Csak, hogy lássuk a nagyságrendeket...
- M = 5000 kg
- v0 = 3000 m/s
- passzív fázis vizsgálata, nincs már tolóerő
- nincs magasságvesztés
- feltételeztem, hogy a rakéta istenszuper és 3G-nél többet tudna, de csak ennyit húzott végig, így a fordulósugár egyre csökkent, ahogy lassul
- Csak a fordulás energiavesztesége, ebben nincs benne semmi más, nincs benne a légellenállás miatti lassulás.
Nos, kemény 29 sec alatt sikerül fordulni
19 fokot úgy, hogy így a sebessége 28/%-a kuka.
Ezalatt az eszköz megtett 75 km-et.
Na, ha vissza kell fordulni a célpont irányában, mert egyesek arról álmodoznak, hogy cikakklolás van, akkor 2171 m/s-ról kezüdnk.
Nah, tehát egy 2x19 fokos cikk-cakk alatt 3000 m/s --> 1500 m/s. És ezalatt a rakéta repült 115 km-et. És nincs légellenállás és semmi más a modellben. Ez csak tisztán a forduló energiaigénye az erők által. Amit legfeljebb a gravitációból tud kompenzálni a rakéta.
1 km magasság energiatartalma 5000 kg esetén = m*g*h = 49 050 000 J.
Ej...
Ezek után érezzük, hogy miért a fékezzésel töri le a pályaívet a rakéta? Mert hóttprimív és egyszerű és erősen lassulva is íven történik a mozgás.
Validáljuk a modell helyességét ismert tapasztalattal, autó körforgalomban.
M = 1600 kg
v0 = 5,6 /ms (20 km/h)
R = 30 méter fix
Kb. 150 fokot kéne végig kanyarodni, az ív iránya nem számít, a sugara az igen.
Hát nem menne.
De nézzük meg az első két sort. 15-20 km/h táján a gördülési és légellenállás nélkül az igény, ha tartani akarná a kocsi a tempót az igénye kb. 4,5-9 kW. Teljesen reális, 2-esben nem komoly gázzal ennyi nagyjából ma egy átlagos kocsi teljesítményre.
De ezzel számolható az is.
Egy 1,6x1,4 méteres Skoda Octavia középértéknél 20 km/h 3,7 kW.
Tehát akkor 20 km/h-nál egy körforgalomhoz kell kb. 12 kW, 15 km/h-nál meg 8 kW.
Reális.
Örülünk.
Erről beszélek, amikor ökölszámításokról és validálásról van szó.
Látszik a lényeg?
És ez klasszikus newtoni mechanika.
Erő, sebesség, teljesítmény.
Ezt elvarázsolni nem lehet.
Mindenféle jelzős elméletgyártás helyett talán nézzük már meg a számokat...