S106 HMS Splendid vázlatos rajza
A Swiftsure osztály hat hajójából a névadó egységet kivéve, mind megkapta a Britek által világon először alkalmazott, a BAE Systems által fejlesztett propulzort (vázlaton Pump Jet), ami az egységek zajszintjét elképesztően lecsökkentette, zajszintjük 23 évvel előzte meg az amerikai SSN-21 USS Seawolf-ot.
A Falkland szigeteki konfliktusban a Swiftsure osztály két legújabb egysége vett részt, az 1979-ben rendszeresített S105 HMS Spartan, és az 1981-es S106 HMS Splendid.
1982-ben a világ legcsendesebb atomtengeralattjárójának, az S106 HMS Splendid parancsnoka, Roger Lane-Nott
1982 április 14-én ért a Falkland szigetekhez az S106 HMS Splendid Roger Lane-Nott parancsnoksága alatt, aminek az Atlanti óceán északi részén egy szovjet Victor-II vadász követését kellett félbeszakítania, hogy kevesebb mint két hét alatt a háborús zónába érjen.
Feladata az Argentin repülőgép hordozó, a V2 ARA 25 de Mayo felderítése, és parancsra való megsemmisítése.
Ellentétben Chris Wreford-Brown-al, aki az S48 HMS Conqueror 6 torpedóvetőcsövében 3db Mk.8 mod.4, és 3db Mk.24 mod.1 Tigerfish (a konfliktus előtt hónappal megbukott) torpedót hordozott, és mivel az S106 HMS Splendid számára csak (az öt évvel korábban megbukott) legelső Mk.24 mod.0 változatból állt rendelkezésre a fedélzeten, így Roger Lane-Nott a hajója mind az öt vetőcsövébe Mk.8 mod.4-est torpedót tartott betöltve.
V2 ARA 25 de Mayo hordozó, és „elméleti” légi köteléke
1982-ben gyakorlatban a fenti rajzhoz képest a V2 ARA 25 de Mayo légiereje kevesebb bevethető géppel rendelkezett.
Az eredetileg 1971-ben az USA-ból használtan beszerzett 14 Douglas A-4Q Skyhawk (Omega VLF vevővel modernizált A-4B) gépből nyolc darab állt rendelkezésre; 3-A-301, 3-A-302, 3-A-304, 3-A-305, 3-A-306, 3-A-307, 3-A-312, 3-A-314
Hat Grumman S-2E Tracker felderítőből négy volt bevethető; 2-AS-22, 2-AS-23, 2-AS-24, 2-AS-26
Négy Sikorsky S-61D-4 Sea King helikopterből csak kettő üzemelt; 2-H-231, 2-H-234
79.1 (a hordozó) és a 79.2 (a három romboló) harcrendje
A V2 ARA 25 de Mayo hordozót három romboló oltalmazta, két korszerű Brit gyártmányú 42-es típusú romboló, a D-1 ARA Hércules, és a D-2 ARA Santisima Trinidad Sea Dart közepes hatótávolságú légvédelmi komplexumaikkal ellátták a hordozó légvédelmét, míg a tengeralattjáró elhárításról a D-27 ARA Comodoro Py romboló, és a hordozó S-2E Tracker gépei, valamint S-61D-4 Sea King helikopterei gondoskodtak.
Amerikai AN/SQS-23 10’000 yard hatótávolságú szonár szerelése
A D-27 ARA Comodoro Py egy 1944-ben DD-877 USS Perkins néven rendszeresített amerikai Gearing osztályú romboló volt, ami A Tokiói öbölbe behajózva fogadta Japán kapitulációját, majd tevékenyen részt vett a Koreai háborúban.
1967-ben megkapta a FRAM (Fleet Rehabilitation and Modernization – flotta modernizáció) program keretében korának csúcs szonárkészülékét, az AN/SQS-23 10’000 yard hatótávolságú szonárt, majd részt vett a Vietnámi háborúban.
A Vietnami háború végén, 1972-ben vásárolta meg az Argentin haditengerészet, félmillió korabeli dollárért. (jelenlegi 2020-as dollárban az pont 3 milliárd USD)
Tíz évvel később. 1982-ben még mindig ennek a rombolónak a 60kW hangimpulzusokat leadni képes szonárja volt a hadszíntér legerősebbje, mivel a korabeli legmodernebb Brit Type2016-os hajófedélzeti szonár 44kW-ra volt képes, a konfliktusban résztvevő többi hajófedélzeti szonár (Type177, Type184 és Type184M) pedig mindössze 4..6kW körüli teljesítményekre volt képes.
A szigetekhez április közepén érkező három Brit atomtengeralattjáró számára három külön feladatot rendeltek.
- S48 HMS Conqueror támogassa Dél-Georgia visszafoglalását, a fedélzetén szállított SBS különítménnyel
- S105 HMS Spartan derítse fel Port Stanley, a főváros kikötőjét a Falkland szigeteken
- S106 HMS Splendid derítse fel az Argentin szárazföld hadikikötőit
Roger Lane-Nott parancsnoksága alatt az S106 HMS Splendid délről északra a partmentén haladva a periszkópon át bepillantott Rio Galleos, Comodoro Rivadavia, és végül Rio de La Plata – Buenos Aires kikötőjébe.
Az Argentin repülőgép hordozót egyik kikötőben sem találták.
Április 21-én kapta az S106 HMS Splendid műholdon keresztül a tájékoztatást (GCHQ általi Argentin rádióforgalmazás megfigyelés, vagy amerikai műholdas felderítés, esetleg Chilei kémek által), miszerint az Argentin hordozót a part mentén, Punta Delgada magasságában látták.
Folytatás holnap...