Node vissza a tengókhoz...
A kifutás utáni nyolcadik napon az S-32 ARA San Luis Signaal M8/24 tűzvezető számítógépe megadta magát, a fedélzeten pótalkatrész hiányában javíthatatlanná vállt.
Tűzvezető számítógép nélkül egyidőben csak egyetlen SST-4 torpedót tudtak manuálisan célbavezetni, így jelentették a főparancsnokságnak hogy harcértékük jelentősen lecsökkent.
Mivel az Armada egyáltalán nem rendelkezett más bevethető tengeralattjáróval, így utasították a San Luis-t hogy csökkentett harcértékkel is folytassa bevetését.
S-32 ARA San Luis navigátor állása
Április 26-án az S-32 ARA San Luis rádión megkapta a tűzparancsot, innentől bármely Brit egységre szabadon tüzelhetett.
Két nappal később, április 28-án megkezdték őrjáratukat északra a Falkland szigetektől.
Május elsején a kora reggeli órákban, az S-32 ARA San Luis, Atlas Elektronik CSU-3 szonárja távoli célcsoportot észlelt, ami kisvártatva a zajspektrum alapján azonosított is, mint Brit gyártmányú 12-es, illetve 22-es fregatt.
A célcsoportot kizárólag az AEG villanymotor és az akkumulátorok használatával, lassan lopakodva közelítették meg.
Amikor a TMA (Target Motion Analysis – célmozgásparaméter elemzés) szerint a célcsoport 10’000 yard távolságon belül került, manuális célravezetéssel indították az egyik vetőcsőbe töltött AEG Telefunken SST-4 torpedót.
Két percnyi feszült manuális célravezetés után, a tűzvezető tiszt hatalmasat csapott az öklével a rávezető pultra, mivel a torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadt.
Innentől az SST-4 torpedónak magának kellett a célját megtalálnia.
Honeywell Mk46 torpedó indítása Mk32 hajó fedélzeti tripla torpedó vető csőből
Az F90 HMS Brilliant type2016-os szonárja 10:02-kor jelezte a feléjük közeledő torpedót, mire mindkét fregatt felgyorsítva kitérő manőverbe kezdett.
A hajó 120kg-os kínai mosodása eközben teljes mentőfelszereléssel a nyakában a hátsó fedélzetre rohant, hogy adott esetben a vízbe vethesse magát.
Mivel a Brilliant elsőnek indított Mk46-os torpedója a vízbe érkezés után egyáltalán nem indult be, így 10:09-kor újabb Mk46-ost vetettek a fregatt Mk32 indítójából az Argentin torpedó észlelésének irányába.
A második Mk46-os már rendben beindult, és pár perc kígyózó célkutatás után észlelte célját, majd jelentős kavitáció mellett 40 csomó fölé gyorsítva megkezdte végső önrávezetését.
A fenti események közben elstartoltak a két fregatt tengeralattjáró vadász Sea King helikopterei is.
10:14-kor az Mk46-os elérte célját, a vízalatti detonáció után olajos-zsíros-véres bálna cafatok bukkantak fel a felszínen, a hídon valaki megjegyezte hogy akkor inkább átlépne a Greenpeace-be a Royal Navy-től.
A nap folyamán a fregattok Sea King HAS5 helikopterei végig merülő szonározták az irányt ahonnan az Argentin torpedó érkezett, de órákon át semmi tengeralattjáróra utalót sem találtak, sem passzív sem aktív üzemmódban.
19:20-kor, 9 órányi folyamatos kutatással később, észlelt az egyik Sea King egy elég bizonytalan aktív szonár visszaverődést, 6 mérfölddel távolabb az Argentin torpedó első észlelési helyétől.
19:27-kor a bemért lokációra 6db Mk.11-es vízibombát szórtak le a tengeralattjáró vadász helikopterek, ami után egy újabb széttépett bálna cafatjai jelentek meg a felszínen.
Ezután, mivel már estefelé járt, a két fregatt föladta a sikertelen kutatást, és visszatért a Brit flottához, ami az ARA San Luis igazolt jelenlétének ismeretében elhajózott a szigetek átellenes, dél-nyugati oldalára.
HIFR (Helicopter In Flight Refuelling – helikopter lebegés közbeni utántöltése)
Az XZ577 jelű Sea King HAS5 folyamatos bevetése 10 óra és 20 percen át tartott (!!!), ami alatt 10 lebegés közbeni utántöltést (HIFR - Helicopter In Flight Refuelling) hajtott végre.
merülési tiszt egy Török 209-es tengeralattjárón
Fernando Azcueta fregatt kapitány az SST-4 torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadása után leültette az S-32 ARA San Luis-t a tengerfenékre, és szép csöndben, mozdulatlanul kivárták amíg a Britek megunták a keresésüket.
Mind az Argentin S-32 ARA San Luis, mind a Brit S-48 HMS Conqueror parancsot kapott a találatot kapott HMS Sheffield-hez való hajózásra
Három nappal később, május 4-én értesítette az Argentin főparancsnokság az S-32 ARA San Luis-t, hogy a Kelet Falkland szigettől dél-keletre Exocet találat érte az HMS Sheffield rombolót, hajózzanak át a kelet és nyugat Falkland szigetek közötti csatornán, és támadják meg a mentésben résztvevő egységeket.
Mivel az Exocet találat miatt kigyulladt Sheffield tüzét nem sikerült megfékezni, így a találat után négy órával, James Salt kapitány a hajó elhagyására szólította fel a legénységet.
20 halottjukat hátrahagyva, Carrington-Wood alhadnagy vezetésével a 261 túlélő a Monty Python – Brian Élete című filmből az "Always Look on the Bright Side of Life" (mindig az élet napos oldalát nézd) dalt énekelve szállt át a segítségükre küldött fregattra.
Mielőtt a San Luis átkelhetett volna a Falkland szigetek közötti csatornán, az Argentin főparancsnokság törölte a bevetést, így visszatértek eredeti őrjáratozási zónájukba, a szigetektől északra.
A Sheffield mentésére küldött F101 HMS Yarmouth elavult type177-es szonárja 9 alkalommal észlelt feléjük közeledő torpedót, amint az később kiderült, a Sheffield oltáshoz használt külső vízpumpa motorjának hangját azonosították többször is hibásan.
szonárkezelők egy Brazil 209-es tengeralattjárón
Négy nappal később, május nyolcadika estéjén, miközben egy távoli gyenge jelet próbáltak az Atlas Elektronik CSU-3 szonárral azonosítani, hirtelen mögöttük egy erőteljes hangforrás jelent meg.
Torpedó a vízben, felénk közeledik! jelentette a szonárkezelő.
A San Luis teljes sebességgel kifordult a felé közeledő torpedó elől, miközben torpedó csalikat vetettek ki.
A torpedó indításának irányából egy vízalatti hangforrást észleltek, melyet az Atlas Elektronik CSU-3 célazonosítója nem ismert fel, de a szonár kezelők véleménye szerint nem biológiai eredetű volt.
21:42-kor így Fernando Azcueta fregatt kapitány egy vetőcsőbe töltött Westinghouse Mk.37mod.3 torpedót indított a hangforrás irányába.
16 perccel később, a cél irányából hallották a torpedójuk detonációját, amit nem követtek eltalált célra utaló másodlagos robbanások.
Mivel az Mk.37mod.3 működési ideje 10~12 perc, így feltételezhető volt, hogy miután a torpedó nem talált célt és áramforrása lemerült, lesüllyedve a sekély tegerfenéken robbant.
A torpedó robbanása után a mesterségesnek vélt hangforrás megszűnt.
Holnap folytatása következik...