A dolgok jelenlegi állása szerint, sajnos a KNM Helge Ingstad egyre közelebb áll az átminősítéshez, légvédelmi fregattból tengeralattjáróvá. A hajók döntő többsége, ezt a "trükköt" csak egyszer tudja megcsinálni...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A szabályos kürtjel talán felébresztette volna a rádiózásba belehülyült őrtisztet.https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1
A cikk elején van egy radarképből összeállított videó a hajók mozgásáról + feliratozva van rá a tanker és a fjord forgalomirányítását felügyelő parti központ rádióforgalma. Sajna csak norvégül, de ez van... A videón látható adatok + a cikkben lentebb is szereplő szöveg Google translate-en áteresztése alapján:
- a radaron természetesen jól látszott minden hajó
- a Helge Ingstad közel 17 csomós sebességgel belerongyolt a szembe 7 csomós sebességgel haladó tankerba
- a tanker cirka 3 perccel az ütközés előtt észlelte az azonosítatlan hajót, amiről érdeklődött is rádión a központnál - ők nem tudták ki lehet, nem volt info érkezésről, picit későbbi arra tippeltek, hogy a Helge Ingstad lehet
- az ütközés előtt 1 perccel létesült rádiókapcsolat a tanker és a fregatt között, mikor is a tanker érdeklődésére a hadihajó megerősítette, hogy ők azok
- a tanker azonnali, jobbra kitérésre kéri a fregattot
- a fregattról a válasz nem igazán tiszta a fordítás alapján: majd kitérnek pár fokot az egymás mellett elhaladáskor?
- a tanker ismét noszogatja őket, hogy csináljanak már valamit, mert túl közel vannak. 15 mp rádiócsend, majd újabb kitérést kérő üzenet a tankerről azzal fűszerezve, hogy ebből akkor ütközés lesz
- újabb 15 mp múlva rádión a TS Sola: hadihajó lehet, nekimentem
Ezt követően a Helge Ingstad és a központ között volt időszakos rádióforgalom, amiben a fregatt először jelezte, hogy összeütköztek a tankerral és riadó van a fedélzeten. A norvég weboldalon lévő infók alapján 7 perccel később már más valaki rádiózott a fregattról - ekkorra lehetett már ott a kapitány? Ebben olyasmik szerepeltek, hogy a part felé vánszorognak, illetve azonnali segítségre van szükségük.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1
A cikk elején van egy radarképből összeállított videó a hajók mozgásáról + feliratozva van rá a tanker és a fjord forgalomirányítását felügyelő parti központ rádióforgalma. Sajna csak norvégül, de ez van... A videón látható adatok + a cikkben lentebb is szereplő szöveg Google translate-en áteresztése alapján:
- a radaron természetesen jól látszott minden hajó
- a Helge Ingstad közel 17 csomós sebességgel belerongyolt a szembe 7 csomós sebességgel haladó tankerba
- a tanker cirka 3 perccel az ütközés előtt észlelte az azonosítatlan hajót, amiről érdeklődött is rádión a központnál - ők nem tudták ki lehet, nem volt info érkezésről, picit későbbi arra tippeltek, hogy a Helge Ingstad lehet
- az ütközés előtt 1 perccel létesült rádiókapcsolat a tanker és a fregatt között, mikor is a tanker érdeklődésére a hadihajó megerősítette, hogy ők azok
- a tanker azonnali, jobbra kitérésre kéri a fregattot
- a fregattról a válasz nem igazán tiszta a fordítás alapján: majd kitérnek pár fokot az egymás mellett elhaladáskor?
- a tanker ismét noszogatja őket, hogy csináljanak már valamit, mert túl közel vannak. 15 mp rádiócsend, majd újabb kitérést kérő üzenet a tankerről azzal fűszerezve, hogy ebből akkor ütközés lesz
- újabb 15 mp múlva rádión a TS Sola: hadihajó lehet, nekimentem
Ezt követően a Helge Ingstad és a központ között volt időszakos rádióforgalom, amiben a fregatt először jelezte, hogy összeütköztek a tankerral és riadó van a fedélzeten. A norvég weboldalon lévő infók alapján 7 perccel később már más valaki rádiózott a fregattról - ekkorra lehetett már ott a kapitány? Ebben olyasmik szerepeltek, hogy a part felé vánszorognak, illetve azonnali segítségre van szükségük.
Számomra egész egyszerűen elképesztő az egész történet. Ha ezt a radarképet valós időben látta bárki, akkor az ütközés előtt percekkel látszott, hogy ebből csattanás lesz, a sebességvektorok egyértelműek. Ezalatt senkinek nem jutott eszébe beleordítani a rádióba, hogy jóóóóreggelt, egymás felé robogtok 25 csomóval...?A videón látható hajók még:
- Tenax (444 tonnás vontatóhajó), amely a Sola TS-t kísérte ki a kikötőből (bevett, hogy a nehezen manőverező a tankereket ilyenkor egy vagy két ilyen hajó kíséri)
- Silver Firda (1426 tonnás teherhajó), amely jobbról előzte a Sola TS-t.
- Vestbriss (cirka 800 tonnás halászhajó), amely az előbbi mögött haladt, szintén jobbról előzte a Sola TS-t.
- Seigrunn (1200 tonnás halászhajó), amely a Vestbriss mögött haladt
A videó alapján azt mondom, hogy a Sola szerette volna figyelmeztetni az szembe jövő hajót, hogy jobbra térjen ki (a Sola szemszögéből balra), mivel látja, hogy jobbról szép sorban három hajó is "előzi" (a Silver Freja, a Vesbriss és a Seigrunn, mindegyik cirka 10 csomós sebességgel). A Helge Ingstad valamiért balról szerette volna kikerülni a Sola-t, gondolom nem akartak túl közel menni a parthoz, nehoz sziklára fussanak. Feltehetően későn jöttek rá, hogy gond van, a Sola-nak pedig nem volt sok lehetősége (jobbra a három hajó, balra nem térhet ki, hiszen sokkal nagyobb a merülése, mint a fregattnak, plusz ha élesebben kitér, akkor nem tud visszaevickélni irányba, és ő fut partra).
Ezek alapján szerintem a hajó kormányosa egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Úgy gondolta, hogy a bőven ráér balra kitérni, de ott meg ugye jöttek szembe a hajók. Ami zavarbaejtő, hogy a hajók sebessége alig változott a baleset előtt: a Helge 17,5 csomóval haladt, nagyjából a baleset előtt 20-30 másodpercig alig változott a sebessége, ekkor lassan csökkenteni kezdte, de alig egy csomóval lassult fél perc alatt. Feltehetően ekkor észlelték a vonalban érkező hajókat, és a kormányos bajba került, nem tudta mit tegyen...
Számomra egész egyszerűen elképesztő az egész történet. Ha ezt a radarképet valós időben látta bárki, akkor az ütközés előtt percekkel látszott, hogy ebből csattanás lesz, a sebességvektorok egyértelműek. Ezalatt senkinek nem jutott eszébe beleordítani a rádióba, hogy jóóóóreggelt, egymás felé robogtok 25 csomóval...?
A videón látható hajók még:
- Tenax (444 tonnás vontatóhajó), amely a Sola TS-t kísérte ki a kikötőből (bevett, hogy a nehezen manőverező a tankereket ilyenkor egy vagy két ilyen hajó kíséri)
- Silver Firda (1426 tonnás teherhajó), amely jobbról előzte a Sola TS-t.
- Vestbriss (cirka 800 tonnás halászhajó), amely az előbbi mögött haladt, szintén jobbról előzte a Sola TS-t.
- Seigrunn (1200 tonnás halászhajó), amely a Vestbriss mögött haladt
A videó alapján azt mondom, hogy a Sola szerette volna figyelmeztetni az szembe jövő hajót, hogy jobbra térjen ki (a Sola szemszögéből balra), mivel látja, hogy jobbról szép sorban három hajó is "előzi" (a Silver Freja, a Vesbriss és a Seigrunn, mindegyik cirka 10 csomós sebességgel). A Helge Ingstad valamiért balról szerette volna kikerülni a Sola-t, gondolom nem akartak túl közel menni a parthoz, nehoz sziklára fussanak. Feltehetően későn jöttek rá, hogy gond van, a Sola-nak pedig nem volt sok lehetősége (jobbra a három hajó, balra nem térhet ki, hiszen sokkal nagyobb a merülése, mint a fregattnak, plusz ha élesebben kitér, akkor nem tud visszaevickélni irányba, és ő fut partra).
Ezek alapján szerintem a hajó kormányosa egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Úgy gondolta, hogy a bőven ráér balra kitérni, de ott meg ugye jöttek szembe a hajók. Ami zavarbaejtő, hogy a hajók sebessége alig változott a baleset előtt: a Helge 17,5 csomóval haladt, nagyjából a baleset előtt 20-30 másodpercig alig változott a sebessége, ekkor lassan csökkenteni kezdte, de alig egy csomóval lassult fél perc alatt. Feltehetően ekkor észlelték a vonalban érkező hajókat, és a kormányos bajba került, nem tudta mit tegyen...
A hajón a rádiót csak a parancsnok használhatja, vagy az akinek a parancsnok engedélyezi. Fizikailag a parancsnok és aki a kormánynál ül egy légtérben van (a hídon) a rádióval és az összes radar (ECDIS) kijelzővel egyetemben. Kizárt, hogy a rádiózást ne hallották volna, a radarképet ne látták volna. Aki akkor a hídon a hajó irányításáért felelős tiszt volt hibázott!A tanker szólt 3× is a hadihajónak és az válaszolt is csak lassan.Szerintem itt aki hallotta a rádiózást az nem rendelkezett döntési jogkörrel így tovább kellett adnia annak aki dönthet csak ugye ez időbe telik.
A hajón a rádiót csak a parancsnok használhatja, vagy az akinek a parancsnok engedélyezi. Fizikailag a parancsnok és aki a kormánynál ül egy légtérben van (a hídon) a rádióval és az összes radar (ECDIS) kijelzővel egyetemben. Kizárt, hogy a rádiózást ne hallották volna, a radarképet ne látták volna. Aki akkor a hídon a hajó irányításáért felelős tiszt volt hibázott!
A kereskedelmi hajózásban már rég nincs külön rádióstiszt, a haditengerészetnél lehet, de a hídon a parancsnok minden infót azonnal meg kell kapjon. Így a navigációs VHF csatornákat (min 2-őt) folyamatosan figyelik (ki van hangosítva).Azt hittem,hogy van külön híradó katona.Azt sejtettem,hogy a kapitány képes közvetlen is használni a rádiót de azt nem hogy nincs híradó katona a hídon.
Az őrtiszt rádiózik. Ott kell állnia a hídon.A tanker szólt 3× is a hadihajónak és az válaszolt is csak lassan.Szerintem itt aki hallotta a rádiózást az nem rendelkezett döntési jogkörrel így tovább kellett adnia annak aki dönthet csak ugye ez időbe telik.
Nem.Lehet, de szerintem nem süllyed, csak dagály van.