F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

De az F-35 fegyvertere nem tud egy klasszikus vadászbombázó fegyverzetet magával vinni, csak a külső fegyverterei által.

Ez most valami vicc akar lenni? Belső fegyvertérben vihet mármilyen GPS bombát ami befér és integráltak, még GBU-t is és mehet mellé két AIM-120. Nagy bombák helyett vihet akár 2x4 SDB-t, ami elég sok pontcélok ellen, nagy kalapácsból meg kettőnél több felesleges.

Tehát, ha a fegyverzetintegráció megtörténik a Raptor ugy lesz képes vadászbombázó bevetést repülni hogy nem csorbul a lopakodó képessége. Ez szerintem komolyabb dolog, mint a nagyobb hatótáv.

Miért, az F-35 mint csinál szerinted a 2xAIM-120 + 2x2000/1000 fontos bomba, vagy a 2xAIM-120 + 8xSDB-vel...? Hol csorbul az alacsony észlelhetősége...? Kevesebb a légiharcfegyverzete? Igen, ezt soha senki nem tagadta... Viszont pl. F-22 mikor és hol használ LGB-t vagy LJDAM-et...? Nincs hozzá integrált lézeres célmegjelölő és nem is lesz. Szerinted viccből van GBU autonóm alkalmazási képessége az F-35-nek..? A leendő alkalmazóknak van ezekből sok, így ezeket nem kell kivágni az ablakon...


Ne haragudj, de elég bődségeket hordasz itten össze...
 
Az F-35 jobb bombázó lesz a Raptornál, jobb hatótáv stb, de a Raptorhoz és minden más 4+ géphez képest gyalázat légiharcos. Minden reménysége a BVR-ben. Egy sima bomber truck.
 
Sokan rebesgetik az USA-ban, hogy 140 milláért mehetne újból az F-22, komoly emberek is. A fejlesztés megvan azt nem kell újra kifizetni. A kulcsemberek, százával még mindig megvannak.
 
Azért ebben én nem vagyok nagyon biztos. Van pár figyelemreméltó képesség, ami könnyen lehet, hogy ezt cáfolni fogja. Az egyik, hogy a gép hangsebesség alatt jól gyorsul. A másik, hogy még 55 foknál is kormányozható. A harmadik, hogy igen komoly HOBS képességgel bír. Ezekből összerakva, gyanítható, hogy húzni lehet az orrát, nehezen esik át, de ha átesett, könnyen gyűjt sebességet, másfelől pedig nem kell húzni az orrát, mert a zsoké majd forgatja a fejét.

A Gripen is könnyen gyorsul, mert hangsebesség alatt jó alaktényezővel bír, holott nem éppen a rettenet erejéről híres.
A Rafale tolóerő/tömeg aránya egy erősen harmatos hangulatú F-16-osével egyezik meg -papíron. De mégis igen gyorsan magához tud térni.

Hatótáv. Ez kulcsadat, ha egy gép légiharcos képességét itéljük meg.
Pl a Raptor is előkelő helyen van a gyors gépek rangsorában, pedig nem egy ligába való velük. Az igazi gyors gépek mára jóformán kihaltak, két képviselőjük a MiG-25-ös és a MiG-31-es. 17.5 és 16 tonnányi belső kerómennyiséggel. Ezekhez képest a Raptor (amúgy tekintélyes) 8.1 tonnányi kapacitása egy nagy nulla. Nem is bírja sokáig a forszírozott rezsimet fenntartani.
Az F-15-ös 6.5 tonnájához képest viszont ez a mennyiség hatalmas. És annál jóval kisebb a légellenállása.

Hogy jön ez ide? Az F-35-ös nem égeti annyira a kerót, mivel nem megy olyan gyorsan, mint a Raptor, többet tölt a kedvezőbb fajlagos fogyasztás zónájában, mind a magasság, mind pedig a sebesség terén. De talán ennél fontosabb, hogy csak egy hajtóműve van. És a belső kerókészlete 8.2 tonna...
 
molnibalage

"Kevesebb a légiharcfegyverzete? Igen, ezt soha senki nem tagadta..."

És jelenleg pont ez szerintem a legnagyobb baj az F-35-tel, hogy a 4 AA rakéta rohadtul kevés... Arról van már valahol valami infó a wikin kívül, hogy a jelenlegi belső terenként 2-2 AA rakéta helyett 3-3 hordozására is képessé teszik végre?
 
Fanboy art, semmi több. Egyébként miért kevés? A légiharcok tapasztalatai szerint szökőévenként van olyan helyzet, hogy ennél többet esély legyen elhasználni egy gépnek. Szerinted az F-35 specifikációja és tervezői is ennyire hülyék?

A mennyiség hiányát azzal ellensúlyozza a gép, hogy taktikai szempontból olyan indítások, amik manőverre késztetik az ellent, de lényegében pocsékba megy a rakéta, meg lehet spórolni. Az alacsony észlelhetőség miatt a rakéta indítási zónája jobban kihasználható. Ezen felül a gép elsődlegesen vadászbombázó, az F-16 helyett jön. Azon pedig csapásmérő konfigban mennyi AIM-120 van...? Bingo, jellemzően kettő...
 
voltagemultiplier

"Az F-35 jobb bombázó lesz a Raptornál, jobb hatótáv stb, de a Raptorhoz és minden más 4+ géphez képest gyalázat légiharcos."

A Raptorhoz képest nyilván, érthető okokból. Már, ha a "légiharcos" és a manőverezőképesség közé egyenlőségjelet teszünk és a DAS-HMD-HOBS fölött elegánsan szemet hunyunk. De azért a nem TVC-s gépekkel szemben szerintem még ne írjuk el, legalább addig, amíg nem látjuk, hogy egy légibemutatón mit tud produkálni "műrepülésben".
 
Nem vihet LJDAM-et majd visz sima JDAM-et vagy SDB-t és ennyi.Nyilván a fegyverzetintegráció később még adhat pár lehetőséget.
 
molnibalage

Ha kap két Sidewindert, meg két AMRAAM-ot, az így összesen nekem nagyon kevésnek tűnik, ha mondjuk a feladat CAP...
Csapásmérő konfigban elég a 2 AA rakéta, azt nem is vitatom.
 
Az amiknál az F-16 helyére csapásmérőnek jön. A többi vásárlóknál pedig mindenes (azaz top vadászgépnek is) feladatkörbe jön. Nagy szárnyterheléssel, kisebb tolóerő/tömeg aránnyal a 4+oknál., gyenge manőverezőképeséggel nagy magasságon de mégis csak ott tervezik alkalmazni, féltik földközelbe engedni. Ki érti ezt...
 
Csapásmérő konfigban bőven elég 2xAIM-9 meg 2xAIM-120. Vagy szerinted akkor most a csapásmérő Lightningnak a feladata az, hogy minden egyes ellenséget leszedjen? Nyilván lesznek olyan századok, akik a CAP-ért felelősek és azokon nyilván nem SDB lesz.
 
Bocs, kicsit félre olvastam.. amit fentebb írtam az részben hülyeség. Az érdekelne viszont, hogy akkor összességében 4-nél több A-A rakéta nem fér bele a belső térben, sehogy?
 
blaze

Ha ezt nekem írtad, akkor ugye azzal tisztában vagy, hogy az F-35 összesen 4 azaz négy darab légiharcrakétát tud a belső terekben hordozni? De akkor már AG fegyverzet nincs (mert arra nincs hely), tehát ez a tisztán AA konfigja, úgy, hogy még megmarad az alacsony észlelhetősége is.
 
A négy szerintem is kevés főleg ha valami modern 4.gen. géppel hozza össze a sors.Ma már nem megy csodaszámba az ECM(akár integrálva akár konténerben),aktív zavaró töltetek(GN X stb),vontatható csalik.Manőverező légi harcban pedig a MAWS nagyon nagy segítség és a tömeges infracsapda szórás még ma is lehet hatékony eszköz.
 
blaze

Nem, nem fér be (jelenleg?). Pont ez szerintem a legnagyobb gond a géppel. Kéne nagyon a 6, az már elég lenne.
 
Ha kap két Sidewindert, meg két AMRAAM-ot, az így összesen nekem nagyon kevésnek tűnik, ha mondjuk a feladat CAP...

F-35 számára nincs belső teres AIM-9 tudtommal. Allesmor kommentjének azt a részét nem is értem, hogy milyen HOBS képessége van egy F-35-nek. Az AIM-120 számára van valamiféle kiterjesztett indítási mód közeli légiharcra..? Még, ha van is, nem TVC-s, mint egy AIM-9X...

Nagy szárnyterheléssel, kisebb tolóerő/tömeg aránnyal a 4+oknál.

Ezeket a téveszméket nem lehetne már végre elfelejteni...? De tényleg...
 
Ha nincs belső térben AIM-9 akkor ez a gép gyakorlatilag halott manőverező légi harcban.Az AMRAAM lehet akármilyen jó BVR rakéta nem arra találták ki mint az AIM-9-et és ezen nem nagyon lehet változtatni.Ha meg felrakom külső függesztőkre az AIM-9-et akkor lőttek a kis RCS-nek.
 
voltagemultiplier: "Az F-35 jobb bombázó lesz a Raptornál, jobb hatótáv stb, de a Raptorhoz és minden más 4+ géphez képest gyalázat légiharcos. Minden reménysége a BVR-ben."

BVRben ugye jelentős az 5gen előnye. WVRben meg imo F-35 a leg. DASal pilóta kijelöl, DAS MCGt ad AIM-9Xnek oszt kész. Ehez képest az F22/Su35/EF farkonpörgése csigalassú.
Akkor?

wolf: Szerintem nem, de mostanában block 5től olvasni a 6 station.

pl http://wiki.scramble.nl/index.php/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

amúgy eléggé keverednek mikor mi, pl most már nem is írnak blockot F-135 "epe"re hanem 2019et oszt kész.