F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 940
113
First female Marine Corps’ F-35B pilot recently graduated her pilot training

EBg_NxZXUAAGo_a.jpg

EBg_NxZXYAAV4ZG.jpg

EBg_NxaX4AE_XGB.jpg

EBg_NxbXYAE-Qug.jpg
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
Olvastam hogy a lengyeleknek egyik problémájuk az F-16-al hogy az LM nem győzi időre szállítani a pótalkatrészt. Ez F-35 esetében jelenleg hogy működik? Tehát például ha elromlik egy vagy több alkatrész akkor a nagyját gondolom amerikaiaktól a többit meg a programban részt vevő országokból kéne beszerezni? Mert ez így elég bonyolultnak tűnik.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 841
85 380
113
Olvastam hogy a lengyeleknek egyik problémájuk az F-16-al hogy az LM nem győzi időre szállítani a pótalkatrészt. Ez F-35 esetében jelenleg hogy működik? Tehát például ha elromlik egy vagy több alkatrész akkor a nagyját gondolom amerikaiaktól a többit meg a programban részt vevő országokból kéne beszerezni? Mert ez így elég bonyolultnak tűnik.

Az F-35-nél is van a nagyon szuper logisztikai rendszerrel baj bár ez betudható a rendszer újdonságából adódó gyermekbetegségnek, mondjuk az F-16-nál meg annak,hogy az már egy kifutott modell.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 488
16 412
113
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 062
113
F-35-ös repülés de ezúttal nem a koreografált egyéni demo, "csak" egy közös repülés két P-51-essel.
Így is látni néhány érdekességet.
3:22-nél kezdődő kötelék áthúzásból indított oszolj!-nál a gép nem kapcsol forszázst, de mégis kiemelkedik, viszont jó lassan. Ennek ellenére a a kormányok olyan hatékonyak, hogy az orsózó szögsebesség a bedöntésnél mégis igen gyors.


Ennél a típusnál az egyik kedvenc manőverem az 5:58-nál kezdődő lassú áthúzás nagy állásszöggel, majd abból kiemelkedés utánégetővel. Ez a máshol már unalomig ismert mutatvány itt azért sikerült érdekesre, mert a 2015-ben végleg leállított Avro Vulcan-t idéző huhogása dobhártyarepesztő, az állásszög úgy is hatalmas, hogy messze van a gép saját határaitól és a forszázs kapcsolása még a messzire elhaladt gép után is földrengető. A gép eddigre már jó sok kerót kifogyaszthatott, mivel szépen kiemelkedik, ugyanakkor nem gyorsul akkora sebeségre, mint mondjuk egy lecsupaszított F-15E családbeli gép a PW229-es, vagy a GE129-es hajtóművekkel. De ez nem látszik meg a produkción, mert a már fent is említett kiváló kis sebességű kormányozhatóság miatt ez a madár olyan lassan is emelkedhet, ami mondjuk az Eagle gépeknek már nem lenne ajánlatos (kicsit túloztam).
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
274
1 598
93
Az F-35 pilótafülke fotóin láttam, hogy a HOTAS-nál a botkormány jobbra van helyezve, ellentétben szinte az összes 4. és 5. generációs géppel, ahol középen van a botkormány. Csak az F-16, F-22, F-35 és Rafale gépeknél van jobb oldalon, az F-15, F/A-18, MiG-29, Su-27, Su-35, Gripen, Eurofighter és minden más kabinjában középre helyezték a botkormányt. Én még csak szimulátor kabinban ültem, de számomra sokkal ergonomikusabb/komfortosabb volt a jobb/bal felosztású HOTAS, mint közép/bal. Továbbá a fly-by-wire / power-by-wire korszakban már értelmetlennek is találom a középre helyezett botkormányt, elvégre nem kell mindkét kézzel belekapaszkodva húzni mint anno a világháborúban a szervo nélküli gépekben. Mi az oka, hogy ennek ellenére az F-35 ilyen ritka madár ezzel a botkormány kialakítással?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 062
113
A jobbra elhúzott bot a GD sajátja volt, se a Northrop, se a MDD nem követte. Így a Boeing se. A Lockheed Martin miután felvásárolta a General Dynamics-ot, folytatta a koncepciót és a Boeing-gel közös F-22-esen is hitet tett amellett, hogy ez a jó megoldás.
Annak ellenére, hogy korábban az a szemlélet járta, hogy az USAF F-16-osainak 30 fokra hátradöntött katapultülése és az oldalra kihelyezett bot együttesen nehézséget jelenthet a más típusról érkezőknek.
Erre cáfol rá alaposan például az USAF Thunderbirds köteléke, akiknek tudvalevő, semmiféle bonyodalmat nem okoznak ezek a sajátosságok.
És az oldalra kihelyezett bot nem csak a Raptorra, de az azt követő, már tisztán LM tervezte F-35-re is átöröklődött.
Azonban az tény, hogy a franciákon kívül más nem követte őket.
Az oroszok két Szu-27M-et átalakítottak oldalsó botosra. Mivel mind a 15 darab együléses Szu-27M (Szu-35, illetve Szu-37) eleve 30 fokra hátradöntött katapultülésel készült, adta magát a dolog, hogy az FbW integrálásával az oldalra kihelyezett joystick-ot is átvegyék az F-16-ostól, illetve ekkor már a Rafale-tól is.
Az Szu-27M-eken a bot alapvetően középen volt.
su72m%20(336).jpg

su72m%20(214).jpg


Többféle kabinelrendezés ellenére is:

su72m%20(308).jpg

Azonban az egyik példányon kísérleti jelleggel beépítettek egy második botot is oldalt, mintegy előfutáraként a tisztán oldalt joystickos 711-es gépnek, ami a TVC kísérleti gépe lett és egyedüliként megkapta a Szu-37-es jelölést.

su72m%20(232).jpg

su72m%20(326).jpg

Ennek kabinját később mégjobban átépítették, kihasználandó a jobbra kitolt bot miatt felzzabadult középső szekciót és a franciáktól beszerzett MFD-kkel oldották meg a műszerfalat, mindezt már 1997-ben:

su72m%20(201).jpg


Az oldalra elhelyezett bot és a hátradöntött ülés végül a szerény sorozatú T-10M sajátja maradt, a mai Szu-35Sz egyiket se örökölte meg. Az orosz tesztpilóták nem voltak jó véleménnyel róluk.

A mai FbW gépeken amúgy kormányerőt imitáló műterhelők ugyanúgy vannak, mint a hagyományos gépeken.
A sidestick kormányzás mindezektöl csak annyiban tér el, hogy a bot kitérítése csuklóból és csak pár foknyira történik, ennek megfelelően a botra imitált műterhelés mértéke is kisebb.
Erre a leginkább szemléletes majd az lesz, amikor az ódivatú FCS-ről áttervezett szaúdi, katari és USAF tisztán FbW-s F-15SA/QA/X gépein ugyanúgy kell dolgozni a középre helyezett bottal, mint a jó öreg F-15C-n, vagy akár Szu-30SzM-en is. Ez utóbbin ugyanis a kifinomult FbW ellenére ugyanúgy nagy kitéréssel jár a botkormány, mint a korábbi Szu-27-esen.
De például a középre helyezett botos Gripennél megintcsak kis botkitéréssel dolgozik az ember-gép kapcsolat.

 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 488
16 412
113
A jobbra elhúzott bot a GD sajátja volt, se a Northrop, se a MDD nem követte. Így a Boeing se. A Lockheed Martin miután felvásárolta a General Dynamics-ot, folytatta a koncepciót és a Boeing-gel közös F-22-esen is hitet tett amellett, hogy ez a jó megoldás.
Annak ellenére, hogy korábban az a szemlélet járta, hogy az USAF F-16-osainak 30 fokra hátradöntött katapultülése és az oldalra kihelyezett bot együttesen nehézséget jelenthet a más típusról érkezőknek.
Erre cáfol rá alaposan például az USAF Thunderbirds köteléke, akiknek tudvalevő, semmiféle bonyodalmat nem okoznak ezek a sajátosságok.
És az oldalra kihelyezett bot nem csak a Raptorra, de az azt követő, már tisztán LM tervezte F-35-re is átöröklődött.
Azonban az tény, hogy a franciákon kívül más nem követte őket.
Az oroszok két Szu-27M-et átalakítottak oldalsó botosra. Mivel mind a 15 darab együléses Szu-27M (Szu-35, illetve Szu-37) eleve 30 fokra hátradöntött katapultülésel készült, adta magát a dolog, hogy az FbW integrálásával az oldalra kihelyezett joystick-ot is átvegyék az F-16-ostól, illetve ekkor már a Rafale-tól is.
Az Szu-27M-eken a bot alapvetően középen volt.
su72m%20(336).jpg

su72m%20(214).jpg


Többféle kabinelrendezés ellenére is:

su72m%20(308).jpg

Azonban az egyik példányon kísérleti jelleggel beépítettek egy második botot is oldalt, mintegy előfutáraként a tisztán oldalt joystickos 711-es gépnek, ami a TVC kísérleti gépe lett és egyedüliként megkapta a Szu-37-es jelölést.

su72m%20(232).jpg

su72m%20(326).jpg

Ennek kabinját később mégjobban átépítették, kihasználandó a jobbra kitolt bot miatt felzzabadult középső szekciót és a franciáktól beszerzett MFD-kkel oldották meg a műszerfalat, mindezt már 1997-ben:

su72m%20(201).jpg


Az oldalra elhelyezett bot és a hátradöntött ülés végül a szerény sorozatú T-10M sajátja maradt, a mai Szu-35Sz egyiket se örökölte meg. Az orosz tesztpilóták nem voltak jó véleménnyel róluk.

A mai FbW gépeken amúgy kormányerőt imitáló műterhelők ugyanúgy vannak, mint a hagyományos gépeken.
A sidestick kormányzás mindezektöl csak annyiban tér el, hogy a bot kitérítése csuklóból és csak pár foknyira történik, ennek megfelelően a botra imitált műterhelés mértéke is kisebb.
Erre a leginkább szemléletes majd az lesz, amikor az ódivatú FCS-ről áttervezett szaúdi, katari és USAF tisztán FbW-s F-15SA/QA/X gépein ugyanúgy kell dolgozni a középre helyezett bottal, mint a jó öreg F-15C-n, vagy akár Szu-30SzM-en is. Ez utóbbin ugyanis a kifinomult FbW ellenére ugyanúgy nagy kitéréssel jár a botkormány, mint a korábbi Szu-27-esen.
De például a középre helyezett botos Gripennél megintcsak kis botkitéréssel dolgozik az ember-gép kapcsolat.


Pilótaszemmel az igazi eltérés a hossztengely szerinti gondolkozás elhagyása tapasztalataim alapján.

Középső botelrendezésnél bármit, amit mozgatsz, a hossztengely metszéspontjában történik, így az agy könnyebben köti hozzá a pozíciót.
Oldalbotnál ez az érzés kicsit más, sokkal inkább a bot amolyan "slave" érzést ad, nem annyira érzed a gép irányító botjának, mivel nincs benne az agyad által észlelt középvonalba - de ez persze szubjektív tapasztalat. Adott gyakorlat után tökmindegy, ahogy az is, melyik kézzel vezetsz.

Ami a középső bot mellett szól, hogy átveheted ballal, ha valami gond lenne a jobb karoddal - ellenben oldalbotnál (mivel a gázkar másik oldalt van), a tested szimmetrikus, így kevésbé fárad (nekem középső bot használatát jobban megérzik az izmok a lapocka körül, mivel a kart tartani kell, míg sidesticknél pihen a tartón).

Még annyi talán, hogy manuálisabb, kapcsolgatós régi gépeknél középbot jobb, mikor kapcsolgatsz a kézcsere lehetősége miatt - HOTAS gépen már nem kell annyit kezet cserélgetni.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 940
113
U.S. Air Force Capt. Andrew "Dojo" Olson, F-35 Demo Team pilot and commander, flies next to a P-51 Mustang during the Heritage Flight Training and Certification Course at Davis-Monthan Air Force Base, Ariz., Feb. 28, 2019. The F-35 demo team flew several sorties alongside Heritage Flight aircraft in preparation for the 2019 air show season. (U.S. Air Force photos by Staff Sgt. Jensen Stidham)


McAN5cz.jpg

NMOCVtN.jpg

KzaG5nC.jpg

h8RVjo0.jpg

aEkn51u.jpg