Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 495
59 959
113
Az egész falklandi háború iskolapéldája annak, hogy a csillogónak hitt fegyverrendszerek mellett mennyire improvizálva, az azzal csináljuk, amink van megközelítéssel vívják meg úgy, hogy már harmadvonalasnak volt egyes fegyverzet mondható a csúcskategória mellett.
Én inkâbb azt mondanám, hogy a legtöbb ország hadereje nem arra van szabva már, hogy egyedül lépjen fel. Különösen igaz ez a NATO országokra, ahol minden tag csak bizonyos képességekkel rendelkezik, amit mâsik orszâgok képességei kiegèszitenek.( Kivétel USA..).Az angol királyság hadereje nem ugy volt/van felépitve, hogy a déli földrédzen autonóm módon operâljon. Ha mègis megteszi, akkor jön az âltalad emlitett " barkâcsolás".
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Falklandi háború argentín szemszögből...
A videó legjobb része:
6:50.
Az argentinok lényegében belerúgtak a brit bulldogba, majd annak hátat fordítva úgy gondolták, hogy ezek után minden rendben lesz.

Lehet, hogy fogatlan volt már a brit oroszlán, de ha annak 200 éves történelmét megnézték volna, egész egyszerűen felfoghatatlan, hogy ezt hogyan gondolták. Főleg úgy, hogy a argi. politikai vezetés az egész csörtét a belpolitikai gondok elfedésére akarta használni. Na, az sem merült fel bennük, hogy akkor az angol vezetés egy győztes háború esetén pont így profitálhat? Ahogy pont meg is történt.

40 évvel később még mindenki a guachokon pislog, hogy a messze erőn felül teljesítő pilótákat hogyan küldte lényegében halálba a balfasz politikai vezetés és szart bele az egészbe lényegében. Európai fejjel képtelen vagyok megérteni a laza dél-amerikai mentalitást.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
A videó legjobb része:
6:50.
Az argentinok lényegében belerúgtak a brit bulldogba, majd annak hátat fordítva úgy gondolták, hogy ezek után minden rendben lesz.

Lehet, hogy fogatlan volt már a brit oroszlán, de ha annak 200 éves történelmét megnézték volna, egész egyszerűen felfoghatatlan, hogy ezt hogyan gondolták. Főleg úgy, hogy a argi. politikai vezetés az egész csörtét a belpolitikai gondok elfedésére akarta használni. Na, az sem merült fel bennük, hogy akkor az angol vezetés egy győztes háború esetén pont így profitálhat? Ahogy pont meg is történt.

40 évvel később még mindenki a guachokon pislog, hogy a messze erőn felül teljesítő pilótákat hogyan küldte lényegében halálba a balfasz politikai vezetés és szart bele az egészbe lényegében. Európai fejjel képtelen vagyok megérteni a laza dél-amerikai mentalitást.

Olasz katonákkal beszélgess majd megérted.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 425
113
A videó legjobb része:
6:50.
Az argentinok lényegében belerúgtak a brit bulldogba, majd annak hátat fordítva úgy gondolták, hogy ezek után minden rendben lesz.

Lehet, hogy fogatlan volt már a brit oroszlán, de ha annak 200 éves történelmét megnézték volna, egész egyszerűen felfoghatatlan, hogy ezt hogyan gondolták. Főleg úgy, hogy a argi. politikai vezetés az egész csörtét a belpolitikai gondok elfedésére akarta használni. Na, az sem merült fel bennük, hogy akkor az angol vezetés egy győztes háború esetén pont így profitálhat? Ahogy pont meg is történt.

40 évvel később még mindenki a guachokon pislog, hogy a messze erőn felül teljesítő pilótákat hogyan küldte lényegében halálba a balfasz politikai vezetés és szart bele az egészbe lényegében. Európai fejjel képtelen vagyok megérteni a laza dél-amerikai mentalitást.
Magyarországi lakosként pislogsz az ilyen államvezetőségi hozzáálláson?!?o_O
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Említeni némi hasonlóságot, de inkább nem akartam színtani a flémet.

Bővebben?

A mi(magyarok)mentalitásunktól nagyon távoli a nediterrán mentalitás és ez kiütközik a katonáskodásban is.1000×jobb együtt dolgozni (meg úgy általában létezni) német vagy skandináv katonákkal mint a déliekkel.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Z2-CIAISHLEI6-VENLZZBZVJOHYE.jpg


Az Argentin haditengerészet kommunikációját titkosító berendezéseket, a piacvezető Svájci Crypto AG szállította.

31555197-7049818335cd098379891db0eddeafd9-x.jpg


Argentinának, 61 másik államhoz hasonlóan fogalma sem volt hogy a köztiszteletben álló svájci cég két valódi tulajdonosa a CIA, és a BND.
A Reagan kormány legfontosabb hozzájárulása a Brit győzelemhez a Falklandi háborúban, a közvélekedéssel szemben nem a szemből is indítható AIM-9L légiharc rakéták átadása volt, ugyanis a Brit Harrier-ek az összes Sidewindert a konvencionális cél mögötti pozícióból indították a konfliktus során, hanem a Crypto AG által gyártott, részben az NSA által tervezett kódoló berendezésekkel küldött Argentin üzenetek feltöréséhez szükséges algoritmus átadása a Brit GCHQ részére.

A Crypto AG története.
Magyarul a fenti cikk kivonata a Mandineren.
És az Index-en.

GCHQ.jpg

GCHQ Cheltenham (Government Communications Headquarters – Brit kommunikációs hírszerzés)

Az összes Argentin titkosított üzenetet így simán dekódolta a GCHQ, és átadta azokat a Brit Haditengerészet Northwood-i központjának, ahonnan műholdon keresztül továbbították a konfliktusban részt vevő Brit egységek számára.
Ahogy a konfliktus után a Brit parlamenti alsóházi bizottsági ülésen elhangzott, “amellett, hogy megpróbáltuk olvasni az ellenség gondolatait, végig olvastuk az üzeneteit”.
Az elfogott, és dekódolt üzenetekből kirajzolódott az Argentin Armada (haditengerészet) részletes haditerve.

Argi-plans.jpg

az Argentin haditengerészet haditerve

Az Argentin Armada bevethető hajóit, négy kötelékbe osztották:
79.1-es kötelékbe a V-2 ARA 25 de Mayo repülőgép hordozó, illetve a fedélzetéről üzemelő A-4Q Skyhawk, S-2E Tracker gépek, illetve S-61D-4 Sea King helikopterek tartoztak.
A haditerv szerint a kötelék S-2E Tracker gépei éjszaka, ESM (rádiólokátor besugárzás jelző) illetve rádiólokátoruk segítségével felderítik a Brit flotta lokációját, majd kora reggel az A-4Q Skyhawk bombázók váratlan irányból (északról) csapást mérnek a rá.

79.2 kötelék két Brit gyártmányú 42-es rombolója, a D-1 ARA Hércules, és a D-2 ARA Santisima Trinidad, ellátja a hordozó légvédelmét Sea Dart közepes hatótávolságú rakétáival, a tengeralattjáró elhárításról a D-27 ARA Comodoro Py romboló, és a hordozó S-2E Tracker gépei, illetve S-61D-4 Sea King helikopterei gondoskodnak.

79.3-as köteléket alkotó D-26 ARA Hipólito de Bouchard, és D-29 ARA Piedrabuena rombolók a légitámadás okozta zavart kihasználva dél-nyugatról 8db MM-38 Exocet rakétát indítanak a Brit flottára, majd a maradékot a páncélozott C-4 ARA General Belgrano cirkáló tűz alá veszi, 15db 6-inch-es (152mm-es) lövegével.

79.4-es köteléket alkotó három francia gyártmányú A69-es korvett, a P-31 ARA Drummond, a P-32 ARA Guerrico, és a P-33 ARA Granville a 79.3-as kötelék támadásával egyidőben, észak-nyugatról összesen 12db MM-38 Exocet rakétát indít a Brit flottára.

A váratlan légitámadás után összesen 20db Exocet rakéta indítása, majd a páncélozott Belgrano 152mm-es lövegeinek sortüzei, akár a győzelem esélyével is kecsegtetett, viszont a haditerv sikere alapvetően a meglepetésen alapult, ezért az Argentin kötelékek teljes rádió, radar, és szonár csendben próbálták a Brit flottát észrevétlenül megközelíteni.

Sectors-1c.jpg


Hogy a Britek elkerüljék a blue-on-blue incidens lehetőségét, a NATO-ban begyakorolt eljárás szerint, zónákra osztották a Falkland szigetek körüli vizeket.
Mindegyik zónában csak egyetlen Brit atomtengeralattjáró tartózkodhatott így korlátozás nélkül tüzelhettek felszín alatt haladó célokra, a felszínieket viszont csak parancsra semmisíthették meg.
A két csendesebb, propulzorral felszerelt egység, az S106 HMS Splendid és az S105 HMS Spartan állt a szigetektől keletre elhelyezkedő Britt felszíni kötelék, és az észak-nyugatra fekvő nagyobb Argentin kikötők közzé, míg az S48 HMS Conqueror dél felől az esetleges bekerítést volt hivatott megakadályozni.

Az Argentin haditerv részleteinek ismeretében az HMS Conqueror átsprintelt a Dél Georgia szigetektől az Isla de los Estados, és a Falkland szigetek közzé, hogy felderítse és parancsra megtámadja a 79.3-as köteléket.
Várakozó pozícióját félúton a két szigetcsoport között április 28-án foglalta el.

Két nap múlva, április 30-án délután négykor a vontatott szonár az Isla de los Estados irányában, jó száz mérföldre észlelt jellegzetes dízel motor hangot.
Pár órán át sprinteltek lefelé, csak rövid időkre lelassítva, és ellenőrizve hogy a jellegzetes hang még mindig megvan.

Május 1-én reggel, 9:54-kor (12:54z) pillantották meg a periszkópon át a D-26 ARA Hipólito de Bouchard, és a D-29 ARA Piedra Buena rombolók által közrefogott C-4 ARA General Belgrano cirkálót.
A három hajó párhuzamosan haladt, egymástól úgy 5 mérföld távolságban, a középen haladó ARA General Belgrano cirkálót éppen utántöltötték egy eszméletlenül zakatoló-zajos olajszállítóból a tengeren.
Kiderült hogy az olajszállító hangját hallották meg először nagy távolságból, a hadihajók önmagukban jóval csendesebbek voltak.

A 79.3-as kötelék három hajója miután befejezte az utántöltést, megindult a Brit flotta irányába, nagyobb távolságból lemaradva követte őket a HMS Conqueror.
15:00-kor a teljes Argentin flotta megkapta a tűzparancsot, kisvártatva a kapitány Chris Wreford Brown is megkapta a GCHQ által dekódolt Argentin üzenet fordítását műholdon keresztül.

Az Argentin kötelék a Britek által a szigetek körül deklarált 200 mérföldes TEZ (Total Exclusion Zone – háborús zóna) határán kívül, attól 18 mérföld távolságra 13 csomós sebességgel haladt, sem a szonárjukat, sem a lokátoraikat nem használták.

Operational-chart-May2c.jpg

Britek által a szigetek körül deklarált 200 mérföldes TEZ (Total Exclusion Zone – háborús zóna) és a Belgrano útvonala

Másnap, május 2-án 11:00-kor (14:00z) az Argentin főparancsnokság kiadta az utasítást, hogy a támadás lefújva, és mind a négy kötelék térjen vissza a kikötőjébe.
Ezeket a GCHQ által dekódolt majd lefordított üzeneteket a Conqueror kapitánya szintén megkapta műholdról.

Délután az ARA General Belgrano cirkáló, és köteléke már órák óta nyugati irányba, a kontinensen fekvő Ushuaia kikötője felé felé haladt, az HMS Conqueror kényelmes 7 mérföldre leszakadva, passzív szonárja segítségével követte őket, amikor a Brit haditengerészet Northwood-i főparancsnokságától műholdon keresztül parancs érkezett: „Sink the Belgrano” – „Süllyessze el a Belgrano-t”.
A kapitány a bejelentette a legénységnek, hogy parancsot kaptak a Belgrano elsüllyesztésére, úgyhogy ebéd után teljes harci riadót fog elrendelni.
Mindenki a szolgálati helyén tegye meg azt, amit már számtalan alkalommal begyakoroltak.

031.jpg


Ebédre aznap sült sertésborda, majd almás morzsa volt, vanilia szósszal.
(roast pork with all the trimmings, followed by apple crumble and custard)


holnap folytatása következik az ebéd utáni eseményekkel...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Z2-CIAISHLEI6-VENLZZBZVJOHYE.jpg


Az Argentin haditengerészet kommunikációját titkosító berendezéseket, a piacvezető Svájci Crypto AG szállította.

31555197-7049818335cd098379891db0eddeafd9-x.jpg


Argentinának, 61 másik államhoz hasonlóan fogalma sem volt hogy a köztiszteletben álló svájci cég két valódi tulajdonosa a CIA, és a BND.
A Reagan kormány legfontosabb hozzájárulása a Brit győzelemhez a Falklandi háborúban, a közvélekedéssel szemben nem a szemből is indítható AIM-9L légiharc rakéták átadása volt, ugyanis a Brit Harrier-ek az összes Sidewindert a konvencionális cél mögötti pozícióból indították a konfliktus során, hanem a Crypto AG által gyártott, részben az NSA által tervezett kódoló berendezésekkel küldött Argentin üzenetek feltöréséhez szükséges algoritmus átadása a Brit GCHQ részére.

A Crypto AG története.
Magyarul a fenti cikk kivonata a Mandineren.
És az Index-en.

GCHQ.jpg

GCHQ Cheltenham (Government Communications Headquarters – Brit kommunikációs hírszerzés)

Az összes Argentin titkosított üzenetet így simán dekódolta a GCHQ, és átadta azokat a Brit Haditengerészet Northwood-i központjának, ahonnan műholdon keresztül továbbították a konfliktusban részt vevő Brit egységek számára.
Ahogy a konfliktus után a Brit parlamenti alsóházi bizottsági ülésen elhangzott, “amellett, hogy megpróbáltuk olvasni az ellenség gondolatait, végig olvastuk az üzeneteit”.
Az elfogott, és dekódolt üzenetekből kirajzolódott az Argentin Armada (haditengerészet) részletes haditerve.

Argi-plans.jpg

az Argentin haditengerészet haditerve

Az Argentin Armada bevethető hajóit, négy kötelékbe osztották:
79.1-es kötelékbe a V-2 ARA 25 de Mayo repülőgép hordozó, illetve a fedélzetéről üzemelő A-4Q Skyhawk, S-2E Tracker gépek, illetve S-61D-4 Sea King helikopterek tartoztak.
A haditerv szerint a kötelék S-2E Tracker gépei éjszaka, ESM (rádiólokátor besugárzás jelző) illetve rádiólokátoruk segítségével felderítik a Brit flotta lokációját, majd kora reggel az A-4Q Skyhawk bombázók váratlan irányból (északról) csapást mérnek a rá.

79.2 kötelék két Brit gyártmányú 42-es rombolója, a D-1 ARA Hércules, és a D-2 ARA Santisima Trinidad, ellátja a hordozó légvédelmét Sea Dart közepes hatótávolságú rakétáival, a tengeralattjáró elhárításról a D-27 ARA Comodoro Py romboló, és a hordozó S-2E Tracker gépei, illetve S-61D-4 Sea King helikopterei gondoskodnak.

79.3-as köteléket alkotó D-26 ARA Hipólito de Bouchard, és D-29 ARA Piedrabuena rombolók a légitámadás okozta zavart kihasználva dél-nyugatról 8db MM-38 Exocet rakétát indítanak a Brit flottára, majd a maradékot a páncélozott C-4 ARA General Belgrano cirkáló tűz alá veszi, 15db 6-inch-es (152mm-es) lövegével.

79.4-es köteléket alkotó három francia gyártmányú A69-es korvett, a P-31 ARA Drummond, a P-32 ARA Guerrico, és a P-33 ARA Granville a 79.3-as kötelék támadásával egyidőben, észak-nyugatról összesen 12db MM-38 Exocet rakétát indít a Brit flottára.

A váratlan légitámadás után összesen 20db Exocet rakéta indítása, majd a páncélozott Belgrano 152mm-es lövegeinek sortüzei, akár a győzelem esélyével is kecsegtetett, viszont a haditerv sikere alapvetően a meglepetésen alapult, ezért az Argentin kötelékek teljes rádió, radar, és szonár csendben próbálták a Brit flottát észrevétlenül megközelíteni.

Sectors-1c.jpg


Hogy a Britek elkerüljék a blue-on-blue incidens lehetőségét, a NATO-ban begyakorolt eljárás szerint, zónákra osztották a Falkland szigetek körüli vizeket.
Mindegyik zónában csak egyetlen Brit atomtengeralattjáró tartózkodhatott így korlátozás nélkül tüzelhettek felszín alatt haladó célokra, a felszínieket viszont csak parancsra semmisíthették meg.
A két csendesebb, propulzorral felszerelt egység, az S106 HMS Splendid és az S105 HMS Spartan állt a szigetektől keletre elhelyezkedő Britt felszíni kötelék, és az észak-nyugatra fekvő nagyobb Argentin kikötők közzé, míg az S48 HMS Conqueror dél felől az esetleges bekerítést volt hivatott megakadályozni.

Az Argentin haditerv részleteinek ismeretében az HMS Conqueror átsprintelt a Dél Georgia szigetektől az Isla de los Estados, és a Falkland szigetek közzé, hogy felderítse és parancsra megtámadja a 79.3-as köteléket.
Várakozó pozícióját félúton a két szigetcsoport között április 28-án foglalta el.

Két nap múlva, április 30-án délután négykor a vontatott szonár az Isla de los Estados irányában, jó száz mérföldre észlelt jellegzetes dízel motor hangot.
Pár órán át sprinteltek lefelé, csak rövid időkre lelassítva, és ellenőrizve hogy a jellegzetes hang még mindig megvan.

Május 1-én reggel, 9:54-kor (12:54z) pillantották meg a periszkópon át a D-26 ARA Hipólito de Bouchard, és a D-29 ARA Piedra Buena rombolók által közrefogott C-4 ARA General Belgrano cirkálót.
A három hajó párhuzamosan haladt, egymástól úgy 5 mérföld távolságban, a középen haladó ARA General Belgrano cirkálót éppen utántöltötték egy eszméletlenül zakatoló-zajos olajszállítóból a tengeren.
Kiderült hogy az olajszállító hangját hallották meg először nagy távolságból, a hadihajók önmagukban jóval csendesebbek voltak.

A 79.3-as kötelék három hajója miután befejezte az utántöltést, megindult a Brit flotta irányába, nagyobb távolságból lemaradva követte őket a HMS Conqueror.
15:00-kor a teljes Argentin flotta megkapta a tűzparancsot, kisvártatva a kapitány Chris Wreford Brown is megkapta a GCHQ által dekódolt Argentin üzenet fordítását műholdon keresztül.

Az Argentin kötelék a Britek által a szigetek körül deklarált 200 mérföldes TEZ (Total Exclusion Zone – háborús zóna) határán kívül, attól 18 mérföld távolságra 13 csomós sebességgel haladt, sem a szonárjukat, sem a lokátoraikat nem használták.

Operational-chart-May2c.jpg

Britek által a szigetek körül deklarált 200 mérföldes TEZ (Total Exclusion Zone – háborús zóna) és a Belgrano útvonala

Másnap, május 2-án 11:00-kor (14:00z) az Argentin főparancsnokság kiadta az utasítást, hogy a támadás lefújva, és mind a négy kötelék térjen vissza a kikötőjébe.
Ezeket a GCHQ által dekódolt majd lefordított üzeneteket a Conqueror kapitánya szintén megkapta műholdról.

Délután az ARA General Belgrano cirkáló, és köteléke már órák óta nyugati irányba, a kontinensen fekvő Ushuaia kikötője felé felé haladt, az HMS Conqueror kényelmes 7 mérföldre leszakadva, passzív szonárja segítségével követte őket, amikor a Brit haditengerészet Northwood-i főparancsnokságától műholdon keresztül parancs érkezett: „Sink the Belgrano” – „Süllyessze el a Belgrano-t”.
A kapitány a bejelentette a legénységnek, hogy parancsot kaptak a Belgrano elsüllyesztésére, úgyhogy ebéd után teljes harci riadót fog elrendelni.
Mindenki a szolgálati helyén tegye meg azt, amit már számtalan alkalommal begyakoroltak.

031.jpg


Ebédre aznap sült sertésborda, majd almás morzsa volt, vanilia szósszal.
(roast pork with all the trimmings, followed by apple crumble and custard)


holnap folytatása következik az ebéd utáni eseményekkel...

Ennek fényében még nagyobb probléma,higy enbyi hajót vesztettek az angolok.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1945

Guest
Hogy a célját utol érje, az HMS Conqueror mélyebbre merült, 20 percig 18 csomó sebességgel száguldott a Belgrano irányába, majd feljöttek periszkóppal körbe-pillantani.
A fenti manővert jó párszor megismételték.

Amikor már 2.5 mérföldre utolérték a 79.3-as köteléket, akkor derült ki, hogy mind a két romboló a Belgrano jobb (Falkland szigetek felé eső, északi) oldalára húzódott.
A kapitány úgy döntött hogy bal felől (délről) támadja majd a nyugat felé tartó cirkálót, a rombolók így a cél mögött lesznek (északra), és tovább tart majd utolérniük a támadás után menekülő HMS Conqueror-t.

Lower-Level-1.jpg


A cirkáló leküzdéséhez a tisztek egyhangú egyetértésével, a megbízhatóbb Mk.8 mod.4 egyenesen futó torpedót választották, ehhez viszont a célhoz 1500 yard-nál közelebb kellett menni, és csak merőleges becsapódás esetén volt garantálható a fegyver csapódó gyújtójának működése.
Három torpedó indítását tervezték, akkora időközökkel, ami alatt a cél fél hajóhossznyit haladt előre merőleges irányba.

2-72-030.jpg

torpedó indító panel kezelőpultja a hídon

15:30-kor az HMS Conqueror elfoglalta tüzelési pozícióját, mozdulatlanul lebegett periszkóp mélységben.
Robin L’Oste-Brown a torpedó indítótiszt 30 másodpercenként ismételte a cél oldalszögét, hogy amikor a periszkópot kiemelik, ne kelljen a cél a horizonton keresni, elég legyen csak odapillantani.
15:51 Tüzelésre felkészülni!
15:54 A kapitány, Chris Wreford Brown éppen csak belepillantott a periszkópba, és már húzta is azt vissza a víz alá.
15:57 (18:57z) Tűz!
13 másodperces időközökkel indultak a torpedók.
Mindhárom torpedó elindult! jelentette Robin L’Oste-Brown.

Mivel a hídon található torpedó indító panel pótalkatrész hiányában régóta nem működött, a torpedókat kézzel a torpedó teremből indították.

1’280 yard megtételéhez a célig a Mk.8-asnak 52 másodpercre volt szüksége.
Kapitány a nyakában lógó stopperére meredt, és a kiszámított becsapódási idő előtt 15 másodperccel kiemelte a vízalól a periszkópot.

“Narancsszínű tűzgömb a orránál, majd mégegy a közepén” mondta Wreford-Brown a periszkópba nézve. Periszkóp le!
BANG! érte el a találat hangja Conqueror-t.
A tengeralattjáró legénysége éljenzett.
BANG! BANG! majd megint BANG!
Meglepett arcok néztek egymásra, a két találat visszhangja a sekély tengerfenékről visszaverődve némileg késleltetve ért hozzájuk.
Az HMS Conqueror lemerült, és nagysebességgel dél-kelet felé kezdett a helyszíntől távolodni.

Az D-26 ARA Hipólito de Bouchard-ot hatalmas ütés érte bal oldalról, az egész romboló beleremegett.
A hajó orrában lévő szonár megszűnt működni. (az első Mk.8-as annak a vízalatti burkolatát törte össze, a detonátor a szonár lágyvas burkolatán nem működött)

ARA-Belgrano-Sinking.jpg

ARA General Belgrano süllyed, a képen jól láthatóan hiányzik a cirkáló orra

A második torpedó a horgonyteremnél találta el az C-4 ARA General Belgrano-t, a harci rész detonációja letépte a cirkáló orrát.

A harmadik torpedó a hajó felépítmény mögött, a hátsó gépteremnél, közvetlen a legénységi szállás alatt robbant, megölte a szálláson tartózkodó tengerészeket, kiütötte a géptermet, és 20 méter hosszan feltépte a cirkáló oldalborítását.
Füst borította be a lassan balra dőlő hajót, a fedélzeten megszűnt az áramszolgáltatás.
Az elektromos szolgáltatás megszűnése miatt sem rádión segélykérésre, sem kárelhárításra nem maradt lehetőség.

bonzow2.jpg

Héctor Bonzo, a Belgrano kapitánya

16:24 Héctor Bonzo, a Belgrano kapitánya elrendelte a hajó elhagyását.

1087052719.jpg

A hajó 1095 fős legénységéből 290-en a harmadiknak indított torpedó találatakor vesztették életüket, 33-an a mentőcsónakokban fagytak meg, és 772-főt mentettek ki a következő napokban.

ara3.jpg

Héctor Bonzo, a Belgrano kapitánya, és az elsőtiszt Ramón Barrionuevo hagyta el utolsónak a süllyedő cirkálót

ara1.jpg

C-4 ARA General Belgrano cirkáló hullámsírba merült a 55° 24’D 61° 32’Ny koordinátákon, 30 mérfölddel a Britek által kijelölt (TEZ) háborús zónán kívül

Egy órányi nagysebességű dél-nyugati irányú távolodás után az HMS Conqueror lelassított és újra periszkóp mélységbe emelkedett, hogy leadja a jelentését (SITREP – Situation Report) a műholdon keresztül az Admiralitás felé.
BANG! Hatalmas ütés érte a hajót, amit a fedélzeten mindenki érzett, a hajóhíd órája leszakadt a falról.
Vizibombák! Merülés, teljes gőzzel előre!

A Conqueror csak egy további órányi száguldás után lassított le, emelkedett fel periszkóp mélységbe, és adta le jelentését.

Mivel az Argentin kísérőhajók egyáltalán nem dobtak vizibombát, a robbanás, amit a Conqueror fedélzetén éreztek, csak a süllyedő Belgrano lőszer raktárából származhatott.


A sorozat a jövő hétvégén folytatódik, az immáron már kevésbé közismert eseményekkel...
 

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
886
5 056
93
Mivel utólag került beépítésre, a Brit egységeken nem lehetett a TB-16-ost a hajótestbe visszacsévélni, azt a kifutás után egy a tengeren várakozó hajó búvárai akasztották azt a tengeralattjáróra, csökkentve annak végsebességét pár csomóval.
(...)
1982 elején az HMS Conqueror folytatta le az Mk.24 mod.1 Tigerfish torpedó megismételt állami átvételi tesztjeit.
A javított változat ismét megbukott, az egyik indítás után a (harci rész helyett telemetriát szállító) fegyver egyenesen az indító HMS Conqueror-t vette célba.
(...)
...a megbízhatóbb Mk.8 mod.4 egyenesen futó torpedót választották, ehhez viszont a célhoz 1500 yard-nál közelebb kellett menni, és csak merőleges becsapódás esetén volt garantálható a fegyver csapódó gyújtójának működése.
(...)
Mivel a hídon található torpedó indító panel pótalkatrész hiányában régóta nem működött, a torpedókat kézzel a torpedó teremből indították.

Döbbenet! És mindezt úgy, hogy elméletileg a Royal Navy-t elsődlegesen mégiscsak a Szovjet Haditengerészet ellen, a harmadik világháború megvívására építették, szépítették...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az HMS Conqueror a következő két napon folytatta őrjáratozását a Belgrano elsüllyesztésének helyszínén.
Nem avatkozott közbe a mentési műveletekbe, amit Argentin, Chilei, és Szovjet hajók hajtottak végre, mindössze arra figyelt, hogy a műveletekben résztvevő katonai és civil járművek közül egyik se induljon a Falkland szigetek körüli 200 tengeri mérföldes háborús zóna, vagy a Brit flotta felé.
A tengeralattjáró ESM (rádiólokátor besugárzás jelzője) többször is észlelte a mentésben résztvevő Argentin Lockheed SP-2H Neptune gépek radarját, és emiatt többször is le kellett merülniük.

LOCKHEED-SP-2-H-NEPTUNE-2-P-112.jpg

Lockheed SP-2H Neptune (2-P-112)

Május 3-án 6:15-kor szállt fel Rio Grande bázisáról az Argentin légierő Lockheed 2-P-112 SP-2H Neptune gépe, hogy a Belgrano túlélői után kutasson.
A kutatási területen egyszercsak megláttak egy tengeralattjáró periszkópot, vagy antennát a vízben maga után csíkot húzni.

Julie.jpg

sszonárbója rajza a hajónaplóból, amit periszkópon keresztül figyelt meg az HMS Conqueror

9:30-kor a Neptune egy szonárbóját dobott a 56°00’D, 59°30’Ny koordinátára, de mivel közvetlenül a bója vízbeérkezése után nem észlelt tengeralatti célt, így folytatta a mentési műveleteket.

Neptune-may4.jpg


Május 4-én reggel ugyanez a Neptune, miközben részt vett a mentésben, 7:10 és 8:43 között háromszor is sikeresen bemérte a Brit flotta pozícióját radarral, és azonosította ESM-el (rádiólokátor besugárzás jelzővel) ami Marconi 965-ös lokátort jelzett (Brit 42-es romboló felderítő lokátora), így riadóztatták az Armada Super Etendard gépekkel felszerelt századát, ami szintén Rio Grande-n állomásozott.

Arming-Super-Etendard-204-with-an-Exocet.jpg

légi indítású hajó elleni AM-39 Exocet rakéta felszerelése az Armada Super Etendard gépére

9:30-kor felszállt az Argentin Armada két Super Etendard (3-A-202 Bedacarratz, és 3-A-203 Mayora) harcigépe Rio Grande-ről, egy-egy AM-39 Exocet rakétával a jobb szárnyuk alatt. (összesen csak 5db légi indítású AM-39 Exocet-el rendelkeztek az Argentinok ekkoriban)
10:35 A Neptune még egyszer pontosította a cél koordinátáját, amit rádión továbbított a kismagasságon, 30m alatt beérkező Super Etendard géppárnak.
11:04 Mindkét Super Etendard elindította AM-39 Exocet rakétáját, majd 12:15-kor sikeresen visszatért bázisára.

HMS-Sheffield-Falklands-War.jpg

D80 HMS Sheffield AM-39 Exocet találat után

Az Exocet találatot kapott Sheffield segítségére a F101 HMS Yarmouth, és a F174 HMS Alacrity fregattokat rendelték, és hogy a könnyű célnak számító mozgásképtelenné vált romboló megtorpedózását megakadályozzák, az HMS Conqueror-t utasították hogy foglaljon el védekező pozíciót a csoportosulás előtt.
Az Argentin főparancsnokság ugyanekkor utasította az ARA San Luis (német Type209/1200 típusú) dízel-elektromos tengeralattjárójukat, hogy torpedózza meg a megrongálódott Sheffield-et.

Mivel gyorsan kiderült, hogy az HMS Sheffield menthetetlennek bizonyult, mindkét fél törölte a fenti parancsokat, mielőtt a két tengeralattjáró a Sheffield környékére érhetett volna, megakadályozva egy esetleges vízalatti harc kibontakozását.
Így végül mindkét tengeralattjáró visszatért eredeti őrjáratozási zónájába.

Amikor leszállt az éjszaka a Belgrano mentésben résztvevő egyik hajó, az HMS Conqueror szonárjának tanúsága szerint, nagy sebességgel megindult a Falkland szigetek felé, egyenesen a háborús zónába.
Egész éjjel, viszonylag közelről követte az HMS Conqueror a Falkland szigetek felé haladó célpontot, majd a kapitány teljes harckészültséget rendelt el, és felkészült a már jóócskán a harci zónában haladó cél megtorpedózására.

8:13 Május 5 reggel, az HMS Conqueror hátulról közelíti meg a szonárkezelők által csak M91-esnek nevezett célpontját, a tűzvezetési megoldás jó (FCS Good), M91 cél 110°-on, 600 yard távolságban, iránya 110°, sebessége 15.5 csomó.
8:25 pont alatta haladunk át, új irány 80°, sebességet növelni 21 csomóra!
8:34 A helyi napfelkelte időpontja.
8:36 új irány 100°!
8:41 emelkedés periszkóp mélységbe, sebesség 6 csomó!

Az HMS Conqueror elfoglalta tüzelési pozícióját, mozdulatlanul lebegett periszkóp mélységben.
A torpedó indítótiszt 30 másodpercenként ismételte a cél oldalszögét, hogy amikor a periszkópot kiemelik, ne kelljen a cél a horizonton keresni, elég legyen csak odapillantani.
Tüzelésre felkészülni!

8:44 A kapitány, Chris Wreford Brown éppen csak belepillantott a periszkópba, készített az M91-es célról egy fényképet és már húzta is azt vissza a víz alá...

bahiaparaiso2.jpg

B-1 ARA Bahía Paraiso

... az Armada kórházhajónak átalakított B-1 ARA Bahía Paraiso szállítóhajója haladt előttük.
A Conqueror 8:49-kor gyorsan leadta a Bahía Paraiso koordinátáit, és már sprintelt is vissza, hogy tovább ellenőrizze a Belgrano mentésében résztvevő egységeket.

A Bahía Paraiso-t később két Brit Sea Lynx helikopter állította meg, hogy nyolc állíg felfegyverzett Brit katona alaposan átkutathassa a hajót.
Mivel sem fegyvert, sem lőszert nem találtak a fedélzeten, továbbengedték a kórházhajók számára kijelölt zónába, ahol a továbbiakban az SS Uganda (Brit korházhajó) mellett üzemelt.

2020-02-05-19-59-17-Window.jpg

Előtérben az SS Uganda (Brit kórházhajó), háttérben a B-1 ARA Bahía Paraiso (Argentin kórházhajó) a Falkland/Malvinas szigetek mellett, a számukra kijelölt zónában

A Bahía Paraiso fedélzetén a háború alatt 231 beteget láttak el, amiből:
148 harcban sérült
- 31 fej és nyak sérült
- 12 égés
- 11 hasi sérült
- 7 melkasi sérült
- 6 amputáció
- 81 trauma (légnyomás)
25 egyéb sérült
- 24 lövészárok láb
- 1 fagyás
58 betegség
- 2 infarktus
- 24 fertőzés
- 1 fekély
- 4 egyéb sebészeti beavatkozás (pl vakbél)
- 4 ficam
- 11 zavartság
- 7 fizikai legyengülés
- 5 pszihiátriai rendellenesség

A Brit SS Uganda amit a konfliktus kitörése után alig három nap alatt alakítottak üdülőhajóból kórházhajóvá, fedélzetén 176 nővér és 12 orvos a konfliktus alatt, 730 sebesültet látott el (ebből 150 Argentint), a hajón 504 műtétet hajtottak végre.
A stabilizált állapotú Brit sebesülteket először Montevideóba (Uruguay fővárosába) szállították, három hajóval (A133 HMS Hecla, A138 HMS Herald, A144 HMS Hydra) amik Montevideo és az SS Uganda között kompként működtek, majd onnan RAF VC10-es utasszállítókkal haza Britanniába.

A két harcban álló fél orvosai kölcsönösen kisegítették egymást amennyiben a másik hajón kifogytak a gyógyításhoz szükséges készletekből, illetve kölcsönösen ellátták, majd átadták egymás sebesültjeit.
Több sebesült brit katona életét Argentin vérplazma mentette meg a konfliktus folyamán.


holnap folytatás következik...
 
M

molnibalage

Guest
Az HMS Conqueror a következő két napon folytatta őrjáratozását a Belgrano elsüllyesztésének helyszínén.
Nem avatkozott közbe a mentési műveletekbe, amit Argentin, Chilei, és Szovjet hajók hajtottak végre, mindössze arra figyelt, hogy a műveletekben résztvevő katonai és civil járművek közül egyik se induljon a Falkland szigetek körüli 200 tengeri mérföldes háborús zóna, vagy a Brit flotta felé.
A tengeralattjáró ESM (rádiólokátor besugárzás jelzője) többször is észlelte a mentésben résztvevő Argentin Lockheed SP-2H Neptune gépek radarját, és emiatt többször is le kellett merülniük.

LOCKHEED-SP-2-H-NEPTUNE-2-P-112.jpg

Lockheed SP-2H Neptune (2-P-112)

Május 3-án 6:15-kor szállt fel Rio Grande bázisáról az Argentin légierő Lockheed 2-P-112 SP-2H Neptune gépe, hogy a Belgrano túlélői után kutasson.
A kutatási területen egyszercsak megláttak egy tengeralattjáró periszkópot, vagy antennát a vízben maga után csíkot húzni.

Julie.jpg

sszonárbója rajza a hajónaplóból, amit periszkópon keresztül figyelt meg az HMS Conqueror

9:30-kor a Neptune egy szonárbóját dobott a 56°00’D, 59°30’Ny koordinátára, de mivel közvetlenül a bója vízbeérkezése után nem észlelt tengeralatti célt, így folytatta a mentési műveleteket.

Neptune-may4.jpg


Május 4-én reggel ugyanez a Neptune, miközben részt vett a mentésben, 7:10 és 8:43 között háromszor is sikeresen bemérte a Brit flotta pozícióját radarral, és azonosította ESM-el (rádiólokátor besugárzás jelzővel) ami Marconi 965-ös lokátort jelzett (Brit 42-es romboló felderítő lokátora), így riadóztatták az Armada Super Etendard gépekkel felszerelt századát, ami szintén Rio Grande-n állomásozott.

Arming-Super-Etendard-204-with-an-Exocet.jpg

légi indítású hajó elleni AM-39 Exocet rakéta felszerelése az Armada Super Etendard gépére

9:30-kor felszállt az Argentin Armada két Super Etendard (3-A-202 Bedacarratz, és 3-A-203 Mayora) harcigépe Rio Grande-ről, egy-egy AM-39 Exocet rakétával a jobb szárnyuk alatt. (összesen csak 5db légi indítású AM-39 Exocet-el rendelkeztek az Argentinok ekkoriban)
10:35 A Neptune még egyszer pontosította a cél koordinátáját, amit rádión továbbított a kismagasságon, 30m alatt beérkező Super Etendard géppárnak.
11:04 Mindkét Super Etendard elindította AM-39 Exocet rakétáját, majd 12:15-kor sikeresen visszatért bázisára.

HMS-Sheffield-Falklands-War.jpg

D80 HMS Sheffield AM-39 Exocet találat után

Az Exocet találatot kapott Sheffield segítségére a F101 HMS Yarmouth, és a F174 HMS Alacrity fregattokat rendelték, és hogy a könnyű célnak számító mozgásképtelenné vált romboló megtorpedózását megakadályozzák, az HMS Conqueror-t utasították hogy foglaljon el védekező pozíciót a csoportosulás előtt.
Az Argentin főparancsnokság ugyanekkor utasította az ARA San Luis (német Type209/1200 típusú) dízel-elektromos tengeralattjárójukat, hogy torpedózza meg a megrongálódott Sheffield-et.

Mivel gyorsan kiderült, hogy az HMS Sheffield menthetetlennek bizonyult, mindkét fél törölte a fenti parancsokat, mielőtt a két tengeralattjáró a Sheffield környékére érhetett volna, megakadályozva egy esetleges vízalatti harc kibontakozását.
Így végül mindkét tengeralattjáró visszatért eredeti őrjáratozási zónájába.

Amikor leszállt az éjszaka a Belgrano mentésben résztvevő egyik hajó, az HMS Conqueror szonárjának tanúsága szerint, nagy sebességgel megindult a Falkland szigetek felé, egyenesen a háborús zónába.
Egész éjjel, viszonylag közelről követte az HMS Conqueror a Falkland szigetek felé haladó célpontot, majd a kapitány teljes harckészültséget rendelt el, és felkészült a már jóócskán a harci zónában haladó cél megtorpedózására.

8:13 Május 5 reggel, az HMS Conqueror hátulról közelíti meg a szonárkezelők által csak M91-esnek nevezett célpontját, a tűzvezetési megoldás jó (FCS Good), M91 cél 110°-on, 600 yard távolságban, iránya 110°, sebessége 15.5 csomó.
8:25 pont alatta haladunk át, új irány 80°, sebességet növelni 21 csomóra!
8:34 A helyi napfelkelte időpontja.
8:36 új irány 100°!
8:41 emelkedés periszkóp mélységbe, sebesség 6 csomó!

Az HMS Conqueror elfoglalta tüzelési pozícióját, mozdulatlanul lebegett periszkóp mélységben.
A torpedó indítótiszt 30 másodpercenként ismételte a cél oldalszögét, hogy amikor a periszkópot kiemelik, ne kelljen a cél a horizonton keresni, elég legyen csak odapillantani.
Tüzelésre felkészülni!

8:44 A kapitány, Chris Wreford Brown éppen csak belepillantott a periszkópba, készített az M91-es célról egy fényképet és már húzta is azt vissza a víz alá...

bahiaparaiso2.jpg

B-1 ARA Bahía Paraiso

... az Armada kórházhajónak átalakított B-1 ARA Bahía Paraiso szállítóhajója haladt előttük.
A Conqueror 8:49-kor gyorsan leadta a Bahía Paraiso koordinátáit, és már sprintelt is vissza, hogy tovább ellenőrizze a Belgrano mentésében résztvevő egységeket.

A Bahía Paraiso-t később két Brit Sea Lynx helikopter állította meg, hogy nyolc állíg felfegyverzett Brit katona alaposan átkutathassa a hajót.
Mivel sem fegyvert, sem lőszert nem találtak a fedélzeten, továbbengedték a kórházhajók számára kijelölt zónába, ahol a továbbiakban az SS Uganda (Brit korházhajó) mellett üzemelt.

2020-02-05-19-59-17-Window.jpg

Előtérben az SS Uganda (Brit kórházhajó), háttérben a B-1 ARA Bahía Paraiso (Argentin kórházhajó) a Falkland/Malvinas szigetek mellett, a számukra kijelölt zónában

A Bahía Paraiso fedélzetén a háború alatt 231 beteget láttak el, amiből:
148 harcban sérült
- 31 fej és nyak sérült
- 12 égés
- 11 hasi sérült
- 7 melkasi sérült
- 6 amputáció
- 81 trauma (légnyomás)
25 egyéb sérült
- 24 lövészárok láb
- 1 fagyás
58 betegség
- 2 infarktus
- 24 fertőzés
- 1 fekély
- 4 egyéb sebészeti beavatkozás (pl vakbél)
- 4 ficam
- 11 zavartság
- 7 fizikai legyengülés
- 5 pszihiátriai rendellenesség

A Brit SS Uganda amit a konfliktus kitörése után alig három nap alatt alakítottak üdülőhajóból kórházhajóvá, fedélzetén 176 nővér és 12 orvos a konfliktus alatt, 730 sebesültet látott el (ebből 150 Argentint), a hajón 504 műtétet hajtottak végre.
A stabilizált állapotú Brit sebesülteket először Montevideóba (Uruguay fővárosába) szállították, három hajóval (A133 HMS Hecla, A138 HMS Herald, A144 HMS Hydra) amik Montevideo és az SS Uganda között kompként működtek, majd onnan RAF VC10-es utasszállítókkal haza Britanniába.

A két harcban álló fél orvosai kölcsönösen kisegítették egymást amennyiben a másik hajón kifogytak a gyógyításhoz szükséges készletekből, illetve kölcsönösen ellátták, majd átadták egymás sebesültjeit.
Több sebesült brit katona életét Argentin vérplazma mentette meg a konfliktus folyamán.


holnap folytatás következik...
Erről a kórházhajóról eddig semmit nem hallottam.
A bójás rész megfogalmazása furcsa, akkor most ki látott meg és mit?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Erről a kórházhajóról eddig semmit nem hallottam.
A bójás rész megfogalmazása furcsa, akkor most ki látott meg és mit?

Számomra is nagyon sok újdonságot jelentettek a Falkland szigetek környéki tengeralattjáró műveletek, ezért is kezdtem el fordítani ezt a sorozatot.
Becslésem szerint, vagy két hónapra elég jegyzetem gyűlt össze.

Imhol az HMS Conqueror vs Bahia Paradiso, 0401-es esemény eredetije (időpontok Zulu idő +3 óra szerint):
Conqueror-vs-BP.jpg

HMS Conqueror hajónapló részlet

Remélem a fordításom elég jó.
:cool:
Sajnos a periszkópon keresztül készített fekete fehér fotó a fénymásolás közben használhatatlan lett, nagyon kell rá koncentrálni hogy a Bahia Paradiso körvonalait belelássuk.
:(
 
T

Törölt tag 1945

Guest
conq-may5.jpg


Május 6-án az HMS Conqueror új őrjáratozási zónát kapott, ami a szigetektől észak-keleti irányba feküdt.
Azért hogy a szigetektől dél keleti irányban lévő Brit flottát elkerülje, új zónájába a szigeteket nyugatról kerülve haladt.

Május 7-én 12:56-kor, 100 mérföldre nyugatra a Falkland szigetektől, éppen az aktuális jelentését (SITREP – Situation Report) küldte az HMS Conqueror a műholdon keresztül az Admiralitás felé, amikor a periszkópon át figyelő tiszt Brian Moss egy kis magasságban, egyenesen feléjük száguldó gépre lett figyelmes.
Periszkóp, és antennák le, merülés!

Mk-46.jpg

Mk.46 típusú légi indítású torpedó, vízbe érkezése előtt

Torpedó a vízben! jelezték a szonárkezelők.
A kapitány Chris Wreford-Brown és Tim McClement egyszerre indították a stopperüket.
Teljes harci riadó, merülés!
Szonárkezelők, azonosítást kérek!

Légi indítású Mark 46-os torpedó! jelezte kisvártatva a szonárkezelő.
Az Mk.46-os torpedó passzív szonárjával képes a Conqueror gépészete által keltett zajra rávezetni magát, 6 perces működési ideje alatt.

Gyors cél, közeledik a vízben felénk, zéró-három-zérónál! jött a riasztó jelentés a szonárkezelőtől.

A kapitány ekkor kiadta azt a parancsot, amit szinte senki sem hallott még a Brit flottában.
Maximális teljesítménnyel előre! („full speed ahead” - a US NAVY „flank ahead” utasításának Brit megfelelője)
Ezt még a Faslane-i gyakorló szimulátorban sem adták ki sohasem, mert erre a parancsra a reaktorkezelők kiiktatják (Battle Short Switch) a reaktor védelmi automatikáját amely a reaktor számára biztonságos nyomás és hőmérséklet tartományok meghaladása esetén automatikusan közbeavatkozna, megakadályozva az esetleges reaktor leolvadást.

A maximális sebességű száguldás közben élesen váltogatták a mélységüket, és irányukat amíg a stopperek nem jelezték azt, hogy a torpedó üzemideje lejárt.
A Conqueror-on szolgálók számára nagyon hosszú volt ez a hat perc.

OUDKERK15.jpg

Argentin Lockheed C-130 Hercules BAM Malvinas (exPort Stanley) repterén a konfliktus folyamán. Az utánpótlás kirakodása alatt, és miközben a fedélzeten elhelyezték a sebesülteket, a hajtóművek végig jártak, hogy a lehető leggyorsabban indulhassanak is vissza.

Az Argentin légierő C-130 Hercules gépei ultra kis magasságon repülve, a háború alatt folyamatosan áttörték a Brit blokádot, Comodoro Rivadavia (Argentin szárazföld) és Puerto Argentino (Falkland szigetek fővárosa – ex Port Stanley) között napi szinten légihidat biztosítottak.
Május 7-én a TC-68-as jelű gép 14.5t utánpótlást szállított a Falkland szigetek fővárosába, majd 17 sebesülttel a fedélzetén sikeresen tért vissza szárazföldi bázisára, anélkül hogy tudatában lett volna hogy mekkora izgalmat is okozott kismagasságú repülésével a víz alatt.

Sectors-2.jpg


Új zónájában viszonylag eseménytelenül teltek az HMS Conqueror őrjáratozásának napjai, az Argentin Armada visszahúzódott, egyedüli veszélyt a (SITREP – Situation Report) küldése közben felbukkanó Argentin gépek jelentették.

Május 22-én a kora hajnali órákban (SITREP – Situation Report) küldése közben a periszkópon figyelő ügyeletes tiszt Narendra Sethia egy kis magasságban, egyenesen feléjük száguldó fényes gépre lett figyelmes.
Periszkóp, és antennák le!
Teljes harci riadó, 20°-os merülés, félgőzzel előre, maximális fordulatszám, 700 láb! sorolta a parancsokat Sethia.
A szonárkezelők jelezték, hogy nincs cél a vízben, de azért a biztonság kedvéért egy órán át távolodtak a helyszíntől.

Amikor ismét periszkóp mélységbe emelkedtek, a Jupiter már egy kicsit magasabban fénylett a horizont fölött.
A kapitány megnyugtatta a magát idiótának érző tisztjét, hogy jól cselekedett.

Május 23-án, vízalatti manőverezés közben megadta magát a vontatott kommunikációs kábelük.
Ez egy hosszú kábel, amit a torony felső részéből lehet kiengedni, és VLF jelek vételére alkalmas a vízalatti menet közben.
Mivel Murphy is a hadszíntéren tartózkodott, így a hajócsavar természetesen elkapta és magára tekerte az elszabadult kábelt, ami súlyos problémát jelentett a harci zónában.
Egyrészt a sebességük töredékére esett vissza, másrészt eszméletlen saját zajszintet mértek, így valamit mindenképpen tenniük kellett.

Az egyedüli lehetséges megoldásnak az látszott, ha a hajó búvárja megpróbálja levágni a hajócsavarra tekeredett kábelt, de ez a Dél-Atlanti óceán jeges vizében, óriási hullámok között nem tűnt egy egyszerű vállalkozásnak.
A fedélzeten mindenki azt is pontosan tudta, hogy ha a művelet közben Argentin gépek bukkannának fel, a Conqueror-nak azonnal le kell merülnie, így még ha a búvárral a beindított hajócsavar lapátjai nem is végeznek azonnal, az esély hogy a légiriadó után megtalálják a nyílt óceánon mielőtt halálra fagyna, gyakorlatilag nulla.

gettyimages-829056514-2048x2048.jpg

Graham Libby tizedes a kép jobb oldalán, a kapitány, Chris Wreford Brown mellett, mögöttük az HMS Conqueror

A Conqueror búvárja, Graham Libby tizedes viszont egyáltalán nem aggódott: „Egyedülálló pasi vagyok, és teljesen felpumpált a feladat. Miután elsüllyesztettünk egy hatalmas hadihajót, most egyedül megjavíthatom a Conqueror-t, és így ez a munka lehet a szolgálatom fénypontja. Ekkora feladatra lehet hogy sohasem lesz az életben lehetőségem.”

A terv szerint, Tim McClement főhadnagy a toronyból irányítja a műveletet, és rajta kívül a öt tengerész a fedélzeten áll készen, hogy megpróbálja Libby-t egy biztosító kötélnél fogva visszahúzni a hajóra, ha gond adódna.
Mindannyian biztosító kötéllel rögzítik magukat a fedélzethez.

Éppen amikor a tengeralattjáró hátsó kijárati nyílásán kimásztak, egy hatalmas hullám lesodorta Libby-t, és a másodiknak kimászó John Coulthard-ot a fedélzetről.
Libby azonnal eltűnt a víz alatt, és McClement a toronyból elszörnyedve látta, hogy Coulthard mozdulatlanul, arccal lefelé a jeges vízben lebeg a fedélzet mellett.
Úgy tűnt hogy a hullám érkezése előtt, már nem volt ideje a biztosító kötelének karabínerét a fedélzethez rögzíteni.

A kapitány, Wreford-Brown éppen ebben a pillanatban érdeklődött a lenti vezérlőteremből; „hogy halad a művelet?”
„ööö, minden a terv szerint uram” nyögte vissza McClement.

acNkguB.jpg

hétágú, vékony húrú hajócsavar

Szerencsére Coulthard biztosító kötele be volt kötve, őt a többiek gyorsan kihúztak a jeges vízből, és kisvártatva Libby is felbukkant, amint a testére kötözött fűrészekkel, fogókkal, és feszítőkkel a hajó vége felé tempózott.
Amikor a hajócsavarhoz ért, meglátta a feszesen feltekeredett kábelt, viszont a két emelet magas bronz hajócsavar még mindig lassan forgott, hiába állították le a meghajtást jóval korábban.
Ez külön gondot okozott, mivel könnyen feltekerhette volna Libby biztosító kötelét is.

Libby igyekezett szakaszonként elvágni a feltekeredett kábelt, miközben McClement a toronyból távcsővel pásztázta a horizontot, közeledő Argentin gépeket keresve.
20 perc alatt sikerült a hajócsavart megtisztítani, és Libby-t a többiek visszahúzták a fedélzetre.

Distinguished-Service-Medal-UK-Reverse.jpg

Distinguished Service Medal

A kapitány bejegyezte a hajónaplóba, hogy Graham Libby tizedes erőfeszítései "messze meghaladták az elvárhatót" (‘far beyond the call of normal duty’) így hazatérés után megkapta a kiválló szolgálatért érdemérmet. (Distinguished Service Medal)

A sikeres javítás után az HMS Conqueror legénysége aznap este elszenvedte első háborús veszteségét, amikor Tony Coxon tizedes kiesett a priccséről, és a kulcscsontját törte.


A jövő hétvégén az HMS Conqueror a korábban elsüllyesztett HMS Sheffield testvérhajóját kergeti...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
ara-hercules-image2.jpg

D-1 ARA Hércules

Június 1-én a GCHQ dekódolt egy Argentin üzenetet, miszerint a D-1 ARA Hércules (Brit gyártmányú 42-es típusú romboló) a korábban elsüllyesztett Brit D80 HMS Sheffield Argentin testvérhajója, az Argentin partok mentén déli irányban halad, és nemsokára a San Matías öblön fog átkelni.
Northwood, az Admiralitás utasította az HMS Conqueror-t, hogy keresse az öböltől délre eső partmenti vízeken a Hércules-t, és ha nem találja, akkor várakozzon az öbölben az északról érkező rombolóra, és süllyessze el amikor felbukkan.

conq-june-1.jpg

HMS Conqueror útvonala június 1...7 között

Miután vette a parancsot, a Conqueror egyenesen Bahía Camarones magasságában az Argentin partokig sprintelt, majd prédájára vadászva, óvatosan a part mellett északi irányba, az öböl bejáratáig lopakodott.

ARA-H-rcules.jpg

San Matías öböl

A San Matías öblönél a dél felé haladó ARA Hércules előtt kettő lehetőség állt, vagy a nemzetközileg elismert 12 mérföldes Argentin felségvizeken körbehajózza az öblöt, vagy lerövidíti az útját és a nemzetközi vizeken keresztül átvágja az öböl bejáratát.
Nemzetközi vizeken elvileg jogosan süllyesztheti el a hadban álló HMS Conqueror, viszont mit tegyenek ha a Hércules a biztonságos hosszabb utat választja?

A kapitány, mielőtt behatolt volna az öbölbe, műholdon keresztül érdeklődött, hogy mit tegyen ha az ARA Hércules-t csak a 12 mérföldes zónát átlépve tudja megtámadni?
Az Admiralitástól kapott válasz egyértelműen engedélyezte számára az Argentin felségvizeken belül való támadást, ami amúgy nemcsak ellentétes volt az érvényben lévő harcérintkezés szabályaival, de a Brit kormány nemzetközi jogászai által adott jogértelmezés szerint sem lehetett az Argentin felségvizeken belüli támadás jogosságát megindokolni.

Az öbölbe való behatolás, Jonty Powis navigátor számára rémálomnak számított, mivel csak 5 mérföld per inch méretarányú térkép állt a rendelkezésére.


folytatás vasárnap...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 425
113
ara-hercules-image2.jpg

D-1 ARA Hércules

Június 1-én a GCHQ dekódolt egy Argentin üzenetet, miszerint a D-1 ARA Hércules (Brit gyártmányú 42-es típusú romboló) a korábban elsüllyesztett Brit D80 HMS Sheffield Argentin testvérhajója, az Argentin partok mentén déli irányban halad, és nemsokára a San Matías öblön fog átkelni.
Northwood, az Admiralitás utasította az HMS Conqueror-t, hogy keresse az öböltől délre eső partmenti vízeken a Hércules-t, és ha nem találja, akkor várakozzon az öbölben az északról érkező rombolóra, és süllyessze el amikor felbukkan.

conq-june-1.jpg

HMS Conqueror útvonala június 1...7 között

Miután vette a parancsot, a Conqueror egyenesen Bahía Camarones magasságában az Argentin partokig sprintelt, majd prédájára vadászva, óvatosan a part mellett északi irányba, az öböl bejáratáig lopakodott.

ARA-H-rcules.jpg

San Matías öböl

A San Matías öblönél a dél felé haladó ARA Hércules előtt kettő lehetőség állt, vagy a nemzetközileg elismert 12 mérföldes Argentin felségvizeken körbehajózza az öblöt, vagy lerövidíti az útját és a nemzetközi vizeken keresztül átvágja az öböl bejáratát.
Nemzetközi vizeken elvileg jogosan süllyesztheti el a hadban álló HMS Conqueror, viszont mit tegyenek ha a Hércules a biztonságos hosszabb utat választja?

A kapitány, mielőtt behatolt volna az öbölbe, műholdon keresztül érdeklődött, hogy mit tegyen ha az ARA Hércules-t csak a 12 mérföldes zónát átlépve tudja megtámadni?
Az Admiralitástól kapott válasz egyértelműen engedélyezte számára az Argentin felségvizeken belül való támadást, ami amúgy nemcsak ellentétes volt az érvényben lévő harcérintkezés szabályaival, de a Brit kormány nemzetközi jogászai által adott jogértelmezés szerint sem lehetett az Argentin felségvizeken belüli támadás jogosságát megindokolni.

Az öbölbe való behatolás, Jonty Powis navigátor számára rémálomnak számított, mivel csak 5 mérföld per inch méretarányú térkép állt a rendelkezésére.


folytatás vasárnap...
Érdekes,hogy az argentin Type 42eken volt ASM(Exocet),mig az angol 42eken nem
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Érdekes,hogy az argentin Type 42eken volt ASM(Exocet),mig az angol 42eken nem

Az Exocet rakétakomplexum eredményességi szempontból második lett a konfliktus folyamán (az indított rakéta típus hány százaléka találta el célját);
80% Sidewinder
66% Exocet
37% Seawolf, és a Roland
30% Sea Dart
2% Blowpipe
1% Rapier

82 május elsején a háborús zónában a Brit flotta 15 egységéből két 22-es, és két 21-es fregatton kívül csak a Glanmorgan rombolón volt 4-4 Exocet, amiknek száma így 20db.
Az Argiknál mind a négy rombolójukon, mindhárom fregattjukon volt 4-4 Exocet, illetve a Super Etendard gépekhez volt még 5db, így összesen 33db-al rendelkeztek...
... 66%-os eredményességgel akár az egész Brit flottát szétverhették volna, ha nincsenek a Brit atomtengeralattjárók.
 
M

molnibalage

Guest
Az Exocet rakétakomplexum eredményességi szempontból második lett a konfliktus folyamán (az indított rakéta típus hány százaléka találta el célját);
80% Sidewinder
66% Exocet
37% Seawolf, és a Roland
30% Sea Dart
2% Blowpipe
1% Rapier

82 május elsején a háborús zónában a Brit flotta 15 egységéből két 22-es, és két 21-es fregatton kívül csak a Glanmorgan rombolón volt 4-4 Exocet, amiknek száma így 20db.
Az Argiknál mind a négy rombolójukon, mindhárom fregattjukon volt 4-4 Exocet, illetve a Super Etendard gépekhez volt még 5db, így összesen 33db-al rendelkeztek...
... 66%-os eredményességgel akár az egész Brit flottát szétverhették volna, ha nincsenek a Brit atomtengeralattjárók.
Ez is új infó. Én úgy tudtam eddig, hogy a repcsikhez volt 6 db és csá.
A Exocetnél van különbség a légi indítású és a hajós változat között?
Képzeljük el egy pillanatra, hogy ha működhet, akkor a HT átadja a légerőnek a kikötőben dekkoló rakétákat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 425
113
Az Exocet rakétakomplexum eredményességi szempontból második lett a konfliktus folyamán (az indított rakéta típus hány százaléka találta el célját);
80% Sidewinder
66% Exocet
37% Seawolf, és a Roland
30% Sea Dart
2% Blowpipe
1% Rapier

82 május elsején a háborús zónában a Brit flotta 15 egységéből két 22-es, és két 21-es fregatton kívül csak a Glanmorgan rombolón volt 4-4 Exocet, amiknek száma így 20db.
Az Argiknál mind a négy rombolójukon, mindhárom fregattjukon volt 4-4 Exocet, illetve a Super Etendard gépekhez volt még 5db, így összesen 33db-al rendelkeztek...
... 66%-os eredményességgel akár az egész Brit flottát szétverhették volna, ha nincsenek a Brit atomtengeralattjárók.
Pedig az Eilat már 67ben elsűllyedt.És a chileieknet átadott használt hajókra is rá tudták rakni az Exocetet.
Ez is új infó. Én úgy tudtam eddig, hogy a repcsikhez volt 6 db és csá.
A Exocetnél van különbség a légi indítású és a hajós változat között?
Képzeljük el egy pillanatra, hogy ha működhet, akkor a HT átadja a légerőnek a kikötőben dekkoló rakétákat.
Van.MM jelzésűek a hajó/szárzföldi inditásuak.AM a repülős,SM a tengeralattjárós változat.A hajós és partvédelmi változat ugyanazt a rakéta alváltozatot használja,ők tudnak átcsoportositani.De a repcsis másik változat,nem csereszabatos