, hogy összeszarja tőleg minden 4. gen gép, hogy a BVR szakaszban a siker halvány reménye legyen. Az F-35 meg ennél "picit" több.

. Az F-35 jó gép, jobb, mint egy 4 gen. gép, de nem csodafegyver.

Senki sem mondta, hogy csodafegyer.

Sőt, egy kifejezetten kompromisszumos konstrukció, bár jó kompromisszum. Pont, mint anno az F-16.

Ez a mondat a legviccesebb, mert értelmezhetetlen és közhely. Melyik F-16 változatra gondolsz és milyen szempontból...? Mert az erdeti F-16 ugye az LWF program gyermeke, ami gyakorlatilag az ultimate dogfightert célozta meg. Ehhez képest mi ma az F-16C/D? Svájci bicska... Az F-35 a repteljesítmény terén tényleg kompromisszum, mert nem hajszolták a tök felesleges M2.0 teljesítményt és nem volt cél a repteljesítmény növelése az F-16-hoz képest. Más téren viszont pont, hogy nem az. Az eredeti elképzelés, hogy "csinálunk egy lopakó F-16-ot" rég kukázva lett. Kompomisszim nélkül szinte belevágtak már a gépbe mindent. AESA radar, DAS, integrált lett a FLIR/TGP, stb.

Szóval a hagymázas álmok és közhelyek puffogtatása helyett én inkább arra ösztökélnél mindenkit, hogy picit gondolkodjon mielőtt nagyon nagy dolgot próbálna mondani és főleg az F-35-ről. A jelek szerint minden fejtágítás ellenére szép számú ember fel sem fogja, hogy mekkora ugrás ez a gép.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
A másik szempont amit szerintem sokan nem értenek meg, hogy mennyire brutális előny a stealth egy olyan klasszikus BVR harcban, amire nagy magasságban kerül sor.

Röviden úgy néz ki a dolog, hogy magasabbra akarsz kerülni mint a másik, és gyorsabb is akarsz lenni, hogy majd ezt az energiát át tudd adni a rakétának (meg még n+1 egyéb okért amit most nem ecsetelek). 4 gen vs 4 gen az valahogy úgy fog kinézni, hogy optimális esetben 40-50 mérföldről talán észreveszed, és van időd felvenni egy olyan helyzetet ahonnan legalább jó esélyel tudsz küzdeni. Magyarán, emelkedsz, aztán ha úgy ítéled, hogy elérted a kívánt magasságot, akkor gyorsítasz, (figyelem, ez nem folyamatosan utánégetés).

Ugyanez stealth ellen lejátszva úgy fog kinézni, hogy 20-30 mérföldről SEM fogod látni az ellent, szvsz relatív semmi időtartam nem áll a rendelkezésedre hogy jobb pozíciót vegyél fel. Ha szar helyzetben voltál, akkor csak még szarabb lesz, és mivel mivel a "semmi" ellen nehéz jó helyzetet felvenni, jó eséllyel inkább szar helyzetből fogsz indulni. 20 mérföldről nagy magasságban (mondjuk kondenz fölött) egy AMRAAM jó esélyel halálos, főleg ha vmivel M1 fölött indítják.

Ez a túloldalról úgy fog kinézni, hogy repülsz a nagy semmiben, és egyszercsak megjelenik egy villogó M betű a besugárzásjelzőn amit nem nagyon szeret senki. Ettől kezdve nagyjából 5-15 másodperced van arra, hogy kifordulj vagy valami egyéb agresszív manőverrel próbáld lerázni (kezdeti geometriától függ, nyilván). Ennyi idő alatt radarral megtalálni egy olyan célt, amiről eddig azt se tudtad, hogy ott van, hát nem túl valószínű.

Ezek után meg a támadó fél azt csinál amit akar, az ellen visszatámadni aligha tud.. a pillanatban amikor elkezd visszafordulni repül a következő AMRAAM. Ha meg nem akkor haza kergetik mert ilyen helyzetben sokszor nem lehet tudni milyen közel van az ellen.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Persze a célazonosítást meg minden egyebet kihagytam mert feltételezem hogy egy 5gen vs 4gen helyzetben ez már megoldható ~ 20 mérföld körül.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 830
30 922
113
Az 5. gen gépek ha nehezen is észrevehetőek radarral, de ahogy bekpcsolja a saját radarját (mert valamivel ő is meg kell keressen téged) akkor láthatóvá válik, keresés időbe telik, rávezetés megint, ha a másik félnek a rendszerei elég modernek akkor az alapján be tudja lőni, hogy hol az 5. gen gép. Utána meg csak könnyebb a dolgod valamivel, ha tudod, hogy hol keresd.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
AESA ellen a kevésbé modern RWR-ek nemsokat érnek, ha szerencséd van annyit fogsz látni, hogy valamelyik irányból valami néz. Rosszabb esetben semmit. Ha van valami komolyabb ECM tevékenység akkor esélyes, hogy háttérzajnak veszi.

Nem AESA radaroknál elég feltűnő volt a bejövő sugázásoknál egy adott kereső radar üzemmód, vagy egy adott STT lock, M link, stb, mert amennyire tudom nem változtatta a paramétereket. Jelenleg ötletem sincs, hogy egy modernebb RWR mit tud AESA ellen.

Másik probléma, hogy RWR alapján az oké, hogy talán látja milyen irányba kell nézni, de se a magasságot se a távolságot nem fogja tudni. A magasságot még ki lehet találni, de azt, hogy milyen messze van valszeg csak akkor ha már látod radarral vagy külső forrásból tudod.

Egyébként datalinkkel is tud indítani szóval nagyon nem kell bekapcsolnia a radart, elméletileg rávezetni is tud datalinkkel.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 844
57 818
113
Molni

Valószínűleg idővel ki fog majd derülni, hogy melyikünknek van igaza. Csak ki kell várni :)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 114
82 855
113
Repedéseket találtak az F-35B szárnyán......
http://www.aereo.jor.br/2014/02/23/rachaduras-estruturais-no-f-35b-sao-mais-extensas-do-que-se-pensava/
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
"de ahogy bekpcsolja a saját radarját (mert valamivel ő is meg kell keressen téged) akkor láthatóvá válik"

Amit tudunk az alapján nem hogy nem válik láthatóvá, de még az RWRek se jeleznek be. (RFes video ahol sírnak az F15/SH piloták mert F-22 ellen csak annyi a szerepük, hogy felszállnak, majd bemondják nekik, hogy lelöttek és nem jelzett be semmi, nem láttak semmit. Még akkor sem amikor már !!!vizuálisan!!! is látták az F-22t.)
Nem csoda ha belegondolunk az AESA alap képességeibe, pl kimenő teljesítmény, teljesítmény szabályozhatósága, lehetséges frekvenciák száma és azok közötti milyen sebességgel tud váltogatni... mindez alap nincs benne semmi nagy LPI amin amik annyit melóztak.

blaze: És akkor bejön a képbe, hogy amik mindig is rendszerben harcoltak. pl Elég egy akár elörébb küldött gépnek felkapcsolnia a radarját, kiküldi MCGket a mögötte lévő "7db" F-35nek, amraamok elrepülnek aztán kifordul hátha indítottak rá. Az ellenséges kötelék minden gépére repül az amraam, miközben az ellenfél max indított egyet egy kifordult F-35 felé. ÉS ha kell nem kell mind a 7db F-35nek tovább menni elörébb lévők simán kifordulhatnak.
 
M

molnibalage

Guest
A másik szempont amit szerintem sokan nem értenek meg, hogy mennyire brutális előny a stealth egy olyan klasszikus BVR harcban, amire nagy magasságban kerül sor.

Nem csak akkor, mindig. Az iraki vadászokat azért (is) szedték le olyan könnyen, mert fogalmuk nem volt arról, hogy mi zajlik körülöttük a földi radarhálózat szétkapása után. Ma viszont alapkövetelmény a data link és mivel a csúcsvadászokon igen potens radarok vannak a 4. gen gépek RCS értékét nézve égháttérben... Ha egy gép jó távol van és kellő rálátása van az eseményekre, akkor = mindenki akivel képes megosztani a légi helyzetképét rálátsa van. És ez nem a régi "AWACS operátor dumál és fejben összerakod előny", hanem ott jelenik meg a HSD-n. Upsz...

Röviden úgy néz ki a dolog, hogy magasabbra akarsz kerülni mint a másik, és gyorsabb is akarsz lenni, hogy majd ezt az energiát át tudd adni a rakétának (meg még n+1 egyéb okért amit most nem ecsetelek)

Igen, ez a BVR egyik alapja.

Ugyanez stealth ellen lejátszva úgy fog kinézni, hogy 20-30 mérföldről SEM fogod látni az ellent, szvsz relatív semmi időtartam nem áll a rendelkezésedre hogy jobb pozíciót vegyél fel.

Igen. Ez az egyik fő aspektus. Még, ha észre is veszed, akkor is későn. Már, ha egyáltalán észreveszed.

Ez a túloldalról úgy fog kinézni, hogy repülsz a nagy semmiben, és egyszercsak megjelenik egy villogó M betű a besugárzásjelzőn amit nem nagyon szeret senki. Ettől kezdve nagyjából 5-15 másodperced van arra, hogy kifordulj vagy valami egyéb agresszív manőverrel próbáld lerázni (kezdeti geometriától függ, nyilván). Ennyi idő alatt radarral megtalálni egy olyan célt, amiről eddig azt se tudtad, hogy ott van, hát nem túl valószínű.

Kicsit Falcon 4.0 szerű a leírás, de kb. erről van szó.

Ezek után meg a támadó fél azt csinál amit akar, az ellen visszatámadni aligha tud..

Így van. Még, ha a kinematikailag rakétát lenyomta akkor is az van, hogy teljesen alárendelt helyzetben van már a légiharcban, inkább pucolni kell ilyen helyzetben és örülni, hogy még élsz...

a pillanatban amikor elkezd visszafordulni repül a következő AMRAAM. Ha meg nem akkor haza kergetik mert ilyen helyzetben sokszor nem lehet tudni milyen közel van az ellen.

Igen a Falcon BMS4-ben a human v human meccseknél tikusan ez van, ha még van BVR rakéta. Mivel az először indító gép a kitérő ellenfélhez képest fenntartja a helyzetképét folyamatsan, ezért a gép, ami újra felé fordul meginz szépen elkezdni növelni a HMZ-t...

Persze a célazonosítást meg minden egyebet kihagytam mert feltételezem hogy egy 5gen vs 4gen helyzetben ez már megoldható ~ 20 mérföld körül.

Az F-35 még ebben is superior, hiszen integrált FLIR/TGP-je van. Tiszta időben tehát a saját radar alapján képes ránézni a célra, ahogy a TISEO-val tette az F-4E 30-40 éve vagy az F-14 kamerarendszerével. Szerintem sanszosanmég a data linken, kisugárzás nélkül kapott adatok alapján is képes lehet a célkövetésre és vizuális azonosításra. Persze ehhez jó idő kell. (Amig meg az IRST fanok felejtenek el...)

Az 5. gen gépek ha nehezen is észrevehetőek radarral, de ahogy bekpcsolja a saját radarját (mert valamivel ő is meg kell keressen téged) akkor láthatóvá válik, keresés időbe telik, rávezetés megint, ha a másik félnek a rendszerei elég modernek akkor az alapján be tudja lőni, hogy hol az 5. gen gép. Utána meg csak könnyebb a dolgod valamivel, ha tudod, hogy hol keresd.

Hányszor kell még elmagyarázni azt, hogy ez téveszme...? Attól, mert radarját felkapcsolta, attól a saját RCS értéke nem lesz nagyobb. Egy RWR pontossága és megbízhatósága messza a radar alatt van. Nem ismerek semmilyen rendszert, ami RWR jel alapján képes lenne tűzvezetési megoldást adni, mert nem tud távolságot mérni. Ezen felül meg csak repszimben van az, hogy minden jelet érzékelsz és mindent 100%-os pontosságal azonosít rendszer... Elméletileg több gép data linken keresztül ki tudná háromszögelni a cét, de a dolog látszólagos egyszerűség ellenére valahogy erről a képességről soha nem olvasni semmit. Vagy agyonhallgatják vagy nem is létezik...
 
M

molnibalage

Guest
Repedéseket találtak az F-35B szárnyán......
http://www.aereo.jor.br/2014/02/23/rachaduras-estruturais-no-f-35b-sao-mais-extensas-do-que-se-pensava/

Tekintve, hogy 9600 órányi terhelés után ennek a hírnek inkább érdekesség értéke van. A gépek tervezett élettartam ennél alacsonyabb. Korábban is ez volt a problémás elem, amit jelentéktelen tömegnövekdeéssel megoldottak. A teszt azt mutaja, hogy továbbra is ez a gép leggyengébb része.