Fridtjof Nansen osztály / F313 Helge Ingstad (Norvégia)

DrrLAFcW4AMqAUd.jpg

A dolgok jelenlegi állása szerint, sajnos a KNM Helge Ingstad egyre közelebb áll az átminősítéshez, légvédelmi fregattból tengeralattjáróvá. A hajók döntő többsége, ezt a "trükköt" csak egyszer tudja megcsinálni...
 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1

A cikk elején van egy radarképből összeállított videó a hajók mozgásáról + feliratozva van rá a tanker és a fjord forgalomirányítását felügyelő parti központ rádióforgalma. Sajna csak norvégül, de ez van... :) A videón látható adatok + a cikkben lentebb is szereplő szöveg Google translate-en áteresztése alapján:

- a radaron természetesen jól látszott minden hajó
- a Helge Ingstad közel 17 csomós sebességgel belerongyolt a szembe 7 csomós sebességgel haladó tankerba
- a tanker cirka 3 perccel az ütközés előtt észlelte az azonosítatlan hajót, amiről érdeklődött is rádión a központnál - ők nem tudták ki lehet, nem volt info érkezésről, picit későbbi arra tippeltek, hogy a Helge Ingstad lehet
- az ütközés előtt 1 perccel létesült rádiókapcsolat a tanker és a fregatt között, mikor is a tanker érdeklődésére a hadihajó megerősítette, hogy ők azok
- a tanker azonnali, jobbra kitérésre kéri a fregattot
- a fregattról a válasz nem igazán tiszta a fordítás alapján: majd kitérnek pár fokot az egymás mellett elhaladáskor?
- a tanker ismét noszogatja őket, hogy csináljanak már valamit, mert túl közel vannak. 15 mp rádiócsend, majd újabb kitérést kérő üzenet a tankerről azzal fűszerezve, hogy ebből akkor ütközés lesz
- újabb 15 mp múlva rádión a TS Sola: hadihajó lehet, nekimentem

Ezt követően a Helge Ingstad és a központ között volt időszakos rádióforgalom, amiben a fregatt először jelezte, hogy összeütköztek a tankerral és riadó van a fedélzeten. A norvég weboldalon lévő infók alapján 7 perccel később már más valaki rádiózott a fregattról - ekkorra lehetett már ott a kapitány? Ebben olyasmik szerepeltek, hogy a part felé vánszorognak, illetve azonnali segítségre van szükségük.
 
Last edited:
Kérdés, hogy most pótolják, vagy simán leírják, és majd a következő osztálynál fogják csak újra felduzzasztani az egységeket. A mostani Fridtjof Nansen AEGIS fregattok elődje az Oslo-osztály volt, amelyeket az 1960-as években gyártottak, majd az 1970-es, 80-as és -90-es években felújították őket, fokozatosan új fegyverrendszereket (Pengiun SSM, Sea Sparrow SAM, stb.) és érzékelőket kaptak. A névadó egység, az Oslo 1994-ben hajtómű-meghibásodás miatt zátonyra futott, másnap levontatták, és éppen egy kikötőbe tartottak, mikor az Oslo sűllyedni kezdett és nem tudták megmenteni. Később kiemelték, de leírták, így az 5 egységes Oslo osztályból 4 maradt hadrendben, és a Norvég flotta csak a mostani Fridtjof Nansen osztály utolsó egységével tudott ismét 5 nagyobb felszíni hadihajót kiállítani 2012-től - idénig. Ez alapján nem tartom valószínűnek, hogy pótolják. A pénzt elviszi az Ula-osztályú tengók lecserélse (tavaly állapodtak meg 5db Type-212 tengó megvásárlásáról a németekkel).

Az Oslo (F300) amikor még hadrendben volt:





A kiemelése:





"Partra vetett halként":



 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1

A cikk elején van egy radarképből összeállított videó a hajók mozgásáról + feliratozva van rá a tanker és a fjord forgalomirányítását felügyelő parti központ rádióforgalma. Sajna csak norvégül, de ez van... :) A videón látható adatok + a cikkben lentebb is szereplő szöveg Google translate-en áteresztése alapján:

- a radaron természetesen jól látszott minden hajó
- a Helge Ingstad közel 17 csomós sebességgel belerongyolt a szembe 7 csomós sebességgel haladó tankerba
- a tanker cirka 3 perccel az ütközés előtt észlelte az azonosítatlan hajót, amiről érdeklődött is rádión a központnál - ők nem tudták ki lehet, nem volt info érkezésről, picit későbbi arra tippeltek, hogy a Helge Ingstad lehet
- az ütközés előtt 1 perccel létesült rádiókapcsolat a tanker és a fregatt között, mikor is a tanker érdeklődésére a hadihajó megerősítette, hogy ők azok
- a tanker azonnali, jobbra kitérésre kéri a fregattot
- a fregattról a válasz nem igazán tiszta a fordítás alapján: majd kitérnek pár fokot az egymás mellett elhaladáskor?
- a tanker ismét noszogatja őket, hogy csináljanak már valamit, mert túl közel vannak. 15 mp rádiócsend, majd újabb kitérést kérő üzenet a tankerről azzal fűszerezve, hogy ebből akkor ütközés lesz
- újabb 15 mp múlva rádión a TS Sola: hadihajó lehet, nekimentem

Ezt követően a Helge Ingstad és a központ között volt időszakos rádióforgalom, amiben a fregatt először jelezte, hogy összeütköztek a tankerral és riadó van a fedélzeten. A norvég weboldalon lévő infók alapján 7 perccel később már más valaki rádiózott a fregattról - ekkorra lehetett már ott a kapitány? Ebben olyasmik szerepeltek, hogy a part felé vánszorognak, illetve azonnali segítségre van szükségük.
A szabályos kürtjel talán felébresztette volna a rádiózásba belehülyült őrtisztet.
https://eoceanic.com/images/tips/269/eoceanic__sound_signals_used_by_commercial_shipping_.jpg
Fölülről a negyedik.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1

A cikk elején van egy radarképből összeállított videó a hajók mozgásáról + feliratozva van rá a tanker és a fjord forgalomirányítását felügyelő parti központ rádióforgalma. Sajna csak norvégül, de ez van... :) A videón látható adatok + a cikkben lentebb is szereplő szöveg Google translate-en áteresztése alapján:

- a radaron természetesen jól látszott minden hajó
- a Helge Ingstad közel 17 csomós sebességgel belerongyolt a szembe 7 csomós sebességgel haladó tankerba
- a tanker cirka 3 perccel az ütközés előtt észlelte az azonosítatlan hajót, amiről érdeklődött is rádión a központnál - ők nem tudták ki lehet, nem volt info érkezésről, picit későbbi arra tippeltek, hogy a Helge Ingstad lehet
- az ütközés előtt 1 perccel létesült rádiókapcsolat a tanker és a fregatt között, mikor is a tanker érdeklődésére a hadihajó megerősítette, hogy ők azok
- a tanker azonnali, jobbra kitérésre kéri a fregattot
- a fregattról a válasz nem igazán tiszta a fordítás alapján: majd kitérnek pár fokot az egymás mellett elhaladáskor?
- a tanker ismét noszogatja őket, hogy csináljanak már valamit, mert túl közel vannak. 15 mp rádiócsend, majd újabb kitérést kérő üzenet a tankerről azzal fűszerezve, hogy ebből akkor ütközés lesz
- újabb 15 mp múlva rádión a TS Sola: hadihajó lehet, nekimentem

Ezt követően a Helge Ingstad és a központ között volt időszakos rádióforgalom, amiben a fregatt először jelezte, hogy összeütköztek a tankerral és riadó van a fedélzeten. A norvég weboldalon lévő infók alapján 7 perccel később már más valaki rádiózott a fregattról - ekkorra lehetett már ott a kapitány? Ebben olyasmik szerepeltek, hogy a part felé vánszorognak, illetve azonnali segítségre van szükségük.

A videón látható hajók még:
  • Tenax (444 tonnás vontatóhajó), amely a Sola TS-t kísérte ki a kikötőből (bevett, hogy a nehezen manőverező a tankereket ilyenkor egy vagy két ilyen hajó kíséri)
  • Silver Firda (1426 tonnás teherhajó), amely jobbról előzte a Sola TS-t.
  • Vestbriss (cirka 800 tonnás halászhajó), amely az előbbi mögött haladt, szintén jobbról előzte a Sola TS-t.
  • Seigrunn (1200 tonnás halászhajó), amely a Vestbriss mögött haladt

A videó alapján azt mondom, hogy a Sola szerette volna figyelmeztetni az szembe jövő hajót, hogy jobbra térjen ki (a Sola szemszögéből balra), mivel látja, hogy jobbról szép sorban három hajó is "előzi" (a Silver Freja, a Vesbriss és a Seigrunn, mindegyik cirka 10 csomós sebességgel). A Helge Ingstad valamiért balról szerette volna kikerülni a Sola-t, gondolom nem akartak túl közel menni a parthoz, nehoz sziklára fussanak. Feltehetően későn jöttek rá, hogy gond van, a Sola-nak pedig nem volt sok lehetősége (jobbra a három hajó, balra nem térhet ki, hiszen sokkal nagyobb a merülése, mint a fregattnak, plusz ha élesebben kitér, akkor nem tud visszaevickélni irányba, és ő fut partra).

140_helge_sola.jpg


Ezek alapján szerintem a hajó kormányosa egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Úgy gondolta, hogy a bőven ráér balra kitérni, de ott meg ugye jöttek szembe a hajók. Ami zavarbaejtő, hogy a hajók sebessége alig változott a baleset előtt: a Helge 17,5 csomóval haladt, nagyjából a baleset előtt 20-30 másodpercig alig változott a sebessége, ekkor lassan csökkenteni kezdte, de alig egy csomóval lassult fél perc alatt. Feltehetően ekkor észlelték a vonalban érkező hajókat, és a kormányos bajba került, nem tudta mit tegyen...
 
A videón látható hajók még:
  • Tenax (444 tonnás vontatóhajó), amely a Sola TS-t kísérte ki a kikötőből (bevett, hogy a nehezen manőverező a tankereket ilyenkor egy vagy két ilyen hajó kíséri)
  • Silver Firda (1426 tonnás teherhajó), amely jobbról előzte a Sola TS-t.
  • Vestbriss (cirka 800 tonnás halászhajó), amely az előbbi mögött haladt, szintén jobbról előzte a Sola TS-t.
  • Seigrunn (1200 tonnás halászhajó), amely a Vestbriss mögött haladt

A videó alapján azt mondom, hogy a Sola szerette volna figyelmeztetni az szembe jövő hajót, hogy jobbra térjen ki (a Sola szemszögéből balra), mivel látja, hogy jobbról szép sorban három hajó is "előzi" (a Silver Freja, a Vesbriss és a Seigrunn, mindegyik cirka 10 csomós sebességgel). A Helge Ingstad valamiért balról szerette volna kikerülni a Sola-t, gondolom nem akartak túl közel menni a parthoz, nehoz sziklára fussanak. Feltehetően későn jöttek rá, hogy gond van, a Sola-nak pedig nem volt sok lehetősége (jobbra a három hajó, balra nem térhet ki, hiszen sokkal nagyobb a merülése, mint a fregattnak, plusz ha élesebben kitér, akkor nem tud visszaevickélni irányba, és ő fut partra).

140_helge_sola.jpg


Ezek alapján szerintem a hajó kormányosa egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Úgy gondolta, hogy a bőven ráér balra kitérni, de ott meg ugye jöttek szembe a hajók. Ami zavarbaejtő, hogy a hajók sebessége alig változott a baleset előtt: a Helge 17,5 csomóval haladt, nagyjából a baleset előtt 20-30 másodpercig alig változott a sebessége, ekkor lassan csökkenteni kezdte, de alig egy csomóval lassult fél perc alatt. Feltehetően ekkor észlelték a vonalban érkező hajókat, és a kormányos bajba került, nem tudta mit tegyen...
Számomra egész egyszerűen elképesztő az egész történet. Ha ezt a radarképet valós időben látta bárki, akkor az ütközés előtt percekkel látszott, hogy ebből csattanás lesz, a sebességvektorok egyértelműek. Ezalatt senkinek nem jutott eszébe beleordítani a rádióba, hogy jóóóóreggelt, egymás felé robogtok 25 csomóval...?
 
Számomra egész egyszerűen elképesztő az egész történet. Ha ezt a radarképet valós időben látta bárki, akkor az ütközés előtt percekkel látszott, hogy ebből csattanás lesz, a sebességvektorok egyértelműek. Ezalatt senkinek nem jutott eszébe beleordítani a rádióba, hogy jóóóóreggelt, egymás felé robogtok 25 csomóval...?

A tanker szólt 3× is a hadihajónak és az válaszolt is csak lassan.Szerintem itt aki hallotta a rádiózást az nem rendelkezett döntési jogkörrel így tovább kellett adnia annak aki dönthet csak ugye ez időbe telik.
 
A videón látható hajók még:
  • Tenax (444 tonnás vontatóhajó), amely a Sola TS-t kísérte ki a kikötőből (bevett, hogy a nehezen manőverező a tankereket ilyenkor egy vagy két ilyen hajó kíséri)
  • Silver Firda (1426 tonnás teherhajó), amely jobbról előzte a Sola TS-t.
  • Vestbriss (cirka 800 tonnás halászhajó), amely az előbbi mögött haladt, szintén jobbról előzte a Sola TS-t.
  • Seigrunn (1200 tonnás halászhajó), amely a Vestbriss mögött haladt

A videó alapján azt mondom, hogy a Sola szerette volna figyelmeztetni az szembe jövő hajót, hogy jobbra térjen ki (a Sola szemszögéből balra), mivel látja, hogy jobbról szép sorban három hajó is "előzi" (a Silver Freja, a Vesbriss és a Seigrunn, mindegyik cirka 10 csomós sebességgel). A Helge Ingstad valamiért balról szerette volna kikerülni a Sola-t, gondolom nem akartak túl közel menni a parthoz, nehoz sziklára fussanak. Feltehetően későn jöttek rá, hogy gond van, a Sola-nak pedig nem volt sok lehetősége (jobbra a három hajó, balra nem térhet ki, hiszen sokkal nagyobb a merülése, mint a fregattnak, plusz ha élesebben kitér, akkor nem tud visszaevickélni irányba, és ő fut partra).

140_helge_sola.jpg


Ezek alapján szerintem a hajó kormányosa egyszerűen rosszul mérte fel a helyzetet. Úgy gondolta, hogy a bőven ráér balra kitérni, de ott meg ugye jöttek szembe a hajók. Ami zavarbaejtő, hogy a hajók sebessége alig változott a baleset előtt: a Helge 17,5 csomóval haladt, nagyjából a baleset előtt 20-30 másodpercig alig változott a sebessége, ekkor lassan csökkenteni kezdte, de alig egy csomóval lassult fél perc alatt. Feltehetően ekkor észlelték a vonalban érkező hajókat, és a kormányos bajba került, nem tudta mit tegyen...

teljes anyag-radarkép
fLBN6vNq98g.jpg

p51sIyWCx0Y.jpg

aUqrjH4GKxE.jpg

hwMm0Xu3cMk.jpg

kjaVFHl3QQY.jpg

20pixZ-72QY.jpg

1tXdh20yM-I.jpg

NVldI5aDnzQ.jpg

W9wTRLNwfSw.jpg
 
A tanker szólt 3× is a hadihajónak és az válaszolt is csak lassan.Szerintem itt aki hallotta a rádiózást az nem rendelkezett döntési jogkörrel így tovább kellett adnia annak aki dönthet csak ugye ez időbe telik.
A hajón a rádiót csak a parancsnok használhatja, vagy az akinek a parancsnok engedélyezi. Fizikailag a parancsnok és aki a kormánynál ül egy légtérben van (a hídon) a rádióval és az összes radar (ECDIS) kijelzővel egyetemben. Kizárt, hogy a rádiózást ne hallották volna, a radarképet ne látták volna. Aki akkor a hídon a hajó irányításáért felelős tiszt volt hibázott!
 
A hajón a rádiót csak a parancsnok használhatja, vagy az akinek a parancsnok engedélyezi. Fizikailag a parancsnok és aki a kormánynál ül egy légtérben van (a hídon) a rádióval és az összes radar (ECDIS) kijelzővel egyetemben. Kizárt, hogy a rádiózást ne hallották volna, a radarképet ne látták volna. Aki akkor a hídon a hajó irányításáért felelős tiszt volt hibázott!

Azt hittem,hogy van külön híradó katona.Azt sejtettem,hogy a kapitány képes közvetlen is használni a rádiót de azt nem hogy nincs híradó katona a hídon.
 
Azt hittem,hogy van külön híradó katona.Azt sejtettem,hogy a kapitány képes közvetlen is használni a rádiót de azt nem hogy nincs híradó katona a hídon.
A kereskedelmi hajózásban már rég nincs külön rádióstiszt, a haditengerészetnél lehet, de a hídon a parancsnok minden infót azonnal meg kell kapjon. Így a navigációs VHF csatornákat (min 2-őt) folyamatosan figyelik (ki van hangosítva).
 
A tanker szólt 3× is a hadihajónak és az válaszolt is csak lassan.Szerintem itt aki hallotta a rádiózást az nem rendelkezett döntési jogkörrel így tovább kellett adnia annak aki dönthet csak ugye ez időbe telik.
Az őrtiszt rádiózik. Ott kell állnia a hídon.
 
Lehet, de szerintem nem süllyed, csak dagály van.
Nem.
Valamennyit billent vissza a függőleges felé a felépítmény, de az orra lejjebb csúszott a meredek sziklán. Jelenleg csak a pányvák tarthatják már, látható volt, korábban is, hogy nagyon kétesélyes a helyzete. Talán sikerült elég jól kikötni és talán nem lesz nagyobb vihar, mert az végzetes lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat