F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 012
6 509
113
Tisztán statisztikai oldalról elemezve, tíz évvel ezelőtt az F-22-es flotta hadrafoghatósága 68% volt és azt már égbekiáltóan rossznak írták le.
Elemzések sora látott napvilágot, hogy mi okozhatja ezt. A dizájn, az anyagok, a beszállítói lánc minősége, a 2011-es gyártásbefejezés, vagy netán a humán elvándorlás, emberhiány. Vagy ezek így mind.
Ez volt 68 százaléknál egy amerikai viszonylatban kis darabszámú, de magas prioritású flotta esetében.
A 2018-ban megcélzott 2023-as 80 százalékos hadrafoghatóság az F-35-ös esetében arra az optimista felvetésre támaszkodott, hogy hála a program elképesztően kiterjedt beágyazottságának, a Too Big To Fail hatás majd rendelkezik akkora tömegvonzással, hogy a várható hibák nagy része eddigre majd magától megoldódik.
Arra senki se számított, hogy magában a dizájnban van egy ekkora benézés.

Arról van szó, hogy az F-35-ös program indulásakor meghatároztak egy fejlesztési ütemtervet és egy kiinduló karakterisztikát, mind az avionikának, mind pedig a hajtóműnek.
Meghatározták, hogy a P&W milyen tolóerejű, fogyasztású és élettartamú hajtóművet szállítson be de úgy, hogy a várható avionikai hűtésigényt is garantálja.
Ezt a Pratt biztosította is, csakhogy itt jött a megcsúszás.
Azzal számoltak ugyan, hogy a típus történetében az egyik legkomolyabb avionikai upgrade, a block 4 hűtési energiaigényét esetleg az F135 alapváltozatai talán már nem biztos, hogy szavatolni tudják, de azzal nem, hogy a jelenlegi alap architektúrának is kevés lesz a 15kW-nyi, a kompresszorról megcsapolt hűtőlevegő keret!
Vagyis, a P&W, hogy biztosítsa a jelenlegi avionikai hűtésigényt, fonák módon nagyobb fordulatszámon, azaz magasabb turbina előtti hőmérsékleten kell, hogy járassa a hajtóművet, mint azt tervezték.
Tehát erre nem azért van szükség, hogy a tolóerőt megtartsák, mert arról talán - nem szívesen - lemondanának, hanem, hogy a mostani architektúrát hűteni tudják!
És ezért a hajtóművek a tervezettnél hamarabb esnek ki a sorból. Persze, a mi fülünknek impozánsan hangzó 2000 órás nagyjavítás közi üzemidő helyett "csak" 1600 órás élettartam is sok, de ha a karbantartó/javító rendszer nem erre volt méretezve, az már komoly baj.
Egy 300 órás RD-33-as élettartamra méretezett javítóbázis örül annak, ha csak 500, vagy 750 óránként esik be egy egység javításra, de egy 2000 órás, komplex és drága F135-ösre méretezett már "nem szereti", ha 1600 órás hajtóművek torlódnak fel nála. Mert ez történik.
És itt jön a block 4 upgrade program megcsúszása, ami az eddig saccolt 2027-2029-es céldátumról már átkerült a 2030-2032-es idősávba.

És akkor még hol van a nagyobb avionikai tömeget kompenzáló nagyobb tolóerő és pláne a nagyobb hatótávigényt biztosító alacsonyabb fogyasztás?
Plusz még a repült óraszám sem mindegy. Minél többet repülsz, annál több a meghibásodás, és annál több időt várnak a gépek a javításra. Márpedig az amerikaiak sokat repülnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
Szar.Mondjuk a mi Gripenjeinkből , ami ugye 12/2 - 6/1 lenne hadrafogható , szerinted ez jó arány?A cikk is azt írja hogy a 80%- ot tartanák ideállisnak!Gondolkozzál.....
Békeidőben? Vesd össze a németek 22 %ával. Vagy nálunk a MiG-29esek sokkal rosszabb arányával. A végén már egy géppárt se tudtunk volna emelni.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 471
88 508
113
Békeidőben? Vesd össze a németek 22 %ával. Vagy nálunk a MiG-29esek sokkal rosszabb arányával. A végén már egy géppárt se tudtunk volna emelni.
A békevezetés mint fogalom az egy olyan találmány ami arra jó, hogy megindokold azt, hogy miért nem költesz a haderőre. Ez egy mesterségesen a katonákra erőltetett dolog.
 

endre

Well-Known Member
2016. december 7.
371
702
93

Elég érdekes:

"An extensive timeline of approximately 10 years (during which the buying country must establish specific infrastructure, training programs, and security systems tailored to the unique technical and operational characteristics of the F-35s) is required to procure the fifth-generation fighter aircraft. Moreover, the F-35A can’t share infrastructure with the F-16 because the logistics, inventory, and management systems of the Lightning II differ significantly from those of the Viper."
 
K

kamm

Guest

Ez az F-35 egy AKKORA anyagi bukta lesz minden uzemeltetonek 10-15 even belul, hogy csak ugy fustolni fog, ez egyre inkabb latszik. :D

Nem veletlenul csendben iszonyat tempoban fejlesztgeti a Navy es USAF is a sixth-gen NGAD platformot, utobbinal marciusban bejelentettek, hogy jovore mar el akarjak donteni, ki gyartja majd es 200 6th gen fightert akarnak, ami eleg gyalazatosan egyertelmu, hatalmas pofon az F-35-nek... :D
A Navy teljes csendben van, de naluk ez megszokott, de az F/A-XX is rohamtempoban halad, nem lennek meglepve, ha ok is hirtelen jovore kiirnak es el is dontenek az uj gep gyartasat...

Es mikor mar az uj gepeket rendelik a meglevo F-35A/C melle, akkor meg dragabb lesz a kislegieros europaiaknak lepest tartani az egyre dragulo block upgradekkel (mert ugye onnantol alapvetoen inkabb az ujat fogjak itt rendelni, nem lesz tovabbi "arcsokkenes", ami egyebkent sosem tortent meg, csak ezzel etetnek mindenkit 10+ eve a LM-nel.)
 
T

Törölt tag

Guest
Ez az F-35 egy AKKORA anyagi bukta lesz minden uzemeltetonek 10-15 even belul, hogy csak ugy fustolni fog, ez egyre inkabb latszik. :D

Nem veletlenul csendben iszonyat tempoban fejlesztgeti a Navy es USAF is a sixth-gen NGAD platformot, utobbinal marciusban bejelentettek, hogy jovore mar el akarjak donteni, ki gyartja majd es 200 6th gen fightert akarnak, ami eleg gyalazatosan egyertelmu, hatalmas pofon az F-35-nek... :D
A Navy teljes csendben van, de naluk ez megszokott, de az F/A-XX is rohamtempoban halad, nem lennek meglepve, ha ok is hirtelen jovore kiirnak es el is dontenek az uj gep gyartasat...

Es mikor mar az uj gepeket rendelik a meglevo F-35A/C melle, akkor meg dragabb lesz a kislegieros europaiaknak lepest tartani az egyre dragulo block upgradekkel (mert ugye onnantol alapvetoen inkabb az ujat fogjak itt rendelni, nem lesz tovabbi "arcsokkenes", ami egyebkent sosem tortent meg, csak ezzel etetnek mindenkit 10+ eve a LM-nel.)
Ezt az irdatlan pénzt nem is értem egy nyomorult upgrade csomagra.
2023 áprilisi adat alapján, jelenleg 843db van aktív szolgálatban. Ezen felül még 788db van lerendelve. Maga a csomag még nincs kész, tehát a sorozatgyártás még régebbi csomagokkal megy. Hogy végül hány gép lesz megfrissítve Block 4-re, az kérdés. A Pentagon biztos, hogy nem az összes gépét fogja erre frissíteni, a többi ország meg így is rogyadozik a program költségei alatt. Hogy mennyiről is beszélünk?
Ugyebár ez a 16,5Mrd USD csak a csomag FEJLESZTÉSI költsége!!! Csak ha ezeket leosztjuk egy olyan 1300 gépre (annál többet szerintem nem fog érinteni), az 12,7M USD! És ez még csak a fejlesztési része a dolognak. Azaz az elmélet, hogy gyárthatóvá váljon egy ilyen Block szintű gép. Tehát erre még rá kell jöjjön a beépítendő/lecserélendő berendezések költsége. Ha tippelnem kellene, akkor maga a fizikai átalakítás még dobni fog a gépek árán egy 10-est.
A fejlesztési költségnek meg kell hogy jelenjen a gyárkapunk kitolt gépek árán is (OK, ezt a Pentagonnak kell kifizetni, és nem a Lockheednek akkor már). Az új gépek gyártási árát a fizikai upgrade nem fogja horribilisen befolyásolni, de olcsóbb semmiképp nem lesz ettől a gyártási költség.
Szóval ne legyünk meglepődve azon sem, ha a Pentagon visszamenőleg egyetlen gépén sem fogja megcsináltatni ezt. Innentől pedig csak az új szállítások árában fog ez megjelenni. Akkor viszont kevesebb gépre oszlik el a költség, és még horrorabb gépenkénti ár lesz aktuális. Mondjuk 700db Block 4-es gép esetén már +23,5M USD! És ezt le fogják tolni a vásárlók torkán...
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 012
6 509
113
Ezt az irdatlan pénzt nem is értem egy nyomorult upgrade csomagra.
2023 áprilisi adat alapján, jelenleg 843db van aktív szolgálatban. Ezen felül még 788db van lerendelve. Maga a csomag még nincs kész, tehát a sorozatgyártás még régebbi csomagokkal megy. Hogy végül hány gép lesz megfrissítve Block 4-re, az kérdés. A Pentagon biztos, hogy nem az összes gépét fogja erre frissíteni, a többi ország meg így is rogyadozik a program költségei alatt. Hogy mennyiről is beszélünk?
Ugyebár ez a 16,5Mrd USD csak a csomag FEJLESZTÉSI költsége!!! Csak ha ezeket leosztjuk egy olyan 1300 gépre (annál többet szerintem nem fog érinteni), az 12,7M USD! És ez még csak a fejlesztési része a dolognak. Azaz az elmélet, hogy gyárthatóvá váljon egy ilyen Block szintű gép. Tehát erre még rá kell jöjjön a beépítendő/lecserélendő berendezések költsége. Ha tippelnem kellene, akkor maga a fizikai átalakítás még dobni fog a gépek árán egy 10-est.
A fejlesztési költségnek meg kell hogy jelenjen a gyárkapunk kitolt gépek árán is (OK, ezt a Pentagonnak kell kifizetni, és nem a Lockheednek akkor már). Az új gépek gyártási árát a fizikai upgrade nem fogja horribilisen befolyásolni, de olcsóbb semmiképp nem lesz ettől a gyártási költség.
Szóval ne legyünk meglepődve azon sem, ha a Pentagon visszamenőleg egyetlen gépén sem fogja megcsináltatni ezt. Innentől pedig csak az új szállítások árában fog ez megjelenni. Akkor viszont kevesebb gépre oszlik el a költség, és még horrorabb gépenkénti ár lesz aktuális. Mondjuk 700db Block 4-es gép esetén már +23,5M USD! És ezt le fogják tolni a vásárlók torkán...
A lengyelek olyan gépet fognak kapni, amiben benne vannak a Block 4 -hez szükséges hardverek. Már csak ezt a verziót gyártják. Hogy a szoftver upgrade benne van az árban, vagy sem, az jó kérdés.

 
T

Törölt tag

Guest
A lengyelek olyan gépet fognak kapni, amiben benne vannak a Block 4 -hez szükséges hardverek. Már csak ezt a verziót gyártják. Hogy a szoftver upgrade benne van az árban, vagy sem, az jó kérdés.

Ahogy írtam is, az nyilvánvaló, hogy az új gépekbe épített hardverek árát nem fogja olyan nagyon megdobni, mivel azokba már csak az kerül, de nyugodt lehetsz benne, hogy minden megrendelővel kifizettetik a Block 4-es upgrade csomag fejlesztési költségét. Az meg csak hab lesz a tortán, ha esetleg kifizettetik a szoftveres upgrade-et is...
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 986
5 317
113
Mi a retkes ló férfi nemi szervbe kerül 16 milliárdba egy fejlesztési csomag? Ha 1 millló/hó egy mérnök fizetése akkor ez ~1300 mérnök egy évi bére.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 012
6 509
113
Mi a retkes ló férfi nemi szervbe kerül 16 milliárdba egy fejlesztési csomag? Ha 1 millló/hó egy mérnök fizetése akkor ez ~1300 mérnök egy évi bére.
Az USA -ban élő unokatesóm lakatosként keresett évi 70-80 000 USD -t, ezelőtt 8-9 évvel. Azóta ott is volt infláció, + a menő multi cégeknél a szoftverfejlesztők hihetetlen fizetéseket keresnek. Valószínűleg több ezer ember több éves munkája van benne.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 937
11 160
113
Az USA -ban élő unokatesóm lakatosként keresett évi 70-80 000 USD -t, ezelőtt 8-9 évvel. Azóta ott is volt infláció, + a menő multi cégeknél a szoftverfejlesztők hihetetlen fizetéseket keresnek. Valószínűleg több ezer ember több éves munkája van benne.
Azért havi 1 milla nem semmi fizetés. 10 év alatt 120 milla. Abba már egy út belefér az Axiommal az ISSre.
Szerintem ennyivel még @kamm is elégedett lenne... :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 163
69 761
113
Amikor a lengyelek megrendelték a gépeiket, akkor arról volt szó, hogy a legelső pilótáik a már lengyel tulajdonú gépek első példányaival 2025 körül kezdik meg a kiképzési repüléseket az USA-ban és a legutolsó gépek 2032-re kerülnek átadásra.
Ez az intervallum szépen rímelt a block 4 upgrade csomag 2025-27 körüli bevezetésének eredeti céldátumával, azaz minden, már lengyel gép block 4-esnek volt tervezve. Ha marad ez a programterv, akkor abba bele fog rondítani az a legújabb csúszás, ami miatt az LM 2030-32-re tervezi csak leszállítani az első block 4-es konfigurációjú példányokat. Azaz a lengyel kontingens elkészülte után.
Mivel az első lengyel gép már építés alatt áll, felmerül a kérdés, hogy akkor pontosan mit is fognak kapni a lengyelek a pénzükért, vagy végül mikorra kapják meg a gépeiket, illetve, végül mennyire lesz egységes a 2025 és 32 között építendő lengyel F-35-ös flotta?
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 999
15 888
113
Nem értitek az üzleti modellt...
Teljesen irreleváns dolgokról beszélgettek...

Mondok egy példát:
A termékek versenypiaci előállítási ára 12.000Huf lenne. A fenti módszerrel, a beszerző 296.000Huf-s vételárat célzott meg X cégnek. Természetesen ellen ajánlatokat is kértek Y, Z cégtől, akik szintúgy, "véletlenül" magasabb összeget határoztak meg....
Következő körben Y cégnál X és Z cég ad szivességből hasonló ajánlatot.

Mindenkinek az a jó, ha minél drágább. Amit éppen le lehet nyeletni az adófizetőkkel.
Ráadásul ilyen helyzetben, amikor enniyre nagy az ország biztonságának a kockázata, bármekkora összeget képesek kifizettetni az adófizetőkkel.

Az, hogy a lengyelek mit kapnak a pénzükért, max néhány lengyel adófizető fejében fordul meg, mint gondolat. Senkit nem érdekel és nem is számít. A vállatokat a profit mozgatja, a részvényeseket az osztalék. Az, hogy ez F35-ből vagy éppen hullamosó szappanból valósul meg már csak egy sokadik részlet kérdés.
 
T

Törölt tag

Guest
Amikor a lengyelek megrendelték a gépeiket, akkor arról volt szó, hogy a legelső pilótáik a már lengyel tulajdonú gépek első példányaival 2025 körül kezdik meg a kiképzési repüléseket az USA-ban és a legutolsó gépek 2032-re kerülnek átadásra.
Ez az intervallum szépen rímelt a block 4 upgrade csomag 2025-27 körüli bevezetésének eredeti céldátumával, azaz minden, már lengyel gép block 4-esnek volt tervezve. Ha marad ez a programterv, akkor abba bele fog rondítani az a legújabb csúszás, ami miatt az LM 2030-32-re tervezi csak leszállítani az első block 4-es konfigurációjú példányokat. Azaz a lengyel kontingens elkészülte után.
Mivel az első lengyel gép már építés alatt áll, felmerül a kérdés, hogy akkor pontosan mit is fognak kapni a lengyelek a pénzükért, vagy végül mikorra kapják meg a gépeiket, illetve, végül mennyire lesz egységes a 2025 és 32 között építendő lengyel F-35-ös flotta?
Ha jól értettem a cikkeket, akkor a lengyelek már Block 4 hardveres gépeket kapnak, de a szoftver még nem fog tudni mindent. És az első gépeket (6db) csak valamikor 2026 nov-dec. magasságában kezdik csak el szállítani, majd még kapnak 4-et 2027-ben. 2030-ig zárul az üzlet.
Az a probléma, hogy mindenki, aki meg akarja rendelni, egy véges gyártói kapacitásból kaphat csak. Persze mindenki minél hamarabb gépet akar. Emiatt elkezdték be-be szúrni a friss megrendelőket az átadási sorba. Részben csökkentett Pentagonos számok mellett, részben a konkurens megrendelőktől átfoglalva a helyeket.
További igen komoly probléma, hogy - tudtommal - egyik 3rd party megrendelő ország sem az amerikai gépeket használja, hanem mindegyik a megrendelt és addigra leszállított gépeken tanul repülni. (Persze már korábban más típuson, és szimulátoron kiképezték).
Van olyan, hogy akár az első gépek csak 2-3 évvel a gyárkapun való kitolás után érkezik csak meg véglegesen az országába. Addig az amerikai kiképző bázisokon nyüstölik őket a növendékek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Rferi66

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 999
15 888
113
Ja és melyik az az amerikai projekt ami kijött a pénzből?
Már a legelején valami irdatlanul pofátlanul durva összeggel próbálkoznak be, a tenderen futó versenytárssal karöltve.
Nyilván az első percben kézfogással meg van ,hogy ki lesz a nyertes.
Van olyan naív ember, aki elhiszi, hogy valós verseny van a vájúnál?
Majd pedig ezt követően a nyertes egészen véletlenül sem időben, sem pénzben (és nagyon-nagyon) nem jön ki a meghatározott keretből. És elmennek koldulni valami még irtózatosabb összeget. Amit nyilván megkapnak.

Ne éljetek már fületlen szatyorban.