Teljesen saját véleményem, de a gépágyús légiharc nem halott. Szerintem minél nagyobb számú repülőgépből álló kötelékek harcolnának a levegőben annál nagyobb az esélye. Erre 1982 óta nem volt példa, mert a Sivatagi vihar idején, még az első napokban is az Iraki repülőgépek bevetéseinek száma töredéke volt a koalíciós légierőhöz képest, gyakorlatilag A-A rakéták álltak rendelkezésre minden esetben az Iraki gépek ellen. Azt sem tartom a dogfight és csöves fegyverek alkalmazásának anulálására, amit egyes szakértők állítanak, hogy majd az alacsony észlelhetőségű repülőgépek a rakéták kioldása után hazahúznak a bázisra újra fegyverezés és következő bevetés (illetve ott maradnak irányítania többi akár csak 4++ gépek légiharcát). Egyébként az sem igaz szerintem, hogy kevesebb repülőgépre van szükség, mert a komplexebb rendszerű repülőgépekkel, több feladatot lehet átvenni. Én a légierők mennyiségi csökkenésének az okát egyedül a repülőgépek ára, és a karbantartás, szupport ára miatt látom. A mennyiségi csökkenést a dronok alkalmazásával probálják helyrehozni, hiszen éppen a nyugati filozofia szerint a levegőből kell megsemmisíteni pld. az asszimetrikus háború során az ellenfeleket, ergo saját veszteségeket így lehet minimalizálni. De ez más háborúra is érvényes. Tehát repülőeszközből egyre több kéne, csak a védelmi költségvetések (amelyek %-os aránya, nem mérhető a bipoláris világrendszer során ráfordított költségekhez), nem bírják el a szükséges számú repülőeszköz beszerzési és szupport költségét.
Én két szegmensek látok csöves tűzfegyverrel légiharcra:
- kb. azonos technikával felszerelt nagyobb légierővel rendelkező országok esetében
- alacsony észlelhetőségű repülőgépek között (ott radarirányítású rakéták nem sok vizet zavarhatnak jelenleg, és az IR-ből marginálisan kis mennységet, semennyit nem hordoznak.
Nem véletlenül, hogy minden repülőgépbe építenek gá-t, még akkor is, ha viszonylag nagy a tömege, a hibalehetőség adott, valamint a hatásos lővtávolság relatíve alacsony. Sőt az a trend, hogy kihagyják a gépágyú (pld. Britek a EF-ből,) nem lett általános, hiszen még ők is konténerben hordozhatják, illetve később már beépítették azokat.
Az F-35, PAK-FA szintén rendelkezik beépített tűzfegyverrel. Talán a kétüléses Griff D az egyetlen amelyikben nincs gépágyú...
Én két szegmensek látok csöves tűzfegyverrel légiharcra:
- kb. azonos technikával felszerelt nagyobb légierővel rendelkező országok esetében
- alacsony észlelhetőségű repülőgépek között (ott radarirányítású rakéták nem sok vizet zavarhatnak jelenleg, és az IR-ből marginálisan kis mennységet, semennyit nem hordoznak.
Nem véletlenül, hogy minden repülőgépbe építenek gá-t, még akkor is, ha viszonylag nagy a tömege, a hibalehetőség adott, valamint a hatásos lővtávolság relatíve alacsony. Sőt az a trend, hogy kihagyják a gépágyú (pld. Britek a EF-ből,) nem lett általános, hiszen még ők is konténerben hordozhatják, illetve később már beépítették azokat.
Az F-35, PAK-FA szintén rendelkezik beépített tűzfegyverrel. Talán a kétüléses Griff D az egyetlen amelyikben nincs gépágyú...