Haditechnikai beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 135
9 739
113
Ha valaki időutazásra vágyik. :)

http://htka.hu/wp-admin/edit-comments.php?comment_status=approved&orderby=comment_date&order=asc&paged=1

Az összes tárolt komment olvasása időrendben elég tanulságos, hogy a kommentelés hogyan fejlődött és hogyan futott fel az oldal. Tök véletlenül vettem észre, hogy van ilyen opció.

:)

Jövő héttől újra látszani fognak ezek a régi kommentek azoknál a hírek alatt, amikhez még nem 1-1 fórum topic lett társítva.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 725
13 430
113
Teljesen más. Az lenne a kérdésem, hogy szélcsatornában tudják e/akarják e modellezni egy repülő test nagy magasságbeli, légritka közegben /mondjuk 20 km magasságban/ várható viselkedését, vagy elég számolni?
Ha vizsgálják, akkor légritka közeget valósítanak meg a kísérlet idejére, netán kifejezetten csak erre alkalmas szélcsatornát használnak?

Válaszaitokat előre köszönöm!
 
M

molnibalage

Guest
Ennyire extrém esetekben már azért vannak korlátok a hasonlósági számok miatt, viszont olyan mennyiségű mérési adat van, ami valamilyen szintű neumerikus modellést lehetővé tesz.

Szubszonikus tartományban numerikus modellezés elvileg nem pálya már, az F1 nagyon csúcsrajár ezen a téren.

Az én diák időm alatt numerikus modellet validáló mérés nélkül nem fogadtak el, hogy a mai ipari gyakorlat mi azt nem tudom, mert nem CFD-s területen mozgom.

Hasonlósági számok bizonyos szintű pontossága esetén fogadható el a számolt modell. Ha határrétegre vonatkozó összefüggések pl. nem elég pontosak, akkor hiába néz ki "kilóra" jól az eredmény, akkor azt elvetendő, mert nem tesz eleget kellően pontosan a valóságnak.

Persze ehhez tudni kell, hogy nem csak egyfajta solver létezik, mert mind másra van optimalizálva. Pl. kétfázisú kétkomponensú áramlás számításához más solver kell, mint pl. mondjuk egy newtoni folyadékkal üzemelő rendszer szabályzó szelepének számolása.


Extrénnagy problémákhoz vannak extrém szélcsatornák. A németeknél asszem van valami szélcsatorna, ahol egy barlang hatalmas terét használják fel vákkumként és azzal állítanak elő extrém sebességet. 10-20 másodperce hiperszonikus tartomány is előállítható. Egy ilyen mérésre heteket készülnek elő és aztán jön a mérés. (Erről is diák éveim alatt hallottam, a létesítmény nevére sajnos nem emlékszem.)

Viszont a mai repülőgépeket is láthatóan berepülik, a teljes perfomance envelope tartományt. Egyrészt a valós fogyasztási és gyorsulási értékek miatt, másrészt a gép vezérlése miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Nem vagyok benne biztos, de talán ez az.
http://www.dlr.de/as/en/desktopdefault.aspx/tabid-194/407_read-5448/
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 725
13 430
113
Köszönöm!
A "hiperszonikus képességű barlang" nem semmi ötlet!
Jut eszembe, anno olvastam, hogy amikor a Csepel teherautókat Kínába akarták vinni egy "pályázatra", akkor a magas tengerszint feletti területeken való viselkedést /motor teljesítménycsökkenés ugye/ úgy oldották meg, hogy a Budapest környéki magaslatokon próbázták a teherautókat, mégpedig oly módon, hogy a platóra szereltek egy tartályt, azon keresztül szívta a motor a környezeti levegőt - egy a tartályra szerelt szűkített nyíláson keresztül.
A kipufogóoldali nyomáskörülményeket így nyilván nem lehetett szimulálni, de szerintem ez csak tovább nehezített a motor helyzetén, tehát talán pont jól jött a tesztelőknek.

Azóta rákerestem, az újságcikkben leírtakra szerintem elég jól emlékeztem.
A műszaki megoldásról az első link ír:
http://www.automotor.hu/extra/csepel-hegyi-kocsik-tibetben-622784

http://player.hu/eletmod/csepellel-tibetben-egy-elfeledett-expedicio/

http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/12/01/csepelek_tibetben
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 725
13 430
113
De vissza a az eredeti kérdéshez!

Az ötvenes években a pl. MiG-21, Szu-9 stb. illetve U-2 és a Jak-25RV fejlesztésénél ezt hogy oldották meg?
http://airwar.ru/enc/spy/yak25rv.html
Maradtak a rakétával fellőtt modellek, a - pl. MiG esetében evolúciós apró lépések fejlesztési metódus, lásd "Je" és "I" sorozat - kísérleti gépek, vagy már használhattak valamilyen, a magasabb légkört szimulálni képes szélcsatornát?
Hiszen akkor, a "gyorsabban, magasabbra!" elv kora idején ez létszükséglet volt.
 
M

molnibalage

Guest
De vissza a az eredeti kérdéshez!

Az ötvenes években a pl. MiG-21, Szu-9 stb. illetve U-2 és a Jak-25RV fejlesztésénél ezt hogy oldották meg?
http://airwar.ru/enc/spy/yak25rv.html
Maradtak a rakétával fellőtt modellek, a - pl. MiG esetében evolúciós apró lépések fejlesztési metódus, lásd "Je" és "I" sorozat - kísérleti gépek, vagy már használhattak valamilyen, a magasabb légkört szimulálni képes szélcsatornát?
Hiszen akkor, a "gyorsabban, magasabbra!" elv kora idején ez létszükséglet volt.
Rakétával fellőtt modellek és azok vizsgálata. Meg bátor és hallott tesztpilóták sora. A repülés történetét vérrel írták.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 725
13 430
113
Oké, hogy teljesen más kor volt az ötvenes évek, meg más a szemlélet, az egyén fontosságtudata, de "Azok a csodálatos férfiak az ő repülő masináikkal" -
http://www.port.hu/azok_a_csodalatos_ferfiak..._those_magnificent_men_in_their_flying_machines/pls/w/films.film_page?i_film_id=8862
- hát az valami hihetetlen hozzáállás volt!
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
13 029
18 251
113

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 550
61 894
113
Érdekes lista. A Colt a 12.? ?? Miért? :) A 12. helyre szerintem a BMP-1-nek kellet volna kerülnie. A maxim géppuska helyezése meg nem tudom, hogy mitől meglepő... Gyakorlatilag megváltoztatta a teljes szárazföldi hadviselés menetét és minden modern automata fegyver alapja.
 
M

molnibalage

Guest
A kommentek között én és más is közöltem mi a baj a listával és tiboru is beleírta a szavazás eredményébe. Ettől függetlenül igen érdekes szerintem a dolog.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 459
58 824
113
Lásd fent. A lista problémáit megjegyezték. Egyébként pont annyra történelem formáló, mint a Kala. Semennyire. Akkor a német StG44-nek kellene rajta lenni, mert az volt az első gépkarabély tudtommal.


Szerintem az AK-47 sokkal "történelem formálóbb" mint az M16,ha az elterjedését,és a gyártott darabszámot nézzük,megjegyzem,ebben elévülhetetlen szerepe van/lehet a nyugati fegyver ipar kitömésére irányuló aránytalan túlárazásnak,ami kb minden nyugati fegyverre igaz.
Tulajdonképpen ez egy jó paradoxon,itt azért nem terjedtek/terjedhettek el a nyugati fegyverek mert drágák,ott meg azért nem a keletiek,mert olcsók. :D
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 771
113
Nem épp. A VSZ államokban gyakorlatilag egy standard volt (kivéve a Csehszlovákok) mégpedig az AK, ehhet hozzájött még Kína is és az a rengeteg állam akiket ezekkel láttak el. Az M16 nem volt egy drága fegyver, de szinte minden NATO tagállam a maga által tervezett fegyvert rendszeresítette.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 459
58 824
113
Nem épp. A VSZ államokban gyakorlatilag egy standard volt (kivéve a Csehszlovákok) mégpedig az AK, ehhet hozzájött még Kína is és az a rengeteg állam akiket ezekkel láttak el. Az M16 nem volt egy drága fegyver, de szinte minden NATO tagállam a maga által tervezett fegyvert rendszeresítette.



Akkor így járt az M16.
 
Status
Not open for further replies.