Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
https://hhk.uni-nke.hu/document/hhk-uni-nke-hu/kis-j-ervin-phd.original.pdf

Doktori (PhD) értekezés
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
Hadtudományi Doktori Iskola
Az alkotó neve:
Kis J. Ervin
Az értekezés címe
A LÉGVÉDELMI ÉS LÉGIERŐK EVOLÚCIÓJA, HELYE, SZEREPE, AZ ARAB-IZRAELI 1967-ES ÉS 1973-AS HÁBORÚK SORÁN, VALAMINT AZ IZRAELI LÉGIERŐ HAMASZ ÉS A HEZBOLLAH ELLENI HÁBORÚS ALKALMAZÁSÁNAK TAPASZTALATAI

ILLETVE :
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR1800/RR1888/RAND_RR1888.pdf

oké, ez nem csak a légi harc..
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem igazán értem az Izraeli légierő jelenlegi taktikáját Szíriában...
- miért nem tudták a szíriai radarok helyét felderíteni? jelenleg valószínűleg Izrael rendelkezik a világ legkorszerűbb pilótás és pilóta nélküli elektronikai felderítő rendszereivel. Nem hiszem hogy a szíriai radarok némák voltak. Ismerniük kellett a telepítési helyüket.
- miért nem tudták a radarokat kilőni. ha is merték a AAA ütegek telepítési helyeit számomra érthetetlen miért nem lőtték ki azokat. 82-ben levadászták mindet a Beeka völgyben - https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19 - most mi történt? Lehet hogy nem is volt SEAD a támadó gépek előtt?
- miért nem tudták a radarokat zavarni? csakúgy mint az elektronikai felderítés terén jelenleg állítólag az izraeliek a legjobbak elektronikai zavarásban. Az összes USA gyártású gépükbe - beleértve az F35-öt is - saját fejlesztésű zavarórendszereket építettek.
- hogy tudták a rakéták az F-16-ost (és állítólag az F-15-öst) eltalálni? Teljesen biztos hogy vittek vontatott csalikat és zavaró konténereket. Mi történhetett?
- egyáltalán mi a fenét kerestek a légvédelmi rakéták hatótávolságán belül. Nekik is vannak CM-jeik (Popeye turbo). Fix célpontokat támadtak. Mi a fenének kockáztatnak repülőgépeket mikor az ilyen munkát ma már leginkább CM-ekre bízzák?

Furcsa ez az ügy....Lehet hogy egyszerűen elbizakodottak voltak és lebecsülték a szíriai légvédelmet?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Nem igazán értem az Izraeli légierő jelenlegi taktikáját Szíriában...
- miért nem tudták a szíriai radarok helyét felderíteni? jelenleg valószínűleg Izrael rendelkezik a világ legkorszerűbb pilótás és pilóta nélküli elektronikai felderítő rendszereivel. Nem hiszem hogy a szíriai radarok némák voltak. Ismerniük kellett a telepítési helyüket.
- miért nem tudták a radarokat kilőni. ha is merték a AAA ütegek telepítési helyeit számomra érthetetlen miért nem lőtték ki azokat. 82-ben levadászták mindet a Beeka völgyben - https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19 - most mi történt? Lehet hogy nem is volt SEAD a támadó gépek előtt?
- miért nem tudták a radarokat zavarni? csakúgy mint az elektronikai felderítés terén jelenleg állítólag az izraeliek a legjobbak elektronikai zavarásban. Az összes USA gyártású gépükbe - beleértve az F35-öt is - saját fejlesztésű zavarórendszereket építettek.
- hogy tudták a rakéták az F-16-ost (és állítólag az F-15-öst) eltalálni? Teljesen biztos hogy vittek vontatott csalikat és zavaró konténereket. Mi történhetett?
- egyáltalán mi a fenét kerestek a légvédelmi rakéták hatótávolságán belül. Nekik is vannak CM-jeik (Popeye turbo). Fix célpontokat támadtak. Mi a fenének kockáztatnak repülőgépeket mikor az ilyen munkát ma már leginkább CM-ekre bízzák?

Furcsa ez az ügy....Lehet hogy egyszerűen elbizakodottak voltak és lebecsülték a szíriai légvédelmet?
https://www.timesofisrael.com/idf-m...ir-strategy-but-not-because-of-a-downed-f-16/
 
  • Tetszik
Reactions: Fade

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Nem igazán értem az Izraeli légierő jelenlegi taktikáját Szíriában...
- miért nem tudták a szíriai radarok helyét felderíteni? jelenleg valószínűleg Izrael rendelkezik a világ legkorszerűbb pilótás és pilóta nélküli elektronikai felderítő rendszereivel. Nem hiszem hogy a szíriai radarok némák voltak. Ismerniük kellett a telepítési helyüket.
- miért nem tudták a radarokat kilőni. ha is merték a AAA ütegek telepítési helyeit számomra érthetetlen miért nem lőtték ki azokat. 82-ben levadászták mindet a Beeka völgyben - https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19 - most mi történt? Lehet hogy nem is volt SEAD a támadó gépek előtt?
- miért nem tudták a radarokat zavarni? csakúgy mint az elektronikai felderítés terén jelenleg állítólag az izraeliek a legjobbak elektronikai zavarásban. Az összes USA gyártású gépükbe - beleértve az F35-öt is - saját fejlesztésű zavarórendszereket építettek.
- hogy tudták a rakéták az F-16-ost (és állítólag az F-15-öst) eltalálni? Teljesen biztos hogy vittek vontatott csalikat és zavaró konténereket. Mi történhetett?
- egyáltalán mi a fenét kerestek a légvédelmi rakéták hatótávolságán belül. Nekik is vannak CM-jeik (Popeye turbo). Fix célpontokat támadtak. Mi a fenének kockáztatnak repülőgépeket mikor az ilyen munkát ma már leginkább CM-ekre bízzák?

Furcsa ez az ügy....Lehet hogy egyszerűen elbizakodottak voltak és lebecsülték a szíriai légvédelmet?

Lehet de a bénázás, elbizakodottság.... fentiek egyike se kell. Ha 36 évig nem vesztesz gépet miközben átjársz szomszédhoz és ott S200, Kub, BUK-M2 van akkor elöbb utobb be fog ütni a shit happens.
Ettől még biztos komoly hullámokat fog vetni az eset az IDFen belűl és beindul a szokásos RCA ésatöbbi....
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Nem igazán értem az Izraeli légierő jelenlegi taktikáját Szíriában...
- miért nem tudták a szíriai radarok helyét felderíteni? jelenleg valószínűleg Izrael rendelkezik a világ legkorszerűbb pilótás és pilóta nélküli elektronikai felderítő rendszereivel. Nem hiszem hogy a szíriai radarok némák voltak. Ismerniük kellett a telepítési helyüket.
- miért nem tudták a radarokat kilőni. ha is merték a AAA ütegek telepítési helyeit számomra érthetetlen miért nem lőtték ki azokat. 82-ben levadászták mindet a Beeka völgyben - https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19 - most mi történt? Lehet hogy nem is volt SEAD a támadó gépek előtt?
- miért nem tudták a radarokat zavarni? csakúgy mint az elektronikai felderítés terén jelenleg állítólag az izraeliek a legjobbak elektronikai zavarásban. Az összes USA gyártású gépükbe - beleértve az F35-öt is - saját fejlesztésű zavarórendszereket építettek.
- hogy tudták a rakéták az F-16-ost (és állítólag az F-15-öst) eltalálni? Teljesen biztos hogy vittek vontatott csalikat és zavaró konténereket. Mi történhetett?
- egyáltalán mi a fenét kerestek a légvédelmi rakéták hatótávolságán belül. Nekik is vannak CM-jeik (Popeye turbo). Fix célpontokat támadtak. Mi a fenének kockáztatnak repülőgépeket mikor az ilyen munkát ma már leginkább CM-ekre bízzák?

Furcsa ez az ügy....Lehet hogy egyszerűen elbizakodottak voltak és lebecsülték a szíriai légvédelmet?
Nem igazán értem az Izraeli légierő jelenlegi taktikáját Szíriában...
- miért nem tudták a szíriai radarok helyét felderíteni? jelenleg valószínűleg Izrael rendelkezik a világ legkorszerűbb pilótás és pilóta nélküli elektronikai felderítő rendszereivel. Nem hiszem hogy a szíriai radarok némák voltak. Ismerniük kellett a telepítési helyüket.
- miért nem tudták a radarokat kilőni. ha is merték a AAA ütegek telepítési helyeit számomra érthetetlen miért nem lőtték ki azokat. 82-ben levadászták mindet a Beeka völgyben - https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19 - most mi történt? Lehet hogy nem is volt SEAD a támadó gépek előtt?
- miért nem tudták a radarokat zavarni? csakúgy mint az elektronikai felderítés terén jelenleg állítólag az izraeliek a legjobbak elektronikai zavarásban. Az összes USA gyártású gépükbe - beleértve az F35-öt is - saját fejlesztésű zavarórendszereket építettek.
- hogy tudták a rakéták az F-16-ost (és állítólag az F-15-öst) eltalálni? Teljesen biztos hogy vittek vontatott csalikat és zavaró konténereket. Mi történhetett?
- egyáltalán mi a fenét kerestek a légvédelmi rakéták hatótávolságán belül. Nekik is vannak CM-jeik (Popeye turbo). Fix célpontokat támadtak. Mi a fenének kockáztatnak repülőgépeket mikor az ilyen munkát ma már leginkább CM-ekre bízzák?

Furcsa ez az ügy....Lehet hogy egyszerűen elbizakodottak voltak és lebecsülték a szíriai légvédelmet?


Akkor a vita kedvéért:

- nem ismerték a szíriai radarok helyét: dehogynem, a gép lelövése után már indították is a második hullámot, ami ezeket is támadta.
- miért nem tudták a radarokat kilőni? Melyikeket? Mérget veszek rá hogy a szíriaiak kaptak adatokat pld az oroszoktól.
- minden szír/iráni radar kiktatása - jóval több gép indul, ráadásul az nyílt háborút jelent.
- zavarás: ugye nem gondolod hogy ECM nélkül repültek? kb 2 tucat lérakot indítottak a szírek, tele a net a legkülönbözőbb helyen földet ért rakétamaradványokkal.
SEAD? kötelék? Zavarás biztos volt hiszen a T-4 bázis nem a határ mellett fekszik, elmentek odáig mint vissza.
Tudtommal lérak indítás nélkül, akkor indultak a rakéták amikor a visszatérő gépek már libanoni/izraeli légtérben voltak.
-mit kerestek a lérakok hatótávolságán belül.... ö... térkép.... az egész ország kisebb mint fél Magyarország. Szóval elég nehéz a lérakok hatótávolságán kívül maradniuk.

A találatot kapott F-16 is már izraeli légtérben volt, nem sokkal a határ után, mikor eltalálták, alacsonyan, durván, 3000 méteren. Piszok közel kellett legyen, mert a pilóták még csaknem is jelentettek közeledő rakétát, ami a pilótafülke közelében robbant.

szerintem Hezbollahnak szállított lérak rendszer (BUK) lehetett a tettes, iráni kezelőkkel,Szíriából kapott adatok alapján. Talán optikai követés gyors befogás, indítás TELAR-ról.

De megvárom a hivatalos jelentést.

(Nem véletlen, hogy bejelentették, a légierő ellenkezésének dacára megkapják a ballisztikus rakéta alakulatokat a szárazföldiek, 150-350 km hatótáv, öt perc reakcióidő, 10 m CEP a max lőtávon)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 1945

Guest
Akkor a vita kedvéért:

A találatot kapott F-16 is már izraeli légtérben volt, nem sokkal a határ után, mikor eltalálták, alacsonyan, durván, 3000 méteren. Piszok közel kellett legyen, mert a pilóták még csaknem is jelentettek közeledő rakétát, ami a pilótafülke közelében robbant.

Sz-200VE Vega rakéta kimanőverezésének bejáratott módja a radarhorizont alá süllyedés, alighanem ezzel foglalkoztak amikor valami elcsapta őket.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
Sz-200VE Vega rakéta kimanőverezésének bejáratott módja a radarhorizont alá süllyedés, alighanem ezzel foglalkoztak amikor valami elcsapta őket.
Inkább legbiztosabb. Kis magasságon a Vega sebessége alig tér el a Dvina/Volhvotól és húzza ez is a vastag füstcsíkot. Kinematikaialg ez is kimanőverezhető, mint az összes Sz(A)-75/125, csak kérdés, hogy ki meri ezt bevállalni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Sz-200VE Vega rakéta kimanőverezésének bejáratott módja a radarhorizont alá süllyedés, alighanem ezzel foglalkoztak amikor valami elcsapta őket.
@Hpasp
Múltkor ha jól emlékszem volt olyamiről szó hogy a három számjegyű rendszereknél a digitális adatok mellett van egy analóg céljel megjelenítéa hogy a kezelő el tudja különíteni a vontatott csali jelét a valós céltól.
Ez hogy működött / működik a korábbi rendszereknél?
Konkrét eset kapcsán előfordulhat hogy hiába húztak csalit, elcsapták őket?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
https://htka.hu/2018/02/27/pilotahiba-okozta-az-izraeli-f-16-os-vesztet/
Nem igazán áll össze nekem ez a történet...
Először is nem értem hogy az ilyen munkát (fix telepítésű szárazföldi célpontok támadása) miért nem CM-re bízzák?
De ha már úgy döntöttek hogy ember vezette gépekkel csapást mérni akkor hol volt az előzetes felderítés, hol volt a SEAD csoport, hol voltak a elektronikai felderítő-zavaró gépek?
Miért nem a lenti séma szerinti klasszikus 4 gen. légiharcászatot alkalmazzák?
image.jpg

Ha a csapásmérő csoportra 27 rakétát tudtak indítani akkor ott valami komoly hiba történhetett (a pilóták esetleges szakmai hibáin túl is)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
https://htka.hu/2018/02/27/pilotahiba-okozta-az-izraeli-f-16-os-vesztet/
Nem igazán áll össze nekem ez a történet...
Először is nem értem hogy az ilyen munkát (fix telepítésű szárazföldi célpontok támadása) miért nem CM-re bízzák?
Milyen és mennyi CM-mel rendelkezik Izrael?

De ha már úgy döntöttek hogy ember vezette gépekkel csapást mérni akkor hol volt az előzetes felderítés, hol volt a SEAD csoport, hol voltak a elektronikai felderítő-zavaró gépek?
Honnen tudod, hogy ezek nem vettek részt?

Miért nem a lenti séma szerinti klasszikus 4 gen. légiharcászatot alkalmazzák?
Van radar tracked vagy bármi adatod, hogy miégis mit történt?

Ha a csapásmérő csoportra 27 rakétát tudtak indítani akkor ott valami komoly hiba történhetett (a pilóták esetleges szakmai hibáin túl is)
Ez a legviccesebb kijelentés. Lövésünk sincs arról, hogy hány gép és hol volt a levegőben és arról sem, hogy hány és milyen SAM + egyéb radar vagy más asset dolgozott. Ha 27 rakétából egy talált, akkor hahó, ez a vietnámi eredményesség körüli szinten van...

Vagy akkor a logikád szerint, ha 100 rakéta indul és egy gép leesik, akkor is komoly hiba történt?

Arról van infód, hogy azért egy gépért mit fizettek és mit lőttek szét az izraelik?

Az egész kommented számomra homány. Eddig összesen kettő dolgot lehet tudni pontosan:
  • Elveszett egy F-16I.
  • Láttunk Vega rakéta roncsot.
És ennyit. Semmi más konkrétum nincs. Te meg extrapolálsz a végtelenbe.

(A HT összefoglalóban okkal vannak benne azok az éles eredmények és úgy, ahogy és nem a legfrissebb események. Kettőt találhatsz, hogy miér. Majd kb. 30 év
múlve talán megmondják, hogy mi volt.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 570
12 511
113
Vegyesfelvágott. 10 év múlva még ez a választék is bőven csökkeni fog...
29066871_10160235339595464_5800926754331688960_o.jpg
Az elmúlt majd harminc év aranykor volt a katonai repülés rajongóinak: A hidegháború és a velejáró titkolózás véget ért, de még az abban az időben tervezett és hadrendbe állított típusok nagy része még repült, illetve már bemutatózott szerte a világon és még időben jött az internet...