Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Kíváncsi lennék, mit lehet kihozni egy 4+ gen gépből.
Nem lepődnék meg, ha egy jövőbeni radar+elektronikai upgrade MI alapú szoftverrel láthatóvá tenné a jelenleg "láthatatlan" 5. gen gépeket.
Eddig is láttuk, hogy egy főleg szoftver update milyen drámaian tud javítani egy radar felderítő teljesítményén.
Van visszavert jel.Lopakodók valójában a radarjelek nagyrészét visszaverik,csak más irányba.Elméletileg multistatikus radarrendszerrel be lehetne mérni őket.Orpszoknak van is egy ilyen kisérleti radarrendszerük Kamcsatkán.Ha nem igazán van visszavert jel, azzal azért nehéz kezdeni bármit is.
Igen, én is így gondolnám. Pl. több Gripen több szögből használja a radarját és/vagy egyéb radarok, és a gépek által vett jeleket real time dolgozná fel egy nagy teljesítményű számítógép MI algoritmussal támogatva.Van visszavert jel.Lopakodók valójában a radarjelek nagyrészét visszaverik,csak más irányba.Elméletileg multistatikus radarrendszerrel be lehetne mérni őket.Orpszoknak van is egy ilyen kisérleti radarrendszerük Kamcsatkán.
Marhadrága,100+ km hosszú vonalon elhelyezett marhanagy radarelemek vannak összekötve-és marha rossz a hatékonysága.
Szóval csak egy kisérleti rendszer,ami lényegében megbukott.Harcászatilag értéktelen,használhatatlan
Azért van visszavert jel, csak gyenge és nehéz leválasztani a zavaró jelekről. De ez nem jelenti azt, h lehetetlen; ebben lehet segítség egy komolyabb AI.Ha nem igazán van visszavert jel, azzal azért nehéz kezdeni bármit is.
MI nincs,hiába mondogatják manapság mindenre,hogy mesterséges intelligencia.Igen, én is így gondolnám. Pl. több Gripen több szögből használja a radarját és/vagy egyéb radarok, és a gépek által vett jeleket real time dolgozná fel egy nagy teljesítményű számítógép MI algoritmussal támogatva.
Én a drónok jövőjét is így képzelném, sok kicsi - akár multispektrális - szenzor jeleit összesíti egy központi egység/jármű. A sok drón adataiból - ami lehet látható fény, infra, radar stb. tartományú - akár 3D képeket is tud alkotni a megfelelő szoftver, és onnan célt jelöl ki vagy tüzet vezet.
Az MI félelmetes dolgokat hozhat, nem véletlenül megy a hajsza a fejlesztésével.
Biztos nem egyszerű probléma, de olyan még nem volt a történelem során, hogy valamire ne lett volna megoldás. A kérdés, hogy ez mikor jön el, beleszól-e még érdemben az 5. gen gépek életébe, vagy már nem számít.MI nincs,hiába mondogatják manapság mindenre,hogy mesterséges intelligencia.
Lopakodó gépek úgy vannak kialakitva,hogy keskeny sugárba verjék vissza a radarhullámokat.Ha pont ebben a keskeny sugárban van a multistatikus rendszer vevője,akkor be tudja mérni.Csakhát a gép továbbrepül,és akkor elveszti a multistatikus rendszer is.Vagyis harcászatilag használhatatlan.
Dronokkal meg az a baj,hogy a kicsi dronokra nem fér rá a szükséges műszerkomplexum.Nagy dronokat meg lelövöldözik......És még itt is jelendkezik a keskeny visszavert sugárnyaláb problémája.
Anno különben nálunk is volt multistatikus,meg AESA VHF radar kutatások a lopakodó gépek észlelésének kérdése kapcsán a HTI-nél.
Már gondolkodtam azon hogy lassan alig lesz a különbség egy vadászgép és egy bombázó között. Közeli légi harc (dogfight) gyakorlatilag már nincsen: mindenki sok tíz vagy akár 100 km-ről lövöldöz egymásra és kb. azon múlik a győzelem, hogy ki észleli a másikat előbb.A J-20 sem véletlenül olyan, amilyen. @angelsoul boncolgatta ezt sokat.
Már gondolkodtam azon hogy lassan alig lesz a különbség egy vadászgép és egy bombázó között. Közeli légi harc (dogfight) gyakorlatilag már nincsen: mindenki sok tíz vagy akár 100 km-ről lövöldöz egymásra és kb. azon múlik a győzelem, hogy ki észleli a másikat előbb.
Akár B-21-est is fel lehetne szerelni megfelelő érzékelőkkel és teli rakni AMRAAM-mal vagy JTAM-mal (nem tudom mennyi férne bele 12-20 db esélyes lehet) aztán egy kisebb légierőt leírt egyedül úgy hogy talán észre sem veszik.
Lényegében a "Missile truck" koncepció csak lopakodó kivitelben.
Az is lehet hogy a B-21 kivülől kap célinfókat és csak eregeti a rakétákat biztonságos, "láthatatlan" távolságból kisegítve az előrébb lévő vadászokat. Akár egy AWACS is adhat neki cél infókat jó messziről. Szerintem nem kizárt hogy látunk egyszer még ilyet! A nagy hatótávolság és kiemelkedő "lopakodó" képesség nagyon is alkalmassá tenné erre a B-21-est vagy akár B-2-est is.
Hát igen: "Ha csak egy kalapácsod van, akkor minden probléma egy szög" - ők csak ezt tudják felmutatni előnyként.Csak az oroszok nem tudják még elengedni ezt a dogfigholós baromságot. 3D vektor fúvócsövek meg szupermanőverezőképességel reklámozzák még a Szu-35 és 57 gépeiket még mindig.
Szia,Már gondolkodtam azon hogy lassan alig lesz a különbség egy vadászgép és egy bombázó között. Közeli légi harc (dogfight) gyakorlatilag már nincsen: mindenki sok tíz vagy akár 100 km-ről lövöldöz egymásra és kb. azon múlik a győzelem, hogy ki észleli a másikat előbb.
A gépágyús fiaskó azért következett be a Vietnámi háború idején, mert rettenetesen megbízhatatlanok voltak még akkoriban a légiharc-rakéták. A Sidewinder gyakran a napot vette célba, szemből használhatatlan volt (ezért is kellett fordulózni), a Sparrow még katasztrofálisabban teljesített: 20-30%-os sem volt a találati aránya.Szia,
Igazad van. Erre az USA is rajott, ezert kezdtek el gepagyu nelkul gyartani az F-4-eseket.
Kis kesessel a szovjetek is, lasd MIG-21PF. Magyar neve: bekegalamb.
Komolyra forditva a szot: most igazabbnak tunik, amit irsz, mint a 60-as evekben, es idovel kiderul, hogy valoban igaz-e.