Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Az Angolok úgy számolták hogy négy Miragenak lett volna hely....szűken.
4000 láb hosszú volt, nem volt gurulóút és nem volt alkalmas éjszakai üzemre
Viszont a repteret még az argik sem érezték biztonságosnak ezért nem vittek oda Mirageokat.
A fenti korlátok miatt C-130 ból is legfeljebb napi 10 gépet tudtak fogadni és egy C-130 max 17 tonna utánpótlást hozhatott.
A C-130-at is a pályán kellett ki-berakodni appron hiányában.
És a helyi köves/tőzeges talaj miatt nem tudták tábori repterekről sem üzemeltetni.A Mirage III,de még az F1 is alkalmas volt a MiG21hez hasonlóan a tábori üzemre-persze jó sok korláttal.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
És a helyi köves/tőzeges talaj miatt nem tudták tábori repterekről sem üzemeltetni.A Mirage III,de még az F1 is alkalmas volt a MiG21hez hasonlóan a tábori üzemre-persze jó sok korláttal.
Igen, csak ezeknek a gyors gépeknek a beton helyett kemény, lehengerelt felületű tábori reptér kell, de a Falklandon akkor volt tél, sok esővel feláztatva a terepet. Szóval tartok tőle hogy igencsak elásták volna ott magukat füves pályán a leterhelt vadászok. Már amennyire ilyen körülmények között le lehetett volna terhelni őket ...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
És a helyi köves/tőzeges talaj miatt nem tudták tábori repterekről sem üzemeltetni.A Mirage III,de még az F1 is alkalmas volt a MiG21hez hasonlóan a tábori üzemre-persze jó sok korláttal.
Meg tábori reptér sem volt nagyon volt...
Port Stanleyn kívül az argi mérnök csapatok építettek még sebtében Rookery Bay-nél egy szükség leszálló helyet, de ez nem volt más mint a csupasz elegyengetett földre fektetett perforált és összekapcsolt acél lapok és még annyira sem volt alkalmas Mirageok üzemeltetésére mint Port Stanley
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Meg tábori reptér sem volt nagyon volt...
Port Stanleyn kívül az argi mérnök csapatok építettek még sebtében Rookery Bay-nél egy szükség leszálló helyet, de ez nem volt más mint a csupasz elegyengetett földre fektetett perforált és összekapcsolt acél lapok és még annyira sem volt alkalmas Mirageok üzemeltetésére mint Port Stanley
Pucara és a Mirage III is alkalmas a tábori üzemre,de csak ha elbirja a talaj.Na ez hibádzott a szigeteken.
A francia gépek egészen a Mirage 2000ig alkalmasak voltak tábor(füves)i repteres üzemre,még a Falcon korai változatai is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Pucara és a Mirage III is alkalmas a tábori üzemre,de csak ha elbirja a talaj.Na ez hibádzott a szigeteken.
A francia gépek egészen a Mirage 2000ig alkalmasak voltak tábor(füves)i repteres üzemre,még a Falcon korai változatai is.
Egy jet üzemeltetéséhez picivel több minden kell mint egy kellően hosszú széles és teherbíró felület.
- üzemanyag (sok üzemanyag). Az üzemanyagot is csak légi úton todták odavinni az argik. Azt csinálták hogy a leszálló C-130-ból leszívták az összes a visszaúthoz nem szükséges kerót és azt használták a többi géphez. A készletek nagyon szűkösek voltak.
- karbantartás - semmiféle karbantartó infrastruktúra nem volt. Mindent a szabad ég alatt kellett végezni
- fedezék - a reptér környékén nem voltak kiépített fedezékek se a gépeknek, sem a pilótáknak és guruló utak sem voltak. Az argik nem érezték úgy hogy "megnyerték a csatát" ezért csak olyan gépeket mertek ott tárolni amikért kevésbé fájt a szívük (Pucara, MB339)
- fegyverzet - kiépített fegyvertárolók sem voltak.
- valamilyen vadász irányítás: az Angolok Srike-kal kilőtték az argik egyetlen messzebbre is látó AN-TPS-43 radarját (valószínű a 4 halott radarkezelő sem úgy gondolta volna hogy "megnyerték a csatát"...:()
további történetek a Black Buck bevetésekről és a reptérről
---> ITT <---
és
---> ITT <---
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Egy jet üzemeltetéséhez picivel több minden kell mint egy kellően hosszú széles és teherbíró felület.
- üzemanyag (sok üzemanyag). Az üzemanyagot is csak légi úton todták odavinni az argik. Azt csinálták hogy a leszálló C-130-ból leszívták az összes a visszaúthoz nem szükséges kerót és azt használták a többi géphez. A készletek nagyon szűkösek voltak.
- karbantartás - semmiféle karbantartó infrastruktúra nem volt. Mindent a szabad ég alatt kellett végezni
- fedezék - a reptér környékén nem voltak kiépített fedezékek se a gépeknek, sem a pilótáknak és guruló utak sem voltak. Az argik nem érezték úgy hogy "megnyerték a csatát" ezért csak olyan gépeket mertek ott tárolni amikért kevésbé fájt a szívük (Pucara, MB339)
- fegyverzet - kiépített fegyvertárolók sem voltak.
- valamilyen vadász irányítás: az Angolok Srike-kal kilőtték az argik egyetlen messzebbre is látó AN-TPS-43 radarját (valószínű a 4 halott radarkezelő sem úgy gondolta volna hogy "megnyerték a csatát"...:()
további történetek a Black Buck bevetésekről és a reptérről
---> ITT <---
és
---> ITT <---
Angolul?NEKEM?!?!
A tábori üzem nem tartós üzemröl szól.Bár Csádban a francik a 70es,80as években rendszeresen csinálták,harci művelet közben(F1 és Jaguar gépekkel,Transalok vitték a logisztikát)
Falklandon viszont nem volt alkalmas rá a terep.
Különben szerintem a harcoló argentin katonák amit ki lehetett hozni a lehetőségeikböl,azt ki is hozták.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Meg tábori reptér sem volt nagyon volt...
Port Stanleyn kívül az argi mérnök csapatok építettek még sebtében Rookery Bay-nél egy szükség leszálló helyet, de ez nem volt más mint a csupasz elegyengetett földre fektetett perforált és összekapcsolt acél lapok és még annyira sem volt alkalmas Mirageok üzemeltetésére mint Port Stanley

Érdekes anyag, már csak azért is hogy ennyire benézték a felderítést a Britek.
Rookery Bay-nél természetesen semmit sem építettek az Argik.

Alapvetően három repteret használtak a szigeteken:
- BAM Malvinas (exStanley)
- BAM Condor (exGoose Green)
- EAN Calderon (exPebble Island)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Érdekes anyag, már csak azért is hogy ennyire benézték a felderítést a Britek.
Rookery Bay-nél természetesen semmit sem építettek az Argik.

Alapvetően három repteret használtak a szigeteken:
- BAM Malvinas (exStanley)
- BAM Condor (exGoose Green)
- EAN Calderon (exPebble Island)

Az Argikkal ellentétben a Britek viszont tényleg építettek (és üzemeltettek) FOB-ot, San Carlos-nál, a partraszállás után.

image00015.jpg


San-Carlos-FOB-Falkland-Islands-Harrier-and-Helicopter-Operations-04.jpg

San-Carlos-FOB-Falkland-Islands-Build-08.jpg


Egy Harrier GR3-ast össze is törtek ott.

San-Carlos-FOB-Falkland-Islands-Harrier-GR3-Crash-Landing-01.jpg

San-Carlos-FOB-Falkland-Islands-Harrier-GR3-Crash-Landing-02.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Node vissza a tengókhoz...

A kifutás utáni nyolcadik napon az S-32 ARA San Luis Signaal M8/24 tűzvezető számítógépe megadta magát, a fedélzeten pótalkatrész hiányában javíthatatlanná vállt.
Tűzvezető számítógép nélkül egyidőben csak egyetlen SST-4 torpedót tudtak manuálisan célbavezetni, így jelentették a főparancsnokságnak hogy harcértékük jelentősen lecsökkent.
Mivel az Armada egyáltalán nem rendelkezett más bevethető tengeralattjáróval, így utasították a San Luis-t hogy csökkentett harcértékkel is folytassa bevetését.

Meagli-Alessandrini-nuestromar-org.jpg

S-32 ARA San Luis navigátor állása

Április 26-án az S-32 ARA San Luis rádión megkapta a tűzparancsot, innentől bármely Brit egységre szabadon tüzelhetett.
Két nappal később, április 28-án megkezdték őrjáratukat északra a Falkland szigetektől.

Arte-3-D-ARA-San-Luis.jpg


Május elsején a kora reggeli órákban, az S-32 ARA San Luis, Atlas Elektronik CSU-3 szonárja távoli célcsoportot észlelt, ami kisvártatva a zajspektrum alapján azonosított is, mint Brit gyártmányú 12-es, illetve 22-es fregatt.
A célcsoportot kizárólag az AEG villanymotor és az akkumulátorok használatával, lassan lopakodva közelítették meg.

Amikor a TMA (Target Motion Analysis – célmozgásparaméter elemzés) szerint a célcsoport 10’000 yard távolságon belül került, manuális célravezetéssel indították az egyik vetőcsőbe töltött AEG Telefunken SST-4 torpedót.
Két percnyi feszült manuális célravezetés után, a tűzvezető tiszt hatalmasat csapott az öklével a rávezető pultra, mivel a torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadt.
Innentől az SST-4 torpedónak magának kellett a célját megtalálnia.

mk46-o1.jpg

Honeywell Mk46 torpedó indítása Mk32 hajó fedélzeti tripla torpedó vető csőből

Az F90 HMS Brilliant type2016-os szonárja 10:02-kor jelezte a feléjük közeledő torpedót, mire mindkét fregatt felgyorsítva kitérő manőverbe kezdett.
A hajó 120kg-os kínai mosodása eközben teljes mentőfelszereléssel a nyakában a hátsó fedélzetre rohant, hogy adott esetben a vízbe vethesse magát.

Mivel a Brilliant elsőnek indított Mk46-os torpedója a vízbe érkezés után egyáltalán nem indult be, így 10:09-kor újabb Mk46-ost vetettek a fregatt Mk32 indítójából az Argentin torpedó észlelésének irányába.
A második Mk46-os már rendben beindult, és pár perc kígyózó célkutatás után észlelte célját, majd jelentős kavitáció mellett 40 csomó fölé gyorsítva megkezdte végső önrávezetését.
A fenti események közben elstartoltak a két fregatt tengeralattjáró vadász Sea King helikopterei is.
10:14-kor az Mk46-os elérte célját, a vízalatti detonáció után olajos-zsíros-véres bálna cafatok bukkantak fel a felszínen, a hídon valaki megjegyezte hogy akkor inkább átlépne a Greenpeace-be a Royal Navy-től.

A nap folyamán a fregattok Sea King HAS5 helikopterei végig merülő szonározták az irányt ahonnan az Argentin torpedó érkezett, de órákon át semmi tengeralattjáróra utalót sem találtak, sem passzív sem aktív üzemmódban.
19:20-kor, 9 órányi folyamatos kutatással később, észlelt az egyik Sea King egy elég bizonytalan aktív szonár visszaverődést, 6 mérfölddel távolabb az Argentin torpedó első észlelési helyétől.
19:27-kor a bemért lokációra 6db Mk.11-es vízibombát szórtak le a tengeralattjáró vadász helikopterek, ami után egy újabb széttépett bálna cafatjai jelentek meg a felszínen.
Ezután, mivel már estefelé járt, a két fregatt föladta a sikertelen kutatást, és visszatért a Brit flottához, ami az ARA San Luis igazolt jelenlétének ismeretében elhajózott a szigetek átellenes, dél-nyugati oldalára.

HIFR-2047608730.jpg

HIFR (Helicopter In Flight Refuelling – helikopter lebegés közbeni utántöltése)

Az XZ577 jelű Sea King HAS5 folyamatos bevetése 10 óra és 20 percen át tartott (!!!), ami alatt 10 lebegés közbeni utántöltést (HIFR - Helicopter In Flight Refuelling) hajtott végre.

209.jpg

merülési tiszt egy Török 209-es tengeralattjárón

Fernando Azcueta fregatt kapitány az SST-4 torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadása után leültette az S-32 ARA San Luis-t a tengerfenékre, és szép csöndben, mozdulatlanul kivárták amíg a Britek megunták a keresésüket.

May-4.jpg

Mind az Argentin S-32 ARA San Luis, mind a Brit S-48 HMS Conqueror parancsot kapott a találatot kapott HMS Sheffield-hez való hajózásra

Három nappal később, május 4-én értesítette az Argentin főparancsnokság az S-32 ARA San Luis-t, hogy a Kelet Falkland szigettől dél-keletre Exocet találat érte az HMS Sheffield rombolót, hajózzanak át a kelet és nyugat Falkland szigetek közötti csatornán, és támadják meg a mentésben résztvevő egységeket.

Mivel az Exocet találat miatt kigyulladt Sheffield tüzét nem sikerült megfékezni, így a találat után négy órával, James Salt kapitány a hajó elhagyására szólította fel a legénységet.
20 halottjukat hátrahagyva, Carrington-Wood alhadnagy vezetésével a 261 túlélő a Monty Python – Brian Élete című filmből az "Always Look on the Bright Side of Life" (mindig az élet napos oldalát nézd) dalt énekelve szállt át a segítségükre küldött fregattra.

Mielőtt a San Luis átkelhetett volna a Falkland szigetek közötti csatornán, az Argentin főparancsnokság törölte a bevetést, így visszatértek eredeti őrjáratozási zónájukba, a szigetektől északra.

A Sheffield mentésére küldött F101 HMS Yarmouth elavult type177-es szonárja 9 alkalommal észlelt feléjük közeledő torpedót, amint az később kiderült, a Sheffield oltáshoz használt külső vízpumpa motorjának hangját azonosították többször is hibásan.

41a6daa37ea802d7a1d73873b0eb92ca.jpg

szonárkezelők egy Brazil 209-es tengeralattjárón

Négy nappal később, május nyolcadika estéjén, miközben egy távoli gyenge jelet próbáltak az Atlas Elektronik CSU-3 szonárral azonosítani, hirtelen mögöttük egy erőteljes hangforrás jelent meg.
Torpedó a vízben, felénk közeledik! jelentette a szonárkezelő.
A San Luis teljes sebességgel kifordult a felé közeledő torpedó elől, miközben torpedó csalikat vetettek ki.
A torpedó indításának irányából egy vízalatti hangforrást észleltek, melyet az Atlas Elektronik CSU-3 célazonosítója nem ismert fel, de a szonár kezelők véleménye szerint nem biológiai eredetű volt.

21:42-kor így Fernando Azcueta fregatt kapitány egy vetőcsőbe töltött Westinghouse Mk.37mod.3 torpedót indított a hangforrás irányába.
16 perccel később, a cél irányából hallották a torpedójuk detonációját, amit nem követtek eltalált célra utaló másodlagos robbanások.
Mivel az Mk.37mod.3 működési ideje 10~12 perc, így feltételezhető volt, hogy miután a torpedó nem talált célt és áramforrása lemerült, lesüllyedve a sekély tegerfenéken robbant.

A torpedó robbanása után a mesterségesnek vélt hangforrás megszűnt.



Holnap folytatása következik...
 
M

molnibalage

Guest
Node vissza a tengókhoz...

A kifutás utáni nyolcadik napon az S-32 ARA San Luis Signaal M8/24 tűzvezető számítógépe megadta magát, a fedélzeten pótalkatrész hiányában javíthatatlanná vállt.
Tűzvezető számítógép nélkül egyidőben csak egyetlen SST-4 torpedót tudtak manuálisan célbavezetni, így jelentették a főparancsnokságnak hogy harcértékük jelentősen lecsökkent.
Mivel az Armada egyáltalán nem rendelkezett más bevethető tengeralattjáróval, így utasították a San Luis-t hogy csökkentett harcértékkel is folytassa bevetését.

Meagli-Alessandrini-nuestromar-org.jpg

S-32 ARA San Luis navigátor állása

Április 26-án az S-32 ARA San Luis rádión megkapta a tűzparancsot, innentől bármely Brit egységre szabadon tüzelhetett.
Két nappal később, április 28-án megkezdték őrjáratukat északra a Falkland szigetektől.

Arte-3-D-ARA-San-Luis.jpg


Május elsején a kora reggeli órákban, az S-32 ARA San Luis, Atlas Elektronik CSU-3 szonárja távoli célcsoportot észlelt, ami kisvártatva a zajspektrum alapján azonosított is, mint Brit gyártmányú 12-es, illetve 22-es fregatt.
A célcsoportot kizárólag az AEG villanymotor és az akkumulátorok használatával, lassan lopakodva közelítették meg.

Amikor a TMA (Target Motion Analysis – célmozgásparaméter elemzés) szerint a célcsoport 10’000 yard távolságon belül került, manuális célravezetéssel indították az egyik vetőcsőbe töltött AEG Telefunken SST-4 torpedót.
Két percnyi feszült manuális célravezetés után, a tűzvezető tiszt hatalmasat csapott az öklével a rávezető pultra, mivel a torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadt.
Innentől az SST-4 torpedónak magának kellett a célját megtalálnia.

mk46-o1.jpg

Honeywell Mk46 torpedó indítása Mk32 hajó fedélzeti tripla torpedó vető csőből

Az F90 HMS Brilliant type2016-os szonárja 10:02-kor jelezte a feléjük közeledő torpedót, mire mindkét fregatt felgyorsítva kitérő manőverbe kezdett.
A hajó 120kg-os kínai mosodása eközben teljes mentőfelszereléssel a nyakában a hátsó fedélzetre rohant, hogy adott esetben a vízbe vethesse magát.

Mivel a Brilliant elsőnek indított Mk46-os torpedója a vízbe érkezés után egyáltalán nem indult be, így 10:09-kor újabb Mk46-ost vetettek a fregatt Mk32 indítójából az Argentin torpedó észlelésének irányába.
A második Mk46-os már rendben beindult, és pár perc kígyózó célkutatás után észlelte célját, majd jelentős kavitáció mellett 40 csomó fölé gyorsítva megkezdte végső önrávezetését.
A fenti események közben elstartoltak a két fregatt tengeralattjáró vadász Sea King helikopterei is.
10:14-kor az Mk46-os elérte célját, a vízalatti detonáció után olajos-zsíros-véres bálna cafatok bukkantak fel a felszínen, a hídon valaki megjegyezte hogy akkor inkább átlépne a Greenpeace-be a Royal Navy-től.

A nap folyamán a fregattok Sea King HAS5 helikopterei végig merülő szonározták az irányt ahonnan az Argentin torpedó érkezett, de órákon át semmi tengeralattjáróra utalót sem találtak, sem passzív sem aktív üzemmódban.
19:20-kor, 9 órányi folyamatos kutatással később, észlelt az egyik Sea King egy elég bizonytalan aktív szonár visszaverődést, 6 mérfölddel távolabb az Argentin torpedó első észlelési helyétől.
19:27-kor a bemért lokációra 6db Mk.11-es vízibombát szórtak le a tengeralattjáró vadász helikopterek, ami után egy újabb széttépett bálna cafatjai jelentek meg a felszínen.
Ezután, mivel már estefelé járt, a két fregatt föladta a sikertelen kutatást, és visszatért a Brit flottához, ami az ARA San Luis igazolt jelenlétének ismeretében elhajózott a szigetek átellenes, dél-nyugati oldalára.

HIFR-2047608730.jpg

HIFR (Helicopter In Flight Refuelling – helikopter lebegés közbeni utántöltése)

Az XZ577 jelű Sea King HAS5 folyamatos bevetése 10 óra és 20 percen át tartott (!!!), ami alatt 10 lebegés közbeni utántöltést (HIFR - Helicopter In Flight Refuelling) hajtott végre.

209.jpg

merülési tiszt egy Török 209-es tengeralattjárón

Fernando Azcueta fregatt kapitány az SST-4 torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadása után leültette az S-32 ARA San Luis-t a tengerfenékre, és szép csöndben, mozdulatlanul kivárták amíg a Britek megunták a keresésüket.

May-4.jpg

Mind az Argentin S-32 ARA San Luis, mind a Brit S-48 HMS Conqueror parancsot kapott a találatot kapott HMS Sheffield-hez való hajózásra

Három nappal később, május 4-én értesítette az Argentin főparancsnokság az S-32 ARA San Luis-t, hogy a Kelet Falkland szigettől dél-keletre Exocet találat érte az HMS Sheffield rombolót, hajózzanak át a kelet és nyugat Falkland szigetek közötti csatornán, és támadják meg a mentésben résztvevő egységeket.

Mivel az Exocet találat miatt kigyulladt Sheffield tüzét nem sikerült megfékezni, így a találat után négy órával, James Salt kapitány a hajó elhagyására szólította fel a legénységet.
20 halottjukat hátrahagyva, Carrington-Wood alhadnagy vezetésével a 261 túlélő a Monty Python – Brian Élete című filmből az "Always Look on the Bright Side of Life" (mindig az élet napos oldalát nézd) dalt énekelve szállt át a segítségükre küldött fregattra.

Mielőtt a San Luis átkelhetett volna a Falkland szigetek közötti csatornán, az Argentin főparancsnokság törölte a bevetést, így visszatértek eredeti őrjáratozási zónájukba, a szigetektől északra.

A Sheffield mentésére küldött F101 HMS Yarmouth elavult type177-es szonárja 9 alkalommal észlelt feléjük közeledő torpedót, amint az később kiderült, a Sheffield oltáshoz használt külső vízpumpa motorjának hangját azonosították többször is hibásan.

41a6daa37ea802d7a1d73873b0eb92ca.jpg

szonárkezelők egy Brazil 209-es tengeralattjárón

Négy nappal később, május nyolcadika estéjén, miközben egy távoli gyenge jelet próbáltak az Atlas Elektronik CSU-3 szonárral azonosítani, hirtelen mögöttük egy erőteljes hangforrás jelent meg.
Torpedó a vízben, felénk közeledik! jelentette a szonárkezelő.
A San Luis teljes sebességgel kifordult a felé közeledő torpedó elől, miközben torpedó csalikat vetettek ki.
A torpedó indításának irányából egy vízalatti hangforrást észleltek, melyet az Atlas Elektronik CSU-3 célazonosítója nem ismert fel, de a szonár kezelők véleménye szerint nem biológiai eredetű volt.

21:42-kor így Fernando Azcueta fregatt kapitány egy vetőcsőbe töltött Westinghouse Mk.37mod.3 torpedót indított a hangforrás irányába.
16 perccel később, a cél irányából hallották a torpedójuk detonációját, amit nem követtek eltalált célra utaló másodlagos robbanások.
Mivel az Mk.37mod.3 működési ideje 10~12 perc, így feltételezhető volt, hogy miután a torpedó nem talált célt és áramforrása lemerült, lesüllyedve a sekély tegerfenéken robbant.

A torpedó robbanása után a mesterségesnek vélt hangforrás megszűnt.



Holnap folytatása következik...
A mosodás honnan tudta, hogy jön a torp?
Kiderült később, hogy mi volt rejtélyes hang?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A mosodás honnan tudta, hogy jön a torp?
Kiderült később, hogy mi volt rejtélyes hang?

Tudta hogy tengeralattjáró vadászatra mennek (Coward kapitány bemondta), így amikor a két Olympus gázturbina felpörgött, meg elrendelték a teljes harci riadót, gondolom neki ennyi elég volt.
:D

captcoward.jpg

Captain John Francis Coward

I had received a typical Woodward signal:
'Reported a submarine twenty miles north of Port Stanley. Go find him and bring me back his hat.'
I knew if we found him he'd be on the bottom and the whole place was littered with old whaling ships. We would find something, ping on it and it would look about the size of a small submarine, so we'd fly a helicopter with a magnetic detector over it and, yes, it would say it's metal. But I didn't have enough bombs to cover each wreck, and very few helicopters with metal detectors on them. The place was also full of whales, which gave enormous echoes on the sonar. Every so often a whale would come up, give a little blow, and a flock of seagulls would gather round, appearing as a quick flash on the radar. Everybody would say, 'Christ, it must be a submarine,' and we launched a few torpedoes at things like that. All in all, it was a total frustration but, looking back, I've a feeling that one of those wrecks was the San Luis and I think that eventually the analysis boys will confirm it.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes anyag, már csak azért is hogy ennyire benézték a felderítést a Britek.
Rookery Bay-nél természetesen semmit sem építettek az Argik.
Meglehetős önbizalomra vall hogy Angol történészekkel vitatkozol Falkland témáról, de hát Te tudod...
Ami tény hogy a Falklan szigeteken az első burkolt leszállópályát az argik építetteék a 70-es évek elején és az első repülőjáratokat is ők indították a szigetekre.
Az is tény hogy az Angolok 32 olyan helyet azonosítottak a szigeteken ami potenciálisan alkalmas lehetett leszálló hely kialakítására ergó jogos volt az aggodalom.
Egyáltalán nem az...
Az általad linkelt képen is a C-130 pontosan blokkolja a kifutópályát azzal hogy a legurulón állt meg.
Ez azt jelenti hogy arról a zsebkendőnyi előtérről - amennyiben ott gépek lettek volna készültségben - a pakolás idején se ki-se be nem lehetett volna gurulni.
Továbbá azt is jelenti hogy az összes többi gépnek mind a főpálya mellett kialakított ideiglenes állóhelyken kellett lennie annak érdekében hogy fel tudjanak menni a pályára.

Amúgy visszatérve a Black Buck küldetésekhez...
azt speciel most érdekes infó volt hogy az 5-6-os küldetés eredményes SEAD bevetés volt Shrike rakétákkal a Vulcan bombázón.
argi radarokat lőttek ki vele.
images


ha esetleg valaki tud az --->ebben az anyagban<--- lévő spanyol nyelvű nem szerkeszthető .PDF-ek szerkeszthetővé tételében (vagy angolra esetleg magyarra fordításában) azt megköszönném. Az anyag a háborúban lévő argi radarasok történtét meséli el.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ja, és egy szerintem elég jól sikerült videó az első Black Buck bevetésről
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A közelgő Brit partraszállás előtt, Woodward admirális számára létfontosságú volt kideríteni, hogy az Argentínok ugyanúgy aláaknázták-e a Falkland szigetek közötti szorost, mint a Port Stanley előtti partszakaszt, amiről az S105 HMS Spartan atomtengeralattjáró korábban jelentett.
Mivel aknaszedő felszerelése a Brit flotta 15 hajójából egyiknek sem volt, így az esetleges aknák felderítésére csak egyetlen önfeláldozó megoldás maradt.
Két alacsonyabb harcértékű 21-es fregatt, az F173 HMS Arrow, és az F174 HMS Alacrity lett kijelölve, hogy maximális sebességgel északról illetve délről hatoljanak be a szorosba, és száguldjanak végig rajta, saját magukon tesztelve, hogy vannak-e aknák telepítve.

HMS-Arrow-F173-underway-c1982.jpg

F173 HMS Arrow fregatt

Május 10-én késő délután, az S32 ARA San Luis Atlas Elektronik CSU-3 szonárja észak felől egy Brit gyártmányú 21-es fregattot azonosított, amint az nagy sebességgel az Estrecho de San Carlos szoros bejárata felé száguldott.
Fernando Azcueta fregatt kapitány úgy vélte, hogy a Brit fregatt ugyanezen az útvonalon távozni is fog a szorosból, így a bejáratnál tüzelési pozíciót foglalt el.

May11.jpg


Május 11-én, éjfél után harminc perccel, sejtése beigazolódott.
Az ARA San Luis Atlas Elektronik CSU-3 szonárja ezúttal déli irányból, a szoros felől immáron két közeledő Brit gyártmányú 21-es fregattot is azonosított, amint azok a sötétben 22 csomó sebességgel száguldottak északi irányban, immáron kifelé a szorosból.
Amikor a fregattok a TMA (Target Motion Analysis – célmozgásparaméter elemzés) szerint 5600 yard távolságba értek, manuális célravezetéssel indítottak egy vetőcsőbe töltött AEG Telefunken SST-4 torpedót.
Feszült manuális célravezetés után, pont mint tíz nappal korábban a torpedó távirányítására szolgáló kábel elszakadt, és a továbbiakban detonációt nem hallottak.
A két fregatt folytatta útját, a torpedó indításra egyáltalán nem reagáltak.

A kilőtt SST-4 torpedó az F173 HMS Arrow mögött vontatott zajkeltő torpedó csalit találta telibe, de mivel maga fölött hajótestet nem észlelt, így nem robbant.

Maegli-Azcueta-periscopio-nuestromar-org.jpg

Fernando Azcueta fregatt kapitány a kép jobb oldalán, fekete pulcsiban

Az élet a San Luis fedélzetén a legénység számára nagyon kemény volt.
Azért hogy a pozíciójukat zajukkal potenciálisan eláruló dízel motorok snorkellel táplált működtetése (amikor feltöltik a lemerült akkumulátor telepeiket) között eltelt időt maximalizálják, igyekeztek minimálisra csökkenteni a hajó áramfogyasztását.
A fedélzeten egyáltalán nem főztek, a legénység hideg élelmiszeren élt, és a hajó elektromos fűtését is igyekeztek minimálisra csökkenteni, a tengeralattjáró oldalfala így folyamatosan a Dél-Atlanti óceán vizének 2°C-os hidegét sugározta a benntartózkodók felé.

Mivel már pontosan egy hónapja bevetésen voltak, ami alatt három célra három torpedót is indítottak különösebb eredmény nélkül, és a készleteik is fogytán voltak, az Argentin Armada főparancsnoksága engedélyezte hazatérésüket.

Tripulaci-n-al-arribar-nuestromar-org.jpg

Az S32 ARA San Luis fogadása a hazatérés után

Május 19-én, 39 napnyi őrjáratozás után, az S32 ARA San Luis befutott Puerto Belgrano kikötőjébe.

May21.jpg

Brit hajók elhelyezkedése május 21-én, az Operation Sutton művelet, a partraszállás alatt

Miután a GCHQ jelezte az Argentin tengeralattjáró veszély elhárultát, alig két nappal az S32 ARA San Luis hazatérése után május 21-én, a csapatokat szállító kereskedelemből rekvirált üdülőhajóval (SS Canberra), és két szintén kereskedelemből rekvirált Brit csatornán üzemelő komppal (Europic Ferry, SS Norland), illetve katonai partraszálló hajókkal kiegészült Brit flotta 17 egysége immáron biztonságosan behatolhatott a Falkland szigetek közötti szorosba, és a Brit tengerészgyalogság megerősített 3. ‘Commando’ dandára partra szállhatott San Carlos település mellett.

A konfliktus után az Argentin oldalon ugyan felmerült, hogy a német gyártmányú AEG Telefunken SST-4 torpedóra fogják az S32 ARA San Luis bevetésének sikertelenségét, de a háború után élesben tesztelt SST-4 torpedók jól működtek.

Pesquero-Polo-Norte-en-pedazos.jpg

S31 ARA Salta periszkópjából készített fotó, amikor SST-4 torpedója egy célnak kijelölt halászhajó alatt robbant

ARA-Py-en-pedazos.jpg

S41 ARA Santa Cruz által indított SST-4 torpedó találata a célként alkalmazott D-27 ARA Comodoro Py rombolón. A romboló gerince alatti robbanás kiemelte azt a vízből, félbe törte, és kevesebb mint 5 perc alatt elsüllyesztette.

Az S32 ARA San Luis által elsőnek kilőtt SST-4 torpedót a célok időben észlelték, így felgyorsítva időben ki tudtak kerülni szonárjának észlelési zónájából, így el tudták kerülni a találatot, a másodiknak indított SST-4 pedig eltalálta a mit sem sejtő HMS Alacrity mögött vontatott zajkeltő torpedó csalit.
A torpedót távirányító kábelek szakadásának problémáját viszont csak 1983-ban oldották meg az AEG Telefunken szakemberei.



Holnap a folytatásban következik a hadszíntér legmodernebb, legcsendesebb, és egyben a legfontosabb feladattal megbízott tengeralattjárója...