F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
igy nez ki a "takaro"

FFaC6zQaAAEoVcd.png
Szóval szemből fentről látszik is, de oldalról csak egy kis piros fül ha jól nézem, fent hátulról az irányítóból se feltétlenül látszik. Tényleg egy-két kapcsoló is elég lenne, ami érzékeli, hogy fel van helyezve a takaró.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Szóval szemből fentről látszik is, de oldalról csak egy kis piros fül ha jól nézem, fent hátulról az irányítóból se feltétlenül látszik. Tényleg egy-két kapcsoló is elég lenne, ami érzékeli, hogy fel van helyezve a takaró.
ott van a checklist, amit a repiparban mar evtizedek ota hasznalnak.
meghozza sikeresen, olcso es hatekony megoldas, csak az emberi tenyezo a problema vele.

a gond hogy ezek a mai generaciok egy lusta dogok lettek, minden nehez nekik.
lassan ki kell fejleszteni egy robotot hogy kivegye a pocsuket a gatyabol mert meg az is nehezukre esik.

ajde ha haborus helyzet lenne, es kozeledik egy rakas ellenseges repcsi es hirtelen fel kell szalni, be van szarva mindenki es szaladas meg sietes van...de ezek az angolok meg ott sem tartanak hogy gyakoroljonak komolyan vele.

nembaj, igy tanuljak majd meg a lecket.
a pilota, ha repulni si fog valamikor, soha tobbe nem fog ellenorzes nelkul beszalni a gepbe.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Kim Philby

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Mondjuk semmiből sem állna egy oldalra lelógó méteres piros szalag belőle, amit rögtön lehetne látni.
Ez a nagy piros takarólemez nem tartozik a géphez. Ezt csak a gyártás-összeszerelés során használják, amikor már be van építve a LiftFan, de még dolgoznak a környékén és a rámpa is fel van nyitva. Azért, hogy idegen anyag (alkatrész, vagy szerszám) ne essen a LiftFan lapátjai közé.
Emiatt nem is lehet azt lecsukni.
De a gép üzemeltetésénél már nem használják, hiszen az F-35B alap (üzemen kívüli) állapota szerint az összes beömlőnyílás, vagy rámpa csukott helyzetben van.

Amennyire én tudom, a piros takaróelemet (akármelyik is volt az) a pilóta is észrevette(!) ennek ellenére előbb a felszállás megkezdése mellett döntött, amit megpróbált azzal korrigálni, hogy megkísérelte a megállást a fedélzeten.
Ez így elég hülyén hangzik, minden esetre az a videón is tisztán látszik, hogy a gép az ugrósáncon nem gyorsul, hanem lassul és szinte csak átbukik rajta, mielőtt a vízbe esik.
És a pilóta gyors reakciója is arra utal, hogy nem érte váratlanul, hogy a gép a levegőbe emelkedés helyett a vízben fog elmerülni.
 
M

molnibalage

Guest
Én azt nem értem, hogy a hajtómű paramétereken nem látszott, hogy blokkolva van a levegőáramlás...?
Úgy, hogy a jenki a hajtómű paraméterek kijelzésének mindig magasabb prioritást adott a műszerfalon, mint a szovjet/orosz?
ezek amcsik. amazok meg britek voltak.
azok meg arrol hiresek hogy mindent maskep akarnak csinalni mint a tobbi.
egy baszot teazasbol is fesztivalt csinalnak. :D

nem csodalnam ha kulonboznenek az eljarasok valamenyivel.
Ez is benne lehet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Arra is gondoljatok, hogyha ez a jókora, egészalakos vörös takarólemez ott lett volna a LiftFan felett, miközben az megkapja a 36 ezer lóerőnyi kihajtást a gázturbináról és eleve akkora levegőátfutásra van méretezve, hogy csak az átáramló levegőtömeg impulzusából képes előállítani mintegy 8 tonnányi tolóerőt…

…ilyen akadály a LiftFan útjában vagy azonnali hajtóműleállás, vagy egy igen zajos recsegés-ropogás.
Minden, csak nem egy megszakított nekifutás a fedélzeten.
Valami egész más takaróelem okozta itt a galibát és abban se vagyok biztos, hogy tolóerő csökkenéssel járt a fenthagyása.
 
M

molnibalage

Guest
Arra is gondoljatok, hogyha ez a jókora, egészalakos vörös takarólemez ott lett volna a LiftFan felett, miközben az megkapja a 36 ezer lóerőnyi kihajtást a gázturbináról és eleve akkora levegőátfutásra van méretezve, hogy csak az átáramló levegőtömeg impulzusából képes előállítani mintegy 8 tonnányi tolóerőt…

…ilyen akadály a LiftFan útjában vagy azonnali hajtóműleállás, vagy egy igen zajos recsegés-ropogás.
Minden, csak nem egy megszakított nekifutás a fedélzeten.
Valami egész más takaróelem okozta itt a galibát és abban se vagyok biztos, hogy tolóerő csökkenéssel járt a fenthagyása.
Ez az, amit nem értek én sem.
Egy sima esőtakarót úgy tört volna el a hajtómű, mint elefánt a fogpiszkálót.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
T

Törölt tag 2361

Guest
most olvasom a szerb hm.."mediaban"

valojaban azert zuhant le mert egy ruszki su30 zavart es nem birta utolerni es szeteset...

ezek a franya ruszkik, mindig kibasznak a hulye nyugatiakkal....

es ami meg rosszabb a szegeny teazos angolokra, ugyan az a ujsag szerint, vmi mar el is lopta a roncsot..alitolag egy ruszki tengo motoszkalt ott...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Jól áll neki a nagy szárny is.
Erre mondta a balfasz pierry spreay, hogy "can't turn".... :)
Szemből jól néz ki, de felülről csak egy baltával faragott hatalmas lepke, aminek indokolatlanul drabális csűrői vannak.
Persze nem indokolatlan az, csak nem szép.
Nekem ugyanezért nem tetszik a Super Hornet szárnya sem.
Látszik, hogy felületet kellett növelni, bármi áron, de limitált fesztáv mellett.
Így aztán egy nagy drabális szárny lett az egészből.

Az eredeti F-35C szárny a nagyobb felület mellett még az oldalviszonyt is megnövelte volna.
A nagyobb karcsúság miatt a siklószám és így a hatótáv is jobb lett volna.
Csak gondolom, csúnyán flatterolt volna az egész.
Volt is tervben, hogy szárnyvégi indítósíneket kap a C változat, de erről végül letettek.
Érdekesség, hogy a kevésbé karcsúra tervezett nagy szárny még annak ellenére is flatterproblémákkal küzdött egy időben, hogy amúgy felhajtható volt és elhagyták a nagyobb oldalviszonyt is.
Gondolom, megfelelő súlyokkal ezt azóta megoldották.

Nekem a leginkább a Szu-27KUB szárnya tetszik.
Itt - a Szu-33-assal ellenben - nem csak a húrhosszt növelték meg és a mechanizációt cserélték le egy komplexebbre, de megnövelték a fesztávot, az oldalviszonyt és a lehajtható belépőél húrhosszát is, mindemellett egy lényegesen élesebb és kisebb légellenállású profilt alkalmaztak.
A tesztek hatalmas javulást mutattak ki a felhajtóerő/légellenállás viszony terén.
Ez persze mind szép és jó, csak sajnos olyan “oroszosan akadémikus”, mivel az eleve elfogadhatatlanul nagy, 14.7 méteres fesztávot még két méterrel megtoldotta.
Bárhogy is volt, a Szu-33-as alapból túlméretes, ezen egy fizikailag mégnagyobb továbbfejlesztés még a jobb paraméterek ellenére sem segített.

Vissza az F-35C-re, ez egy valóban érdekes kiállású gép.
Az F-35A egy ormótlan kövér veréb, amiről, miután a levegőbe emelkedik, kiderül, hogy egy rendesen bekokainozott és szteroidokon nevelt kövér veréb, mert elképesztően agilis, erőteljes és nagyon jól repülhető.
Az F-35B egy púpos kövér veréb.
A LiftFan háza és a nagyobb kabintető miatt az egész olyan, mint egy rondább F-35A. Csak valamivel nehezebb és egyidejűleg valamivel gyengébb nála.

Az F-35C ezekkel szemben egy nagy denevér - szteroidokon.
Hatalmas a futóműve, hatalmas a szárnya, hatalmas a fékszárny flaperonja és erősen túlméretes a csűrő flaperonja. Még a stabilizátorait is megnövelték.
Olyan mint egy SUV, de azokból sem a Ford F150, hanem a 350, vagy a 450.
Bigger is better.
Szemre nekem van benne valami a sosem volt McDonnell Douglas A-12 Avanger koncepcióból is, csak extra vezérsíkokkal.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
A tervezettnél sűrűbben "égnek ki" az F135-ösök. Hamarabb kell őket vinni a nagyjavításra, "ahonnan a nagy számlák érkeznek".
Az AETP program sokmindenre ígérne megoldást, elviekben a JSF programot is jobban hozzáigazítaná az "Indo-Pacific" hadszíntérhez (ez most alegújabb varázsige).
A GE részéről még egy kis zöldaktivista bullshit-et is sikerült belecsempészni a promócióba:

"...GE’s David Tweedie, general manager for advanced combat systems, said his company’s engine also meets the Air Force’s goals and offers “a significant reduction in carbon emissions” as a byproduct..."

Ugyanakkor - eléggé visszás módon - pont az említett hadszíntérrel kapcsolatban leginkább érintett két variáns, az F-35B és C modellek nem alkalmasak jelen állapotukban az AETP (XA100 és XA101) hajtóművek installálására. A vektorálható fúvócsőre nem született ekvivalens megoldás, míg a C modellnél a behúzható megerősített fékhorog van útban.

"...Neither the XA100 nor the XA101 will fit in the Marine Corps’ F-35B model, which is the short-takeoff-and-landing version. The F-35B’s exhaust swivels from horizontal to vertical to enable vertical fight, but Bromberg said an adaptive engine “can’t articulate like that.”

Fitting either the XA100 or XA101 into the Navy’s F-35C carrier-based version is possible, but would also require major engineering; it would require shifting the carrier-landing variant’s tailhook apparatus..."


Azt pedig már a JSF program felelős tisztje, az USAF altábornagya, Eric T. Fick is elismeri, hogy az AETP program így akkor nem húzható be a JSF program szárnyai alá, hiszen olyanoknak is fizetniük kellene, akik nem is részesülhetnek belőle.

"...If the new engine is “a one-service … unique solution, the cost of that solution will be borne by that service,” Fick said, adding, it would be “unfair” to ask partners who can’t use the new engine to underwrite its development and integration..."

Itt is elhangzik, hogy a duplikált, vagy párhuzamos hajtómű logisztika sokkal drágább lenne, mint a jelenlegi.

"...Indeed, any two-engine support train will impose costs on partners by reducing commonality among them: more different parts means higher unit costs for all..."

Alternatíva lenne a jelenlegi F135-ös egyenesági továbbfejlesztése, az EEP:

"...As an alternative, Pratt has put together an Enhanced Engine Program (EEP), a package of F135 upgrades that can improve performance without changing out the F135’s core..."

És ez használható lenne minden további nélkül a B és C variánsokban, a B-ben különösen jól jönne:

"...Jennifer Latka, Pratt Vice President for the F135 program, told Air Force Magazine that the company submitted the EEP proposal in March: It could provide a 50 percent boost in thermal management and a 5 percent improvement in vertical lifting power..."

A többi a cikkben.

 
T

Törölt tag 2361

Guest
A tervezettnél sűrűbben "égnek ki" az F135-ösök. Hamarabb kell őket vinni a nagyjavításra, "ahonnan a nagy számlák érkeznek".
Az AETP program sokmindenre ígérne megoldást, elviekben a JSF programot is jobban hozzáigazítaná az "Indo-Pacific" hadszíntérhez (ez most alegújabb varázsige).
A GE részéről még egy kis zöldaktivista bullshit-et is sikerült belecsempészni a promócióba:

"...GE’s David Tweedie, general manager for advanced combat systems, said his company’s engine also meets the Air Force’s goals and offers “a significant reduction in carbon emissions” as a byproduct..."

Ugyanakkor - eléggé visszás módon - pont az említett hadszíntérrel kapcsolatban leginkább érintett két variáns, az F-35B és C modellek nem alkalmasak jelen állapotukban az AETP (XA100 és XA101) hajtóművek installálására. A vektorálható fúvócsőre nem született ekvivalens megoldás, míg a C modellnél a behúzható megerősített fékhorog van útban.

"...Neither the XA100 nor the XA101 will fit in the Marine Corps’ F-35B model, which is the short-takeoff-and-landing version. The F-35B’s exhaust swivels from horizontal to vertical to enable vertical fight, but Bromberg said an adaptive engine “can’t articulate like that.”

Fitting either the XA100 or XA101 into the Navy’s F-35C carrier-based version is possible, but would also require major engineering; it would require shifting the carrier-landing variant’s tailhook apparatus..."


Azt pedig már a JSF program felelős tisztje, az USAF altábornagya, Eric T. Fick is elismeri, hogy az AETP program így akkor nem húzható be a JSF program szárnyai alá, hiszen olyanoknak is fizetniük kellene, akik nem is részesülhetnek belőle.

"...If the new engine is “a one-service … unique solution, the cost of that solution will be borne by that service,” Fick said, adding, it would be “unfair” to ask partners who can’t use the new engine to underwrite its development and integration..."

Itt is elhangzik, hogy a duplikált, vagy párhuzamos hajtómű logisztika sokkal drágább lenne, mint a jelenlegi.

"...Indeed, any two-engine support train will impose costs on partners by reducing commonality among them: more different parts means higher unit costs for all..."

Alternatíva lenne a jelenlegi F135-ös egyenesági továbbfejlesztése, az EEP:

"...As an alternative, Pratt has put together an Enhanced Engine Program (EEP), a package of F135 upgrades that can improve performance without changing out the F135’s core..."

És ez használható lenne minden további nélkül a B és C variánsokban, a B-ben különösen jól jönne:

"...Jennifer Latka, Pratt Vice President for the F135 program, told Air Force Magazine that the company submitted the EEP proposal in March: It could provide a 50 percent boost in thermal management and a 5 percent improvement in vertical lifting power..."

A többi a cikkben.


alitolag jo draga lenne 2 fajta hajtomut hasznalni a programban:

Jennifer Latka, Pratt & Whitney’s vice president for the F135 engine program, said the AETP technology is not compatible with the Marine Corps’ F-35B. That would necessitate two different alternative engines for F-35. The whole effort could add up to $40 billion over the 50-year life of the program, she said in an interview with Air Force Magazine..

szerintem, maradnak a reginel, majd azon javitgatnak.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Miért drágít 40 mld dollárt ha két hajtóműved van? Cserealkatrész, még ha a szoftvert össze is kell hozni neki. Kiveszed az egyiket, betolod helyette a másikat és bekötöd. A nagyjavításokat meg úgyis a gyártó fogja végezni, a sima kis szarságok amikhez kellenek helyben a szerszámok meg az emberek képzése meg nincs ahol ennyibe kerűljön.