A költségtöbbletekhez...
- ha jól tudom, ezt a programot (is) végigkíséri a súlyprobléma - az okokat leírtátok korábban. Na most, amit eddig használtak a repülőgépiparban, az eddig is high-tech volt. Viszont ha a gép mondjuk anyahajós üzemre megy ott azért jócskán van olyan terhelés/korrózió, ami nincs a szárazföldön (vagy nem annyiszor...) Ilyenkor jön az a pont, ahol a high-tech anyagot kell egy még high-techebb anyaggal helyettesíteni. Ez nagyon nem olcsó mulatság. A programmal egy időben kezdtek felfejlődni a magánűrcégek is. Ezek egyrészt elszívják a mérnököket, másrészt az ilyen high-tech cuccok gyártására a kapacitást. Lehet, hogy a törzskereted vagy a futóműved már eddig is csúcstechnika volt, de most ehhez egy olyan anyagot kell megvenned, amit maximum 2 helyen gyártanak - ezek meg valamelyik űrügynökség édes gyermekei - ennek megfelelő túlszámlázással... Technológiákat kell kikísérletezni, mert lehet, hogy jó a szilárdsága, de a korrózióállósága már nem, vagy mindkettő jó, csak mondjuk 800 ciklus után törik - de nincs más.
- Forró gázok terelése. Na ez egy kemény dió. Persze, vannak forró gázok a rakétáknál, de az egyrészt egyszer használatos, másrészt nem mozgatják a gázsugár útját. Ehhez anyagokat kellett találni, kikísérletezni, megoldani az ipari szintű gyártást, felépíteni a tervezési apparátust, időtartamszilárdságot mérni, stb. Eddig ilyen technológia nem volt. Megépíteni a mozgatómechanikát, legyártani. Speciális anyagokhoz speciális szerszámok kellenek...Lehet, hogy egy következő repülőgépnél már ez olcsóbb lenne, mivel ott már nem kell feltalálni a meleg vizet
- software - Itt sokat olvastam a gondokról. Több millió soros program, folyamatosan új képességekkel - mert mindig változtak a követelmények. Ezeket a szoftvereket csúcsprogramozók csinálják, általában 250K feletti éves fizetéssel, dollárban. Nem egy programozó dolgozott/dolgozik/fog még dolgozni éveken át rajta. Csak egy egyszerű példa - ezen a gépen nincs Pitot-cső. Emelkedés közben sebességet számolni enélkül elég bonyolult feladat, több szenzor adatai alapján bonyolult matekkal meghatározni a sebességet, stb, stb..
Ezek alapján, plusz a képességek alapján szerintem egyáltalán nem drága ez a gép. Hol tart az európai ipar - és ott mennyibe fájt a 4. generációs típusok kifejlesztése? Mennyi ideig pöcsöltek, mire az Eurofighter-hez legyártották azokat az elektronsugaras hegesztőportálokat, amiben a kacsavezérsíkot összekendácsolták?) A McDonnell már a 70-es években javában elektronsugaras hegesztőportálban hegesztette a Tomcat-ek szárnyait, meg a Tornado-k szárnyait..