Fridtjof Nansen osztály / F313 Helge Ingstad (Norvégia)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 857
113
Ez biza előfordulhat, de igen, majd kinyomozzák :)

Ha a tankernak volt elsőbbsége (garantált elsőbbség amúgy nincs legjobb tudomásom szerint), akkor a hibázás esetleg ott lehetett, hogy későn vették észre, hogy nekik is ki kell térni. A vonatkozó szabályozás szerint az elsőbbséget élvező hajónak is manővereznie illendő attól a pillanattól, amint egyértelművé válik, hogy a másik hajó nem csinál semmit, vagy az aktuális sebesség/távolság kombójuk miatt nem elegendő, ha csak a másik hajó hajt végre kitérő manővert. (Rule 17: http://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf [a stand-on vessel a privilegizált, az elsőbbséget kapó hajó] Illetve a fregattra vonatkozóan itt még befigyelhet a Rule 18, az esetleges limitált manőverezési képesség miatt, amit gacsat is említett.).



Na igen, utóbbi időben sajnos volt rá néhány példa... Itt még olcsón megúszták, emberéletbe nem került most.

Én csak a repülésben ismerem a szabályokat, de mivel azokat eredendően a hajózásból vették át, gondolom nem lehet nagy eltérés.
Vontatás esetében (itt egy járműként kezeljük a vontatót és vontatmányt) a vontatásnak elsőbbsége van bármely irányból is érkezzen (repülésben jobbkéz szabály van) - ez vonatkozik a mind a földi járművekre, mind a repülőgépekre, földön és a levegőben egyaránt. Kivételt csak a vészhelyzetben lévő repülőgép élvez vele szemben (hogy minden mással szemben is).
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 166
2 907
113
Mai hírek szerint az oroszok is lehetnek az egész mögött... Finn és norvég oldal ma jelezte, hogy a had gyakorlat idejében erős GPS jel problémák voltak a térségben.... Egyenesen az oroszokra mutatják....Aztán kiderül, hogy valamelyik teherhajón egy bekapcsolt Kraszuha utazott...... és az összes “közlekedési lámpa” a térségben csődöt mondott...:D:D:D
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 166
2 907
113
Mai hírek szerint az oroszok is lehetnek az egész mögött... Finn és norvég oldal ma jelezte, hogy a had gyakorlat idejében erős GPS jel problémák voltak a térségben.... Egyenesen az oroszokra mutatják....Aztán kiderül, hogy valamelyik teherhajón egy bekapcsolt Kraszuha utazott...... és az összes “közlekedési lámpa” a térségben csődöt mondott...:D:D:D
https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/11/pilots-warned-jamming-finnmark
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Mai hírek szerint az oroszok is lehetnek az egész mögött... Finn és norvég oldal ma jelezte, hogy a had gyakorlat idejében erős GPS jel problémák voltak a térségben.... Egyenesen az oroszokra mutatják....Aztán kiderül, hogy valamelyik teherhajón egy bekapcsolt Kraszuha utazott...... és az összes “közlekedési lámpa” a térségben csődöt mondott...:D:D:D
Az első számú műszer az őrség szeme. Amúgy a rajz szerint nagyjából szembe haladtak. mindkét hajónak jobbra kellett volna térnie.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 105
9 420
113
Hogy a tankerről is legyen kép:
6b20f9f2-f3ef-441b-8ff3-c0340b614ac0


Eléggé kicsi itt a merülése, vajon kiszivattyúzták belőle az olajat, vagy legalábbis egy részét az ütközés óta? Vagy esetleg nem töltötték tele indulás előtt, de azt furcsállanám.

A bulba orron felül a horgonyláncot átvezető elem dolgozhatta meg a fregattot. (Röstellem, de annak mi a neve magyarul? :) ) Meg egy kis része be van szakadva a hajótest ugye.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Azt tippelem, hogy kettős sérülés lehet a fregatton. Egyrészt ütközéskor a bulba alányúlt és valamilyen mértékben meglékelte a vízvonal alatti részt. Miközben alulról emelte a tanker bulba orra a fregatt testét, az befordulva a tanker mellé nem sokkal a vízvonal felett megkapta a jelenleg is látható díszcsíkot a horgonylánc kivelető nyúlványtól. A tanker orrának a pereme már csak bónuszként csiklandozta meg a fregatt felépítményénét egy kicsit magasabban.
Így ez a két sérülés együtttesen okozhatta azt, hogy nem tudják felszínen tartani szivattyúkkal. Az also lék annyi vizet engedhetett be, hogy a felső sérülés vízvonal alá került és ez a felső sérülés mattolta be végül a fregattot.

A tanker oldalán látható kis sérülést a saját horgonya okozhatta, miközben erősen radírozta a fregatt oldalát.

Hangsúlyozom, hogy ez csak az én elképzelésem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Hogy a tankerről is legyen kép:
6b20f9f2-f3ef-441b-8ff3-c0340b614ac0


Eléggé kicsi itt a merülése, vajon kiszivattyúzták belőle az olajat, vagy legalábbis egy részét az ütközés óta? Vagy esetleg nem töltötték tele indulás előtt, de azt furcsállanám.

A bulba orron felül a horgonyláncot átvezető elem dolgozhatta meg a fregattot. (Röstellem, de annak mi a neve magyarul? :) ) Meg egy kis része be van szakadva a hajótest ugye.
Európában kifele rakodják az olajat.
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Amit eddig írtatok, az alapján a hadihajó hibázott. AIS-t tilos navigációra használni ugyanis késik, nem is kicsit. Ha nem volt köd, akkor szabad szemmel kiválóan lehet látni a tengeren ekkora távolságokat. A vontatásra van valahol infó, nekem nem tűnik logikusnak. A tanker saját géppel ment.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat and gacsat

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 914
113
Hogy a tankerről is legyen kép:
6b20f9f2-f3ef-441b-8ff3-c0340b614ac0


Eléggé kicsi itt a merülése, vajon kiszivattyúzták belőle az olajat, vagy legalábbis egy részét az ütközés óta? Vagy esetleg nem töltötték tele indulás előtt, de azt furcsállanám.

A bulba orron felül a horgonyláncot átvezető elem dolgozhatta meg a fregattot. (Röstellem, de annak mi a neve magyarul? :) ) Meg egy kis része be van szakadva a hajótest ugye.
Leszakadt róla a horgony, a lánc a kötéllel van visszahúzva, horgony nélkül. Meglepően magas a fregatt ezekhez a sérülésekhez a tankeron, pláne hogy a fregatt sérülései inkább lent voltak. Lehet hogy a bulba felnyomta a fregattot?
 

gioo

Well-Known Member
2015. december 25.
13 788
17 336
113
Egy norvég hadihajó összeütközött egy máltai tankerrel, és most az oldalára dőlve várja, hogy elsüllyedjen
Csütörtök reggel egy norvég fregatt összeütközött egy máltai tankerhajóval a Hjelte fjordnál Bergen közelében. A KNM Helge Ingstad hadihajó éppen a közelben zajló NATO-hadgyakorlatról tartott hazafelé, amikor összeütközött a tankerhajóval, a Sola TS-el, amely éppen azelőtt hagyta el a feltötőállomást.

Az ütközés következtében a norvég hadihajó az oldalára dőlt, a legénységet, 137 embert evakuálni kellett. Nyolcan könnyebben megsérültek.

A tankerhajó megsérült ugyan, de nem lukadt ki az olajtartálya. Mindenesetre rögtön biztonságos helyre vitték, és a közeli olajterminált is lekapcsolták. Az még nem derült ki, pontosan miért is ütközött össze a két hajó.

Az AFP jelentése szerint ugyanakkor a norvég hatóságok valószínűnek tartják, hogy a kiürített fregatt el fog süllyedni, akkor lyuk van a hajótesten.


https://444.hu/2018/11/08/egy-norve...ost-az-oldalara-dolve-varja-hogy-elsullyedjen
HR9XyXWhikk.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Amit eddig írtatok, az alapján a hadihajó hibázott. AIS-t tilos navigációra használni ugyanis késik, nem is kicsit. Ha nem volt köd, akkor szabad szemmel kiválóan lehet látni a tengeren ekkora távolságokat. A vontatásra van valahol infó, nekem nem tűnik logikusnak. A tanker saját géppel ment.

Én írtam anno ide ezt az infot, mert az egyik oldalon erről olvastam. Ott azt írták, hogy a hadihajó a kikötőben állt, és az olajtanker futott rá, a balesetben pedig egy vontatóhajó is érintett volt valamilyen formában. A többi oldalon semmi részletezés nem volt, gondoltam megosztom. A jelek szerint nem lyukra, hanem gödörre futottam, mert a mostaniak alapján teljesen fals info volt...