Harckocsi páncélok és lőszerek

  • Téma indítója Téma indítója rejsz felügyelő
  • Indítva Indítva
Az összes alumínium rákfenéje, hogy
  • nehéz repedésmentesen hegeszteni
  • a hegesztés környezete borzalmasan kilágyul
  • lehet hőkezelni, de közel sem olyan hatékonyan, mint az acélt.

A hegesztési gond a hővezetésből adódnak. Az amerikaiak könnyebb helyzetben vannak, mert nekik vannak direktben hélium-forrásaik, míg a világ többi részen nem nagyon van. A hélium az ideális gáz az alumínium hegesztéséhez. A világ többi részén ez nem lehetséges ilyen egyszerűen, ott marad az argon.

Az argon hővezetési együtthatója rossz, a bevitt energia kis részen hasznosul - ezért szokás mondani, hogy az argon védőgázas ívhegesztés termikus hatásfoka a fele a fedettívű hegesztésnek. És itt kezdődik a gond. Az alumínium hővezetése nagyon jó, így pillanatok alatt megdermed az ömledék, ha a bevitt hő nem elégséges. Ez magával hozza a repedéseket és a kötéshibákat. Ezt a hőbevitelt lehet növelni az előmelegítéssel. A probléma meg az, hogy az alumínium szilárdságát a hőkezeléssel/ötvözéssel csak kismértékben lehet növelni, az igazi szilárdságnövelést a hidegalakítás adja.

Az 5083-as ötvözet pedig nem ilyen. Nem lehet hőkezelni, egyedül csak a hidegalakítással lehet a szilárdságát növelni.

Ekkor viszont jön Béla a hegesztő és nem tud rajta normálisan hegeszteni. Közben kifundálják, ha 150-200 fokra előmelegítik a lemezt - koromozó acetilén-lánggal - akkor már tök jól lehet hegeszteni. Ezzel a kör bezárult. Ezen a hőmérsékleten az alumínium kilágyul, a hidegalakítás adta szilárdságnövekedés már a múlté...

Vagy jól tudod hegeszteni, repedések és kötéshiba nélkül, de akkor ugrik a hidegalakítás és a hőkezelés hatása - a kilágyulás adott esetben az alapanyag szilárdságának 70%-a, vagy nem hegesztesz. Az amerikaiak esetében a hélium miatt a kilágyulás megfelelően képzett hegesztő esetében kb 7-10%. Többek között ezért is számít a hélium a mai napig stratégiai nyersanyagnak, nem nagyon termelődik "normál" földi viszonyok között. Vagy van természetes forrásod, vagy a légkört cseppfolyósítva - és a sok paraszt meg elhasználja a lufikba...

Aki alumíniumból akar ilyen szerkezetet készíteni, erre figyelnie kell - plusz a rengeteg belső feszültségre és az acélt többszörösen felülmúló mértékű alakváltozásra a hegesztés után.
Ha lufikba is jut akkor mégsem olyan hű de ritka.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_
Ha lufikba is jut akkor mégsem olyan hű de ritka.
tényleg ritka, mert elég komoly energiamennyiséget kell belerakni a gyártásába - vagy a légkörből nyered ki, vagy a földgáz maradékából. Az amerikaiak "természetes forrása" ez. A modern ipar vagy egy MRI elképzelhetetlen nélküle. Minden egyes lufit egy pazarlásnak tartok.

Ez kb. olyan, mintha a világ cirkónium és tantál készletét elhasználnánk ékszernek..
 
tényleg ritka, mert elég komoly energiamennyiséget kell belerakni a gyártásába - vagy a légkörből nyered ki, vagy a földgáz maradékából. Az amerikaiak "természetes forrása" ez. A modern ipar vagy egy MRI elképzelhetetlen nélküle. Minden egyes lufit egy pazarlásnak tartok.

Ez kb. olyan, mintha a világ cirkónium és tantál készletét elhasználnánk ékszernek..
Pont ez mutatja szerintem azt, hogy mennyire ritka vagy sem. Ami ritka abból nem lesz "lufi".
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

1000-8000-ig minden aluötvözetre, már ha hihetünk a gyártónak.
Meg van vmi kavaró-dörzshegesztés (friction stir welding) vastag Al-re.
De páncélnál a robbantásos hegesztés is szóba jön (pl.: titán-acél).
Szóval túlzás azt gondolni, h hű de nagy macera (ma) az aluhegesztés.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

1000-8000-ig minden aluötvözetre, már ha hihetünk a gyártónak.
Meg van vmi kavaró-dörzshegesztés vastag Al-re.
De páncélnál a robbantásos hegesztés is szóba jön (pl.: titán-acél).
Mindjuk azt nem tudom, hogy miért akarna bárki is titán acélhoz hegeszteni a páncélzatban.
 
Továbbra sem értelek, hogy miért kéne összehegeszteni? A rétegelt vagy NERA páncélok rétegei még véletlen sincsenek hegesztve egymáshoz pláne nem a vázhoz amiben vannak.
Páncélnál nem tudom miért csinálták/csinálják. Iparban acél-alu, titán-acél, stb. korrózió ellen, vegyiparban, mérőlaborban, stb. helyeken láttam.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

1000-8000-ig minden aluötvözetre, már ha hihetünk a gyártónak.
Meg van vmi kavaró-dörzshegesztés (friction stir welding) vastag Al-re.
De páncélnál a robbantásos hegesztés is szóba jön (pl.: titán-acél).
Szóval túlzás azt gondolni, h hű de nagy macera (ma) az aluhegesztés.
a poszt a 60-as évekről szólt. Majd ha eljutunk a jelenkorhoz - gondolom az lesz a második fejezetben, akkor gondoltam erről írni is és még sok minden másról.
 
2021-11-06-19-51-34-Zaschita-Tankov-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg
 
Ha már öntött és hegesztett torony közti különbség, Van egy elméletem, hogy mi miért van, ezt szeretném bemutatni.

A T-72 toronyát szemből csak egy nagyon vékony sávban védi rétegelt páncél, a többi helyen kvázi védtelen*, hisz csak homogén öntött acél van (igen a tetőpáncélról nem pattan le sem az APFSDS sem a HEAT). Ugyanez megvan a T-80/A/B/BV-nél is, bár ott azért a tetőpáncél laposabb szögű).

* Természetesen csak a lőhető felületről beszélek, mert a torony szélénél már van olyan rész ami mögött "nincs harckocsi" a torony formájából adódóan, így ha ott át is üt nem történik semmi csak lesz egy lyuk.

Itt van a kép:
t-72a-obr-1983-aasaynother-one.jpg


Mi az elméletem? Ezt nem azért így csinálták, mert nem értettek hozzá, hanem ha megemelték volna a homlokpáncél magasságát a a tetőpáncél legmagasabb pontjának magasságáig akkor jelentősen nőtt volna a jármű tömege, hisz szinte meg kellett volna duplázni a homlokfelületét a harckocsi tornyának (ezzel együtt azért nőtt volna a védettség is, hisz sokkal kisebb lett volna az a felület amit csak homogén acél véd), de ehhez a tömegnövekedéshez már nem volt elég erős motorjuk.