F/A-18 Hornet , F/A-18 E/F Super Hornet (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Ez pont nem igaz. Mert az AWACS és az összefésült helyzetképnek kell arról gondoskodnia, hogy legyen folyamatos pótlás a BVR képes gépekből. Ha nincs, akkor visszavonod, mert az állapot haszontalan, ergo fenntartani sincs értelme.

Ez a "pusztulnia duma" kell nevetséges. A várható haszonért embertelen kockázatot nem éri meg felvállalni.
Az ugye megvan, hogy korszerű harci gépen egy HUD meghibásodás az mission abortot jelent...?

És nem, nem kalkulált veszteség az, hogy akár feláldozot egy tucat gépet a nagy semmiért. Mert az AWACS is mozog és vele a HAVCAP is. Ha nincs lehengerlő fölényed, akkor öngyilkosság nekimenni. Ha meg az ellen látja, hogy nem megy, akkor az AWACS is lelép és inkább a vadászgépek közül áldoz be a védelmére. Mert az AWACS olyan erősokszorozó. Azért van HAVCAP-ja.

Az ugye megvan, hogy a Lin II harmadik éjszakáján a teljes második hullámot törölték? Mert látták, hogy gond van.
A Lin II az kb egy légi asszimetrikus harc volt, ott belefér,hogy ilyet csinálsz.Nézd meg 2001-óta mi megy asszimetrikus harc alatt.Egy konvencionális háború nem ilyen mert ha kiadod a kezdeményezést a kezedből vagy átengeded akkor óriási hátrányba hozod magad.A többit pedig AO nagyon jól leírta.
Annyit még hozzátennék,hogy kockázatminimalizálást priorizálva nem lehet konvencionális háborút nyerni.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
M

molnibalage

Guest
A Lin II az kb egy légi asszimetrikus harc volt, ott belefér,hogy ilyet csinálsz.Nézd meg 2001-óta mi megy asszimetrikus harc alatt.Egy konvencionális háború nem ilyen mert ha kiadod a kezdeményezést a kezedből vagy átengeded akkor óriási hátrányba hozod magad.A többit pedig AO nagyon jól leírta.
Annyit még hozzátennék,hogy kockázatminimalizálást priorizálva nem lehet konvencionális háborút nyerni.

De teljesen agyatlan fejjel a falnak módszerrel sem.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 040
14 043
113
De nem csak nyilvánvalóan leküzdhetetlen ellenállas van.Ha maradunk a példánál akkor valószínűleg ha te kifogytál a rakétákból akkor az ellen is,mert hasonló mennyiséget visznek magukkal a gépek.Ha azt mondják,hogy az AVACS-nak pusztulnia kell akkor az nem lehet a feladat megszakításának oka,hogy bocs de kifogytam a rakétából,gépágyúval meg veszélyes.Gondold végig:a te támadó köteléked eljutott addig,hogy ti is és a védők is kb kifogytak a rakétából(már elhasználtál egy halom hadianyagot és valószínűleg veszteségeid is vannak neked és az ellenségnek is)ha itt beszüntetni a támadást, mert gépágyú maradt csak akkor minden teljesen felesleges volt,hisz ha hazarepülsz újratölteni akkor az ellen is leváltja a védőket. Ha újra megpróbálod akkor ugyanott leszel mint az első támadás előtt épp csak feleslegesen haltak meg pilóták,feleslegesen lőtted el a rakétákat stb.
A háború veszteségekkel jár és bármilyen hihetetlen de van előre kalkulált veszteség.Azt nem a pilóta dönti el,hogy milyen veszteség éri meg az adott feladatot viszont amíg van lehetőség a feladat végrehajtására addig nem hagyhatja abba arra hivatkozva,hogy bocsi túl veszélyessé vált a dolog.

A filmekben ilyenkor szokta a jó csapat elvonni az ellenség figyelmét, amig egy pilóta --aki bevállalja-- előremegy, lelövi az AWACS-ot, majd visszaindul, tudva, hogy --valószínűleg-- nem éri el a repteret.
Vietnamban ilyen helyzetben a kevés üzemanyagú gépet "kitolta" 2 másik(F4 Phantom II. ha jól emléxem) a tenger fölé, és ott katapultált.
Asszem' megúszta.

Hallottam üzemanyag-hatékony megoldásként (a polgári közlekedésben) hasonlót, de ott az első gép "szélárnyékában" repülne a második/többi rep-gép.

Csak adalék/érdekességek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
A Lin II az kb egy légi asszimetrikus harc volt, ott belefér,hogy ilyet csinálsz.Nézd meg 2001-óta mi megy asszimetrikus harc alatt.Egy konvencionális háború nem ilyen mert ha kiadod a kezdeményezést a kezedből vagy átengeded akkor óriási hátrányba hozod magad.A többit pedig AO nagyon jól leírta.


De teljesen agyatlan fejjel a falnak módszerrel sem.

De nem is agyatlanul fejjel a falnak módszerről van szó.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Az szerintem nem irreális, hogy wingman bajba kerül és segíteni kell neki annak ellenére, hogy adott esetben akár csak gépágyúd maradt, mert egyszerűen a helyzet azt adja ki, hogy te vagy a legközelebb. Néhány éve DCS-ben volt egy olyan mission, ahol az egyik A-10esünket úgy kellett életben tartani, hogy én voltam az utolsó vadász és csak gépágyúm volt, egy teljes fegyverzetben lévő flanker ellen.. 15 percen keresztül szivattam amíg elfogyott az üzemanyaga és lezuhant.

Azt már nehezebben tudom elképzelni, hogy egy képzett pilóta olyan parancsnak engedelmeskedjen, ami fix öngyilkosság.. ilyen kaliberű ökörségekre gondolok, hogy Fox 2 vagy gépágyú fegyverzettel szembemenni többgépes BVR köteléknek, vagy gépágyúval kergetni HAVCAP-ot úgy, hogy fogalmad sincs arról, hogy az ellenség gépei hol vannak. Már az is rendkívül veszélyes, ha egyenlőtlen fegyverviszonyban mondjuk Fox 2-vel felszerelt kötelékkel próbálsz hátba/oldalba támadni egy BVR képes köteléket, miközben a társak próbálják lefoglalni őket.

Ettől függetlenül szerintem sem haszontalan gyakorolni. Az esélye nyilvánvalóan kicsi, hogy ezek a helyzetek előfordulnak, de ettől még előfordulhatnak és nem mindig lehet azt mondani, hogy akkor most inkább RTB.

DCS-ben én már rengeteg ilyet láttam. Gépágyúval 1v2 győzelem BVR képes jó pilóták ellen.. 4v1 vereség bekerített helyzetből.. 1v1 győzelem nyílt BVR harcban AIM9 vs AIM7.. de ezek mind csak akkor mennek, ha megvan a kellő gyakorlat és a kellő szerencse.
 
M

molnibalage

Guest
Az szerintem nem irreális, hogy wingman bajba kerül és segíteni kell neki annak ellenére, hogy adott esetben akár csak gépágyúd maradt, mert egyszerűen a helyzet azt adja ki, hogy te vagy a legközelebb. Néhány éve DCS-ben volt egy olyan mission, ahol az egyik A-10esünket úgy kellett életben tartani, hogy én voltam az utolsó vadász és csak gépágyúm volt, egy teljes fegyverzetben lévő flanker ellen.. 15 percen keresztül szivattam amíg elfogyott az üzemanyaga és lezuhant.

Azt már nehezebben tudom elképzelni, hogy egy képzett pilóta olyan parancsnak engedelmeskedjen, ami fix öngyilkosság.. ilyen kaliberű ökörségekre gondolok, hogy Fox 2 vagy gépágyú fegyverzettel szembemenni többgépes BVR köteléknek, vagy gépágyúval kergetni HAVCAP-ot úgy, hogy fogalmad sincs arról, hogy az ellenség gépei hol vannak. Már az is rendkívül veszélyes, ha egyenlőtlen fegyverviszonyban mondjuk Fox 2-vel felszerelt kötelékkel próbálsz hátba/oldalba támadni egy BVR képes köteléket, miközben a társak próbálják lefoglalni őket.

Ettől függetlenül szerintem sem haszontalan gyakorolni. Az esélye nyilvánvalóan kicsi, hogy ezek a helyzetek előfordulnak, de ettől még előfordulhatnak és nem mindig lehet azt mondani, hogy akkor most inkább RTB.

DCS-ben én már rengeteg ilyet láttam. Gépágyúval 1v2 győzelem BVR képes jó pilóták ellen.. 4v1 vereség bekerített helyzetből.. 1v1 győzelem nyílt BVR harcban AIM9 vs AIM7.. de ezek mind csak akkor mennek, ha megvan a kellő gyakorlat és a kellő szerencse.
Ez a DCS izolált világa miatt van. Hogy 15 percig senki más nem érkezett. A Falcon BMS-ben simán meghaltál volna te is, ha éppen más is arra jár.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
Annyit hozzá tennék a témához, hogy a viasat exploreren volt anno egy olyan vadászgépes sorozat ahol pilóták meséltek a II VH-s, Koreai háborús vagy a Vietnami háborús élményeikről. Abban meséltek egy olyan 1 v. 1 légiharcról egy F-4-s és valamilyen MIG között, ahol már az elején ellőtték a rakétákat, vagy éppen beragadtak a rakéták. Gépágyús harc lett ami nem volt hosszú életű abból a szempontból, hogy az F-4-en a gépágyú is elakadt.
A MIG-ről ilyen téren meg nem volt infó, de az se tudott lőni. Viszont egyik pilóta sem merte abba hagyni a légharcot. Szóval több mint 10 percen (!) át kergették egymást az égen, amiről azt mondták, hogy rekord lett ebből a szempontból. Nem semmi történet :)
 
M

molnibalage

Guest
Annyit hozzá tennék a témához, hogy a viasat exploreren volt anno egy olyan vadászgépes sorozat ahol pilóták meséltek a II VH-s, Koreai háborús vagy a Vietnami háborús élményeikről. Abban meséltek egy olyan 1 v. 1 légiharcról egy F-4-s és valamilyen MIG között, ahol már az elején ellőtték a rakétákat, vagy éppen beragadtak a rakéták. Gépágyús harc lett ami nem volt hosszú életű abból a szempontból, hogy az F-4-en a gépágyú is elakadt.
A MIG-ről ilyen téren meg nem volt infó, de az se tudott lőni. Viszont egyik pilóta sem merte abba hagyni a légharcot. Szóval több mint 10 percen (!) át kergették egymást az égen, amiről azt mondták, hogy rekord lett ebből a szempontból. Nem semmi történet :)
Kétségeim vannak. Mert vietnámi F-4-eseken max. gépágyú konténer volt, ha volt. Annak hiánya tisztán látszott. Viszont beépített gépágyú csak egy markonyi F-4E-ból volt és az is 1968 után. Akkor meg nem volt már szinte légi harc. Az első F-4 kill 1972-ben volt...


23-May-72Lyle BeckersF-4EUSAFAIM-7MiG-19N.VietnamDrendel
John Huwe
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113

molnibalage


Én a műsorból idéztem. Nem tudom ellenőrizni, hogy így volt e. Kill meg nem lett a dologból , mint említettem.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Ez a DCS izolált világa miatt van. Hogy 15 percig senki más nem érkezett. A Falcon BMS-ben simán meghaltál volna te is, ha éppen más is arra jár.
Igen, bár azért van az AWACS legénység, hogy ilyenkor szóljon :)

Pl. az F-15 írásodban lévő beszámolókban is ha jól emlékszem volt több amiből kb. az jön le, hogy az első perctől kezdve tudták, amikor egy ellenséges vadász felszállt. Ehhez képest az SA amit a DCS-ben kapsz az nevetségesen kevés, max. a kliens listából kinézed, hogy hányan mit repülnek az ellenséges oldalon és ebből be lehet határolni, hogy mire számíts.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, bár azért van az AWACS legénység, hogy ilyenkor szóljon :)

Pl. az F-15 írásodban lévő beszámolókban is ha jól emlékszem volt több amiből kb. az jön le, hogy az első perctől kezdve tudták, amikor egy ellenséges vadász felszállt. Ehhez képest az SA amit a DCS-ben kapsz az nevetségesen kevés, max. a kliens listából kinézed, hogy hányan mit repülnek az ellenséges oldalon és ebből be lehet határolni, hogy mire számíts.
Nem volt ott sem 100%-os AWACS lefedés, ezért pl. az első Iránba repülő gépeket nem kapták el.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 453
113
A Super Hornet legelső prototípusának legelső repülése, még az azóta már deaktivált LERX-ből nyíló extra belső lehajtható belépőéllel:


Kicsit füstöltek az első F414-esek, mert még újak voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed
M

molnibalage

Guest
A Super Hornet legelső prototípusának legelső repülése, még az azóta már deaktivált LERX-ből nyíló extra belső lehajtható belépőéllel:


Kicsit füstöltek az első F414-esek, mert még újak voltak.
A pulzáló füstölés az csak a felvétel és a konvertálás miatt van?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 453
113
A pulzáló füstölés az csak a felvétel és a konvertálás miatt van?
Nem, ez akkor is így füstölt, amikor a tévében bemutatták. Eleve az összes kameraszögből látszik. Amúgy valami gázlengés okozza a pulzálást.
Még az utánégetéssel is előfordulhat ilyen:



Vissza a Super Hornet-re: nagy a csend a block III Advanced Super Hornet program és 18%-al erősebb F414GE400 EPE hajtómű esetleges kapcsolatáról, de a 10 ezer órára megnövelt hajófedélzeti élettartamot biztosító strukturális megerősítés egy szárazföldi üzem esetén akár a 9g-s rezsimet is lehetővé tehetné.

Boeing’s former F/A-18 Super Hornet chief test pilot and currently the lead test pilot for the 787 Dreamliner. “It is 10,000 [airframe hours] for the Navy; I really don’t know what it could be for an air force. It is one strong airframe.”

Ehhez pedig jól jöhetne az extra tolóerő.
Namegugyebár mivel nekünk hajlékony tömlősek lesznek a KC390-eseink és Biden bácsit is meg kéne kenni egy kis vásárlási szándékkal, egy ilyen mesebeli Ultra Advanced Super Hornet-HU jó is lehetne nekünk.
:)